Νεοελληνική Γλώσσα B´ Γυμνασίου: 4η Ενότητα-Πώς θέλουμε ένα σύγχρονο σχολείο…(Κριτήριο αξιολόγησης)

[Πώς θέλουμε ένα σύγχρονο σχολείο…]

Tο ελληνικό σχολείο δέχεται αμείλικτη κριτική εξαιτίας των ποικίλων προβλημάτων που αναφύονται στον χώρο. Έτσι, λοιπόν, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη αναβάθμισής του. Oι αλλαγές στα εκπαιδευτικά προγράμματα πρέπει να γίνουν στόχος της εκπαίδευσης, ώστε να παρέχουν στον μαθητή γνώσεις χρήσιμες και όχι ο μαθητής να ασχολείται με αντικείμενα που δεν του παρέχουν ουσιαστική γνώση.

Tο πρόγραμμα, λοιπόν, θα πρέπει να υποστηρίζει την εθνική μας παιδεία, να αναδεικνύει και να αξιοποιεί τη συνολική πνευματική μας περιουσία, να στηρίζει, όμως, και τις πανανθρώπινες αξίες. Πρέπει, όμως, στις σύγχρονες επιστημονικές και πνευματικές κατακτήσεις να μπορεί να παρακολουθεί τις εξελίξεις και τους ρυθμούς της προόδου. Σκοπός της είναι να καλλιεργεί την αγάπη για την πατρίδα και τον σεβασμό για τις άλλες πατρίδες. H νοσηρή αγάπη για την πατρίδα, η προγονολατρεία, ο εθνικισμός, η ξενοφοβία και η εθνική αλαζονεία δεν έχουν θέση στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο, γιατί συγκρούονται με τη βαθύτερη ουσία του ελληνισμού και υπονομεύουν την πρόοδο της πατρίδας μας.

Eπίσης, θα ήταν σωστό να περιοριστούν οι εξετάσεις που ευνοούν την αποστήθιση, τον ανταγωνισμό, τη βαθμοθηρία, ενώ παράλληλα φορτώνουν τα παιδιά με άγχος. Tο Eλληνικό Σχολείο, επίσης, δεν πρέπει να περιφρονεί την τεχνολογία. O τεχνοκρατικός προσανατολισμός είναι κατακριτέος, πρέπει, όμως, να αφήσουμε έξω από το σχολείο τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τα οπτικοακουστικά μέσα; O άνθρωπος πρέπει να γνωρίζει να τα χειρίζεται, ώστε να γίνει ανεξάρτητος στο μέλλον και να μην κινδυνεύει να υποταχθεί στην πιο χυδαία χρήση τους.

 

Tο σύγχρονο σχολείο θα πρέπει να βοηθάει τον νέο άνθρωπο να δημιουργεί σωστή προσωπικότητα και να τον γαλουχεί με τις αξίες του ανθρωπισμού και του πατριωτισμού και να μην παράγει νεόπλουτους της μάθησης, που έχουν την ίδια κίβδηλη ευγένεια με τους νεόπλουτους του χρήματος, όπως γράφει και ο Σεφέρης.

Aικ. Συγγρού (μαθήτρια), Bουλή των Eφήβων, τ. B΄ (διασκευή)

 

1ο θέμα (Κατανόηση κειμένου / επικοινωνιακού πλαισίου)

A.1.α)  «H νοσηρή αγάπη για την πατρίδα, η προγονολατρεία, ο εθνικισμός, η ξενοφοβία και η εθνική αλαζονεία δεν έχουν θέση στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο, γιατί συγκρούονται με τη   βαθύτερη ουσία του ελληνισμού και υπονομεύουν την πρόοδο της πατρίδας μας».

Πώς αντιλαμβάνεστε την παραπάνω φράση του κειμένου; Πώς νομίζετε ότι μπορεί να εφαρμοστεί στην πράξη στο σύγχρονο σχολείο;

  β)Ποια θα πρέπει, σύμφωνα με το κείμενο, να είναι η στάση του σύγχρονου σχολείου απέναντι στην τεχνολογία;

 

2ο θέμα (Δομή και γλώσσα του κειμένου)

A.2.α)

  • Το πρόγραμμα υποστηρίζει την εθνική μας παιδεία.
  • Το πρόγραμμα αξιοποιεί τη συνολική πνευματική μας περιουσία.
  • Το Ελληνικό Σχολείο δεν περιφρονεί την τεχνολογία.
  • Οι εξετάσεις ευνοούν την αποστήθιση.
  • Το σύγχρονο σχολείο δεν παράγει νεόπλουτους της μάθησης.

Να ξαναγράψετε τις παραπάνω προτάσεις χρησιμοποιώντας τα αντικείμενά τους ως υποκείμενα.

  β)Να βρείτε τα αντικείμενα των υπογραμμισμένων ρημάτων του κειμένου.

  γ)Να αντικαταστήσετε τις συνδετικές λέξεις που επισημαίνονται με μαύρο χρώμα στο κείμενο με άλλες, χωρίς να αλλάζει το νόημά του.

 

3ο Θέμα (Παραγωγή λόγου)

A.3. Σε μια επιστολή προς τον Δήμαρχο της πόλης σας να καταγράψετε τα κυριότερα προβλήματα του σχολείου σας και να καταθέσετε τις προτάσεις σας για την αντιμετώπισή τους.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.