Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: 5η Ενότητα-Πόλεμος & ειρήνη(Κριτήριο αξιολόγησης)
ΚΕΙΜΕΝΟ
Στις μέρες μας, οι εικόνες των συνεχών πολέμων και το ψυχροπολεμικό κλίμα που επικρατεί μας κάνουν να αναλογιστούμε την στάση μας απέναντι στις συνέπειες αυτών των επιχειρήσεων και στα οφέλη της ειρήνης. Σιγά-σιγά όλοι αντιλαμβανόμαστε πως αποτελεί επιτακτική ανάγκη να ξεφύγουμε από τους πολέμους και να στραφούμε προς τον διάλογο και την ειρήνη. Έτσι, η αξία της ειρήνης αναδεικνύεται μεγάλη και μας δημιουργεί το αίσθημα για μια οριστική απαλλαγή από τους πολέμους.
Αρχικά, η ειρήνη δημιουργεί ένα πρόσφορο έδαφος για την τεχνολογική και επιστημονική πρόοδο και εξέλιξη, η οποία οδηγεί στην καλυτέρευση των όρων διαβίωσης. Αντίθετα με την εποχή των πολέμων, η τεχνολογία βοηθά τον άνθρωπο στα καθημερινά του προβλήματα και δεν αναλώνεται σε κατασκευές νέων όπλων και συστημάτων που είναι ικανά να καταστρέψουν ολόκληρα κράτη μέσα σε λίγα λεπτά. Επιπροσθέτως, με την ειρήνη οι άνθρωποι και οι λαοί ζουν αρμονικά, εκπληρώνοντας όλους τους στόχους και τις επιδιώξεις τους. Επίσης, επικρατεί η έννομη τάξη, η ηρεμία και η γαλήνη σ’ όλους τους τομείς της ζωής, με αποτέλεσμα τα άτομα να αισθάνονται σιγουριά και ασφάλεια για τη ζωή τους, για το μέλλον τους και να επιδίδονται απρόσκοπτα στη δημιουργική τους προσπάθεια για πρόοδο και εξέλιξη.
Επιπλέον, τα οφέλη της ειρήνης φαίνονται και στον τομέα της οικονομίας του κάθε κράτους, αφού οι κυβερνήσεις δαπανούν ποσά για τομείς, όπως είναι η παιδεία, η υγεία, η ασφάλιση συντελώντας μ’ αυτόν τρόπο, στην κοινωνική πρόοδο και στην ανέλιξη του κράτους. Αντίθετα, τα τεράστια χρηματικά ποσά που δαπανώνται σε περιόδους πολέμων ή σε περιόδους προετοιμασίας και ετοιμότητας για έναν πόλεμο, δαπανώνται σε άλλους τομείς, ζωτικούς για την εξελικτική πορεία ενός κράτους. Έτσι, με την αύξηση των κοινωνικών παροχών βελτιώνεται η ποιότητα της ζωής του λαού και γίνονται έργα κοινής ωφέλειας.
Η σημαντικότερη προϋπόθεση είναι ο αφοπλισμός των κρατών, με τον οποίο οι εξοπλισμοί μειώνονται ή καταργούνται συμβάλλοντας έτσι στην διατήρηση της παγκόσμιας ειρήνης και στην επίτευξη του τελικού στόχου του ανθρώπου. Παράλληλα, η παροχή ανθρωπιστικής παιδείας θεωρείται αναγκαία για τη δημιουργία ολοκληρωμένων και υπεύθυνων προσωπικοτήτων που θεωρούν την ειρήνη ως ύψιστο αγαθό και αγωνίζονται για την εδραίωσή της. Ακόμη, αναγκαία είναι η εξάλειψη των φυλετικών διακρίσεων αλλά και κάθε είδους ανισοτήτων και αδικιών, για να εξασφαλιστεί ένα ήρεμο κλίμα συμβίωσης των ανθρώπων και εξάλειψης της πιθανότητας πολεμικής αναμέτρησης.
Συμπερασματικά, η ειρήνη αποτελεί τον μοναδικό δρόμο για την αρμονική και φιλική συμβίωση όλων των χωρών και οφείλουν οι κυβερνήσεις των κρατών να δημιουργήσουν κατάλληλο έδαφος για την εκπλήρωση των προϋποθέσεων επικράτησής της.
Παρατηρήσεις
1) Στο κείμενο αναφέρονται τα θετικά της ειρήνης και τα αρνητικά χαρακτηριστικά του πολέμου. Να τα καταγράψετε σε μία παράγραφο με δικά σας λόγια. (3 μονάδες)
2) Να γράψετε μια συνώνυμη λέξη για τις υπογραμμισμένες του κειμένου. (2 μονάδες)
3) Να βρείτε τις δευτερεύουσες προτάσεις και να αναγνωρίσετε το είδος τους και τον συντακτικό τους ρόλο. (3 μονάδες)
Διάβασα με ενδιαφέρον αυτά που μου γράφετε.
Ήρθα από το σπίτι σου, για να πάμε βόλτα.
Αν και είχε διαβάσει, δεν έγραψε καλά στο διαγώνισμα.
Ξέρω πως νιώθεις άσχημα.
Πρέπει να του πούμε όλη την αλήθεια.
Περπατούσε τις ελεύθερες ώρες του, γιατί αυτό τον ευχαριστούσε.
4) Να βρείτε τις δευτερεύουσες πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις και να προσδιορίσετε αν είναι μερικής ή ολικής άγνοιας. (3 μονάδες)
- Προσπαθώ να μάθω τι σημαίνει αυτή η λέξη. _________________________
- Με ρώτησε μήπως είδα την εκπομπή. __________________________________
- Συλλογίστηκε πού θα συναντηθούμε. __________________________________
- Δεν είμαι βέβαιη αν λειτουργεί καλά ο υπολογιστής. _________________
- Αγνοώ πότε θα χιονίσει. _____
5) Να σημειώσετε αν είναι κυριολεξία ή μεταφορά. (2 μονάδες)
Προσπάθησε να έρθεις στη θέση αυτού του παιδιού.
Τρέχει η μελέτη για την κατασκευή του έργου.
Ο αθλητής έτρεχε στον μαραθώνιο.
Ο ράφτης μου έραψε το κουμπί που έφυγε.
Βρήκε τον κουμπί του και τον κάνει ό,τι θέλει.
6) Να σημειώσετε τον τρόπο σύνδεσης των προτάσεων (υποτακτική, παρατακτική, ασύνδετο σχήμα). (2 μονάδες)
- Μου αρέσει να διαβάζω, να πηγαίνω βόλτες, να βλέπω ταινίες.
- Ήρθα να σε δω.
- Γλίστρησα κι έπεσα.
7) Να γράψε μια παράγραφο περίπου 100 λέξεων, χρησιμοποιώντας την παρακάτω θεματική πρόταση. (5 μονάδες)
«Ο πόλεμος επιφέρει πολλά δεινά στους ανθρώπους είτε πολεμούν είτε όχι».