Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: Επαναληπτικές ασκήσεις(Ενότητες 1-4)
Ενότητα 1
Στα παρακάτω παραδείγματα να εντοπίσεις το είδος της σύνδεσης(υποτακτική, παρατακτική, ασύνδετο σχήμα)
- Άνοιξε την πόρτα και μπήκε στο δωμάτιο.
- Δεν ήρθε γιατί ήταν άρρωστος.
- Θέλω να φύγω.
- Θα πάω στο πάρκο αν έχω χρόνο.
- Ο πατέρας είπε ότι θα μας περιμένει.
- Δεν μιλάει ούτε γελάει.
- Ήθελε να μιλήσει μα δεν βρήκε το θάρρος.
- Πήγα στον κήπο για να ποτίσω τα λουλούδια.
- Όταν έφτασε, άναψα το φως και κάθισα.
- Πεινούσε πολύ· έφαγε δύο σάντουιτς, ήπιε έναν χυμό, πήρε και γλυκό.
- Η Μαρία διάβασε το βιβλίο και ο Γιάννης έγραψε έκθεση.
- Θα έρθω να σε βοηθήσω έτσι ώστε να τελειώσετε νωρίτερα.
- Αν και ήταν κουρασμένος, συνέχισε τη δουλειά.
- Θέλω να μιλήσω επειδή έχω απορίες και δεν μπορώ να καταλάβω.
- Όποτε βρέχει, δεν περπατάω, γιατί γλιστράει ο δρόμος.
- Πριν φύγεις, απενεργοποίησε το φως και κλείδωσε την πόρτα.
- Δεν έπαιξε αν και είχε έρθει νωρίς.
- Θα πάμε στο μουσείο και μετά (θα) θα πιούμε καφέ.
- Ξύπνησε, ντύθηκε, έφυγε βιαστικά.
- Δεν διάβασε το μάθημα, ούτε έκανε τις ασκήσεις.
- Μπορείς να έρθεις μαζί μας ή να μας συναντήσεις εκεί.
Ενότητα 2
Να αναγνωρίσετε το είδος των ονοματικών προτάσεων και να προσδιορίσετε τον συντακτικό τους ρόλο
- Θέλω να ταξιδέψω σε όλο τον κόσμο.
- Ξέρω ότι η Μαρία θα έρθει νωρίς.
- Πρόσεξε μη σε εξαπατήσουν.
- Νομίζω πως έχει ξεχάσει το ραντεβού.
- Υπήρχε ο φόβος μήπως χαθούν τα αρχεία.
- Σου ζήτησα να μου στείλεις το βιβλίο.
- Μου ανακοίνωσε ότι θα μετακομίσει.
- Με ανησυχεί μήπως δεν προλάβουμε την προθεσμία.
- Η επιθυμία του να γίνει γιατρός ήταν μεγάλη.
- Έμαθα που παντρεύτηκε ο φίλος μας.
- Απαγορεύεται να καπνίζετε στον χώρο.
- Φοβάμαι μην αργήσεις στην παράσταση.
- Διαπιστώθηκε ότι οι ασκήσεις ήταν λανθασμένες.
- Επιτρέπεται να πάρεις άδεια για λόγους υγείας.
- Φοβάμαι μήπως βραδύνεις στο πάρτι.
Tο φαινόμενο κατά το οποίο η ίδια λέξη έχει δύο ή περισσότερες σημασίες, που όμως έχουν κάποια σχέση μεταξύ τους, έτσι ώστε το ένα νόημα να μπορεί να θεωρηθεί επέκταση του άλλου, λέγεται πολυσημία. |
Να γράψετε 2 προτάσεις για κάθε λέξη έτσι ώστε να φαίνεται η πολυσημία των λέξεων αυτών: Φύλλο, ράχη, φλόγα, κύμα, μάτι, ρεύμα, κλειδί, ρίζα, κεφάλι.
Ενότητα 3
Να διακρίνετε τις παρακάτω ερωτήσεις σε ευθείες και πλάγιες:
- Πού πήγες χθες το βράδυ;
- Αναρωτήθηκε αν θα τον καλέσουν στο πάρτι.
- Ξέρεις τι ώρα είναι;
- Η μητέρα ρώτησε πού είναι το παιδί.
- Τι σου είπε ο καθηγητής;
- Ο δάσκαλος ρώτησε ποιος δεν έφερε την εργασία.
