Λατινικά Γ´ Λυκείου: Κείμενα 37, 38, 39 (Κριτήριο αξιολόγησης)
Ι. Να μεταφραστούν τα παρακάτω αποσπάσματα:
In eum locum res deducta est, ut, nisi qui deus vel casus aliqui subvenerit, salvi esse nequeamus. Equidem, ut veni ad urbem, non destiti omnia et sentire et dicere et facere, quae ad concordiam pertinerent;
Caecilia, uxor Metelli, dum more prisco omen nuptiale petit filiae sororis, ipsa fecit omen. Nam in sacello quodam nocte cum sororis filia persedebat expectabatque dum aliqua vox congruens proposito audiretur. Tandem puella, longa mora standi fessa, rogavit materteram, ut sibi paulisper loco cederet. Tum Caecilia puellae dixit: «ego libenter tibi mea sede cedo».
Sapientem nec paupertas nec dolor prohibet, nec eae res, quae imperītos avertunt et praecipites agunt. Tu illum premi putas malis? Utitur! Non ex ebore tantum Phidias sciēbat facere simulacra; ex aere quoque faciēbat. Si marmor illi obtulisses, si viliōrem materiam, fecisset tale, quale ex illā fieri optimum posset.
(Μονάδες 20)
Β. Παρατηρήσεις
Β1. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
deus: κλητική ενικού
dolor: αφαιρετική ενικού
omen: γενική πληθυντικού
filiae: δοτική πληθυντικού
eae: ο ίδιος τύπος στο ουδέτερο γένος
ipsa: αιτιατική πληθυντικού στο ίδιο γένος
libenter: συγκριτικός και υπερθετικός βαθμός
illum: αιτιατική πληθυντικού στο θηλυκό γένος
longa: συγκριτικός και υπερθετικός βαθμός
sede: γενική πληθυντικού
res: αφαιρετική ενικού και γενική πληθυντικού
tale: δοτική ενικού
(Μονάδες 15)
Β2. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθένα από τους παρακάτω ρηµατικούς τύπους:
deducta est:το ίδιο πρόσωπο στον άλλο αριθμό της υποτακτικής υπερσυντέλικου
sentire: απαρέμφατο παρακειμένου στην παθητική φωνή
audiretur: η ίδια έγκλιση στο ίδιο πρόσωπο στην άλλη φωνή
petit: ο ίδιος τύπος στην υποτακτική
cederet: ο ίδιος τύπος στην ενεργητική περιφραστική συζυγία
prohibet: δοτική γερουνδίου και αφαιρετική σουπίνου
pertinerent: το απαρέμφατο ενεστώτα στην ίδια φωνή
fecit: 2ο ενικό προστακτικής ενεστώτα
avertunt:3ο ενικό προστακτικής μέλλοντα
obtulisses: 2ο πληθυντικό οριστική συντελεσμένου μέλλοντα
posset: απαρέμφατο ενεστώτα και παρακειμένου
dixit: 2ο πληθυντικό προστακτικής ενεστώτα στην άλλη φωνή
(Μονάδες 15)
Γ1. Να συµπληρώσετε τα κενά, ώστε να φαίνεται ο συντακτικός ρόλος της κάθε λέξης.
omnia: είναι ……………………………………. στο ……………………
uxor : είναι……………………………..στο…………………
nocte: είναι …………………………. στο ……………………….
salvi: είναι …………………………. στο ……………………….
puellae: είναι ……………………………………. στο …………………..
materteram: είναι …………………. στο ……………………………
ad urbem: είναι ……………………. στο ………………………..
facere: είναι ……………………………. στο …………………………
illi: είναι ……………………………. στο …………………………
ex illā: είναι …………………………. στο ……………………
(Μονάδες 10)
Γ2. Να μετατρέψετε τις παρακάτω προτάσεις από την ενεργητική σύνταξη στην παθητική ή αντίστροφα:
- «ego libenter tibi mea sede cedo».
(Μονάδες 5)
Γ3. Στις παρακάτω περιόδους να δικαιολογήσετε το χρόνο και την έγκλιση των δευτερευουσών προτάσεων με βάση τους κανόνες της ακολουθίας των χρόνων.
- dum more prisco omen nuptiale petit filiae sororis
- ut sibi paulisper loco cederet
(Μονάδες 6)
Γ4. ego libenter tibi mea sede cedο. Να μετατραπεί η πρόταση στον πλάγιο λόγο με εξάρτηση από τη φράση: Tum Caecilia puellae dixit
(Μονάδες 4)
Δ. Να γράψετε δίπλα σε κάθε λέξη της στήλης Α τον αριθμό της λέξης της στήλης Β με την οποία σχετίζεται ετυμολογικά.
Α |
Β |
pertinerent |
φάτσα |
mora |
μητέρα |
materteram |
μάρμαρο |
marmor |
τάση |
facere |
μάρτυρας |
(Μονάδες 10)
Ε. Ποιες βασικές ιδέες που αποτελούν τον ιδεολογικό πλούτο της ρωμαϊκής κοινωνίας εκφράζονται στη ρωμαϊκή λογοτεχνία;
(Μονάδες 10)
Λατινικά Β’ Λυκείου, Α´ Τεύχος | Σχολικό βοήθημα
Λατινικά Β’ Λυκείου, Β´ Τεύχος | Σχολικό βοήθημα