Νεοελληνική Γλώσσα Β´ Λυκείου: Ασκήσεις στην ενεργητική & παθητική σύνταξη
Μετατροπή από ενεργητική σε παθητική σύνταξη
- Οι παραπάνω συνθήκες επηρέασαν και διαμόρφωσαν διαφορετικά τους νέους άγραφους κανόνες της αγοράς.Από τις παραπάνω συνθήκες επηρεάστηκαν και διαμορφώθηκαν διαφορετικά οι νέοι άγραφοι κανόνες της αγοράς.
- Στόχος του σύγχρονου ανθρώπου δεν είναι να καλλιεργήσει τον εσωτερικό του κόσμο, αλλά να αποκτήσει υλικά αγαθά. → Στόχος του σύγχρονου ανθρώπου δεν είναι να καλλιεργηθεί ο εσωτερικός του κόσμος, αλλά να αποκτηθούν υλικά αγαθά.
- Επιδιώκουμε να ευαισθητοποιήσουμε την κοινή γνώμη. → Από εμάς επιδιώκεται να ευαισθητοποιηθεί η κοινή γνώμη.
- Το δικαστήριο εξέδωσε αθωωτική απόφαση για τον κατηγορούμενο. → Από το δικαστήριο εκδόθηκε αθωωτική απόφαση για τον κατηγορούμενο.
- Τα πορίσματα προηγούμενων ετών συνθέτουν το επιστημονικό του έργο. → Από τα πορίσματα των προηγούμενων ετών συντίθεται το επιστημονικό του έργο.
- Τα σύγχρονα όπλα μάς δίνουν τη βεβαιότητα ότι ο προσεχής παγκόσμιος πόλεμος θα αφανίσει την ανθρώπινη φυλή. → Από τα σύγχρονα όπλα μας δίνεται η βεβαιότητα ότι από τον προσεχή παγκόσμιο πόλεμο θα αφανιστεί η ανθρώπινη φυλή.
- Οι εργοδότες αρκετές φορές εκμεταλλεύονται την ανάγκη για εργασία πολλών ανθρώπων. → Η ανάγκη για εργασία πολλών ανθρώπων γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης αρκετές φορές από τους εργοδότες.
- Η απώλεια εργασίας επηρεάζει αρνητικά και τις δυο αυτές συμπληρωματικές διαστάσεις της ζωής μας, τόσο τον «πραγματικό» κοινωνικό μας ρόλο όσο και την «υποκειμενική» αυτοεκτίμησή μας. → Από την απώλεια εργασίας επηρεάζονται αρνητικά και οι δυο αυτές συμπληρωματικές διαστάσεις της ζωής μας, τόσο ο «πραγματικός» κοινωνικός μας ρόλος όσο και η «υποκειμενική» αυτοεκτίμησή μας.
Μετατροπή από παθητική σε ενεργητική σύνταξη
- Από τα περισσότερα δικτατορικά καθεστώτα απαγορεύεται η σάτιρα και η κωμωδία. → Τα περισσότερα δικτατορικά καθεστώτα απαγορεύουν τη σάτιρα και την κωμωδία.
- Η ελληνική διδάσκεται ως δεύτερη γλώσσα από ειδικευμένο διδακτικό προσωπικό. → Ειδικευμένο διδακτικό προσωπικό διδάσκει την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα.
- Επιδίωξη των σύγχρονων μέσων μαζικής ενημέρωσης δεν είναι να προβληθεί η αλήθεια, αλλά να εξυπηρετηθούν οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα. → Επιδίωξη των σύγχρονων μέσων μαζικής ενημέρωσης δεν είναι να προβάλουν την αλήθεια, αλλά να εξυπηρετήσουν οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα.
- Αν ο σχολικός χρόνος δεν επιμηκυνθεί από το Υπουργείο Παιδείας με κατάλληλη διευθέτηση των υποχρεώσεων του μαθητή, ώστε να μην εξουθενώνεται από την πρόσθετη εργασία, και με πρόβλεψη αναγκών στοιχειώδους ψυχαγωγίας, δεν θα λυθούν τα συσσωρευμένα προβλήματα. → Αν το Υπουργείο Παιδείας δεν επιμηκύνει τον σχολικό χρόνο με κατάλληλη διευθέτηση των υποχρεώσεων του μαθητή, ώστε να την τον εξουθενώνει η πρόσθετη εργασία, και με πρόβλεψη αναγκών στοιχειώδους ψυχαγωγίας, δεν θα λύσει τα συσσωρευμένα προβλήματα.
Σύνθετο : Η Ελλάδα κατατάσσεται από τον ΟΗΕ στην 35η θέση παγκοσμίως, καθώς τα περισσότερα αναπτυγμένα κράτη του κόσμου έχουν εξαλείψει το πρόβλημα του αναλφαβητισμού. → Ο ΟΗΕ κατατάσσει την Ελλάδα στην 35η θέση παγκοσμίως, καθώς από τα περισσότερα αναπτυγμένα κράτη του κόσμου έχει εξαλειφθεί το πρόβλημα του αναλφαβητισμού.
Στις παρακάτω υπογραμμισμένες προτάσεις από το κείμενο 1 να γράψεις στο απαντητικό φύλλο τι είδους σύνταξη χρησιμοποιείται, να τη μετασχηματίσεις στο αντίθετό της και να προσδιορίσεις ποια αλλαγή παρατηρείς ως προς το ύφος, μετά τον μετασχηματισμό. 15217 (Κήνσορες και σκουπιδοφάγοι.)
α. Έτσι τουλάχιστον υποστηρίζει η Επιτροπή Πολιτών που οργάνωσε εκδήλωση για να επισημάνει την αηδία που προκαλούν στο κοινό ορισμένα τηλεοπτικά προγράμματα.
β. Υποτιμούν τη νοημοσύνη όλων συλλήβδην των τηλεθεατών οι προστάτες τους.
Απάντηση
Χρησιμοποιείται ενεργητική σύνταξη.
Μετασχηματισμός σε παθητική:
α. Έτσι τουλάχιστον υποστηρίζεται από την Επιτροπή Πολιτών, από την οποία οργανώθηκε εκδήλωση για να επισημανθεί η αηδία που προκαλείται στο κοινό από ορισμένα τηλεοπτικά προγράμματα.
β. Η νοημοσύνη όλων συλλήβδην των τηλεθεατών υποτιμάται από τους προστάτες τους.
Μεταβολή στο ύφος: Η παθητική σύνταξη εστιάζει στην πράξη / τη δραστηριότητα, όχι στον δράστη, δηλαδή το ενδιαφέρον του αναγνώστη στρέφεται περισσότερο προς το πληροφοριακό περιεχόμενο του κειμένου και λιγότερο προς το πρόσωπο που ενεργεί. Με τον τρόπο αυτό το ύφος γίνεται ηπιότερο, λιγότερο αιχμηρό, και ταυτόχρονα αποκτά επίσημο και τυπικό χαρακτήρα.
Να μετατρέψεις την ενεργητική σύνταξη σε παθητική στα παρακάτω αποσπάσματα. Ποια αλλαγή παρατηρείς ως προς το ύφος λόγου μετά τη μετατροπή; 15279 [Επανάσταση στην επικοινωνία]
α. « Η ιστορία των επικοινωνιών καταγράφει διάφορες τάσεις»
β. «καλύτερο είναι να εξετάσουμε τα καινούρια δεδομένα»
γ. «και να αναζητήσουμε τρόπους αξιοποίησής του»
Απάντηση
α. διάφορες τάσεις καταγράφονται από την Ιστορία των επικοινωνιών
β. καλύτερο είναι να εξεταστούν τα καινούρια δεδομένα
γ. και να αναζητηθούν τρόποι αξιοποίησής τους
Το ύφος λόγου μετά τη μετατροπή καθίσταται τυπικό – επίσημο και προσιδιάζει στο ύφος του επιστημονικού λόγου. Δημιουργείται μια απόσταση ανάμεσα στον πομπό και στον δέκτη ως προς την απόδοση του μηνύματος. Ο λόγος χάνει σε αμεσότητα, ειδικά στη 2η και στην 3η περίπτωση στις οποίες ως υποκείμενο στην ενεργητική σύνταξη εννοείται το «εμείς». Επίσης, δεν προβάλλεται το υποκείμενο, όπως ειδικά στην 1η περίπτωση –πρόταση, στην οποία με την ενεργητική σύνταξη προβάλλεται η «Ιστορία των Επικοινωνιών», καθώς στην 1η και στη 2η παράγραφο ο λόγος οργανώνεται με παράθεση ιστορικών πληροφοριών και εξελίξεων στον τομέα των επικοινωνιών.
Να εντοπίσεις στις παραπάνω προτάσεις το είδος της σύνταξης (ενεργητική – παθητική) που χρησιμοποιείται και να τις μετατρέψεις στην αντίθετή της. 16784 (Το μέλλον της εργασίας και η Κοινωνική Οικονομία)
- «…ο μεγάλος ανταγωνισμός στην αναζήτηση του κέρδους μειώνει το ποσοστό κέρδους»
- «Αφού δόθηκαν τα βαθύτερα αίτια της οικονομικής κρίσης»
- «Ταυτόχρονα ο «κρατισμός» και οι πελατειακές σχέσεις των ψηφοφόρων με την κρατική επιδοματική πολιτική αποστερούν κάθε προσπάθεια διεύρυνσης της απασχόλησης»
Απάντηση
«…ο μεγάλος ανταγωνισμός στην αναζήτηση του κέρδους μειώνει το ποσοστό κέρδους» (2η παράγραφος): Ενεργητική σύνταξη,
«Αφού δόθηκαν τα βαθύτερα αίτια της οικονομικής κρίσης» (4η παράγραφος): Παθητική σύνταξη,
«Ταυτόχρονα ο «κρατισμός» και οι πελατειακές σχέσεις των ψηφοφόρων με την κρατική επιδοματική πολιτική αποστερούν κάθε προσπάθεια διεύρυνσης της απασχόλησης» (6η παράγραφος): Ενεργητική σύνταξη.
Μετατροπή της σύνταξης στην αντίθετή της:
- Από τον μεγάλο ανταγωνισμό στην αναζήτηση του κέρδους μειώνεται το ποσοστό κέρδους,
- Αφού δώσαμε τα βαθύτερα αίτια της οικονομικής κρίσης,
- Ταυτόχρονα, από τον «κρατισμό» και τις πελατειακές σχέσεις των ψηφοφόρων με την κρατική επιδοματική πολιτική αποστερείται κάθε προσπάθεια διεύρυνσης της απασχόλησης.
Στο παρακάτω χωρίο από την πρώτη παράγραφο του Κειμένου 1: Ποιου είδους σύνταξη (ενεργητική ή παθητική) εντοπίζεις; Συμφωνεί με τη σύνταξη που παρατηρείται στην υπόλοιπη παράγραφο; Τεκμηρίωσε την απάντησή σου και εξέτασε ποια σύνταξη ταιριάζει με το είδος του κειμένου. 15220 [Διαφορές επικοινωνίας ανάμεσα στα δύο φύλα] |
«…ότι οι διαφορές αυτές αφενός παρεμποδίζουν την αποτελεσματική επικοινωνία ανάμεσα στα δύο φύλα και αφετέρου συντελούν στον κοινωνικό αποκλεισμό των γυναικών.»