- Μήπως έχεις χαρτομάντιλα;
- Ήθελε να μάθει αν πέρασες το μάθημα.
- Πώς βρέθηκες εκεί;
- Ο πατέρας τη ρώτησε τι της είπε ο γιατρός.
- Τι ώρα ξεκινάει η ταινία;
- Δεν ήξερε ποιος είχε τηλεφωνήσει.
- Θα μου δώσεις το βιβλίο;
- Θυμάσαι τι είπε για το διαγώνισμα;
- Γιατί δεν ήρθες χθες;
Να διακρίνετε τις παρακάτω ερωτήσεις ανάλογα με τη σκοπιμότητα του ομιλητή (γνήσιες, ρητορικές, ερωτήσεις προσταγής):
- Τι σε κάνει ευτυχισμένο;
- Μπορείς να μου πεις την απάντηση;
- Γιατί να φοβόμαστε το διαφορετικό;
- Πότε έρχεται το πλοίο;
- Θα μπορούσες να ανοίξεις το παράθυρο;
- Τι σημασία έχει ποιος είναι ο πρώτος;
- Πόσων ετών είσαι;
- Θα με βοηθήσεις με τα μαθηματικά;
- Δεν είναι άδικο αυτό που συμβαίνει;
- Ποιος θα το πίστευε αυτό;
- Ποιο είναι το αγαπημένο σου χρώμα;
- Μπορείτε να μου δώσετε ένα ποτήρι νερό;
- Πότε θα γίνει η παράσταση;
- Τι νόημα έχει όλο αυτό;
- Τι ώρα ξεκινά το μάθημα;
Να διακρίνετε τις παρακάτω πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις σε ολικής και μερικής άγνοιας:
- Δεν ήξερα ποιος χτύπησε την πόρτα.
- Η μητέρα ρώτησε αν έφαγες το φαγητό σου.
- Μας ρώτησαν πότε ξεκινά το μάθημα.
- Αναρωτιέμαι τι σκέφτεσαι αυτή τη στιγμή.
- Δεν είμαι σίγουρος αν θα έρθει στην εκδρομή.
- Δεν κατάλαβα τι σημαίνει αυτή η λέξη.
- Θυμάσαι ποιον είδαμε στο σινεμά χθες;
- Η Μαρία ρώτησε αν έχουμε τελειώσει την εργασία.
- Δεν ξέρουμε γιατί άργησε τόσο πολύ.
- Είπε ότι δεν ξέρει αν θα πάει στο πάρτι.
- Αναρωτιόμουν πώς μπόρεσε να το λύσει τόσο γρήγορα.
- Δεν θυμάμαι ποιο βιβλίο μας πρότεινε ο καθηγητής.
- Δεν ήξεραν πού βρίσκεται το μουσείο.
- Η δασκάλα ρώτησε αν διαβάσαμε για το διαγώνισμα.
- Δεν θυμάμαι πόσες σελίδες είχε το κείμενο.
Να μετατρέψετε τον ευθύ σε πλάγιο λόγο στα παρακάτω παραδείγματα:
- Ο πατέρας είπε: «Θα αργήσω σήμερα.»
- Η Μαρία ρώτησε: «Πού πήγες χθες;»
- Ο Γιάννης είπε: «Είμαι πολύ κουρασμένος.»
- Η δασκάλα ρώτησε: «Έχετε απορίες;»
- Ο φίλος μου είπε: «Διάβασα όλο το βιβλίο.»
- Η μητέρα φώναξε: «Μην παίζεις με το νερό!»
- Η Άννα είπε: «Δεν θέλω να φύγω ακόμα.»
- Ο Πέτρος ρώτησε: «Θα έρθεις μαζί μας;»
- Είπε: «Δεν έχω χρήματα.»
- Εκείνος είπε: «Δεν θυμάμαι τι έγινε.»
- Ο καθηγητής είπε: «Γράψτε τις ασκήσεις για αύριο.»
- Ο παππούς ρώτησε: «Ποιος ήρθε;»
- Ο Νίκος είπε: «Δε με κάλεσαν στο πάρτι.»
- Η Ελένη ρώτησε: «Μου πήρες το βιβλίο μου;»
- Ο πατέρας είπε: «Να προσέχεις στον δρόμο.»
Να μετατρέψετε τον πλάγιο σε ευθύ λόγο στα παρακάτω παραδείγματα:
- Ο Νίκος είπε ότι θα πάει στο σινεμά το βράδυ.
