Νεοελληνική Γλώσσα B´ Γυμνασίου: 2η Ενότητα-Γονείς – έφηβοι: επανάσταση ή αρμονική συμπόρευση;(Κριτήριο αξιολόγησης)
Γονείς – έφηβοι: επανάσταση ή αρμονική συμπόρευση;
Ο μύθος πως ο έφηβος επαναστατεί εναντίον κάθε μορφής εξουσίας δε φαίνεται να ισχύει.
Ερευνητικά δεδομένα συγκλίνουν στο γεγονός ότι όταν ο γονιός βασίζει την απαίτησή του σε γνήσιο ενδιαφέρον για το συμφέρον του παιδιού του, τότε η εξουσία γίνεται εύκολα αποδεκτή. Όταν η απαίτηση βασίζεται στην επιθυμία του γονέα να δείξει κυριαρχία και δύναμη, τότε ο έφηβος την απορρίπτει.
Ο James Baldwin είπε ότι τα παιδιά και οι νέοι πάντοτε δυσανασχετούν στις παραινέσεις των μεγάλων, αλλά και πάντοτε μιμούνται με απόλυτη επιτυχία τη συμπεριφορά τους.
Οι γονείς δε μπορούν να προστατεύσουν και να καθοδηγήσουν τα παιδιά τους χωρίς να ασκούν κάποιον έλεγχο και να βάζουν όρια.
Οι έφηβοι δε μπορούν να μεγαλώσουν και να αυτονομηθούν χωρίς να απορρίψουν και να αμφισβητήσουν. Η διαδικασία της ωρίμανσης είναι από τη φύση της συγκρουσιακή. Η ύπαρξη διαλόγου δε σημαίνει πως δεν υπάρχει καμιά εξουσία ή πως οι γονείς μπορεί να φέρονται σαν συνομήλικοι με τα παιδιά τους. Γιατί η οικογένεια είναι το μεγάλο εργαστήρι, όπου ο έφηβος μαθαίνει να διαπραγματεύεται κάτω από συνθήκες άνισης δύναμης, όπως θα χρειαστεί να το κάνει αργότερα στην κοινωνία, τη ζωή.
Όμως αγαπητοί φίλες και φίλοι, η οικογένεια δε γίνεται να λειτουργήσει μ’ αυτόν τον καταλυτικό και πυροσβεστικό τρόπο στην έκρηξη της εφηβείας αν δεν έχει μάθει να λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο από τη βρεφική και παιδική ηλικία των εφήβων. Οι γονείς δε γνωρίζονται για πρώτη φορά με τα παιδιά τους στην εφηβεία. Οι σχέσεις τους χτίζονται αμοιβαία σε κάθε στάδιο ανάπτυξης και εξέλιξης των παιδιών.
Όσο πιο έγκαιρα οι σχέσεις αυτές παγιώνονται και από τις δύο πλευρές τόσο η προπαρασκευαστική περίοδος για την εφηβεία εγγυάται την άμβλυνση αντιπαραθέσεων και εντάσεων. Άλλωστε, παρά τη μυθολογία γύρω από τις εκρήξεις και την επαναστατικότητα της εφηβείας, κατά κανόνα οι έφηβοι δεν έρχονται σε βαθιά ρήξη με τους γονείς.
Χρύσα Τζουμάκα-Μπακούλα, Αναπληρώτρια καθηγήτρια Παιδιατρικής Πανεπιστημίου Αθηνών, Περιοδικό Ιατρικά, 4 Μαρτίου 2003.
1ο θέμα (Κατανόηση κειμένου / επικοινωνιακού πλαισίου)
Α.1.α)Αφού διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο, να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές ή λανθασμένες.
- Ο έφηβος δεν αποδέχεται την εξουσία του γονέα του όταν αυτός την ασκεί με διάθεση κυριαρχίας επάνω στο παιδί του.
- Τα όρια είναι αναγκαία για την προστασία των παιδιών.
- Ο διάλογος στην οικογένεια αφαιρεί από τον γονέα την εξουσία του.
- Η οικογένεια προετοιμάζει το παιδί για τη ζωή του στην κοινωνία.
- Οι εντάσεις στην εφηβεία δε μπορούν να αμβλυνθούν, ακόμα κι αν οι γονείς έχουν χτίσει καλές σχέσεις με τα παιδιά τους από τα προηγούμενα χρόνια.
- Τις περισσότερες φορές η βαθιά ρήξη ανάμεσα στους εφήβους και τους γονείς τους είναι αναπόφευκτη.
β) Να αποδώσετε σε 60-70 λέξεις την περίληψη του κειμένου.
2ο θέμα (Δομή και γλώσσα του κειμένου)
Α.2.α)δυσανασχετούν: Να γίνει χρονική αντικατάσταση του ρήματος.
να μεγαλώσουν, εγγυάται: Να βρείτε την έγκλιση των ρημάτων.
δεν έχει μάθει, γνωρίζονται: Να βρείτε το χρόνο των ρημάτων και κατόπιν να τα μετατρέψετε στον Αόριστο και στον Υπερσυντέλικο.
β)Να αναλύσετε τις υπογραμμισμένες σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους και κατόπιν να γράψετε τέσσερις προτάσεις με καθεμία από αυτές.
3ο Θέμα (Παραγωγή λόγου)
Ένας φίλος σας που μένει μακριά σάς έγραψε μια επιστολή όπου εξομολογείται ότι τον τελευταίο καιρό οι σχέσεις με τους γονείς του είναι δύσκολες και η καθημερινότητά τους γεμάτη διαφωνίες και συγκρούσεις. Σε μια επιστολή-απάντηση εκφράστε τα συναισθήματα που σας προκάλεσαν όσα διαβάσατε και δώστε του κάποιες συμβουλές προκειμένου να ξεπεραστούν αυτά τα προβλήματα.