[1η παράγραφος: Οι διαφορές των δύο φύλων στη χρήση της γλώσσας, και κυρίως στις επικοινωνιακές στρατηγικές, έχουν μελετηθεί συστηματικά. Με βάση αυτές τις μελέτες έχει διαπιστωθεί ότι οι διαφορές αυτές αφενός παρεμποδίζουν την αποτελεσματική επικοινωνία ανάμεσα στα δύο φύλα και αφετέρου συντελούν στον κοινωνικό αποκλεισμό των γυναικών. Χαρακτηριστικά, η χρήση υποστηρικτικών εκφράσεων από τις γυναίκες, όπως οι φράσεις «ναι», «μάλιστα» και άλλες, παρερμηνεύεται συχνά ως συμφωνία με τα λεγόμενα του συνομιλητή, ενώ η έλλειψη αυτών από τον λόγο των αντρών εκλαμβάνεται ως έλλειψη προσοχής απέναντι στις συνομιλήτριές τους. Η συχνή χρήση ερωτήσεων και αιτήσεων από τις γυναίκες ερμηνεύεται από τους συνομιλητές τους μόνο ως επιθυμία για περισσότερες πληροφορίες, ενώ στόχος των γυναικών μπορεί να είναι η εγκαθίδρυση ενός δίαυλου επικοινωνίας.]
Απάντηση
- Στο χωρίο της πρώτης παραγράφου του Κειμένου 1 εντοπίζεται ενεργητική σύνταξη.
- Δεν παρατηρείται συμφωνία σύνταξης με την υπόλοιπη παράγραφο, καθώς στο σύνολό της παρατηρείται η παθητική σύνταξη.
Τεκμηρίωση:
- παρεμποδίζουν, συντελούν → ενεργητική σύνταξη
- παρερμηνεύεται, εκλαμβάνεται, ερμηνεύεται → παθητική σύνταξη
Σε ανάλογα κείμενα (επιστημονικά άρθρα) προτιμάται γενικά η παθητική σύνταξη, εφόσον δίνεται έμφαση σε πράξεις, στάσεις, συμπεριφορές κ.λπ., καθώς και στα αίτια που τις προκαλούν, και όχι στα υποκείμενα που δρουν ή συμπεριφέρονται. Άρα, η παθητική σύνταξη ταιριάζει περισσότερο.
Τι πετυχαίνει, κατά τη γνώμη σου, ο συγγραφέας του Κειμένου 1 με την επιλογή της παθητικής σύνταξης έναντι της ενεργητικής στην τελευταία παράγραφο; Να μετατρέψεις, κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές, τη σύνταξη σε ενεργητική και να εντοπίσεις την αλλαγή που σημειώνεται στον τρόπο μετάδοσης του μηνύματος. 15236 [Τα στερεότυπα των φύλων στα παιδιά]
Στη χώρα μας έχουν δημοσιευθεί αξιόλογες μελέτες σχετικά με τα στερεότυπα των φύλων, όπως για τη διαφοροποίηση των φύλων στα αναγνωστικά του δημοτικού σχολείου και στα παιδικά βιβλία προσχολικής αγωγής, καθώς και στη συμμετοχή των νηπίων στο παιχνίδι. Στις μελέτες αυτές επιβεβαιώνονται γενικά τα δεδομένα ξένων σχετικών μελετών, αλλά αποκαλύπτεται και ο ξεχωριστός χαρακτήρας της ελληνικής κοινωνικής και εκπαιδευτικής πραγματικότητας ως προς τα στερεότυπα των φύλων και το πέρασμα των στερεοτυπικών ρόλων και αντιλήψεων στα παιδιά.
Απάντηση
- Λειτουργία παθητικής σύνταξης έναντι ενεργητικής: τονίζεται η πράξη/ η ενέργεια (έχουν δημοσιευθεί, επιβεβαιώνονται, αποκαλύπτεται), που έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, δηλαδή οι ερευνητικές διαδικασίες και τα πορίσματα στα οποία οδηγούν, όχι το υποκείμενο (ποιοι τις διενήργησαν) → προσδίδει αντικειμενικότητα, επιστημονική εγκυρότητα στον λόγο και καθιστά το ύφος σοβαρό, απρόσωπο. Με την επιλογή της παθητικής σύνταξης έναντι της ενεργητικής ο λόγος γίνεται πιο πειστικός και προσιδιάζει με το είδος του κειμένου (: απόσπασμα από επιστημονικό βιβλίο).