- Η Μαρία ρώτησε αν τελείωσες την εργασία σου.
- Ο πατέρας με ρώτησε γιατί είμαι στεναχωρημένος.
- Η δασκάλα είπε ότι το μάθημα αύριο θα γίνει κανονικά.
- Ο Ανδρέας με ρώτησε τι ώρα αρχίζει η ταινία.
- Η μητέρα είπε πως θα φτιάξει παστίτσιο για μεσημεριανό.
- Ο μαθητής παραδέχτηκε ότι δεν είχε διαβάσει.
- Η Άννα είπε πως αγαπάει τα ζώα.
- Ο Γιάννης ρώτησε αν θα πάμε μαζί στην εκδρομή.
- Η φίλη μου είπε ότι της άρεσε πολύ το βιβλίο.
- Η δασκάλα ρώτησε ποιος απουσιάζει σήμερα.
- Ο μικρός είπε ότι πεινάει πολύ.
- Ο παππούς ρώτησε αν πήγαμε στην εκκλησία το πρωί.
- Η Κατερίνα είπε ότι θα φύγει νωρίτερα σήμερα.
- Ο δάσκαλος μας είπε πως γράψαμε καλά στο διαγώνισμα.
Να αναγνωρίσετε πού έχουμε κυριολεξία και μεταφορά στα παρακάτω παραδείγματα:
- Η καρδιά του χτυπούσε δυνατά από το τρέξιμο.
- Η αγάπη τής έδωσε φτερά.
- Το ποτήρι γέμισε μέχρι επάνω με νερό.
- Η φωνή της έσταζε μέλι.
- Το δέντρο είχε γερά κλαδιά και πράσινα φύλλα.
- Το μυαλό του ήταν σκοτεινό από τις σκέψεις.
- Ο σκύλος κοιμόταν ήσυχα στο χαλάκι.
- Έχει παγωμένη καρδιά.
- Το παιδί ζωγράφισε ένα όμορφο σπίτι με κήπο.
- Η ώρα πέρασε πετώντας.
- Άνοιξε την πόρτα και μπήκε στην τάξη.
- Η χαρά της ξεχείλιζε από το πρόσωπό της.
- Ο ήλιος έλαμπε στον ουρανό.
- Η ζωή είναι ένα ταξίδι.
- Το ποδήλατο είναι στο γκαράζ.
Ενότητα 4
Να γράψετε τα συνώνυμα των παρακάτω λέξεων.
- διαρκής
- γυμνάζω
- νόσος
- γρήγορος
- προτρέπω
- ευφυής
- αυτονόητος
- απόλυτος
Να γράψετε τα αντίθετα των παρακάτω λέξεων.
- ενδιαφέρομαι
- προοδευτικός
- φιλελεύθερος
- άφθαρτος
- φιλειρηνικός
- υπεύθυνος
- ευγενικός
- περίπλοκος
Να βρείτε το είδος των αναφορικών προτάσεων (επιθετικές ή ελεύθερες) και να προσδιορίσετε τον συντακτικό τους ρόλο.
- Ο άνθρωπος που γνώρισα χθες ήταν πολύ ευγενικός.
- Δείξε μου ό,τι ζωγράφισες στο τετράδιο.
- Ήρθε ο φίλος τον οποίο περίμενες από το πρωί.
- Μου αρέσουν όσοι αγωνίζονται για το καλό των άλλων.
- Είδα την ταινία που μου πρότεινες την προηγούμενη εβδομάδα.
- Όποιος θέλει μπορεί να συμμετάσχει στην εκδρομή.
- Αυτός είναι ο μαθητής ο οποίος πρώτευσε στον διαγωνισμό.
- Πήρα όσα βιβλία χρειαζόμουν για το σχολείο.
- Δεν καταλαβαίνω τι λέει.
- Ο σκύλος που βρήκα στον δρόμο ήταν πληγωμένος.
- Θα σου πω ό,τι ξέρω για το θέμα.
- Εκείνη η κοπέλα που με βοήθησε είναι ξαδέρφη μου.
- Μίλησε με όποιον θέλει να τον ακούσει.
- Ο καθηγητής που μας διδάσκει λογοτεχνία είναι πολύ απαιτητικός.
- Ό,τι κάνεις έχει συνέπειες.
Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok