Του Νίκου Τσούλια

      Στα μέσα της κυβερνητικής θητείας ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και ο κ. Γαβρόγλου εδέησαν τελικά να «μιλήσουν» για το Λύκειο. Κινούμενος ο …αρμόδιος Υπουργός Παιδείας όλο αυτό το διάστημα στον αστερισμό ενός πρωτόγνωρου λαϊκισμού, κατά το οποίο «καταργούσε» σχεδόν κάθε ημέρα τις Πανελλαδικές εξετάσεις και «απελευθέρωνε» το λύκειο από όλα τα αρνητικά του στοιχεία, κατέδειξε με τον πιο εμφαντικό τρόπο όχι μόνο τη δημαγωγία του αλλά και την απόλυτη κενότητα της εκπαιδευτικής του πολιτικής. Και να γιατί.

      Μέσα στα δύο χρόνια αριστερής διακυβέρνησης δεν παρουσιάστηκε ποτέ μια πρόταση για το Λύκειο, παρά μόνο ιδέες για φτηνούς επικοινωνιακούς λόγους. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. δεν είχε ποτέ άποψη για το λύκειο ούτε για την εκπαίδευση, παρά μόνο γενικολογίες και αοριστολογίες, υποσχέσεις και ευχολόγια. Τα μόνα στοιχεία που είδαμε μέχρι τώρα ήταν οι δεσμεύσεις των Μνημονίων που ψήφισε – και τις οποίες προσπαθεί να τις εμφανίσει και ως προοδευτική μεταρρύθμιση! – και ο «μπουχός» περί της αριστείας, της πρωινής προσευχής, των Θρησκευτικών, των σχολικών παρελάσεων και των σημαιοφόρων, για να βγει και καμιά ιδεολογική αντιπαράθεση με τη Ν.Δ. και διασωθούν κάποια ίχνη «αριστεροσύνης», αφού στο σύνολο της κυβερνητικής πολιτικής συμπίπτουν ταιριαστά και θαυμαστά!

      Ο Υπουργός Παιδείας στο πρόσφατο άρθρο του με τον τίτλο «Το Λύκειο αντίδοτο στις Πανελλαδικές» δεν παρουσιάζει ούτε ένα αχνό σχήμα το ποιές είναι οι βασικές όψεις του Λυκείου. Αντίθετα επιδίδεται στη γνωστή του κούφια ρητορική. Εκθέτει τα κατά τη γνώμη του αρνητικά συμπτώματα των Πανελλαδικών εξετάσεων και παράλληλα εμφανίζεται να τα λύνει όλα χωρίς όμως να λέει κυριολεκτικά τίποτα. Μιλάει για την παραπαιδεία, την παπαγαλία, τα μεγάλα ποσά που διαθέτει η ελληνική οικογένεια για τα φροντιστήρια, για την καταπίεση των μαθητών από τις πανελλαδικές εξετάσεις, για το γεγονός ότι οι μαθητές δεν σπουδάζουν αυτό που θέλουν και ότι εισάγονται με βαθμούς κάτω από τη βάση, για το μη παιδαγωγικό περιεχόμενο των πανελλαδικών εξετάσεων. Αλλά δεν μιλάει το πώς θα τα αντιμετωπίσει όλα αυτά και μάλλον τα αφήνει για το μέλλον όταν δεν θα έχει και θεσμικό ρόλο, όπως κάνει και ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. που θυμήθηκε τώρα να μας πει ότι η «ελεύθερη πρόσβαση» στα πανεπιστήμια είναι μια μελλοντική υπόθεση!

      Η κενότητα της πολιτικής πρότασης του κ. Γαβρόγλου φαίνεται και από το γεγονός ότι εμφανίζει ως αφετηρία της συγκεκριμένης συζήτησης θεωρώντας το λύκειο ως αντίδοτο των Πανελλαδικών εξετάσεων! Μα οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι μια όψη και μόνο της λειτουργίας του λυκείου. Το λύκειο είναι η βαθμίδα της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μάλιστα αποτελεί το τέλος και την επιτομή της Γενικής Παιδείας στη χώρα μας και ως εκ τούτου είναι ιδιαίτερα σημαντική η μορφωτική αποστολή του. Και εφόσον έχει μετασχηματιστεί (ή και αλλοιωθεί αυτός ο ρόλος του), απαιτείται πρόταση επί τούτου και όχι διαπιστώσεις που τις ξέρουν όλοι οι Έλληνες και τις συζητούν και στα καφενεία. Είναι προφανές ότι ο Υπουργός μας δεν βρίσκεται μόνο στην επικράτεια της φτηνής δημαγωγίας αλλά και της οριστικής ψύχωσης ότι θα λύσει το πρόβλημα των Πανελλαδικών εξετάσεων αντικαθιστώντας τες με Πανελλαδικές εξετάσεις άλλης μορφής!!! Μετά απ’ αυτό, ποιος θα ισχυριστεί ότι ο λαϊκισμός μπορεί να στομώσει κάπου;

