Η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης συνδιοργάνωσε με την Περιφέρεια Κρήτης-Περιφερειακή Ενότητα Χανίων-Τμήμα Δια Βίου Μάθησης, Παιδείας, Απασχόλησης το 4ο Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ Δημιουργικής Έκφρασης στα Χανιά και στο Ηράκλειο στο πλαίσιο της προώθησης καινοτόμων δράσεων και της διάχυσης των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Erasmus+/Δράση ΚΑ1, ΚΑ2 και Erasmus+/sport που υλοποιήθηκαν στα σχολεία περιφέρειάς της.
Εκπαιδευτικοί και μαθητές παρουσίασαν τη συνεργασία τους με άλλα σχολεία της Ευρώπης μέσα από τα ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus+ τονίζοντας την ευκαιρία που είχαν να γνωρίσουν εκπαιδευτικά συστήματα των εταιρικών χωρών, να διερευνήσουν τις διάφορες πολιτισμικές παραμέτρους και να κατανοήσουν, να εκτιμήσουν ότι στην ευρωπαϊκή οικογένεια, οι διαφορετικές κουλτούρες, γλώσσες και παραδόσεις αποτελούν πλούτο που βρίσκει έδαφος στηριζόμενο στις κοινές αξίες όπως στην ελευθερία, στη δημοκρατία, στο κράτος δικαίου, στο σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην ισότητα, τη διαφορετικότητα μέσα στην πολυπολιτισμική Ευρώπη.
Ειδικότερα στο Ηράκλειο παρουσιάστηκαν δράσεις από εγκεκριμένα προγράμματα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης, του 12o Νηπιαγωγείου Ηρακλείου, του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ν. Αλικαρνασσού, του Δημοτικού Σχολείου Επισκοπής, του Σχολείου Ευρωπαϊκής Παιδείας, του 1oυ ΕΠΑΛ Ηρακλείου, του 4ου ΓΕΛ Ηρακλείου, του Μουσικού Σχολείου Ηρακλείου, του 6ου Γυμνάσιου Ηρακλείου, του 9ου Γυμνασίου Ηρακλείου, του 10ου Γυμνασίου Ηρακλείου.
Επίσης στα Χανιά παρουσιάστηκαν δράσεις από εγκεκριμένα προγράμματα της Περιφερειακής Δ/νσης Εκπ/σης Κρήτης, του 13oυ Νηπιαγωγείου Ρεθύμνου, του 2ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων, του ΓΕΛ Ελ. Βενιζέλου, του ΓΕΛ Κισάμου Χανίων, του 2ου ΓΕΛ Χανίων, του 11ου Νηπιαγωγείου Χανίων, του 2ου Γυμνασίου Κισάμου, του 1ου ΕΠΑΛ Χανίων, του ΓΕΛ Αλικιανού, του 4ου ΓΕΛ Χανίων, του 18ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων.
Όπως χαρακτηριστικά τόνισαν στο 4ο Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ Δημιουργικής Έκφρασης ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης Γεώργιος Τερζάκης, ο Βασίλης Μανασσάκης και η Τζένη Ψαλτάκη τα οφέλη είναι πολλαπλά για τους εκπαιδευτικούς που υλοποιούν ευρωπαϊκές δράσεις αλλά και για τους μαθητές που ταξίδεψαν για πρώτη φορά σε μία άλλη χώρα, όπου βίωσαν την κουλτούρα των χωρών, φιλοξενήθηκαν σε οικογένειες των χωρών υποδοχής, μοιράστηκαν έντονα συναισθήματα, όπως φιλία, αλληλοσεβασμό, αλληλεγγύη, χαρά, βελτίωσαν τα αγγλικά τους, συναναστράφηκαν με άλλα παιδιά, σεβάστηκαν τη διαφορετικότητα, καταρρίπτοντας τυχόν στερεότυπα, ενώ γνώρισαν νέα εκπαιδευτικά συστήματα και μέσα μάθησης.
Ειδικότερα μαθητές από το 6ο Γυμνάσιο Ηρακλείου συνεργάστηκαν με έξι σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από τη Ρουμανία, την Τουρκία, την Πορτογαλία, την Κροατία, την Ιταλία και την Τσέχικη Δημοκρατία εκδήλωσαν την ευχαρίστησή τους για την ευκαιρία που τους δόθηκε να εργαστούν σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα που ερευνούσε την ευρωπαϊκή ταυτότητα μέσα από την πολιτιστική κληρονομιά. Τόνισαν επίσης την εκτίμησή τους για την ευκαιρία να βιώσουν πραγματικά τις έννοιες της πολιτισμικότητας, της συνεργατικής μάθησης, της ανοχής της διαφορετικότητας πέρα από τη θεωρητική προσέγγιση των εννοιών αυτών. Χάρη στη συμμετοχή τους αυτή η εμπειρία μοιράστηκε με μαθητές από άλλες χώρες της Ευρώπης κάτι που τους έκανε να διαπιστώσουν την ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία του προγράμματος αλλά και την αξία της άτυπης μάθησης. Με δική τους πρωτοβουλία οι μαθητές του 6ου Γυμνασίου Ηρακλείου επικέντρωσαν τα περισσότερα παραγόμενα προϊόντα (παρουσιάσεις-ψηφιακά παιχνίδια-ψηφιακό μάθημα) στην ανάδειξη του μινωικού πολιτισμού και την υποψηφιότητα της Ελλάδας να ενταχθούν τα μινωικά παλάτια στην λίστα της παγκόσμιας πολιτισμικής κληρονομιάς της UNESCO.
Οι μαθητές από το 4ο ΓΕΛ Ηρακλείου που ταξίδεψαν στην Κωνσταντινούπολη, στο Βερολίνο, στην Λειψία, στην Δρέσδη, στην Μαδρίτη, στο Μιλάνο, στο Edolo (Ιταλία), στην Κρακοβία, στην Medgidia (Ρουμανία), στην Φιλανδία δήλωσαν πως εντυπωσιάστηκαν στην Ιταλία από τα εργαστήρια φυσικής χημείας γεωλογίας αίθουσα ξυλογλυπτικής, καφετέρια για μαθητές και για καθηγητές, καθώς και για τα 10 στρέμματα με γκαζόν για την γυμναστική τους και κλειστό γυμναστήριο, αίθουσα μουσικών οργάνων και αίθουσα συναυλιών καθώς και ότι με πρωτοβουλία του σχολείου μάζευαν φλούδες εσπεριδοειδών και βότανα απ τα βουνά και έκαναν απόσταξη αιθέριων ελαίων που τα εμπορευόταν στην αγορά εισπράττοντας αξιόλογο ποσό χρημάτων.
Κατά την εκπαιδευτική τους επίσκεψη στην Φιλανδία τους εντυπωσίασε η βιβλιοθήκη του σχολείου, το εστιατόριο με δωρεάν πρωινό και μεσημεριανό για καθηγητές και μαθητές καθώς και ότι δεν υπήρχε αποστήθιση στα μαθήματα αλλά κριτική επί των θεωριών και των κειμένων, είχαν εργασίες σε κάθε μάθημα και επιλογή χώρου για να εργαστούν, επίσης δεν υπήρχαν κουδούνια εισόδου και εξόδου απ την αίθουσα διδασκαλίας.
Στην Ισπανία τους εντυπωσίασε ότι υπήρχε έντονη εθελοντική δράση και όλες οι αίθουσες είχαν ζωγραφική στους τοίχους με έργα μαθητών, στην Γερμανία τους ότι υπήρχαν τεράστιοι κήποι για ξεκούραση των μαθητών με λουλούδια και δέντρα και στην Πολωνία ότι είχαν πολλές δράσεις εκτός σχολείου με εκδρομές και περιηγήσεις κι όχι μόνο μάθημα στις τάξεις. Τέλος οι μαθητές του 4ου ΓΕΛ Ηρακλείου μέσα απ αυτές τις εκπαιδευτικές μετακινήσεις τόνισαν πως ωρίμασαν, είδαν την εκπαίδευση των άλλων χωρών και ένιωσαν θλίψη για τις ελλείψεις και τις πρακτικές των ελληνικών σχολείων.
Ο Περιφερειακός Διευθυντής και οι Προωθητές των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων ευχαριστούν τους Διευθυντές Εκπαίδευσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Ηρακλείου και Χανίων, την Περιφέρεια Κρήτης-Περιφερειακή Ενότητα Χανίων-Τμήμα Δια Βίου Μάθησης, Παιδείας, Απασχόλησης, όλους τους εμπλεκόμενους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς που υλοποίησαν ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus+, τους φορείς που στήριξαν τα ευρωπαϊκά προγράμματα, το ΙΚΥ ως εθνική μονάδα υλοποίησης του προγράμματος Erasmus+ καθώς και το Επιμελητήριο Ηρακλείου, το Πνευματικό Κέντρο Χανίων για την παραχώρηση των αιθουσών.