Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: Ενότητα 3 – Επαναληπτικές ασκήσεις(πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις, πλάγιος λόγος, μεταφορά-κυριολεξία)
Α. Υπογράμμισε τις πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις των επόμενων φράσεων:
- Της απάντησα ότι δεν ξέρει τι θα πει φτώχεια.
- Ο καθηγητής μας ρώτησε ποιο παιδί θέλει να διαβάσει.
- Αναρωτιόταν αν έπρεπε να του δανείσει χρήματα.
- Δεν μου είπατε αν με έχετε συγχωρήσει για το λάθος που έκανα.
- Αναρωτήθηκες ποτέ αν θα αποφάσιζες να πας να δουλέψεις σε ξένη χώρα σε περίπτωση που δεν έβρισκες δουλειά στη δική σου;
- Ο κύριος που καθόταν δίπλα μου με ρώτησε τι ώρα είναι.
- Με ρώτησε αν τον γνωρίζω.
- Είναι περίεργο πώς δουλεύει τόσες ώρες.
- Προσπαθώ να μάθω τι σημαίνει αυτή η φράση.
- Σκέφτεται τι να κάνει.
- Εξήγησέ μου πώς να πάω.
Β. Να μετατρέψετε τις ευθείες ερωτήσεις σε πλάγιες.
- Τι συνέβη;
- Δεν θα σε δω σήμερα!
- Θα κρατήσει άραγε την υπόσχεσή του;
- Να μην πεις τίποτα σε κανέναν!
- Δεν έχεις δικαίωμα να μιλάς!
- Δεν υπάρχει μια φυλή που να είναι καλύτερη;
- Φύγε τώρα αμέσως!
- Πώς ήξερες ότι ήμασταν εδώ;
- Ποιος είστε, κύριε;
- Τι ώρα είναι;
- Δεν έχουμε μιλήσει ξανά!
- Θα πάρω την παρέα μου και θα φύγω!
- Πότε στο είπε αυτό ο Μιχάλης;
- Πού ήσουν όλη μέρα;
- Πότε θα βρεθούμε;
- Μου δίνεις το μολύβι σου για λίγο;
- Γιατί δεν προσπάθησες να τον βοηθήσεις στην ανάγκη του;
- Τι ήταν αυτό που πάθαμε σήμερα;
- Μπορείτε να κάνετε λίγη ησυχία;
- Δε σου είπα ότι αποκλείεται να συμβεί κάτι τέτοιο;
- Πώς να μη γελάσω με τόσα τρελά που λέει συνέχεια;
- Μήπως έχεις την εντύπωση ότι δεν κατάλαβα την αλήθεια;
Γ. Να μετατρέψετε τις παρακάτω περιόδους στον ευθύ λόγο.
- Είπε ότι θα ερχόταν κι εκείνος, αν τον ειδοποιούσαμε εγκαίρως.
- Ρώτησε τον Γιάννη μήπως θέλει κάτι.
- Παραπονιόταν πως εκείνη την ημέρα είχε κουραστεί πάρα πολύ.
- Ρωτούσε ποιος μπορούσε να του φέρει τον γιο του του πίσω.
- Τη ρώτησε γιατί ήταν φοβισμένη.
- Παραπονιόταν πως του μίλησε απότομα.
- Υποστήριξε πως δεν είχαν συναντηθεί ποτέ.
- Τον ρώτησα μήπως ήξερε κάτι γι’ αυτό το θέμα.
- Tο κοριτσάκι ρώτησε τον πατέρα του τι είναι ρατσισμός.
Δ. Στα επόμενα παραδείγματα οι υπογραμμισμένες λέξεις χρησιμοποιούνται κυριολεκτικά. Σχημάτισε για καθεμιά από αυτές τις λέξεις μια δική σου φράση στην οποία να χρησιμοποιείται μεταφορικά:
- Ο παππούς άναψε το τζάκι.
- Κλείνω τα μάτια και ονειρεύομαι.
- Ακόμη δεν θέρισαν τα στάχια.
- Το καραβάκι είναι ακόμη στα σκαριά.
- Ο δυνατός αέρας άνοιξε την πόρτα.
- Η καλλιέργεια της γης είναι δύσκολη.
- Η πηγή αναβλύζει νερό.
- Μου έσπασε τα νεύρα με τη συμπεριφορά του
- Έφαγα αργά μεσημεριανό.
Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok