Μετά το νομοσχέδιο για το πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, περιμένουμε και το νομοσχέδιο για το νέο τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση…
Μετά το νομοσχέδιο για το πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, θα κατατεθεί στη Βουλή τις επόμενες ημέρες επίσης, ένα πολύ μεγάλο και πάρα πολύ ριζοσπαστικό νομοσχέδιο που θα έχει σχέση με την αναμόρφωση των δομών στήριξης των σχολείων. Αυτό είναι μία τεράστια μεταρρύθμιση που γίνεται και η οποία παρόλο που την βγάλαμε σε διαβούλευση, δεν πήρε διαστάσεις, αφού συνήθως η τριτοβάθμια μονοπωλεί τα πράγματα. Αφορά στο με ποιο τρόπο θα γίνεται η αυτοαξιολόγηση των σχολείων, με ποιο τρόπο θα γίνεται η υποστήριξη των σχολείων –γιατί σήμερα έχουμε δομές, οι οποίες δεν συντονίζονται με το σωστό τρόπο. Με ποιο τρόπο θα ενταχθούν σε αυτό οι σχολικοί σύμβουλοι, και κυρίως, πώς θα καταφέρουμε επιτέλους να έχουμε στις δομές αυτές διάφορες ειδικότητες, όπως κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι, που αυτή τη στιγμή τα σχολεία τους έχουν τεράστια ανάγκη.
Περιμένουμε δηλαδή μια αλλαγή των αρμοδιοτήτων των σχολικών συμβούλων, μια προσαρμογή;
Θα κάνουμε μια πολύ καλύτερη οργάνωση των δομών υποστήριξης και μέσα σε αυτή, οι σχολικοί σύμβουλοι θα έχουν αναβαθμισμένο ρόλο. Το σημαντικότερο όλων είναι ότι το σχολείο από την πρώτη μέρα, με απόφαση του συλλόγου των διδασκόντων, θα στέλνει σε αυτές τις δομές τα προβλήματα και τους προβληματισμούς. Γιατί το σχολείο έχει μια εμπειρία. Δεν υπάρχει περίπτωση, τα προβλήματα που έχουν εμφανιστεί να μην εμφανιστούν και την επόμενη χρονιά. Άρα, από την αρχή θα κληθεί το σχολείο να πει ποια είναι τα προβλήματα και να έχει απαιτήσεις από αυτές τις δομές για το πώς θα αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα. Αυτές οι δομές είναι υποχρεωμένες να συνεργαστούν, αφού πάρουν τα αιτήματα των σχολείων και να στείλουν στα σχολεία έναν προγραμματισμό με τις δράσεις που πρόκειται να κάνουν. Επισκέψεις σχολικών συμβούλων, επισκέψεις των ψυχολόγων, θα γίνεται με πρωτοβουλία των σχολείων και υποχρεωτική ανταπόκριση από πλευρά των δομών. Άρα, οι δομές αυτές θα είναι δυναμικές. Αυτό ανάλογα με τα αιτήματα θα συνεδριάζει και θα αποφασίζει από κοινού πώς θα αντιμετωπίζονται αυτά τα θέματα και στο τέλος του χρόνου θα πρέπει όλοι να έχουν μία αίσθηση του τι έκαναν, τι πήγε καλά, τι δεν πήγε.
Όλο αυτό θα είναι λοιπόν και στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης
Ναι, αλλά το βασικό είναι να αρχίσουμε να αναγνωρίζουμε ότι τα προβλήματα στο σχολείο είναι γνωσιακά, αλλά καιαι κοινωνικά και λειτουργικά. Εγώ πηγαίνω σε πάρα πολλά σχολεία. Πρώτον, μου κάνει εντύπωση η ζέση και η δυναμικότητα των εκπαιδευτικών. Το δεύτερο, είναι ότι πολλοί δάσκαλοι και καθηγητές μου λένε ότι παίζουν και έναν ρόλο συμβουλευτικό για τα προβλήματα που έχουν οι γονείς οι ίδιοι. Όχι οι γονείς με τα παιδιά. Έχει σημασία αυτό. Διότι ο γονέας εμπιστεύεται τον εκπαιδευτικό για να του ανοιχτεί. Αυτό τώρα είναι ένα βαρύ φορτίο. Γιατί ο εκπαιδευτικός τι να κάνει; Και τον ψυχολόγο, και τον κοινωνικό λειτουργό και τον εκπαιδευτικό , τον τραπεζοκόμο και τον παιδονόμο… Πόσους ρόλους να έχει…
Και για το άλλο νομοσχέδιο, που ρωτήσατε, μόλις τελειώσουμε τις συζητήσεις που κάνουμε σε διαφορετικά επίπεδα, θα προχωρήσουμε σε αυτό το πακέτο που έχουμε ήδη πει. Θα υπάρχουν κάποιες αλλαγές, δευτερεύουσες κατά τη γνώμη μου.
Δηλαδή το γενικό πλαίσιο είναι αυτό που γνωρίζουμε ήδη; Η καθυστέρηση θα είναι μεγάλη;
Όχι, προφανώς τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν. Πάντως, επειδή θα αυξηθεί ο αριθμός των εισακτέων και λόγω δημιουργίας νέων τμημάτων, επειδή θα αυξηθεί ο αριθμός αυτών που θα γράφονται στα ΕΠΑΛ και λόγω των διετών σπουδών, νομίζω ότι τα πράγματα θα αποδραματοποιηθούν πάρα πολύ, μέχρι το 2020. Τα έχουμε υπολογίσει και βλέπουμε ότι αν κανείς επικεντρωθεί στο σχολείο και στην τρίτη λυκείου, θα τα καταφέρει μια χαρά.
Μιας και είπατε για τον αριθμό των εισακτέων, η πρόθεσή σας για να υπάρχει ανοικτός αριθμός εισακτέων, θα είναι μέσα στον ίδιο χρονικό ορίζοντα;
Βεβαίως. Κάνουμε τώρα μία μελέτη, ένα-ένα τα τμήματα, να δούμε σε ποια τμήματα χρειάζονται πρόσθετο διδακτικό προσωπικό, γιατί πολλά τμήματα έχουν καλές εγκαταστάσεις, αλλά υπολειτουργούν, να δούμε τις προτιμήσεις των παιδιών, προφανώς δε μιλάμε για την Ιατρική και τους Μηχανικούς, Και αυτό ας ανοίξουμε τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ μας να σπουδάσουν τα παιδιά αυτό που θέλουν. Ποιος είναι ο λόγος να μη σπουδάζουν αυτό που θέλουν;
Άρα, το 2020, μαζί με το νέο σύστημα, θα έχουμε και ανοικτό αριθμό εισακτέων;
Νομίζω από το 2020 μπορούμε να περιμένουμε σε αρκετά τμήματα –το μελετάμε αυτό– να μπαίνουν απλώς με τον βαθμό του απολυτηρίου. Προοδευτικά ελπίζουμε να γενικευτεί. Εκτός από τις σχολές μεγάλης ζήτησης.
Από τη συνέντευξη του κ Γαβρόγλου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