      Το άρθρο του εμφανίζεται να είναι γραμμένο από κάποιον σχολιαστή ή αρθρογράφο ή δημοσιογράφο ή από έναν μαθητή / μια μαθήτρια σε μια έκθεση ιδεών – που όλοι αυτοί απλώς κάνουν διαπιστώσεις – και όχι από έναν πολιτικό και πολύ περισσότερο από τον αρμόδιο Υπουργό. Και δεν έχει καμιά ουσία. Το στύβεις και δεν μένει τίποτα. Ο κ. Γαβρόγλου κρατώντας τη σημαία του μέγα μεταρρυθμιστή και του απελευθερωτή όλων των κακών στοιχείων της εκπαίδευση με μια πρωτόγνωρη έπαρση ηθικολογίας και δεοντολογίας για το «τι κάνουμε» (στα λόγια βέβαια…) τα βάζει και με τον εαυτό του!

      Τελειώνει λοιπόν το άρθρο του με το πιο βασικό στοιχείο, στο οποίο ισχυρίζεται το εξής. «Όποιοι κάνουν ότι δεν καταλαβαίνουν πως η απόλυτη προτεραιότητά μας είναι η ριζική μεταρρύθμιση του Λυκείου και προσανατολίζουν τη συζήτηση στις εισαγωγικές εξετάσεις ουσιαστικά επιδιώκουν να μην αλλάξει τίποτα απολύτως». Μα δεν ζούμε τελικά στην ίδια χώρα; Ποιος διαλαλεί με τη μορφή καθημερινής πραμάτειας την κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων, χωρίς να λέει τίποτα επί του πρακτέου; Ποιος δημαγωγεί απέναντι σε μαθητές και γονείς – οι εκπαιδευτικοί απλώς κουνάνε το κεφάλι τους…- ότι θα τους απαλλάξει από όλα τα βάσανα των αρνητικών στοιχείων της εκπαίδευσης;

      κ. Γαβρόγλου, είστε Υπουργός Παιδείας και όχι σχολιαστής των εκπαιδευτικών πραγμάτων. Είστε υποχρεωμένος να δώσετε πρόταση για το λύκειο. Θα αναγκαστείτε να πάρετε θέση – όσο και αν το αποφεύγετε διαρκώς και επιμελώς – σε συγκεκριμένα ερωτήματα, γιατί η αοριστολογία και η δημαγωγία ό,τι ήταν να δώσουν το έδωσαν:

1. Αφού θέλετε να καταργήσετε τις Πανελλαδικές εξετάσεις, γιατί δεν το κάνετε, τι σας εμποδίζει, δεν είστε ο αρμόδιος Υπουργός;

2. Θα νομοθετήσετε ή όχι το Εθνικό Απολυτήριο στο Λύκειο και το οποίο θα έχει – θέλετε δεν θέλετε – και Πανελλαδικές εξετάσεις με βαρύνοντα ρόλο;

3. Μήπως τελικά ερωτοτροπείτε με το μικτό σύστημα του «Απολυτηρίου – Πανελλαδικών εξετάσεων» της περιόδου του κ. Ευθυμίου – και το οποίο το κόμμα σας το είχε πολεμήσει λυσσαλέα ως ταξικό και βαθιά συντηρητικό – και απλώς έχετε κάποιου είδους συστολή που θα υιοθετήσετε, ανεξάρτητα από το ότι θα προσπαθήσετε να το εμφανίσετε ως καινούργιο;

4. Γιατί εσείς και ο κ. Τσίπρας αναφέρετε στους μαθητές της Α΄ Λυκείου ότι δεν θα δώσουν εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα και δημιουργείτε κλίμα σύγχυσης και παραίτησης από τη συστηματική εκπαιδευτική τους προσπάθεια, όταν ξέρετε ότι οι μαθητές ετοιμάζονται «επίσημα» για αυτές τις Εξετάσεις από τη Β΄ λυκείου και ανεπίσημα από την πρώτη ημέρα της φοίτησής τους στο λύκειο; Δεν σας αρκεί η τόση και τόση δημαγωγία με την οποία χορτάσατε την ελληνική κοινωνία;

5. Γιατί μιλάτε με τόση ελαφρότητα για ένα εκπαιδευτικό μέλλον – για το οποίο με βάση τα πολιτικά / θεσμικά δεδομένα δεν έχετε αρμοδιότητα;

Υ.Γ.

Όσον αφορά τα διάφορα σχέδια που κατά καιρούς (και αυτές τις ημέρες) βγαίνουν στη δημοσιότητα, θα πρέπει να περιμένουμε το ποια θα είναι τελικά η πρόταση για να σχολιάσουμε, γιατί κάθε φορά εδώ και δύο χρόνια σχέδια εμφανίζονται και αποσύρονται και κανένας δεν ξέρει τίποτα. Και τότε θα …δούμε την περίφημη «κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων»!

anthologio.wordpress.com

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.