Λατινικά Β´ Λυκείου: Κείμενα 2, 4 & 5(Κριτήριο αξιολόγησης)
ΙΙ: Graeci Troiam oppugnant et dolo expugnant. Aeneas cum Anchisa, cum nato et cum sociis ad Italiam navigat. Sed venti pontum turbant et Aenean in Αfricam portant.
IV: Apud antiquos Romanos concordia maxima sed avaritia minima erat. Romani in suppliciis deorum magnifici sed domi parcierant. Iustitia inter se certabant et patriam curabant.
V: Silius Italicus, poeta epicus, vir clarus erat. XVII (septendecim) libri eius de bello Punico secundo pulchri sunt. Ultimis annis vitae suae in Campania se tenebat. Multos in illis locis agros possidebat. Silius animum tenerum habebat. Gloriae Vergili studebat ingeniumque eius fovebat.
Α. Να μεταφραστούν τα αποσπάσματα.
20 μονάδες
Β1.α. Να γραφεί ό,τι ζητείται:
dolo : την αιτιατική πληθυντικού
sociis: τη γενική ενικού
concordia: τη γενική και αφαιρετική πληθυντικού
deorum: τη δοτική πληθυντικού
locis: την ονομαστική ενικού και πληθυντικού
agros: την κλητική ενικού και τη γενική πληθυντικού
animum tenerum: την ονομαστική ενικού
ingeniumque: την αιτιατική πληθυντικού
illis: την αιτιατική ενικού στο ουδέτερο.
libri : την αιτιατική και κλητική ενικού
se: τη δοτική ενικού α’ πρόσωπο
eius: την ονομαστική ενικού και τη γενική πληθυντικού
pulchri: την κλητική ενικού και την αφαιρετική πληθυντικού
suae: τον ίδιο τύπο στο α’ πρόσωπο
10 μονάδες
Β1.β. Να μεταφέρετε τους κλιτούς όρους (όπου αυτό είναι δυνατό) στον άλλον αριθμό:
- Sed venti pontum turbant et Aenean in Αfricam portant.
- Aeneas cum Anchisa, cum nato et cum sociis ad Italiam navigat.
- legum denique servi sumus.
5 μονάδες
Β2.α. Να γραφεί ό,τι ζητείται:
expugnant: o ίδιος τύπος στον παρατατικό
turbant: το σουπίνο
erant: το απαρέμφατο ενεστώτα και το β’ ενικό και πληθυντικό ενεστώτα
tenebat: τους αρχικούς χρόνους (στο α’ πρόσωπο)
habebat: το σουπίνο
fovebat: το σουπίνο και το α’ πληθυντικό ενεστώτα και παρατατικού
possidebat: το α’ πληθυντικό ενεστώτα
curabat: το γ’ πληθυντικό στον παρατατικό
10 μονάδες
Β2.β. Να γραφούν τα απαρέμφατα ενεστώτα των παρακάτω ρημάτων: oppugnant, navigat, possidebat, studebat.
5 μονάδες
Γ1. Να αναγνωριστούν συντακτικά οι υπογραμμισμένες λέξεις.
8 μονάδες
Γ2.α. «Romani inter se certabant»: να εκφραστεί η αλληλοπάθεια στο α’ και στο β’ πρόσωπο.
4 μονάδες
Γ2.β. Να εντοπίσετε μια περίπτωση κτήσης με αυτοπάθεια και μια περίπτωση κτήσης χωρίς αυτοπάθεια και να τις μετατρέψετε ώστε να δηλώνουν το αντίθετο.
4 μονάδες
Γ2.γ. in Campania: να εκφράσετε την κίνηση σε τόπο διατηρώντας την πρόθεση.
2 μονάδες
Γ2.δ. ad Italiam: να εκφράσετε τη στάση σε τόπο, αλλάζοντας την πρόθεση
2 μονάδες
Δ1. «scripta manent», «alter ego»: Να χρησιμοποιήσετε την καθεμία από τις παραπάνω φράσεις μέσα σε πρόταση στα νέα ελληνικά, ώστε να φαίνεται η σημασία τους.
10 μονάδες
Δ2. Να βρείτε στα κείμενα λατινικές λέξεις που είναι ετυμολογικά συγγενείς με τις παρακάτω ελληνικές: πυγμή, σοσιαλισμός, δωμάτιο, εποποιία, τόνος.
10 μονάδες
Ε1. Να συμπληρώσετε τα κενά:
α. Οι δύο πιο γνωστοί κωμωδιογράφοι είναι ο …………….. και ο ………………….
β. Η ……………….. είναι ένα νέο, καθαρά ρωμαϊκό είδος, με το οποίο σχολιάζονται σκωπτικά επιφανείς Ρωμαίοι, πολιτικοί ή λογοτέχνες, αλλά και άσημα πρόσωπα.
γ. Το αρχαιότερο πεζό λατινικό έργο που σώζεται ανήκει στον …………………..
δ. Το πρώτο είδος που ωριμάζει στη Ρώμη είναι …………………….
Ε2. Να σημειώσετε αν οι παρακάτω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες:
α. Κατά την προκλασική εποχή η «αριστοκρατική δημοκρατία» της Ρώμης μετασχηματίζεται σταδιακά σε απολυταρχία.
β. Στη ρεπουμπλικανική περίοδο (ή χρόνους του Κικέρωνα, 100-31 π.Χ.) ανθεί κυρίως η ποίηση.
γ. Στους «»αυγούστειους χρόνους» ανθεί κυρίως η πεζογραφία.
δ. Με τον Οκταβιανό αρχίζει η λεγόμενη «pax Romana».
10 μονάδες
Λατινικά Β’ Λυκείου, Α´ Τεύχος | Σχολικό βοήθημα
Λατινικά Β’ Λυκείου, B´ Τεύχος | Σχολικό βοήθημα