Του Νίκου Τσούλια
«Ελεύθερη πρόσβαση των μαθητών / μαθητριών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου και Κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων» με βασικό κορμό τη διαμόρφωση ενός «νέου ενιαίου λυκείου» είναι η εν πολλοίς εξαγγελλόμενη εκπαιδευτική πολιτική του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. καθ’ όλη τη διάρκεια της διακυβέρνησής του.
Είναι δε τόσο συχνή η αναφορά του αρμόδιου Υπουργού σ’ αυτές τις επιλογές που μπορεί κάποιος να απορεί και να θέτει ένα απλό ερώτημα. Γιατί όλα αυτά διαλαλούνται δίκην πραμάτειας συνεχώς και αδιαλείπτως και δεν παίρνουν το δρόμο της νομοθετικής αποτύπωσής τους; Μήπως βρισκόμαστε σε οργασμό διαλόγου με τα κόμματα και τους εκπαιδευτικούς φορείς επί μιας συγκροτημένης και συγκεκριμένης πρότασης του Υπουργείου Παιδείας, και γι’ αυτό αργούμε;
Όχι, δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Η ερμηνεία είναι απλή και προκύπτει από τη γενικότερη πολιτική φυσιογνωμία του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Πρόκειται για μια ισχυρή δημαγωγική και επικοινωνιακή προπαγάνδα, που δεν έχει καμιά ουσία και διατίθεται συχνά πυκνά για να δίνει την αίσθηση της παραγωγής κυβερνητικού έργου και πιο συγκεκριμένα μεταρρυθμιστικού εκπαιδευτικού σχεδίου.
Ποια είναι όμως η απλή πραγματικότητα; Η ελεύθερη πρόσβαση είναι το μεγάλο παραμύθι που βαστάει από την εποχή του πάλαι ποτέ «Συνασπισμού» και προσφέρεται ως η απελευθέρωση των υποψηφίων από το βρόχο των πανελλαδικών εξετάσεων. Είναι «αδειανό πουκάμισο» – γι’ αυτό και βαστάει χρόνια και καιρούς χωρίς να υπάρχει κάτι επί υλικής βάσης – και δυστυχώς δεν υπάρχουν ούτε καν δυνάμεις στοιχειώδους κριτικής στο εσωτερικό του εν λόγω κόμματος για να σταματήσει αυτός ο άνευ προηγουμένου λαϊκισμός. Το τόσο φτηνό παραμύθι συνδέεται με ένα άλλο ομόλογό του, την κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Εδώ έχουμε φτάσει σε πεδία προκλητικού εμπαιγμού και πρωτόγνωρου κυνισμού, φτηνής χυδαιότητας και υπερχειλίζουσας ανοησίας. Γιατί ο αρμόδιος Υπουργός διαλαλεί όλο και πιο έντονα μια πραμάτεια που δεν έχει. Κατά καιρούς δε προβάλλει την ιδέα του Εθνικού Απολυτηρίου χωρίς να έχει δώσει ούτε ένα στοιχειώδες περίγραμμά του και κυρίως δεν μας έχει πει αν μπορεί ένα Εθνικό Απολυτήριο να μην έχει Πανελλαδικές εξετάσεις.
Είναι δε απερίγραπτα δημαγωγός, γιατί εκτός των άλλων εγκαλεί τα κόμματα της αντιπολίτευσης ότι «εξευτελίζονται γιατί του κάνουν κριτική»! Προφανώς δεν περνάει από τη σκέψη του ότι αυτός «εξευτελίζεται» – κατά τη δική του κομψή και …πολιτική ορολογία – και όχι τα κόμματα της αντιπολίτευσης, τα οποία ειρήσθω εν παρόδω δεν ασκούν ούτε καν μια στοιχειώδη κριτική για τα τόσα και τόσα παρακμιακά που συμβαίνουν με τις πρωτοβουλίες του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η ελληνική εκπαίδευση της μεταπολίτευσης δεν έχει συναντήσει τέτοια προκλητική δημαγωγία και φτηνή επικοινωνιακή πολιτική όσο αυτές του κ. Γαβρόγλου και θεωρώ ότι πολύ δύσκολα θα συναντήσουμε και στο μέλλον.
Η «λογική» του είναι απλή και παραπέμπει σε σκληρή προπαγάνδα σταλινικής έκδοσης, που μπορεί να αποδοθεί ως εξής. Η πραγματικότητα δεν είναι αυτή που διαμορφώνει και συνειδητοποιεί μια κοινωνία, αλλά αυτή που παρουσιάζουμε εμείς οι …προοδευτικοί καθοδηγητές! Η αλήθεια δεν είναι μια «κοινωνική κατασκευή» και μια επιστημονική προσέγγιση της φυσικής πραγματικότητας, αλλά αυτή που ισχυριζόμαστε εμείς οι πρωτοπόροι!
Γίνεται δε ένα παιχνίδι τακτικής έμπνευσης παιδικής χαράς, να παρουσιάζονται κατά καιρούς διάφορες ιδέες από το ΙΕΠ ή από φορείς του Υπουργείου, να συλλέγονται αντιδράσεις κυρίως από τα ΜΜΕ και από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και μετά να εμφανίζεται ο Υπουργός και να ισχυρίζεται ότι δεν είναι αυτή η πρότασή μας, χωρίς να αισθάνεται καμιά μα καμιά ανάγκη και ευθύνη να καταθέσει επιτέλους μια κάποια συγκεκριμένη πρόταση επ’ όλων αυτών των επιλογών του.
Προσωπικά περιμένω πώς και πώς τη μαγική στιγμή της αποκάλυψης του μεγάλου παραμυθιού και του συνειδητού ψεύδους, τη στιγμή που θα ομολογηθεί από την ίδια την πρόταση του Υπουργού και του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ότι «ελεύθερη πρόσβαση» δεν θα υπάρξει – προφανώς δεν μιλάμε για το ΤΕΙ της άλφα επαρχιακής πόλης που η ελεύθερη πρόσβαση είναι δεδομένη από τη δεκαετία του 1990 -, ότι οι Πανελλαδικές εξετάσεις δεν θα καταργηθούν, αλλά αντίθετα αν διαμορφωθεί Εθνικό απολυτήριο, θα ισχυροποιηθούν αφού θα ενσωματωθούν πιο στενά στο λύκειο.
Υπάρχει βέβαια και η άλλη, η μοναδικά εναλλακτική εξέλιξη. Να προλάβουν γενικότερα ανατρεπτικά πολιτικά γεγονότα και να ισχυριστούν ότι δεν πρόλαβαν ή δεν τους άφησαν ή ακόμα να νομοθετήσουν για το …μέλλον που δεν θα τους αφορά! Και από μια πλευρά θα νιώσουν ανακούφιση, γιατί ποιος θα ασχολείται σε μια τέτοια εκδοχή με τις κούφιες εξαγγελίες του κ. Γαβρόγλου; Άλλως, θα ζήσουμε ξεχωριστές εικόνες ευτελισμού της εκπαίδευσης και της πολιτικής, του ορθολογισμού και της παιδείας με την πρόταση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. που θα πάρει το δρόμο για νομοθέτηση…