Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β´ Γυμνασίου: Οι Σεληνίτες (Κριτήριο αξιολόγησης)

ΚΕΙΜΕΝΟ

«Οι Σεληνίτες»

Καλὸς δὲ παρὰ Σεληνίταις νομίζεται, ἤν πού τις φαλακρὸς ᾖ. Καὶ μὴν καὶ γένεια φύουσιν μικρὸν ὑπὲρ τὰ γόνατα. Καὶ ὄνυχας ἐν τοῖς ποσὶν οὐκ ἔχουσιν, ἀλλὰ πάντες εἰσὶν μονοδάκτυλοι. Καὶ ἐπειδὰν ἢ πονῶσιν ἢ γυμνάζωνται, γάλακτι πᾶν τὸ σῶμα ἱδροῦσιν, ὥστε καὶ τυροὺς ἀπ’ αὐτοῦ πήγνυνται. Τοὺς δὲ ὀφθαλμοὺς περιαιρετοὺς ἔχουσι καὶ πολλοὶ τοὺς σφετέρους ἀπολέσαντες παρ’ ἄλλων χρησάμενοι ὁρῶσιν. Τινὲς δὲ καὶ πολλοὺς ἀποθέτους ἔχουσιν, οἱ πλούσιοι. Κάτοπτρον δὲ μέγιστον κεῖται ὑπὲρ φρέατος οὐ πάνυ βαθέος. Ἂν μὲν οὖν εἰς τὸ φρέαρ καταβῇ τις, ἀκούει πάντων τῶν ἐν τῇ γῇ λεγομένων, ἐὰν δὲ εἰς τὸ κάτοπτρον ἀποβλέψῃ, πάσας μὲν πόλεις, πάντα δὲ ἔθνη ὁρᾷ. Τότε καὶ τοὺς οἰκείους ἐγὼ ἐθεασάμην καὶ πᾶσαν τὴν πατρίδα, εἰ δὲ κἀκεῖνοι ἐμὲ ἑώρων, οὐκέτι ἔχω εἰπεῖν. Ὅστις δὲ ταῦτα μὴ πιστεύει οὕτως ἔχειν, ἄν ποτε καὶ αὐτὸς ἐκεῖσε ἀφίκηται, εἴσεται ὡς ἀληθῆ λέγω.

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Ερμηνευτικές ερωτήσεις

1) Ποια είναι τα εξωτερικά χαρακτηριστικά των Σεληνιτών και πώς λειτουργεί το κάτοπτρον; (3 μονάδες)

 

Λεξιλογική άσκηση

1)Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων με την κατάλληλη λέξη από εκείνες που δίνονται παρακάτω. (2 μον)

κάλλος, καλοπέραση, καλλιεργείς, καλλιφωνία, καλοπροαίρετη

  • Προσφέρθηκε να βοηθήσει στην δύσκολη κατάσταση που αντιμετωπίζαμε δείχνοντας αμέσως την ______________ διάθεσή του.
  • Το φυσικό ___________ των ελληνικών νησιών είναι ένας από τους λόγους που αυξάνουν την προσέλευση των τουριστών στη χώρα μας.
  • Σύμφωνα με τα σύγχρονα πρότυπα η _____________ δεν αρκεί για να κάνει κανείς καριέρα ως τραγουδιστής.
  • “Η φτώχεια θέλει ____________” λέει ο λαός μας.
  • Για να παράγει υγιείς καρπούς η γη, πρέπει να την _____________ σωστά και να την αγαπάς.

 

Γραμματική

1) Να μεταφέρεις τα ουσιαστικά στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού. (3 μονάδες)

τήν κεφαλήν ___________________

τῶν στρατιωτῶν__________________

τῆς πόλεως ____________________

αἱ δόσεις ____________________

ταῖς πράξεσι ___________________

ἡ νῆσος____________________

τῷ βασιλεῖ ____________________

ὁ κόραξ_____________________

 

2) Να τοποθετήσετε τα επίθετα στις πτώσεις που ζητούνται. (3 μονάδες)

  • ὁ ἄφρων: δοτ. πληθ. …………………..
  • ὁ συνεχής: κλητ. εν..…………………….
  • τὸ ἀγενές: αιτ. πληθ. ……………………..
  • ὁ φιλαλήθης: γεν. πληθ. …………………….
  • ὁ βραχύς: αιτ. εν. ……………………….

 

3)Να μετατρέψετε τους παρακάτω ρηματικούς τύπους της Οριστικής στα αντίστοιχα πρόσωπα της Υποτακτικής και Προστακτικής Ενεστώτα, Αορίστου και Παρακειμένου. (6 μον)

Οριστική Μ.Φ.

Ενεστώτας

Μέλλοντας

Παρατατικός

Αόριστος

Παρακείμενος

Υπερσυντέλικος

 

τοξευσόμεθα

 

 

 

 

 

 

επράττοντο

 

 

 

 

                                                                    Υποτακτική Ε.Φ.

 

Ενεστώτας

Αόριστος

Παρακείμενος

Θύεις

 

 

 

Πέμπει

 

 

 

κωλύωμεν

 

 

 

τοξεύουσι

 

 

 

                                                                     Προστακτική Ε.Φ.

 

Ενεστώτας

Αόριστος

Παρακείμενος

θύεις

 

 

 

Πέμπει

 

 

 

Κωλύετε

 

 

 

τοξεύουσι

 

 

 

 

Συντακτικό

1) Να κάνετε πλήρη σύνταξη στις παρακάτω προτάσεις. (3 μονάδες)

  • Τότε καὶ τοὺς οἰκείους ἐγὼ ἐθεασάμην καὶ πᾶσαν τὴν πατρίδα.
  • ἀλλὰ πάντες εἰσὶν μονοδάκτυλοι.