Κείμενο 1
Η Ανεργία Στους Νέους: Η Καταπολέμηση του Φαινομένου
Το άρθρο που ακολουθεί (ελαφρώς διασκευασμένο) δημοσιεύτηκε στις 19-11-2021 στην ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Ανάπτυξης Επιχειρηματικότητας, www.entre.gr.
Η ανεργία αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της εποχής, έχοντας σοβαρή επίπτωση στη ζωή και την ευημερία των ανθρώπων. Η χώρα μας βρίσκεται εδώ και χρόνια στις πρώτες θέσεις των χωρών με τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας στην Ευρώπη. Το μεγαλύτερο βέβαια πρόβλημα φαίνεται να εντοπίζεται στα ποσοστά ανεργίας που αφορούν τους νέους.
Οι συνέπειες της ανεργίας είναι σημαντικές για την ψυχολογία των νέων. Τα άτομα που πλήττονται από την ανεργία συχνά χάνουν την αυτοεκτίμηση και την δημιουργικότητά τους. Παράλληλα, επηρεάζονται οι σχέσεις τους με τους ανθρώπους, καθώς αδυνατούν να λάβουν μια αυτόνομη θέση στην κοινωνία. Για κάποιους οι συνέπειες μπορεί να αποβούν ακόμα πιο ολέθριες, αντιμετωπίζοντας προβλήματα κατάθλιψης και κρίσεων πανικού. Για όλους τους ανθρώπους, η ανεργία είναι μια κατάσταση δύσκολη και δυσάρεστη, από την οποία μερικοί παλεύουν χρόνια να βγουν.
Η πλήρης αντιμετώπιση της ανεργίας σαφώς και δεν είναι εφικτή. Ωστόσο, υπάρχουν διάφορες ενέργειες που μπορούν να γίνουν, προκειμένου να καταπολεμηθεί ένα ποσοστό της και να ευνοηθούν οι νέοι.
Πρώτα από όλα, ακριβώς επειδή αναφερόμαστε στους νέους και σε ηλικίες κάτω των 25 ετών, το σχολείο είναι ένας βασικός φορέας που θα μπορούσε να κάνει την αρχή ως προς τη μείωσή των ποσοστών ανεργίας στους νέους. Συγκεκριμένα, είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει σωστή και ολοκληρωμένη ενημέρωση των μαθητών σχετικά με την αγορά εργασίας, τα πολλά και διαφορετικά επαγγέλματα καθώς και τις αρμοδιότητές τους. Με τον τρόπο αυτό, οι μαθητές έρχονται σε επαφή με όλες τις επιλογές που υπάρχουν χωρίς να περιορίζονται στα απλά παραδοσιακά επαγγέλματα, όπου η ζήτηση και οι ανοιχτές θέσεις είναι περιορισμένες.
Παραμένοντας στο επίπεδο του σχολείου, η εκπαίδευση και η εκμάθηση των νέων τεχνολογικών εργαλείων είναι εξίσου σημαντική. Ζούμε πλέον σε μια εποχή όπου ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η ανάπτυξη της τεχνολογίας έχουν εισβάλει εξ ολοκλήρου στους περισσότερους τομείς της καθημερινότητάς μας. Το ίδιο ισχύει και στην εργασία. Για τον λόγο αυτό, στα περισσότερα επαγγέλματα πλέον είναι απαραίτητη προϋπόθεση η γνώση και η εξοικείωση με τα ψηφιακά εργαλεία. Παρέχοντάς τους, λοιπόν, τις γνώσεις αυτές ήδη από μικρή ηλικία, τους δίνονται αυτόματα περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης.
Ωστόσο, δεν θα πρέπει να αγνοούμε και την ευθύνη που έχουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις στην διόγκωση του προβλήματος. Οι εταιρίες πρέπει να δίνουν περισσότερες ευκαιρίες εργασίες σε νέους ανθρώπους και να είναι ανοιχτές στο να δέχονται φοιτητές για πρακτική άσκηση. Επιπλέον, είναι εξίσου σημαντικό να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους και να μην υποτιμούν τα οφέλη που μπορεί να τους προσφέρει η εκπαίδευση στον χώρο εργασίας και η συνεχιζόμενη κατάρτιση και εξειδίκευση των εργαζομένων τους.
Η ανεργία στου νέους είναι κάτι που μας απασχολεί όλους εδώ και πολλά χρόνια. Παρόλο που το μορφωτικό επίπεδο των περισσότερων νέων είναι υψηλό, η αγορά εργασίας είναι τόσο περιορισμένη και δυσπρόσιτη που δεν τους επιτρέπει να ενταχθούν σ’ αυτήν. Προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα αυτό, πρέπει όλοι να εστιάσουμε στη λύση του και όχι στην γενικότερη ύπαρξή του. Τότε μόνο οι νέοι θα καταφέρουν να αποκτήσουν μελλοντικά περισσότερες ευκαιρίες εργασίας και απασχόλησης.
Κείμενο 2
«Γραφιάς»
Το κείμενο προέρχεται από την ποιητική συλλογή του Κώστα Καρυωτάκη «Νηπενθή»
Οι ώρες μ’ εχλώμιαναν, γυρτός που βρέθηκα ξανά
στο αχάριστο τραπέζι.
(Απ’ τ’ ανοιχτό παράθυρο στον τοίχο αντικρινά
ο ήλιος γλιστράει και παίζει.)
Διπλώνοντας το στήθος μου, γυρεύω αναπνοή
στη σκόνη των χαρτιώ μου.
(Σφύζει γλυκά και ακούγεται χιλιόφωνα η ζωή
στα ελεύθερα του δρόμου.)
Απόκαμα, θολώσανε τα μάτια μου και ο νους,
όμως ακόμη γράφω.
(Στο βάζο ξέρω δίπλα μου δυο κρίνους φωτεινούς.
Σα να ‘χουν βγει σε τάφο.)
ΘΕΜΑΤΑ
ΘΕΜΑ 1 (μονάδες 35)
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Να παρουσιάσεις συνοπτικά σε 50-60 λέξεις τους τρόπους με τους οποίους το σχολείο μπορεί να συμβάλει στην καταπολέμηση της ανεργίας, σύμφωνα με τις πληροφορίες που περιέχονται στο Κείμενο 1.
Μονάδες 10
2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Να εντοπίσεις στο Κείμενο 1 από μια διαρθρωτική λέξη ή φράση που χρησιμοποιείται, κατά περίπτωση, για να εκφράσει: αιτιολόγηση, προσθήκη, επεξήγηση, αντίθεση, συμπέρασμα.
Μονάδες 10
3ο υποερώτημα (μονάδες 15)
Στο Κείμενο 1 ο συντάκτης σε αρκετά σημεία επιλέγει την υποτακτική σύνταξη, τα ονοματικά σύνολα καθώς και εκφράσεις που δηλώνουν αναγκαιότητα. Να επισημάνεις ένα σημείο για καθεμία από αυτές τις γλωσσικές επιλογές (μονάδες 6) και να αιτιολογήσεις τη χρήση τους λαμβάνοντας υπόψη την πρόθεση του συντάκτη (μονάδες 9).
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ 2 (μονάδες 30)
Αναλαμβάνετε να εκφωνήσετε μια ομιλία σε εκδήλωση του σχολείου σας, στο πλαίσιο του «Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού». Στην ομιλία αυτή:
– επισημαίνετε τις οδυνηρές επιπτώσεις που επιφέρει η ανεργία στην ανθρώπινη προσωπικότητα και την κοινωνική συγκρότηση και στη συνέχεια
– προβάλλετε τις προϋποθέσεις ώστε η εργασία να αποτελεί πηγή χαράς για τον εργαζόμενο. (350-400 λέξεις)
Μονάδες 30
ΘΕΜΑ 3 (μονάδες 20)
Στο ποίημα κυριαρχούν οι αντιθετικές εικόνες. Να εντοπίσετε δύο από αυτές και να σχολιάσετε τη συμβολή/λειτουργία τους στην αποτύπωση της συναισθηματικής κατάστασης του ποιητικού υποκειμένου.
Μονάδες 20
ΘΕΜΑ 4 (μονάδες 15)
Λαμβάνοντας υπόψη σχετικές κειμενικές ενδείξεις να ερμηνεύσεις τη στάση που υιοθετεί το ποιητικό υποκείμενο στην εργασία του. Ποιον προβληματισμό για τη σχέση του ανθρώπου με την εργασία σού γεννά η ανάγνωση του ποιήματος; Να αναπτύξεις την απάντησή σου σε 100 – 150 λέξεις.
Μονάδες 15
Δείτε και άλλα διαγωνίσματα από τον Ε.Ο.ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