olmeΞεκάθαρος και κυνικός

ή αλλιώς … δείξε μου τους βαθμούς των μαθητών σου να σου πω πως θα αξιολογηθείς!

Μέσα σε λίγες αράδες, σε πρόσφατο άρθρο του ο πρωθυπουργός, ξεκαθαρίζει και συμπυκνώνει ολόκληρη την ουσία της κυβερνητικής πολιτικής στην εκπαίδευση. Συγκεκριμένα γράφει επί λέξει: «Αναβάθμιση της δημόσιας Παιδείας, ώστε να κρίνεται το έργο των εκπαιδευτικών από τα αποτελέσματά τους, δηλαδή από τις επιδόσεις των μαθητών στο γυμνάσιο και στο λύκειο. Κι όχι να υποκαθίσταται από τη φροντιστηριακή παραπαιδεία. Ωστε να επιστρέψει η μάθηση μέσα στο σχολείο, να ανακουφιστούν οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί από τα «ιδιαίτερα». Και να μη συνθλίβονται οι μαθητές που σήμερα υποχρεώνονται να μάθουν τα πάντα τα δύο τελευταία χρόνια πριν από τις Πανελλαδικές…»

Στις παραπάνω γραμμές συμπυκνώθηκε όλο το περιεχόμενο της αντιεκπαιδευτικής και αντεργατικής πολιτικής που εφαρμόζεται στην εκπαίδευση εδώ και χρόνια. Ολόκληρη η «αποτυχία» του νέου εκπαιδευτικού συστήματος, που ντύθηκε τη φορεσιά της μαθητικής αποτυχίας και απόρριψης, μεταφέρεται αυτομάτως στις πλάτες του κόσμου της εκπαίδευσης. Σύμφωνα με το νόμο 4186 («νέο» Λύκειο) αλλά και με τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, αποκλειστικός υπεύθυνος για τα πρωτοφανή ποσοστά απόρριψης της νέας γενιάς από το σχολείο είναι ο εκπαιδευτικός. Και μάλιστα αυτό ονοματίζεται με απόλυτο κυνισμό ως «αναβάθμιση της δημόσιας Παιδείας».

Τι κι αν τη φετινή χρονιά τα κενά στα σχολεία, είναι τόσα που ο υπουργός Παιδείας καταφεύγει σε κάθε είδους παλινωδίες για να τα καλύψει! Μόνο που η εκπαίδευση δεν είναι τρύπιο σακάκι να την μπαλώσεις.

Τι κι αν ο νόμος 4186 επιβάλλει εξοντωτικούς ρυθμούς και πολλαπλές – πανελλαδικού τύπου – εξετάσεις, έτσι που να «στραγγίζει» τους έφηβους από τα 15 τους χρόνια, υποχρεώνοντας ταυτόχρονα τους καθηγητές να μετατραπούν από Εκπαιδευτικοί σε μηχανές αναπαραγωγής των λύσεων της τράπεζας θεμάτων! Και από δίπλα οι φροντιστηριάρχες τρίβουν τα χέρια τους «πουλώντας» τις λύσεις τα απογεύματα.

Δεν είναι, τυχαίο ότι από την επίσημη αξιολόγηση ουσιαστικά «αγνοούνται» οι αμέτρητοι κοινωνικοί και εκπαιδευτικοί παράγοντες που επηρεάζουν και συνδιαμορφώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία και το εκπαιδευτικό έργο. Κοινωνική προέλευση, οικογενειακή κατάσταση, συνθήκες διαβίωσης και κατοικίας, υλικοτεχνική υποδομή σχολείου, τύπος εξετάσεων, σχολικά βιβλία, εκπαιδευτικό κλίμα, παιδαγωγικές μέθοδοι, τα πάντα γίνονται καπνός. «Αγνοούνται» οι κοινωνικές και γεωγραφικές ανισότητες που διαμορφώνουν αντίξοες συνθήκες για την εκπαίδευση των μαθητών από τα ασθενέστερα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα. Παραλείπονται όλοι εκείνοι οι παράγοντες που οδηγούν στον Καιάδα της εγκατάλειψης του σχολείου και του αναλφαβητισμού. Και βέβαια εξαφανίζονται τα εξεταστικά «μαχαίρια» του νέου Λυκείου που πριμοδοτούν την αποτυχία και απογειώνουν την απόρριψη.

Οι μάσκες έπεσαν και οι όποιες αυταπάτες υπήρχαν για την αξιολόγηση και το ρόλο της, ξεδιαλύθηκαν. Ο νέος νόμος για το Λύκειο και η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του έργου του, είναι άρρηκτα δεμένοι μεταξύ τους. Οι σημερινές «επιδόσεις» των μαθητών θα αποτελέσουν τους αυριανούς «μετρήσιμους όρους» για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Αφού λοιπόν το «νέο» Λύκειο των πολλάπλών εξετάσεων, της τράπεζας θεμάτων και της εντατικοποίησης των σπουδών και της εξοντωτικής ύλης, θα έχει εκδιώξει μεγάλη μερίδα της νέας γενιάς από την εκπαίδευση, χαρακτηρίζοντάς τη ως «απορριπτέα», η αξιολόγηση θα αποτελέσει το τέλειο εργαλείο για τη συντριβή των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών και των εργασιακών κατακτήσεων των εκπαιδευτικών! Μέσα σε αυτό το τοπίο η αξιολόγηση επιβάλλεται πλέον σαν ώριμο φρούτο, για να αποδοθούν δημόσια οι ευθύνες στους εκπαιδευτικούς, αποκρύπτοντας τον πραγματικό υπεύθυνο που δεν είναι άλλος από την πολιτική  της κυβέρνησης, της ΕΕ και του ΟΟΣΑ η οποία υπαγορεύεται ευθέως από τις ανάγκες του κεφαλαίου για φθηνούς εργαζόμενους, χωρίς δικαιώματα.

Συνάδελφοι,

Τα πράγματα είναι πλέον πέρα από προφανή. Η κυβερνηση στοχεύει ευθέως στην αντιδραστική αναδιάρθρωση του Δημόσιου Σχολείου, έτσι που να υπηρετεί καλύτερα και αποδοτικότερα τις απαιτήσεις του κεφαλαίου και όχι τις μορφωτικές ανάγκες του λαού και της νεολαίας. Θέλει να συντρίψει οριστικά τις εργασιακές σχέσεις, να ανοίξει διάπλατα το δρόμο για μελλοντικές απολύσεις, να επιβάλλει φτώχεια διάρκειας για τους εκπαιδευτικούς.

Χρειάζεται εδώ και τώρα η μεγαλύτερη δυνατή αγωνιστική συσπείρωση του κλάδου για να αποκρουστεί η νέα επίθεση στο Δημόσιο Σχολείο, τα εργασιακά μας δικαιώματα και τα μορφωτικά δικαιώματα της νέας γενιάς.

Καλούμε όλους συναδέλφους να απορρίψουν μαζικά και αποφασιστικά την αξιολόγηση. Καλούμε όλους τους συλλόγους να μην προχωρήσουν σε πράξεις αυτοαξιολόγησης σχολικής μονάδας. Να συμμετάσχουν όλοι οι εκπαιδευτικοί και σύλλογοι διδασκόντων αποφασιστικά και μαζικά στην απεργία – αποχή που έχει κηρύξει ο κλάδος μας.

Για να δείτε το αρχείο σε pdf … εδώ

Προηγούμενο άρθροΨήφισμα ΤΕΠΑΕ ΑΠΘ
Επόμενο άρθροΔιπλές Πανελλαδικές το 2016
Μανόλης Μαυρακάκης
Ο Μανόλης I. Μαυρακάκης γεννήθηκε στην Αθήνα και κατοικεί μόνιμα στο Ηράκλειο Κρήτης. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος σε σχολεία και φροντιστήρια της Μέσης Εκπαίδευσης. Από το 2018 συνεργάζεται με τις εκδόσεις Πατάκη εκδίδοντας σημαντικό αριθμό βιβλίων για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Είναι δημιουργός και διαχειριστής της εκπαιδευτικής σελίδας filologikos-istotopos.gr.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.