Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: 2η Ενότητα – Η γλώσσα των νέων (Κριτήριο αξιολόγησης)
Κείμενο: Η γλώσσα των νέων
Οι νέοι έχουν πάντοτε την τάση να διαφοροποιούνται με το ντύσιμο, την αισθητική του σώματος, τη συμπεριφορά και τη γλώσσα. Έτσι, η λεγόμενη «γλώσσα των νέων» αποτελεί κώδικα εξατομικευτικό της ομάδας ηλικίας, γλωσσική παραλλαγή που διαφοροποιεί τους χρήστες της κατασκευάζοντας συγχρόνως τη συνοχή της ομάδας. Οι αποκλίσεις της γλώσσας των νέων, οι νεολογισμοί και οι γραμματικές παραβιάσεις εκφράζουν τις αλλαγές στα πρότυπα συμπεριφοράς, τις ιδέες, τις αξίες και τους κανόνες της κοινωνίας.
Συγκεκριμένα, με τους νεολογισμούς, τις ιδιωματικές εκφράσεις και λέξεις, οι νέοι μεταδίδουν μηνύματα διάκρισης από τις παλιότερες γενιές, εκφράζουν αμφισβήτηση αρχών και αξιών.
Η χρήση της γλώσσας από τους νέους, όμως, ενοχλεί, επειδή ακριβώς μεταδίδει έμμεσα αλλά ισχυρά τέτοια νοήματα αμφισβήτησης. Και είναι συνηθισμένη παρανόηση να κρίνεται σαν «λαθεμένη», «φτωχή» ή «κακής ποιότητας». Την άρνηση των αξιών, την παραβίαση των απαγορεύσεων, την επιθετικότητα, και την καταστροφή της «καθώς πρέπει» ομιλίας συχνά οι τυχαίοι ακροατές, κι όχι συνήθως οι συνομιλητές δέκτες, την ακούνε σαν γλωσσική καταστροφή, ενώ είναι γλωσσική δημιουργικότητα.
Α. Φραγκουδάκη. (1987). Γλώσσα και ιδεολογία, 72-73. Αθήνα: Οδυσσέας (διασκευή).
ΘΕΜΑΤΑ
Θέμα 2ο
1. Να σχηματίσετε προτάσεις με τις παρακάτω λέξεις: Συμπεριφορά, καταστροφή, παραβίαση.
2. Να βρείτε τα αντώνυμα των παρακάτω λέξεων: Έμμεσα, ισχυρά, λαθεμένη, ενοχλεί.
Θέμα 3ο
Σε ένα άρθρο (200-250 λέξεις) που θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα του σχολείου σας να αναφέρετε τους λόγους για τους οποίους οι νέοι χρησιμοποιούν έναν δικό τους γλωσσικό κώδικα.