Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β Γυμνασίου: Ενότητα 2 – Aσκήσεις (Λεξιλογικές, γραμματικής)
Λεξιλογικές ασκήσεις
1.Συμπληρώστε τα κενά με τη σωστή λέξη από τον πίνακα:
λεξικό, απόρρητος, τιμολόγιο, φιλόλογος, επίλογος, βιολογία, παράλογος, αντιλογία, αντιρρήσεις, μονολεκτικά, πρόλογος |
- Μου ζητούσε να κάνω…………………….πράγματα και γι᾽ αυτό έφυγα.
- Η πρώτη παράγραφος σε μια έκθεση ονομάζεται…………………..
- Δεν ήξερα την λέξη και γι᾽ αυτό έψαξα τη σημασία της στο…………………..
- Πάνω στο……………………..πρέπει να γράφεται η διεύθυνση και το Α.Φ.Μ. του πελάτη.
- Είναι πνεύμα………………..Διαφωνεί ό,τι κι αν του πω.
- Μου φέρνει διαρκώς……………….ό,τι κι αν του πω.
- Στον………………..της έκθεσης διατυπώνουμε το συμπέρασμα.
- Η καθηγήτρια μας ζήτησε να απαντάμε………………………στις ερωτήσεις.
- Η ……………………είναι η επιστήμη που ερευνά τους νόμους που ρυθμίζουν τη λειτουργία των ζώντων οργανισμών.
- Ένας νέος………………….θα μας διδάξει Ιλιάδα και Ιστορία.
- Ο κωδικός του συναγερμού είναι………………….Γι᾽ αυτό δεν πρέπει να τον πεις σε κανένα.
2. Να κατατάξετε τις παρακάτω παράγωγες λέξεις της α.ε. στην κατηγορία που ανήκουν (πρόσωπο που ενεργεί, υποκοριστικά, αποτέλεσμα ενέργειας, ενέργεια/κατάσταση), εφαρμόζοντας όσα διδαχθήκατε στην προηγούμενη τάξη: λέξις, λόγος, λογίδιον, λογύδριον, ῥήτωρ, ῥῆσις, ῥῆμα.
3. Να χωρίσετε τις παρακάτω λέξεις της α.ε. στα συνθετικά μέρη τους και να δηλώσετε αν αυτά είναι λέξεις κλιτές ή άκλιτες: πολυλογία, ἀντιλέγω, ἀνάλογος, φιλόλογος, ἐτυμολογία, λογοποιός, ἐπίλογος, λογοκρίνω, πρόλογος, λογοτέχνης.
4.Να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις της α.ε. με τα συνθετικά που δίνονται:
ἐπί + λέγω | |
μισθός + λέγω | |
πάλιν + λέγω | |
λόγος + μάχομαι | |
λόγος + αριθμός | |
λόγος + θεραπεία | |
μύθος + λέγω | |
ἀπό + λέγω | |
λέγω + ποιέω, -ῶ | |
πρὸ + λέγω |
Ασκήσεις Γραμματικής
5. Να συμπληρώσετε τον πίνακα με τις υπόλοιπες πτώσεις των ουσιαστικών:
Ονομαστική | ἡ ἀκτίς | ἡ πόλις | ||
Γενική | ||||
Δοτική | ||||
Αιτιατική | τὴν ἐλπίδα | |||
Κλητική | ||||
Ονομαστική | ||||
Γενική | τῶν δυνάμεων | |||
Δοτική | ||||
Αιτιατική | ||||
Κλητική |
6. Να γράψετε τις ζητούμενες πτώσεις των ουσιαστικών:
ὁ πόνος (κλητική ενικού):
ὁ στρατηγὸς (δοτική πληθυντικού):
τοὺς αἰγιαλούς (γενική πληθυντικού):
τὰς νήσους (ονομαστική πληθυντικού):
ὁ αἰχμάλωτος (αιτιατική πληθυντικού):
τῶν πολεμίων (δοτική ενικού):
7. Να γράφουν οι πλάγιες πτώσεις των ουσιαστικών: ἕλιξ, χάλυψ, κῆρυξ, πίναξ, ποιότης, κόραξ, δρᾶμα, φάλαγξ, γέλως, λάρυγξ, κάλυμμα, Ἄραψ, ἀγελάς, φοῖνιξ, βήξ, Αίθίοψ, νῆμα, σῆραγξ.
8. Να συμπληρώσετε τις καταλήξεις, να τονίσετε τα παρακάτω τριτόκλιτα ουσιαστικά και να γράψετε για το καθένα την ονομαστική ενικού:
τὸν ἀγων…
τῇ πραοτητ…
τῶν πατριδ…
ταῖς ἔρισ…
αἱ φροντιδ…
τὴν θυριδ…
τοὺς ταπητ…
οἱ κολακ…
τῶν νυκτ….
9. Να γράφουν η δοτική και η κλητική ενικού και η δοτική και η αιτιατική πληθυντικού των ουσιαστικών: ἄξων, κυφήν, χειμών, σωλήν, βραχίων, ξενών, νυμφών, ποιμήν, πνεύμων, σιαγών, δελφίς, τερηδών.
Μετάφραση κειμένου, απαντήσεις στις ερωτήσεις κατανόησης, πρόσθετες ερωτήσεις