Λατινικά Β´ Λυκείου: Μαθήματα 2, 3(Κριτήριο αξιολόγησης)
Aenēas filius Anchīsae est. Patria Aenēae Troia est.Graeci Troiam oppugnant et dolo expugnant. Aenēas cum Anchīsā, cum nato etcum sociis ad Italiam navigat. Sed venti pontum turbant et Aenēan inAfricam portant. Ibi Didō regīna novam patriam fundat. Aenēas regīnae insidiasGraecōrum renarrat. Regīna Aenēan amat et Aenēas regīnam. Denique Aenēas inltaliam navigat et regīna exspīrat.
Cēpheus et Cassiope Andromedam filiam habent.Cassiope, superba formā suā, cum Nymphis se comparat. Neptūnus irārtus ad oramAethiopiae urget beluam marīnam, quae incolis nocet. Oraculum incolis respondet: «regia hostia deo placet!» Tum Cēpheus Andromedam ad scopulum adligat; beluaad Andromedam se movet. Repente Perseus calceis pennātis advolat; puellam videt et stupet formā puellae. Perseus hastā beluam delet et Andromedamliberat. Cēpheus, Cassiope et incolae Aethiopiae valde gaudent.
Α. Να μεταφραστούν τα παραπάνω αποσπάσματα:
(Μονάδες 20)
Β. Να χαρακτηρίσετε προτάσεις που ακολουθούν ως σωστές ή λανθασμένες
- Η διάλεκτος των Λατίνων ανήκει στην ινδοευρωπαϊκή γλωσσική οικογένεια.
- Η γλώσσα των Ρωμαίων έβαλε τη σφραγίδα της στην ανατολική και κεντρική Ευρώπη.
- Η συστηματική καλλιέργεια της Λατινικής έγινε πριν την ιστορική «συνάντηση» των Ρωμαίων με τους Έλληνες το 240 π.Χ.
- Η ρωμαϊκή λογοτεχνία γεννήθηκε υπό την επίδραση της ελληνικής γραμματείας.
- Υπάρχει στενή σχέση μεταξύ της ρωμαϊκής λογοτεχνίας με την ελληνική γλώσσα και γραμματεία.
- Οι Ρωμαίοι απομιμούνται αρχικά τα κλασικά και τα αρχαϊκά ελληνικά και στη συνέχεια τα ελληνιστικά πρότυπα.
- Οι «νεωτερικοί» ποιητές δημιουργούν καλοδουλεμένα, εκτενή ποιήματα.
- Οι ομοιότητες της Λατινικής με την Ελληνική γλώσσα οφείλονται κατά κύριο λόγο στην κατάκτηση τμήματος της Κάτω Ιταλίας από τους Έλληνες.
- Το πρώτο λογοτεχνικό είδος που ακμάζει στη Ρώμη είναι η κωμωδία.
- Ο Μάρκος Τύλλιος Κικέρων έγραψε αποκλειστικά πολιτικούς λόγους.
(Μονάδες 10)
Β. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση:
1. Η Αινειάδα ήταν έργο του:
α. Οβιδίου
β. Βιργιλίου
γ. Κικέρωνα
2. Η Διδώ είναι εξόριστη στην:
α. Ιταλία
β. Φοινίκη
γ. Αιθιοπία
3. Η ιστορία της Ανδρομέδας υπήρξε το θέμα μιας περίφημης τραγωδίας του:
α. Ευριπίδη
γ. Σοφοκλή
δ. Αισχύλου
4. Η Ανδρομέδα σώζεται από τον:
α. Κηφέα
β. Περσέα
γ. Αινεία
5. Η Κασσιόπη περηφανεύεται για:
α. τον πλούτο της
β. την εξυπνάδα της
γ. την ομορφιά της
6. Ο Περσέας θαμπώνεται από:
α. την ομορφιά της κοπέλας
β. από την ομορφιά της φύσης
γ. από το φως του ήλιου
(Μονάδες 10)
Γ. i.Να εντοπίσετε με ποιες λέξεις του κειμένου σχετίζονται ετυμολογικά οι ακόλουθες λέξεις της Ελληνικής: δόλιος, ποντοπόρος, σοσιαλισμός, κάλτσα, φόρμουλα.
(Μονάδες 5)
ii.Casus belli, a posteriori, alter ego, a priori. Να συμπληρώσετε τα κενά με τις παραπάνω λατινικές φράσεις (μια περισσεύει).
α. Η απόφαση της κυβέρνησης να απαγορεύσει τις διαδηλώσεις αποτελεί…………….για τα συνδικάτα των εργαζομένων.
β. Η γνώση δεν προϋπάρχει αλλά προκύπτει από την εμπειρία των γεγονότων, δημιουργείται………….
γ. Η Μαρία είναι το……………….της Δήμητρας.
(Μονάδες 5)
Δ.i.Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους:
filius: γενική και κλητική ενικού
sociis: ονομαστική ενικού
patria: γενική πληθυντικού
dolo: αφαιρετική πληθυντικού
filiam: δοτική πληθυντικού
deo: κλητική ενικού και γενική πληθυντικού
novam patriam: ο ίδιος τύπος στον άλλο αριθμό
scopulum: ονομαστική πληθυντικού
se: ο ίδιος τύπος στο α´ και β´ πρόσωπο
calceis pennātis: δοτική ενικού
(Μονάδες 15)
ii.Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους:
est: γ´ πληθυντικό οριστικής μέλλοντα
oppugnant: γ´ ενικό οριστικής παρατατικού
navigat: β´ ενικό οριστικής ενεστώτα
fundat: απαρέμφατο ενεστώτα
exspīrat: β´ πληθυντικό οριστικής παρατατικού και μέλλοντα
habent: α´ πληθυντικό οριστικής παρατατικού και μέλλοντα
urget: απαρέμφατο ενεστώτα
nocet: β´ ενικό οριστικής παρατατικού και μέλλοντα
respondet: α´ πληθυντικό οριστικής παρατατικού και μέλλοντα
movet: γ´ ενικό οριστικής μέλλοντα
videt: β´ ενικό οριστικής μέλλοντα
(Μονάδες 15)
E.i.Να αναγνωρίσετε συντακτικά τις ακόλουθες λέξεις του κειμένου:
filius:
dolo:
cum Anchīsā:
ad Italiam:
novam:
filiam:
incolis:
Oraculum:
quae:
se:
formā:
puellae:
beluam:
Aethiopiae:
(Μονάδες 14)
ii.Novam matriam. Να αναλύσετε τον επιθετικός προσδιορισμός σε αναφορική πρόταση.
(Μονάδες 4)
iii.Να δηλώσετε την κτήση χωρίς αυτοπάθεια:
formā suā:
(Μονάδες 2)
Δείτε επίσης
Φράσεις που χρησιμοποιούμε συχνά στην ελληνική γλώσσα
Λατινικά Β´ Λυκείου: Τρόπος εξέτασης-βαθμολόγησης
Ενδεικτική διδακτική πρόταση για το μάθημα των Λατινικών Β΄ Λυκείου