Σε ισχυρισμούς της αντιπολίτευσης για θέματα του χαρτοφυλακίου της απάντησε η Υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων Μερόπη Τζούφη, κατά την 3η συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Απαντώντας στον ισχυρισμό του ειδικού αγορητή του ΚΚΕ Ιωάννη Δελή, ότι το 80% των παιδιών που χρήζουν Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) βρίσκονται εκτός εκπαιδευτικού συστήματος, η Υφυπουργός δήλωσε κατηγορηματικά ότι «αυτό δεν είναι αλήθεια». Παρέθεσε δε στοιχεία από τη βάση δεδομένων του «myschool», σύμφωνα με την οποία «το 2016, τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες ή αναπηρίες μέσα στο γενικό πλαίσιο ήταν περίπου 60.000 και ξέρουμε ότι φέτος, ο αριθμός αυτών των παιδιών έχει υπερβεί τις 90.000», ενώ «11.000 παιδιά φοιτούν σε Σχολικές Μονάδες ΕΑΕ (ΣΜΕΑΕ)». Επομένως, εξήγησε η κ. Τζούφη, «έχουμε περίπου πάνω από 100.000 παιδιά που βρίσκονται εντός του δημόσιου εκπαιδευτικού πλαισίου».
Επιπλέον, υπενθύμισε ότι «όλα αυτά τα χρόνια, ακόμη και προ μνημονίων, δεν είχε γίνει ποτέ διαγωνισμός ΑΣΕΠ για μόνιμους διορισμούς στην ΕΑΕ» και οι ανάγκες καλύπτονταν από αναπληρωτές». Επεσήμανε ότι «το 2014 – 2015 είχαν γίνει 6.000 προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού και Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού, ενώ φέτος έγιναν 16.000. Την επόμενη χρονιά», πρόσθεσε, «προβλέπεται ότι θα έχουμε 4.500 μόνιμους διορισμούς σε αυτό τον ευαίσθητο και πολύπαθο τομέα. Επομένως, η έμφαση και η προσπάθεια είναι δεδομένη», τόνισε.
Στη συνέχεια, η Υφυπουργός αναφέρθηκε συνοπτικά στις ιδρύσεις ΣΜΕΑΕ (36 νέα Σχολεία και 571 νέα Τμήματα ένταξης) και την ίδρυση ενός νέου τύπου σχολείου, των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων και Λυκείων (ΕΝΕΕΓΥΛ), ενώ σημείωσε ότι επίκειται η ίδρυση νέων Ειδικών Εργαστηρίων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ), «κυρίως στην Αττική, που οι ανάγκες είναι μεγάλες, αλλά και σε άλλες περιοχές».
Όσον αφορά τις υποδομές, η Υφυπουργός δήλωσε ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα, ωστόσο «καταβάλλεται μια πολύ σημαντική προσπάθεια μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών που χρηματοδοτεί τους Δήμους, δίδονται διπλάσιοι πόροι, ενώ οι απαραίτητες διαδικασίες έχουν ξεκινήσει και με την ΚΤΥΠ». Υπενθύμισε δε ότι «έχουν ήδη ξεκινήσει οι συζητήσεις για την πρώιμη παρέμβαση στην υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, όπου θα μπορούν να γίνονται παρεμβάσεις αξιολόγησης των παιδιών, παρέμβαση στην οικογένεια και προγραμματισμ ού των πραγματικών εκπαιδευτικών τους αναγκών, αλλά και για την δημιουργία δομών για τα μεγάλα παιδιά, στο πλαίσιο της διά βίου εκπαίδευσης».
Επαγγελματική εκπαίδευση
Ιδιαίτερη μνεία έκανε η Υφυπουργός και στην επαγγελματική εκπαίδευση, απαντώντας στα όσα ειπώθηκαν περί εκμετάλλευσης των ενήλικων μαθητών στο πρόγραμμα «Μεταλυκειακό έτος – Τάξη μαθητείας». Όπως υπογράμμισε η κ. Τζούφη, πρόκειται για έναν «θεσμό, ο οποίος έχει αγκαλιαστεί από τα παιδιά και που με τη σχετική πιστοποίηση οδηγεί σε επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου 5, ενώ έχει βελτιωθεί και το καθεστώς αμοιβής τους, με την κατάργηση του υπό-κατώτατου και την αύξηση του κατώτατου μισθού, στην οποία προχώρησε αυτή η κυβέρνηση, κατά 27%».
Αναφορικά με τα ολιγομελή Τμήματα, σημείωσε ότι «φέτος εγκρίθηκαν 1.500, ενώ λειτούργησαν 430 τμήματα με 1 έως 5 μαθητές, λόγω της αύξησης του μαθητικού δυναμικού στα πρωινά και τα εσπερινά λύκεια, κατά μέσο όρο 8%».
Επίσης, με διάταξη του νομοσχεδίου, προβλέπεται μείωση του αριθμού των μαθητών για την Γ’ τάξη όλων των τύπων των λυκείων και συγκεκριμένα, στα ημερήσια στους 25 και στα εσπερινά στους 22 κατ’ ανώτατο όριο, ενώ καθιερώθηκαν τα νέα τρίχρονα εσπερινά λύκεια, που ήταν ένα αίτημα των εργαζομένων από 1980».
Γενικά Αρχεία του Κράτους
Τέλος, η Υφυπουργός αναφέρθηκε στα Γενικά Αρχεία του Κράτους (ΓΑΚ), εξηγώντας ότι «στο αίτημα το οποίο είχαν υποβάλει οι υπάλληλοι των ΓΑΚ, να εκπροσωπούνται στο ΚΥΣΔΥΠ, με το άρθρο 47, του νόμου 4569/2018, προβλεπόταν ότι όταν σε αυτό το όργανο συζητούνται θέματα των διοικητικών υπαλλήλων και μπορούν να μετέχουν ως αιρετά μέλη, οι υπάλληλοι που εκλέγονται από το σύνολο των υπαλλήλων της υπηρεσίας. Παρόλα αυτά», πρόσθεσε, «εφόσον επιμένουν οι εργαζόμενοι, θα τους δώσουμε τη δυνατότητα να αντιπροσωπεύονται».
Όσον αφορά τον Γενικό Διευθυντή, δήλωσε ότι η τελική μορφή της σχετικής διάταξης «θα περιλαμβάνει και το διδακτορικό ή μεταπτυχιακό και την πενταετία εμπειρίας σε θέση ευθύνης, αφού στόχος μας είναι οι υποψήφιοι να διαθέτουν, τόσο τα ακαδημαϊκά προσόντα, όσο και τη δυνατότητα να ανταποκρίνεται στις υπάρχουσες διοικητικές ανάγκες».