Ανακοίνωση του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας για την Κατάργηση του Μαθήματος των Λατινικών από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις
Η εξαγγελθείσα απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για τον «εξοβελισμό» των Λατινικών από τα εξεταζόμενα μαθήματα των Πανελλαδικών εξετάσεων και η αιωρούμενη διδασκαλία τους στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση έχουν εγείρει πλήθος αντιδράσεων. Η σταδιακή συρρίκνωση της ύλης του μαθήματος των Λατινικών στο Λύκειο και η συστηματική απαξίωση του διδασκόμενου συγγράμματος, που εξάντλησε την επιβίωσή του για πάνω από 30 χρόνια, έπληξαν το ίδιο το μάθημα και οδήγησαν στον χαρακτηρισμό του σε «ξεπερασμένο» και «παλιομοδίτικου περιεχομένου».
Οι επίσημα κατατεθειμένες προτάσεις αναθεώρησης της ύλης από συνάδελφους πανεπιστημιακούς που έχουν υποβάλει σχετικό υλικό στο Ι.Ε.Π. ήδη από το 2015, δεν λήφθηκαν υπ’ όψη. Τα Λατινικά και τα μεταφρασμένα Αρχαία Ελληνικά Κείμενα θυσιάστηκαν στο βωμό της «παπαγαλίας», σε μια ιδιότυπη και «νεωτερική» παιδαγωγική προσέγγιση. Errare humanum est!
Οι εκπαιδευτικές επιλογές υπαγορεύονται συχνά από τις αναδυόμενες επιστημονικές τάσεις. Η aequo animo περιθωριοποίηση των Λατινικών, η θρυλούμενη σύνδεση τους μόνο με τα Φιλολογικά Τμήματα και η βεβιασμένη αξιολόγηση της χρησιμότητάς τους, οδηγεί στη ρήξη της πολιτισμικής συνέχειας, στερώντας από τους μαθητές τη δυνατότητα κατανόησης της μετεξέλιξης του ελληνορωμαϊκού κόσμου και της συμβολής του στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό.
Η πολιτική και κοινωνική διάσταση της Λατινικής που ακόμη και ο Καρλομάγνος έθεσε ως βάση για την πνευματική και πολιτική ενοποίηση του Δυτικού κόσμου, προφανώς δεν κρίνεται ικανή να βοηθήσει τους μαθητές στην κατανόηση της κοινωνίας.
Το Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών τόσο με το Προπτυχιακό, όσο και με το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του, μεταξύ των κύριων αντικειμένων του, προάγει την ανάδειξη της συμβολής της κλασικής παράδοσης στη διαμόρφωση της Ευρωπαϊκής ταυτότητας.
Κύριος στόχος του Τμήματος είναι η μελέτη της Ιταλικής γλώσσας και του Ιταλικού πολιτισμού. Η Ιταλική γλώσσα, εκτός του ότι δεν διδάσκεται στη δημόσια εκπαίδευση παρόλο που αποτελεί ειδικό μάθημα για την εισαγωγή στο Τμήμα, αποτελεί την εγγύτερη προς τη Λατινική Νεολατινική γλώσσα. Επομένως, η εμβριθής ανάλυσή της τόσο στη συγχρονία όσο και στη διαχρονία της (Κλασική Λατινική, Μεσαιωνική Λατινική, Δημώδης Λατινική, Νεολατινικές γλώσσες) απαιτεί τη γνώση της Λατινικής.
Το Τμήμα εκφράζει την αντίθεσή του στις εξαγγελίες του Υπουργείου και δηλώνει τη διαφορετική του προσέγγιση. Ενδεικτικά για τη χρησιμότητα της διδασκαλίας της Λατινικής είναι και όσα σημειώνει ο Umberto Eco σε επιφυλλίδα του με τίτλο «Elogio del classicο» («L’ Εspresso», 2013), τονίζοντας συμπερασματικά ότι ακόμη και αν -̶ όπως ισχυρίζονται ορισμένοι-̶ οι κλασικές σπουδές δεν διευκολύνουν σήμερα σε μεγάλο βαθμό όποιον τις κατέχει, στην εξεύρεση ενός επαγγέλματος, ωστόσο, του ανοίγουν τις πόρτες για τα επαγγέλματα του μέλλοντος κι ακόμη του παρέχουν και τη δυνατότητα να επινοήσει κάποια από αυτά.
Αθήνα, 18/09/2018
- Ενημερωθείτε για όλα τα νέα το Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
- Ακολουθήστε τη σελίδα μας στο facebook Φιλολογικός Ιστότοπος για να ενημερώνεστε για όλα τα εκπαιδευτικά θέματα.