Νεοελληνική Γλώσσα Α´ Γυμνασίου: Μέσα μαζικής μεταφοράς(Κριτήριο αξιολόγησης)
Κείμενο
Οι μεγάλοι αστικοί αυτοκινητόδρομοι και οι άλλοι δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας αυξάνουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση και τη μόλυνση. Προκαλούν μεγάλα τραύματα στον πολεοδομικό ιστό, ανοίγουν μεγάλες τρύπες, επικίνδυνες που ξεκόβουν τη μια συνοικία από την άλλη. Η πόλη δεν έχει πια καμία οργανική συνοχή. Επιπλέον, το κόστος κατασκευής αυτών των τεράστιων αυτοκινητόδρομων είναι αστρονομικό. Αξίζει, επομένως, να το παίρνει κανείς υπόψη του, όταν μιλάει για το κόστος μιας λογικής πολεοδομίας.
Τα ιδιωτικά αυτοκίνητα, χάρη στον χώρο που καταλαμβάνουν σχετικά μ’έναν μικρό αριθμό επιβατών που μεταφέρουν, είναι η αιτία των γνωστών μας συμφορήσεων. Αυτή είναι η αιτία του αργού ρυθμού των δημόσιων μεταφορικών μέσων επιφανείας, που είναι σήμερα πιο αργοκίνητα από τ’αμαξάκια με τ’άλογα των αρχών του αιώνα. Έτσι, οι επιβάτες στριμώχνονται μέσα στα λεωφορεία, ταξιδεύοντας πολλή περισσότερη ώρα απ’όση χρειάζεται και όλο μεγαλώνει η δυσαρέσκεια για την καθυστέρηση. Ή τρέχουν και παραφορτώνουν το μετρό, που είναι πιο γρήγορο, στριμωγμένοι πάλι σα σαρδέλες.
Για να χειροτερέψει ακόμη περισσότερο το συγκοινωνιακό πρόβλημα, η απόσταση κατοικίας και τόπου εργασίας όλο και μεγαλώνει. Το ένα τέταρτο του πληθυσμού της περιοχής Παρισιού, κατοικεί σε απόσταση μεγαλύτερη από 10 χλμ. από τον τόπο εργασίας. Κάθε εργαζόμενος αυτής της περιοχής περνάει κατά μέσο όρο, δυο ώρες την ημέρα, μέσα στις δημόσιες συγκοινωνίες, όπου στις ώρες αιχμής στριμώχνονται 8 άτομα στο τετραγωνικό μέτρο. Από άποψη συνολικής κούρασης των εργαζομένων, η κατάσταση είναι οπωσδήποτε χειρότερη και από τότε που δούλευαν εξήντα ώρες την εβδομάδα, τον περασμένο αιώνα.
Ερμηνευτικές ερωτήσεις
1) Ποιο είναι το θέμα που πραγματεύεται το κείμενο; (2 μονάδες)
2) Ποια επιχειρήματα χρησιμοποιεί ο συγγραφέας του κειμένου για να στηρίξει την άποψη ότι η κυκλοφορία στους δρόμους των πόλεων είναι προβληματική;(2 μονάδες)
Γραμματική
1) Να αναγνωρίσετε τις προτάσεις. (3 μονάδες)
Ως προς τα συστατικά τους:
- Το κουδούνι χτύπησε.
- Οι μαθητές μπήκαν στην τάξη τους.
- Έρχεται η καθηγήτρια!
- Ο Γιάννης και η Μαρία έπαιξαν μπάλα.
- Κουράστηκα.
Ως προς τη σημασία τους:
- Θα έρθεις νωρίς σήμερα;
- Άνοιξε την πόρτα να περάσω!
- Επιτέλους ήρθες!
- Θα περάσω από το σπίτι στις 8.
- Το μουσείο βρίσκεται κοντά στο σπίτι μας.
Ως προς την ποιότητά τους:
- Μην τρέχεις!
- Θα γυρίσω νωρίς.
- Δεν μπορώ να τα μάθω όλα αυτά.
- Μου δίνεις το νερό;
2) Να εντοπίσετε στις παρακάτω προτάσεις τις ονοματικές και ρηματικές φράσεις. (2 μονάδες)
- Ο κήπος της γιαγιάς μου είναι γεμάτος λουλούδια.
- Τα Χριστούγεννα είναι η πιο όμορφη γιορτή του χρόνου.
- Το τηλέφωνο χτύπησε μέσα στη νύχτα.
- Ο μπαμπάς και η μαμά έφυγαν για το χωριό.
- Η ταινία κράτησε τρεις ώρες.
- Κανένας δεν βγήκε πριν το κουδούνι.
- Σ’ όλη τη διαδρομή κανείς δεν εξέφρασε τις σκέψεις του.
3) Στις παρακάτω παραγράφους να βρείτε τη δομή τους. Στη συνέχεια να εντοπίσετε τις διαρθρωτικές λέξεις που χρησιμοποιούνται για τη σύνδεση των περιόδων στο εσωτερικό της καθεμιάς. (4 μονάδες)
- Υπάρχει σαφής διαχωρισμός μεταξύ της χειρωνακτικής και της πνευματικής εργασίας. Η πρώτη βασίζεται σε πρακτικές γνώσεις και επιδεξιότητες. Θεωρείται συχνά κατώτερη από την πνευματική υποβαθμίζοντας αυτόν που την εκτελεί, κάτι τελείως λανθασμένο και αυθαίρετο. Αντίθετα η δεύτερη απαιτεί μνήμη, κρίση, πολλές γνώσεις που αποκτώνται επίπονα ενώ αφήνει αδρανές το σώμα. Θεωρείται ανώτερη από την χειρωνακτική, άποψη λανθασμένη βεβαίως. Πάντως και οι δυο είναι απαραίτητες για την επικράτηση ισορροπίας στην κοινωνία και την αξιοποίηση όλων των δυνάμεών της.
- Το άγχος είναι μια επώδυνη και καταθλιπτική κατάσταση. Είναι η αναμονή κάποιου απροσδιόριστου κινδύνου που απειλεί το άτομο με την παρουσία του και του αναστατώνει το σώμα και το πνεύμα. Αυτή η απροσδιόριστη παρουσία του άμεσου και επερχόμενου κινδύνου αποτελεί την ουσία του άγχους, γιατί αφοπλίζει και αδρανοποιεί, μια που το αντικείμενό του είναι απροσδιόριστο.
4) Να χαρακτηρίσετε τα ρήματα ως προς τη φωνή, την έγκλιση, τον χρόνο, τη χρονική βαθμίδα και το ποιόν ενεργείας. (2 μονάδες)
- να έχουν τρέξει
- θα παίζουμε
- χτυπήθηκα
- πλενόσουν
5) Να αναπτύξετε σε περίπου 100 λέξεις την παρακάτω θεματική πρόταση. (5 μονάδες)
«Οι άνθρωποι πάντοτε προτιμούσαν να χρησιμοποιούν το δικό τους μέσο μεταφοράς και όχι τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς».
Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok