Πρόσφατα υπήρξαν έντονες αντιδράσεις για την απόφασή σας να θέσετε κριτήρια στις σχολικές εκδρομές στο εξωτερικό. Δεν είχατε προβλέψει τις αντιδράσεις; Ορισμένοι τις θεωρούν εύλογες.
Οχι μόνο δεν είναι εύλογες, αλλά είναι και άλογες. Ακούστηκαν πράγματα εκτός πραγματικότητας. Οτι απαγορεύουμε να πηγαίνουν οι Ελληνες μαθητές στο CERN, ότι δεν θα μπορούν να επισκεφθούν το Αουσβιτς, ότι απαγορεύουμε να γίνεται στο εξωτερικό η πολυήμερη εκδρομή της Γ΄ Λυκείου, ότι κλειδαμπαρώνουμε τους μαθητές εντός συνόρων για να μην βλέπουν πώς ζουν οι άνθρωποι στο εξωτερικό… Μα, είναι δυνατόν; Κι όταν όλα αυτά διαψεύδονται, βρίσκουν άλλα ευφάνταστα να πουν, τα οποία προφανώς δεν ισχύουν.
Τι ισχύει, λοιπόν;
Δεν απαγορεύεται καμία απολύτως εκδρομή, φτάνει να είναι καλά οργανωμένη ως προς το πολιτισμικό και εκπαιδευτικό της σκέλος. Κι αυτό είναι το κριτήριο. Δηλαδή τους λέμε: οργανώστε σωστές εκδρομές, αδελφοποιηθείτε με σχολεία, πηγαίνετε στα Erasmus, στο CERN, στο Αουσβιτς, σε κάθε χώρα του κόσμου, αλλά πηγαίνετε στο πλαίσιο μιας καλά προετοιμασμένης επίσκεψης και όχι σαν απλοί τουρίστες. Δείτε τα μέρη, τα μουσεία, τους ιστορικούς χώρους, γνωρίστε τα επιτεύγματα αυτών των κοινωνιών. Η εκπαιδευτική εκδρομή θέλει προετοιμασία, δεν πρέπει να είναι χαβαλές. Αλλιώς ας μην την αποκαλούμε εκπαιδευτική. Κάντε έναν κόπο να δείτε τι κάνουν τα ξένα σχολεία όταν επισκέπτονται την Ελλάδα, ρωτήστε τους πόση προετοιμασία έκαναν πριν έρθουν. Ποτέ δεν είπαμε ότι τα σύνορα κλείνουν για τους Ελληνες μαθητές. Γι’ αυτό και είναι άξιο απορίας πώς μια απόφαση του Μαρτίου άρχισε να σχολιάζεται με αυτό τον απαράδεκτο τρόπο τον Ιανουάριο!