- Μετατροπή: Στη χώρα μας (ειδικοί, ερευνητές) έχουν δημοσιεύσει αξιόλογες μελέτες σχετικά με τα στερεότυπα των φύλων, όπως για τη διαφοροποίηση των φύλων στα αναγνωστικά του δημοτικού σχολείου και στα παιδικά βιβλία προσχολικής αγωγής, καθώς και στη συμμετοχή των νηπίων στο παιχνίδι. Οι μελέτες αυτές επιβεβαιώνουν γενικά τα δεδομένα ξένων σχετικών μελετών, αλλά αποκαλύπτουν και τον ξεχωριστό χαρακτήρα της ελληνικής κοινωνικής και εκπαιδευτικής πραγματικότητας ως προς τα στερεότυπα των φύλων και το πέρασμα των στερεοτυπικών ρόλων και αντιλήψεων στα παιδιά.
- Με την ενεργητική σύνταξη ο λόγος γίνεται πιο άμεσος. Ο τρόπος μετάδοσης του μηνύματος διαφοροποιείται, καθώς προβάλλεται το υποκείμενο, οι ερευνητές και τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγουν με τις έρευνές τους σχετικά με το θέμα.
Να αναγνωρίσεις το είδος της σύνταξης (ενεργητική ή παθητική) που υπάρχει στις παρακάτω κύριες προτάσεις του Κειμένου 1, να μετατρέψεις τη σύνταξη στην αντίθετή της και να περιγράψεις με συντομία ποια διαφορά παρατηρείς σε επίπεδο ύφους λόγου μετά την αλλαγή. 15238 [Τα στερεότυπα των φύλων στα παιδιά]
«Οι αντιλήψεις για τις ιδιότητες και τους ρόλους … επηρεάζουν τα παιδιά ήδη από τη βρεφική ακόμη ηλικία και διαμορφώνουν αντίστοιχα τους ρόλους και τη συμπεριφορά τους ως αγοριών ή κοριτσιών.» (3η παράγραφος)
Απάντηση
«Οι αντιλήψεις για τις ιδιότητες και τους ρόλους … επηρεάζουν τα παιδιά ήδη από τη βρεφική ακόμη ηλικία και διαμορφώνουν αντίστοιχα τους ρόλους και τη συμπεριφορά τους ως αγοριών ή κοριτσιών.»: ενεργητική σύνταξη
Μετατροπή σε παθητική σύνταξη: «Από τις αντιλήψεις για τις ιδιότητες και τους ρόλους… τα παιδιά επηρεάζονται ήδη από τη βρεφική ακόμη ηλικία και αντίστοιχα διαμορφώνονται οι ρόλοι και η συμπεριφορά τους ως αγοριών ή κοριτσιών.»
Διαφορά σε επίπεδο ύφους λόγου μετά την αλλαγή: καθώς ο λόγος γίνεται πιο σύνθετος/ πολύπλοκος, το ύφος καθίσταται πιο επίσημο και σοβαρό, κατάλληλο για να αποδώσει την επιστημονική χροιά που έχει το κείμενο.
Στην πρώτη παράγραφο του Κειμένου 1 εντοπίζεται η ενεργητική σύνταξη. Για ποιο λόγο την επέλεξε ο συγγραφέας, κατά τη γνώμη σου; Να μετασχηματίσεις τη σύνταξη στην παράγραφο από ενεργητική σε παθητική και να γράψεις τις αλλαγές που σημειώνονται στον τρόπο με τον οποίο μεταφέρεται το μήνυμα/νόημα. 15536 (Πρόβλημα τα οικογενειακά «βάρη» για την ψυχική υγεία των ανδρών)
Ερευνητές με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια Κριστίν Μουνς του Πανεπιστημίου του Κονέκτικατ ανέλυσαν στοιχεία ενός αντιπροσωπευτικού δείγματος παντρεμένων ανδρών και γυναικών ηλικίας 18 έως 32 ετών σε βάθος 15ετίας και διατύπωσαν τη σχετική ανακοίνωση στο ετήσιο συνέδριο της Αμερικανικής Κοινωνιολογικής Ένωσης.
