Τη Δευτέρα 24 Μαρτίου 2014, 18.00’μ.μ.-20.00’μ.μ.,στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, στο Ηράκλειο της Κρήτης, η Ένωση Φιλόλογων
Νομού Ηρακλείου διοργανώνει μια εκδήλωση αφιερωμένη στη διερεύνηση της σχέσης που συνδέει την Ιστορία ως επιστήμη και ως εκφραστή ιδεολογίας με το σχολείο, δηλαδή με το εκπαιδευτικό μας σύστημα, και την «επίσημη» σχολική της εκδοχή.
Ομιλητές θα είναι οι εξής:
1) Αντώνης Γιακουμάκης, Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου : «Από την reconquista του Ιουστινιανού ως τη στέψη του Καρλομάγνου :Σχέσεις Βυζαντίου και Δύσης – Η ανάγκη για μια νέα ιστορική αφήγηση στο γυμνάσιο και στο λύκειο.»
Περίληψη ομιλίας: Η αφήγηση των βιβλίων ιστορίας του γυμνάσιου και του λυκείου αναφέρονται αποσπασματικά στο ζήτημα των σχέσεων της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας με την Αγία Έδρα και το Βασίλειο των Φράγκων. Η οριστική ρήξη των δυο μερών με τη στέψη του Καρλομάγνου το 800μ.Χ. είναι το επιστέγασμα μιας μακράς διαδικασίας που αρχίζει από τον 6ο αιώνα ήδη. Σκοπός της εισήγησης μας είναι να καταδειχθεί πόσο οργανική οίνε η σχέση του Βυζαντίου με το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι, μια διάσταση που απουσιάζει εντελώς από τα σχολικά βιβλία μολονότι κυριαρχεί στη σύγχρονη βιβλιογραφία για την ιστορία της Ευρώπης .Το συμπέρασμα λοιπόν είναι πως τα σχολικά βιβλία, αν και «νέα» σε ηλικία, μάλλον ακολουθούν την «παραδοσιακή γραφή».
2) Ζαμπία Παπαδάκη,2ο ΓΕ.Λ. Ηρακλείου : «Σχολικά εγχειρίδια και επίσημη ιδεολογία: Η συγκάλυψη του ιστορικού νόμου της ταξικής πάλης ως προϋπόθεση της επίσημης θεωρίας των δύο άκρων «
Περίληψη ομιλίας: Στην αρχή της τοποθέτησης μας θα υπερασπιστούμε την ιστορία ως επιστήμη κινούμενοι στα πλαίσιο του ιστορικού υλισμού. Από τα πρώτα βήματα, με το θετικισμό του 19ου αιώνα, στη διατύπωση των ιστορικών νομών του Μαρξ. Αντιδραστική αναδίπλωση της αστικής διανόησης τον 20ο αιώνα λόγω της όξυνσης της ταξικής πάλης σε συνθήκες ανάπτυξης του ιμπεριαλισμού. Ο καταλυτικός ρόλος των σύγχρονων σχετικιστικών-αγνωστικιστικών αντιλήψεων στην ιστορική αφήγηση και στην επίσημη διδασκαλία της. Οι αστοί διανοητές σήμερα -ιδιαίτερα μετά το ’90- στην υπηρεσία της συγκάλυψης της ταξικής αλήθειας της εργατικής τάξης. Ο ιστορικός νόμος της ταξικής πάλης. Με παραδείγματα από το βιβλίο της Γ’ λυκείου γενικής παιδείας (των Κολιοπούλου,Σβολοπούλου,Χατζηβασιλείου) και συγκεκριμένα από τις ενότητες που αφορούν τη Νέα Αποικιοκρατία, τον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο και το Μεσοπόλεμο, θα φανεί με ποιο τρόπο αποσιωπάται η πάλη των τάξεων ως ερμηνευτικό εργαλείο της ιστορικοκοινωνικής εξέλιξης, ενώ παράλληλα κατασκευάζονται τα ιδεολογήματα (θεωρία των δυο άκρων) με τα οποία εδραιώνεται η αδιαμφισβήτητη κυριαρχία της αστικής τάξης.
3) Γιώργος Δουλόπουλος, Γ.Ε.Λ. Μοιρών : «Παραποίηση της ιστορίας στη σχολική ιστοριογραφία»
Περίληψη ομιλίας: Η εισήγηση ασκεί κριτική σε βάσιμες πλευράς του περιεχομένου και του τρόπου διδασκαλίας της ιστορίας στη δευτεροβάθμια κυρίως εκπαίδευση. Επικεντρώνεται ιδιαίτερα στην προβολή συντηρητικών αντιεπιστημονικών θεωριών στα σχολικά βιβλία της ιστορίας που είτε συσκοτίζουν είτε παραποιούν είτε παρουσιάσουν επιλεκτικό τα ιστορικά γεγονότα , έτσι ώστε να διευκολύνεται η επιβολή της κυρίαρχης ιδεολογίας στους μαθητές, πράγμα που αποτελεί μια από τις βασικές προϋποθέσεις για την αποδοχή της υπάρχουσας οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής τάξης πραγμάτων. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στον τρόπο παρουσίασης της ιστορίας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και της κατοχής.
Η πρόεδρος Η γραμματέας
Λίζα Σκλάβου Ελένη Παπαδογιαννάκη