Στην έκθεση της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) και στις διαδικασίες που συντελούνται μεταξύ Πανεπιστημίων και ΤΕΙ στο πλαίσιο του Ενιαίου Χώρου Εκπαίδευσης και Έρευνας αναφέρθηκε σήμερα ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών υποθέσεων της βουλής.

Στη συνεδρίαση παρουσιάστηκαν η « Έκθεση Ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης 2016» της ΑΔΙΠ και η έρευνα «Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, Ελληνική Οικονομία και Αναπτυξιακές Προοπτικές, Δείκτες και Μεγέθη σε Ελλάδα και Ευρώπη» που διενήργησε το ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ.

 Αναφερόμενος στην έκθεση της ΑΔΙΠ ο κ. Γαβρόγλου εξέφρασε επιφυλάξεις για τον τρόπο που έγινε η προετοιμασία της αξιολόγησης αλλά και για τα συμπεράσματά της όπως αυτά διατυπώνονται.

Είπε συγκεκριμένα: «Τίθεται ένα πολύ σοβαρό θέμα, ποιες πρέπει να είναι οι λειτουργίες των Ανεξάρτητων Αρχών, ποιες πρέπει να είναι οι συνεργασίες τους με την πολιτεία και πόσο συνθετικά πρέπει να παρουσιάζονται τα αποτελέσματα. Για παράδειγμα, μιλάμε για τις αξιολογήσεις που ήταν μια πρωτοφανής και θετική διαδικασία για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματά μας, τα οποία δεν ήταν και συνηθισμένα σε αυτές τις διαδικασίες. Το ερώτημα είναι πόσο προετοιμασμένοι ήταν οι συνάδελφοι για να τα αξιολογήσουν;  Oι συνάδελφοι που ήρθαν να αξιολογήσουν από το εξωτερικό, δεν γνώριζαν τον τρόπο με τον οποίο εισάγονται οι φοιτητές, δεν γνώριζαν λεπτομέρειες των νόμων που διέπουν τη λειτουργία των ΑΕΙ και δεν γνώριζαν και τίποτα από το ιστορικό του κάθε πανεπιστημίου. Tελικά είχε αφεθεί η αξιολόγηση στην προσπάθεια και τις καλές προθέσεις των αξιολογητών και ευτυχώς κατάφεραν να τα βγάλουν πέρα, με έναν τρόπο ικανοποιητικό».

Μάλιστα, παρακάλεσε την ΑΔΙΠ να ανακαλέσει έγγραφο που έχει αποστείλει για τη διαδικασία της πιστοποίησης στα πανεπιστημιακά ιδρύματα και όπως τόνισε «έχει ξεσηκώσει τεράστιο αριθμό διδασκόντων» ως προς το περιεχόμενο και τις διατυπώσεις.

Ο υπουργός Παιδείας έθεσε και θέμα «αριθμολαγνείας» κατά την ποσοτικοποίηση, λέγοντας πως αυτή είναι μια «μεθοδολογία γοητευτική για το νεοφιλελεύθερο τρόπο σκέψης». Είπε συγκεκριμένα: «Τι σημαίνει για παράδειγμα, ότι το 10% είναι ή δεν είναι ικανοποιημένοι από τη λειτουργία των Συμβουλίων των ιδρυμάτων; Έχεις ένα θεσμό για τον οποίο έχει γίνει χαμός από την ίδρυσή του και η ερώτηση του είναι αν είστε ή δεν είστε ικανοποιημένοι; Αν το έκανε αυτό το ερώτημα πρωτοετής φοιτητής ή απόφοιτος λυκείου, θα τον κόβαμε. Δεν είναι έτσι; Ένα σύνθετο ζήτημα δεν μπορεί να χωράει στο “ναι” ή στο “όχι”».

Αμέσως μετά η Τομεάρχης Παιδείας της Ν.Δ. Νίκη Κεραμέως στην παρέμβασή της είπε:

«Με άφησε άφωνη ο τρόπος που απευθύνθηκε ο υπουργός στην ΑΔΙΠ. Βεβαίως έχουμε όλοι δικαίωμα να ασκούμε κριτική. Αλλά θα περίμενα από τον υπουργό, αν θεωρεί ότι υπάρχουν τρωτά σημεία, να προτείνει τρόπους βελτίωσης και όχι να απευθύνεται κατ΄ αυτόν τον τρόπο σε μια ανεξάρτητη αρχή. Έφτασε στο σημείο να ζητάει την απόσυρση εγγράφου μιας αυτόνομης ανεξάρτητης αρχής».

Στη δευτερολογία του Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου απάντησε στην βουλευτή της ΝΔ λέγοντας:

 «Είναι λίγο δύσκολο να αποδεχθεί κανείς υποδείξεις για το πώς θα μιλάει στη Βουλή. Νομίζω να αφήσουμε τον καθένα να εκφραστεί όπως θεωρεί ο ίδιος σωστό. Αν η ΝΔ έχει πρόβλημα με δημοκρατικές διαδικασίες, οι υπόλοιποι ενδεχομένως να μην έχουμε. Η ισότιμη συζήτηση είναι το ζητούμενο στις δημοκρατικές κοινωνίες και στη δημοκρατική συζήτηση. Ο κάθε υπουργός, ο κάθε βουλευτής έχει δικαίωμα και υποχρέωση να εκφράζει την κριτική του. Εγώ παρακάλεσα να αποσυρθεί ένα έγγραφο που πολλοί πανεπιστημιακοί θεωρούν ότι τους προκαλεί και τους θίγει. Εάν εσείς νομίζετε ότι το συγκεκριμένο έγγραφο τιμά τις λειτουργίες και διαδικασίες της εκπαίδευσης, να το πείτε. Θεωρείτε ότι ο ορισμός της γνώσης και ποια τα ρήματα  πρέπει να χρησιμοποιηθούν, είναι πράγματα που τιμούν την πανεπιστημιακή κοινότητα και τα προγράμματα σπουδών; H απόσυρση θα είναι τιμητική για την ανεξάρτητη αρχή, διότι το έγγραφο μπορεί να εστάλη εξαιτίας γραφειοκρατίας, και για τα κόμματα που μπορούν να υπερασπίζονται την εκπαίδευση».

Συνεργασία και συνενώσεις Ιδρυμάτων

Στην παρέμβασή του ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε και στις διεργασίες που συντελούνται μεταξύ των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ λέγοντας:

«Να ξεκαθαρίσουμε ότι η πολιτική της κυβέρνησης δεν είναι η πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ. Η λογική της κυβέρνησης είναι η αναβάθμιση των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων μέσα στον Ενιαίο Χώρο Έρευνας και Εκπαίδευσης. Αυτό που γίνεται σήμερα και το οποίο ελπίζω να χειροκροτήσει κάθε πτέρυγα, είναι ότι για πρώτη φορά υπάρχουν κοινές επιτροπές πανεπιστημίων και ΤΕΙ και οι οποίες συζητούν θεσμικά πια την προοπτική συνεργασίας και συνενώσεων των ιδρυμάτων. Δεν υπάρχει θέμα να κλείσει το ένα, να ανοίξει το άλλο κλπ., αλλά να αξιοποιήσουμε ό,τι είναι δυνατό για την αναβάθμιση των ιδρυμάτων, μέσα από απολύτως συναινετικές διαδικασίες, για το καλό και των φοιτητών μας και των τοπικών κοινωνιών και των ιδρυμάτων μας. Θα πρέπει να ενισχυθεί η κουλτούρα συνεννόησης, που γίνεται για πρώτη φορά. Θα δούμε ποιες προτάσεις θα προκύψουν, θα δούμε ποιες δυνατότητες έχει η κοινωνία, αλλά τουλάχιστον να ακούσουμε τα ιδρύματα αυτά, όπως έχει γίνει με τον διάλογο και τη συνεννόηση ανάμεσα στο Ιόνιο πανεπιστήμιο και τα ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, όπως έχει γίνει ανάμεσα στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου, όπως έχει γίνει ανάμεσα στο πανεπιστήμιο και στο ΤΕΙ Θεσσαλίας και το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, όπως έχει γίνει στην Κρήτη, όπου τα τέσσερα ιδρύματα συνδιοργανώνουν ημερίδα, το Νοέμβριο, για τα διετή προγράμματα σπουδών που θα ιδρυθούν. Και βεβαίως, υπάρχει το πολύ ενδιαφέρον εγχείρημα της ίδρυσης του πανεπιστημίου Δ. Αττικής, με τη συγχώνευση του ΤΕΙ Πειραιά και του ΤΕΙ Αθηνών. Αποκλειστικό ρόλο στην ίδρυση και συγχώνευση των ιδρυμάτων διαδραματίζουν τα ακαδημαϊκά κριτήρια. Θα δούμε ποιες είναι οι δυσκολίες, θα δούμε ποια ιδρύματα και ποια τμήματα θέλουν την έξτρα βοήθεια, για να έρθουν στο επίπεδο που πρέπει. Αυτό όμως που λέμε, είναι ότι ένα απίστευτο πολιτικό παιχνίδι παίχτηκε σε βάρος των ΤΕΙ και των τοπικών κοινωνιών, που πολλές τοπικές κοινωνίες είδαν την δημιουργία τμημάτων αποκλειστικά με την έννοια της οικονομικής αξιοποίησης, αυτό θα τελειώσει. Οι ακαδημαϊκές πρωτοβουλίες δεν μπορεί να είναι δέσμιες άλλων κανόνων πέραν των ακαδημαϊκών, και αυτό θα το προχωρήσουμε. Θα κάνουμε μια πρόταση και προς τα άλλα κόμματα και θα  περιμένουμε συγκεκριμένες προτάσεις για να πάρουμε αποφάσεις με τα κριτήρια που είπα».

Η  Πρωτολογία  του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων  Κ. Γαβρόγλου στην Επιτροπή  Μορφωτικών  Υποθέσεων. 

https://www.youtube.com/watch?v=PSS4UB-7GOY

Η Δευτερολογία του Κώστα Γαβρόγλου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.Απευθυνόμενος στην Τομεάρχη Παιδείας της ΝΔ Νίκη Κεραμέως είπε:

https://www.youtube.com/watch?v=t5mnT2IMBKM

Η Τριτολογία του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κ. Γαβρόγλου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων

https://www.youtube.com/watch?v=PSS4UB-7GOY

 

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.