Απάντηση
Με την ενεργητική σύνταξη το ύφος του κειμένου γίνεται περισσότερο πληροφοριακό, όπως ταιριάζει στο είδος του κειμένου (άρθρο, στο οποίο επιλέγεται η ενεργητική σύνταξη, με την οποία η είδηση προβάλλεται με πιο ζωηρό και ενεργητικό τρόπο). Αναδεικνύεται η ερευνητική προσπάθεια των ειδικών του Πανεπιστημίου του Κονέκτικατ, η οποία εκφράστηκε με σχετική εισήγηση στο ετήσιο συνέδριο της Αμερικανικής Κοινωνιολογικής Ένωσης. Με αυτό τον τρόπο ενισχύεται η εγκυρότητα της είδησης, καθώς έχει επιστημονική βάση.
Μετατροπή της ενεργητικής σύνταξης σε παθητική: Από ερευνητές με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια Κριστίν Μουνς του Πανεπιστημίου του Κονέκτικατ αναλύθηκαν στοιχεία ενός αντιπροσωπευτικού δείγματος παντρεμένων ανδρών και γυναικών ηλικίας 18 έως 32 ετών σε βάθος 15ετίας και διατυπώθηκε η σχετική ανακοίνωση στο ετήσιο συνέδριο της Αμερικανικής Κοινωνιολογικής Ένωσης.
Αλλαγές που σημειώνονται στον τρόπο με τον οποίο μεταφέρεται το μήνυμα/νόημα
Στην ενεργητική σύνταξη εξαίρεται/τονίζεται το κύρος και η δράση των υποκειμένων των μεταβατικών ρημάτων, δηλ. των προσώπων που ενεργούν (οι ερευνητές και η επίκουρη καθηγήτρια ανέλυσαν τα στοιχεία και διατύπωσαν τις απόψεις τους σε μια σχετική ανακοίνωση), ενώ στην παθητική σύνταξη εξαίρεται/τονίζεται η δράση που προέρχεται από το ποιητικό αίτιο (αναλύθηκαν τα στοιχεία και διατυπώθηκε η σχετική ανακοίνωση από τους ερευνητές και την επίκουρη καθηγήτρια). Μ’ αυτό τον τρόπο το ύφος λόγου γίνεται πιο σοβαρό, δεν τονίζονται τα πρόσωπα, αλλά η πράξη, ο λόγος χάνει σε ενέργεια και ζωηρότητα.
Να μετατρέψεις τα παραπάνω χωρία του Κειμένου 1 στην αντίθετη σύνταξη (ενεργητική – παθητική) από αυτή στην οποία βρίσκονται. Ποιο επικοινωνιακό αποτέλεσμα εκτιμάς πως επιτυγχάνεται μετά από κάθε μετατροπή; 16836(Γυναικεία εργασία, διακρίσεις και κοινωνικά στερεότυπα)
- «… επειδή η νομοθετική ισότητα και οι θεσμικές μεταρρυθμίσεις δεν προεξοφλούν στην καθημερινή πρακτική την ισότιμη πρόσβαση και εξέλιξη των δύο φύλων στην αγορά εργασίας» (1η παράγραφος)
- «Επίσης, σε αρκετές περιπτώσεις στο εργασιακό περιβάλλον η εργαζόμενη γυναίκα αντιμετωπίζεται τόσο από τους ιεραρχικά προϊστάμενους όσο και από τους συναδέλφους της, με προκατάληψη, δυσπιστία και επιφυλακτικότητα ως προς τις γνώσεις και τις ικανότητές της.» (2η παράγραφος)
- «Επιπλέον, οι γυναίκες συγκριτικά με τους άνδρες κατέχουν θέσεις εργασίας με ελάχιστη αυτονομία, χαμηλότερο γόητρο, λιγότερη εμπλοκή σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων». (3η παράγραφος)
Απάντηση
Μετατροπές:
- «επειδή η ισότιμη πρόσβαση και η εξέλιξη των δύο φύλων στην αγορά εργασίας δεν προεξοφλούνται στην καθημερινή πρακτική από τη νομοθετική ισότητα και τις θεσμικές μεταρρυθμίσεις».
- «Επίσης, σε αρκετές περιπτώσεις τόσο οι ιεραρχικά προϊστάμενοι όσο και οι συνάδελφοί της αντιμετωπίζουν την εργαζόμενη γυναίκα με προκατάληψη, δυσπιστία και επιφυλακτικότητα ως προς τις γνώσεις και τις ικανότητες της».
- « Επιπλέον, από τις γυναίκες συγκριτικά με τους άνδρες κατέχονται θέσεις εργασίας με ελάχιστη αυτονομία, χαμηλότερο γόητρο, λιγότερη εμπλοκή σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων».
Το επικοινωνιακό αποτέλεσμα που επιτυγχάνεται κατά την μετατροπή από ενεργητική σε παθητική σύνταξη (1η και 3η περίπτωση) είναι πως δίνεται περισσότερη έμφαση στο αποτέλεσμα της ενέργειας του υποκειμένου και έτσι ο λόγος γίνεται πιο σύνθετος και το ύφος πιο ουδέτερο και σοβαρό, ενώ με την μετατροπή από παθητική σε ενεργητική (2η περίπτωση) δίνεται έμφαση σ’ αυτόν που ενεργεί και ο λόγος γίνεται πιο απλός. Επίσης, με την ενεργητική σύνταξη, η οποία φαίνεται ως επικρατέστερη στο κείμενο, προβάλλεται η γυναίκα και τα προβλήματα που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σήμερα στην εργασία συγκριτικά με τον άντρα. [Η ενεργητική σύνταξη είναι καταλληλότερη για το είδος του κειμένου (άρθρο) και την πρόθεση του συντάκτη του (να περιγράψει μια δυσμενή για τη γυναίκα κατάσταση στην εργασία και να προβληματίσει /ευαισθητοποιήσει τους αποδέκτες του μηνύματος αναφορικά με τις άνισες συνθήκες σε σχέση με τους άντρες)].
Να μετασχηματίσεις τα ακόλουθα αποσπάσματα του Κειμένου 1, αρχίζοντας με τον τρόπο που προτείνεται σε κάθε περίπτωση και φροντίζοντας, ώστε το νόημα να παραμείνει το ίδιο: 19479 (Διαδίκτυο και μάθηση)
- Μια σωρεία πλεονεκτημάτων χαρακτηρίζουν τα πολυμέσα.→ Τα πολυμέσα …
- Το διαδίκτυο προσφέρει εναλλακτικές μορφές μάθησης γιατί προβάλλει την εικονική πραγματικότητα. → Στο διαδίκτυο ……………… λόγω ……………
Απάντηση
Οι μετασχηματισμοί έχουν ως ακολούθως:
- Μια σωρεία πλεονεκτημάτων χαρακτηρίζουν τα πολυμέσα.
Τα πολυμέσα χαρακτηρίζονται από μια σωρεία πλεονεκτημάτων.
- Το διαδίκτυο προσφέρει εναλλακτικές μορφές μάθησης γιατί προβάλλει την εικονική πραγματικότητα.
Στο διαδίκτυο προσφέρονται εναλλακτικές μορφές μάθησης λόγω προβολής της εικονικής πραγματικότητας.
Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok
«Το/τα θέμα/τα προέρχεται και αντλήθηκε/αν από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)».