Ρητορικά κείμενα Β´ Λυκείου (Ερωτήσεις εισαγωγής-κλειστού τύπου)
- Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω διατυπώσεις ως Σωστές (Σ) ή Λανθασμένες (Λ):
- Η φυσική ρητορεία απαιτεί εξάσκηση και επιστημονική κατάρτιση.
- Ο Όμηρος εξυμνούσε την ευγλωττία ως θεϊκό χάρισμα.
- Ο Θερσίτης παρουσιάζεται ως πρότυπο ρήτορα από τον Όμηρο.
- Η ισηγορία συνέβαλε στην άνθηση της ρητορικής στην αρχαία Αθήνα.
- Ο Περικλής ήταν γνωστός για την αδυναμία του στο δημόσιο λόγο.
- Η ρητορική ως τέχνη γεννήθηκε στη Σικελία.
- Οι Κόραξ και Τεισίας ανέπτυξαν τα πρώτα συστηματικά διδάγματα ρητορικής.
- Ο Τεισίας δεν έγραψε ποτέ κάποιο εγχειρίδιο ρητορικής.
- Οι σοφιστές δεν δίδασκαν ποτέ τεχνική του λόγου.
- Ο Γοργίας εισήγαγε έντεχνα σχήματα λόγου γνωστά ως γοργίεια.
- Ο Γοργίας έφτασε στην Αθήνα τον 3ο αιώνα π.Χ.
- Η ρητορική κατά τον Γοργία αποβλέπει στην πειθώ και όχι στην αλήθεια.
- Ο Πρωταγόρας πίστευε στην ύπαρξη απόλυτης αλήθειας.
- Η ρητορική ως τεχνική διδάσκει την αντικειμενική δικαιοσύνη.
- Ο Πλάτωνας εξύμνησε τη ρητορική στους διαλόγους του.
- Ο Ισοκράτης τόνιζε την παιδευτική αξία της ρητορικής.
- Ο Ισοκράτης αποκαλεί την παιδεία μέσω ρητορικής «φιλοσοφίαν».
- Η Εκκλησία του Δήμου δεν είχε καμία εξουσία στην Αθήνα.
- Οι συμβουλευτικοί λόγοι παρείχαν συμβουλές για το μέλλον.
- Ο Δημοσθένης ήταν διάσημος επιδεικτικός ρήτορας.
- Οι δικανικοί λόγοι εκφωνούνταν ενώπιον της Εκκλησίας του Δήμου.
- Η Ηλιαία ήταν το κυριότερο δικαστήριο της Αθήνας.
- Οι Ηλιαστές ήταν επαγγελματίες νομικοί.
- Οι δικαστές πληρώνονταν για τη συμμετοχή τους στις δίκες.
- Η κλεψύδρα χρησίμευε για τη μέτρηση του χρόνου αγόρευσης.
- Οι λογογράφοι έγραφαν λόγους για άλλους έναντι αμοιβής.
- Ο Λυσίας ήταν σημαντικός εκπρόσωπος των επιδεικτικών λόγων.
- Οι επιδεικτικοί λόγοι εκφωνούνταν συχνά σε δημόσιες εορτές.
- Ο Ισοκράτης θεωρείται ο επιφανέστερος επιδεικτικός ρήτορας.
- Το προοίμιον είναι το τέλος του ρητορικού λόγου.
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
- Λάθος
- Σωστό
- Λάθος
- Σωστό
- Λάθος
- Σωστό
- Σωστό
- Λάθος
- Λάθος
- Σωστό
- Λάθος
- Σωστό
- Λάθος
- Λάθος
- Λάθος
- Σωστό
- Σωστό
- Λάθος
- Σωστό
- Λάθος
- Λάθος
- Σωστό
- Λάθος
- Σωστό
- Σωστό
- Σωστό
- Λάθος
- Σωστό
- Σωστό
- Λάθος
- Να συνδέσετε τα είδη του ρητορικού λόγου της στήλης Α με τα χαρακτηριστικά τους της στήλης Β.
Στήλη Α |
Στήλη Β |
|
α. Εκφωνούνται στα δικαστήρια και αφορούν σε πράξεις που τελέστηκαν στο παρελθόν. β. Εκφωνούνται σε συνελεύσεις του λαού και παρέχουν συμβουλές για το μέλλον. γ. Εκφωνούνται σε εορτές και συγκεντρώσεις, εγκωμιάζοντας ή επικρίνοντας πρόσωπα και πράξεις. |
Απαντήσεις
1-β, 2-α, 3-γ
- Να συνδέσετε τους όρους της στήλης Α με τους ορισμούς τους της στήλης Β.
Στήλη Α |
Στήλη Β |
|
α. Η ισότητα στο δικαίωμα του λόγου. β. Οι πιθανοί, αληθοφανείς λόγοι που χρησιμοποιούνται στην υποστήριξη δικαστικών υποθέσεων. γ. Ο έμπειρος ρήτορας που συντάσσει λόγους για τους διαδίκους. δ. Η τρέχουσα πολιτική, κοινωνική και ψυχολογική συγκυρία, η κατάλληλη περίσταση για κάθε λόγο. |
Απαντήσεις
1-γ, 2-α, 3-δ, 4-β
- Να συνδέσετε τα μέρη του ρητορικού λόγου της στήλης Α με την περιγραφή του της στήλης Β.
Στήλη Α |
Στήλη Β |
|
α. Το ουσιαστικότερο μέρος του ρητορικού λόγου, όπου παρουσιάζονται οι αποδείξεις. β. Η αρχή του ρητορικού λόγου, με σκοπό την ενημέρωση του ακροατή και την εξασφάλιση της εύνοιας και της προσοχής του. γ. Το μέρος όπου ο ρήτορας εκθέτει τα γεγονότα που σχετίζονται με το θέμα. δ. Το τέλος του ρητορικού λόγου, όπου γίνεται ανακεφαλαίωση και προσπάθεια πρόκλησης συναισθημάτων. |
Απαντήσεις
1-β, 2-γ, 3-α, 4-δ
Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok