Ημερίδα με θέμα «Κρίση και Παιδική Ηλικία» διοργάνωσε την Πέμπτη 25 Ιουνίου 2015 το Παρατηρητήριο Μελέτης της Παιδικής Ηλικίας του Εργαστηρίου Κοινωνικών Επιστημών του Τομέα Ανθρωπιστικών Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Κατά τη διάρκεια της ημερίδας παρουσιάστηκαν εισηγήσεις από τον Καθηγητή Κοινωνιολογίας κ. Δημοσθένη Δασκαλάκη, Υπεύθυνο του Παρατηρητηρίου Μελέτης της Παιδικής Ηλικίας, από τον τέως Αντιπρύτανη και Πρόεδρο του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Καθηγητή κ. Ανδρέα Λύτρα και από τον Καθηγητή του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Γεώργιο Τσομπάνογλου.
Την έναρξη των εργασιών της ημερίδας κήρυξε ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Καθηγητής κ. Αθανάσιος – Μελέτιος Δημόπουλος, ο οποίος επεσήμανε ότι «εκδηλώσεις όπως η σημερινή αναδεικνύουν τη δραστηριότητα των μελών ΔΕΠ, αλλά και των διδακτόρων, των υποψηφίων διδακτόρων και των μεταπτυχιακών φοιτητών και μάλιστα γύρω από ένα ζήτημα επιστημονικής, κοινωνικής, ανθρωπιστικής και πολιτικής επικαιρότητας». Επίσης, ο κ. Πρύτανης σημείωσε ότι αναδεικνύεται η εργασία του Παρατηρητηρίου Μελέτης της Παιδικής Ηλικίας, η οποία αποτελεί ίσως τη μοναδική ερευνητική πανεπιστημιακή δομή στη χώρα που ασχολείται με την κοινωνιολογική μελέτη της παιδικής ηλικίας και των δικαιωμάτων του παιδιού.
Την ημερίδα χαιρέτησαν η Κοσμητεύουσα της Σχολής Επιστημών Αγωγής Καθηγήτρια κ. Ευγενία Φλογαΐτη και ο Διευθυντής του Εργαστηρίου Κοινωνικών Επιστημών και Αναπληρωτής Προέδρου του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Καθηγητής κ. Χαράλαμπος Μπαμπούνης. Παρευρέθηκαν πολλά μέλη ΔΕΠ, καθώς και προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές.
Ο Υπεύθυνος του Παρατηρητηρίου Μελέτης της Παιδικής Ηλικίας, Καθηγητής Κοινωνιολογίας κ. Δημοσθένης Δασκαλάκης, αφού αναφέρθηκε σε θεωρητικά και μεθοδολογικά ζητήματα της νέας κοινωνιολογίας της παιδικής ηλικίας, εστίασε στην ανάλυση των χαρακτηριστικών της σύγχρονης πολυδιάστατης και πολυεπίπεδης κρίσης, στις συνέπειες αυτής στην παιδική ηλικία και παρουσίασε τα πλέον πρόσφατα στοιχεία για τη φτώχεια και τις συνθήκες διαβίωσης των παιδιών στην Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι από φτώχεια ή αποκλεισμό δεν απειλούνται πλέον οι περιοχές ή ομάδες θύλακες φτώχειας ή αποκλεισμού, αλλά το «παιδί της διπλανής πόρτας» (καθώς τα παιδιά σε κατάσταση φτώχειας ή αποκλεισμού βρίσκονται στο 38%, δηλαδή είναι 4 στα 10 παιδιά). Τέλος, επεσήμανε την ανάγκη η πολιτεία να μεριμνήσει για τη δημιουργία δομής έρευνας και καταγραφής των δεδομένων της παιδικής ηλικίας, πράγμα που αποτελεί προϋπόθεση για την εφαρμογή στοχευμένων αποτελεσματικών πολιτικών για το παιδί, αλλά και για την εφαρμογή στο σύνολο των πολιτικών των δημόσιων κοινωνικών και ιδιωτικών φορέων mainstreaming για το παιδί. Προς την κατεύθυνση αυτή κρίνεται απαραίτητη η υιοθέτηση στο πλαίσιο του κρατικού προϋπολογισμού ξεχωριστού κωδικού που αφορά την κατηγορία παιδί – παιδική ηλικία.
Στη συνέχεια, πραγματοποίησε εισήγηση ο τέως Αντιπρύτανης και νυν Πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Καθηγητής κ. Ανδρέας Λύτρας με θέμα «Ερωτήματα, προβληματισμοί και κρίσεις στην αιχμή της κοινωνικής κρίσης». Ακολούθησε ο Καθηγητής του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Γεώργιος Τσομπάνογλου, ο οποίος πραγματοποίησε εισήγηση με θέμα «Κοινωνική κρίση – παιδική ηλικία, προκλήσεις για μια νέα προσέγγιση στο πρόβλημα».
Η ημερίδα ήταν οργανωμένη σε δύο κύκλους εισηγήσεων. Ο πρώτος περιέλαβε εισηγήσεις από Διδάκτορες και Υποψήφιους διδάκτορες του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, οι οποίες αναφέρθηκαν στα θέματα: «Ειδικά θέματα εφαρμογής της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού στην Ελλάδα», «Κρίση και παιδική φτώχεια στην Ελλάδα», «Mind the gap: Φιλανθρωπία και χειραφέτηση, δύο αντικρουόμενες πρακτικές για τα παιδιά σε κοινωνικό αποκλεισμό», «Το φαινόμενο των “NEETs” (Νέων εκτός Εκπαίδευσης, Απασχόλησης ή Κατάρτισης) στην Ελλάδα», «Παιδική ηλικία και σύγχρονα μέσα επικοινωνίας» και «Η παιδική ηλικία στα ανθολόγια του Δημοτικού».
Ο δεύτερος κύκλος περιέλαβε εισηγήσεις αποφοίτων του αντίστοιχου μεταπτυχιακού προγράμματος, οι οποίες αναφέρθηκαν στα θέματα: «Παιδική ηλικία και παραβατικότητα», «Cyberbullying, o εκφοβισμός της ψηφιακής εποχής», «Ο ρόλος του εκπαιδευτικού μηχανισμού στην κοινωνική αναπαραγωγή και στη διαιώνιση των κοινωνικών ανισοτήτων. Βιογραφική προσέγγιση», «Τα παιδιά των μεταναστών στην Ελλάδα και η οικονομική κρίση» και «Παιδική ηλικία: Ιστορικοκοινωνιολογική προσέγγιση και εκπαιδευτικές επιλογές στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος (19ος αιώνας)».