Η υπέροχη ένατη τέχνη, που παντρεύει αρμονικά το λόγο με την εικόνα, αποτελεί την πιο άμεση και εύστοχη μορφή καυτηριασμού της πραγματικότητας, σε περιόδους κρίσης. Εκεί που η τρομοκρατία των «δημοσιογραφίσκων» αφανίζει και την παραμικρή ελπίδα για μια θέση στο όνειρο, τα κόμικς θέτουν τα πράγματα και τα πρόσωπα σε μια άλλη διάσταση… πιο κωμική! Ίσως, αυτή η κωμική απεικόνιση κάποιων καταστάσεων, να είναι το κλειδί της αισιοδοξίας και κυρίως της θετικής σκέψης. Σίγουρα, δεν είναι όλα – όσο ισοπεδωτικά και καταστροφικά – παρουσιάζονται από κάποιους. Ακόμα κι αν είναι όμως, δεν είναι όλα άξια και όλοι άξιοι της σοβαρής μας αντιμετώπισης. Με χιούμορ και ορθή κρίση, μπορούμε να αντιμετωπίζουμε τα πάντα πιο αποτελεσματικά, καθώς ουδείς πιο κατάλληλος της σοβαρής μας αντιμετώπισης, από αυτόν που έχει αποδείξει εμπράκτως, ότι το «είναι» του είναι αντάξιο αυτής.
Στην παγκόσμια αναταραχή της οικονομικής κρίσης, εκείνοι που έχουν πληγεί περισσότερο, είναι αναμφισβήτητα οι Ευρωπαίοι. Στις δυσχερέστερες πρώτες θέσεις αυτής της κατάστασης είναι η Ελλάδα και η Ισπανία. Διδάσκουσα και έμπειρη της οικονομικής πτώχευσης είναι η Αργεντινή. Έτσι λοιπόν, οι τρεις αυτές πολύπαθες χώρες, συναντώνται σε μια Έκθεση Τέχνης, με τίτλο: «Τα κόμικς και η κρίση». Μορφές, όπως η Άνγκελα Μέρκελ, αποτέλεσαν κι αποτελούν πηγή έμπνευσης για τους κωμικούς καλλιτέχνες, που απεικονίζουν τόσο εύστοχα, την υπάρχουσα κατάσταση, που άλλοτε είναι «για γέλια» κι άλλοτε «για κλάματα».
Οι Μπερνάρντο Βεργκάρα και Μανέλ Φοντεβίλα από την Ισπανία, ο Μπερνάρντο Έρλιχ από την Αργεντινή και οι Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Μιχάλης Διαλυνάς και Πέτρος Χριστούλιας από την Ελλάδα, δίνουν εικόνα λοιπόν, στις σκέψεις εκατομμυρίων ανθρώπων, που έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με τα προβλήματα της κρίσης. Οι Έλληνες σχεδίασαν «ιστορίες» ειδικά για την έκθεση, ενώ οι Ισπανοί είχαν έτοιμα έργα, που αφορούσαν το ελληνικό κοινό. Ο Αργεντινός Μπερνάρντο Έρλιχ, καθηγητής του Πανεπιστημίου Norte de Santo Tomás de Aquino και συνεργάτης της ισπανικής εφημερίδας «El Pais», δημιουργεί με πηγή έμπνευσης τις εξελίξεις στην Ελλάδα. Στα έργα του υπάρχει ένα ντόμινο Ελλάδας, Πορτογαλίας, Ιταλίας, Ιρλανδίας αλλά και ο Γιώργος Παπανδρέου που δηλώνει: «Εμείς οι Έλληνες επινοήσαμε την Δημοκρατία. Δεν ονειρευτήκαμε ποτέ την τραπεζοκρατία».
H Έκθεση «Τα κόμικς και η κρίση» (El cómic y la crisis) εγκαινιάζεται στις 6 Μαρτίου στο Ινστιτούτο Θερβάντες (Μητροπόλεως 23, τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 -3634117). Η είσοδος είναι ελεύθερη. Στο πλαίσιο της έκθεσης, διοργανώνονται δύο στρογγυλά τραπέζια από ειδικούς στα κόμικς και στην επικοινωνία:
1) «Η αναλογική τέχνη στην ψηφιακή εποχή» με τον Μιχάλη Αρφαρά, Εικαστικό, Καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και Διευθυντή του Τομέα Χαρακτικής, το Δημιουργό Κόμικς: Θανάση Πέτρου και το Συγγραφέα και Σεναριογράφο κόμικς: Δημήτρη Βανέλλη. Συντονιστής, πρόκειται να είναι ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος (20 Μαρτίου, 19.30).
2) «Τα κόμικς και οι κρίσεις», με τους: Γιάννη Κουκουλά, Ιστορικό Τέχνης, Σπύρο Δερβενιώτη, Σκιτσογράφο και Γιώργο Μπότσο, Δημιουργό Κόμικς. Συντονίστρια: Λήδα Τσενέ (10 Απριλίου, στις 19.30).
Σε περιόδους, όπου όλα και όλοι καταρρέουν, ασπίδα προστασίας είναι το χιούμορ και η κωμική προσέγγιση των δυσβάσταχτων καταστάσεων, που επωμιζόμαστε άδικα… από λανθασμένους χειρισμούς άλλων. Είναι στη φύση των απαίδευτων ανθρώπων άλλωστε, να φέρονται αλαζονικά και να καταπατούν την αξιοπρέπεια των άλλων. Ο χαρακτήρας όμως δεν αλλάζει, παρά μόνο προσαρμόζεται υποκριτικά, με ημερομηνία λήξης. Ως εκ τούτου, το μόνο που δεν περιμένουμε είναι να αλλάξουν οι αποδεδειγμένοι κακοί χαρακτήρες, παρά μόνο να αλλάξουμε εμείς τρόπο που τους αντιμετωπίζουμε. Η έκδηλη έκφραση της δυσαρέσκειας, στο πρόσωπο εκείνων που μας έβλαψαν άδικα διαχρονικά… και η κωμική αντιμετώπιση της προσωπικότητας – που δε διαθέτουν… είναι ένας τρόπος αντιμετώπισης και ίσως… ο πιο αποτελεσματικός!