Σύνδεσμος Φιλολόγων Αργολίδας: “Συνομιλίες με τον Φαβρίκιο. Η αντοχή της σκέψης και του λόγου του Γιώργου Θεοτοκά”
Όλες οι εισηγήσεις του συνεδρίου: https://www.youtube.com/playlist?list…
Τιμώντας την επέτειο των 50 ετών από τον θάνατο του Γιώργου Θεοτοκά, ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Αργολίδας συνδιοργάνωσε με τον Δήμο Ναυπλιέων και το Ναυπλιακό Ίδρυμα Ιωάννης Καποδίστριας Συνέδριο στις 22-23 Οκτωβρίου 2016 με τίτλο: “Συνομιλίες με τον Φαβρίκιο. Η αντοχή της σκέψης και του λόγου του Γιώργου Θεοτοκά”. Στο συνέδριο συμμετείχαν επιφανείς Πανεπιστημιακοί και Ειδικοί επιστήμονες.
Η κ. Σοφία Πανταζή είναι Υποψήφια Διδάκτωρ Νεοελληνικής Φιλολογίας και Διευθύντρια του 1ου Γενικού Λυκείου Ναυπλίου. Διετέλεσε Πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Αργολίδας
- Περίληψη της εισήγησης
Η διδασκαλία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση συνδέεται αναπόσπαστα με τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών και τα σχετικά σχολικά εγχειρίδια.
Στο Γυμνάσιο ο ρόλος, οι στόχοι, η φιλοσοφία και οι βασικές αρχές διδακτικής του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας αποτυπώνεται στο ΔΕΠΠΣ και στα ΑΠΣ του 2001 που συνοδεύτηκαν με την εισαγωγή των νέων σχολικών εγχειριδίων που ισχύουν μέχρι σήμερα.
Στο Λύκειο τα εγχειρίδια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας χρονολογούνται από το 1979 με διαρκείς ανατυπώσεις και το ΑΠΣ διαχειρίζεται τα ανθολογούμενα κείμενα με δύο διαφορετικές προσέγγισης: την παλαιότερη (1998 και 2000) για τις τάξεις Β’ και Γ’ και την νεότερη του 2011 για την Α’. Έργα του Γ. Θεοτοκά περιλαμβάνονται στα νέα εγχειρίδια της Α’ και Γ’ Γυμνασίου (αποσπάσματα από τον Λεωνή και από τα Τετράδια ημερολογίου 1939-1953 καθώς και από την Αργώ). Στα Κείμενα του Λυκείου εκτεταμένα αποσπάσματα από την Αργώ καθώς και δείγμα από τα θεατρικά του έργα και τα δοκίμιά του εντάσσονται στην ενότητα της πεζογραφίας του μεσοπολέμου.
Η εργασία επιχειρεί να ερευνήσει τη σχέση της παρουσίας τους με τους σκοπούς των αναλυτικών προγραμμάτων αλλά και τις διαφοροποιήσεις που παρουσιάζουν αυτά μεταξύ τους. Ενδιαφέρει αν και με ποιους τρόπους επιδιώκεται η επικοινωνία του μαθητή με το κείμενο του Θεοτοκά, τον αξιακό του κόσμο, την εποχή του και τους προβληματισμούς του, καθώς και την ερμηνεία και την κριτική του έργου του. Τέλος, επιθυμεί να προβληματίσει για την επιλογή τους σε σχέση με την επιδιωκόμενη βιωματική συμμετοχή και ανταπόκριση των μαθητών στο λογοτεχνικό κείμενο.