Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: Επαναληπτικές ασκήσεις(Ενότητες 1-4)

Ενότητα 1

Στα παρακάτω παραδείγματα να εντοπίσεις το είδος της σύνδεσης(υποτακτική, παρατακτική, ασύνδετο σχήμα)

  1. Άνοιξε την πόρτα και μπήκε στο δωμάτιο.
  2. Δεν ήρθε γιατί ήταν άρρωστος.
  3. Θέλω να φύγω.
  4. Θα πάω στο πάρκο αν έχω χρόνο.
  5. Ο πατέρας είπε ότι θα μας περιμένει.
  6. Δεν μιλάει ούτε γελάει.
  7. Ήθελε να μιλήσει μα δεν βρήκε το θάρρος.
  8. Πήγα στον κήπο για να ποτίσω τα λουλούδια.
  9. Όταν έφτασε, άναψα το φως και κάθισα.
  10. Πεινούσε πολύ· έφαγε δύο σάντουιτς, ήπιε έναν χυμό, πήρε και γλυκό.
  11. Η Μαρία διάβασε το βιβλίο και ο Γιάννης έγραψε έκθεση.
  12. Θα έρθω να σε βοηθήσω έτσι ώστε να τελειώσετε νωρίτερα.
  13. Αν και ήταν κουρασμένος, συνέχισε τη δουλειά.
  14. Θέλω να μιλήσω επειδή έχω απορίες και δεν μπορώ να καταλάβω.
  15. Όποτε βρέχει, δεν περπατάω, γιατί γλιστράει ο δρόμος.
  16. Πριν φύγεις, απενεργοποίησε το φως και κλείδωσε την πόρτα.
  17. Δεν έπαιξε αν και είχε έρθει νωρίς.
  18. Θα πάμε στο μουσείο και μετά (θα) θα πιούμε καφέ.
  19. Ξύπνησε, ντύθηκε, έφυγε βιαστικά.
  20. Δεν διάβασε το μάθημα, ούτε έκανε τις ασκήσεις.
  21. Μπορείς να έρθεις μαζί μας ή να μας συναντήσεις εκεί.

 

 

Ενότητα 2

 

Να αναγνωρίσετε το είδος των ονοματικών προτάσεων και να προσδιορίσετε τον συντακτικό τους ρόλο

  1. Θέλω να ταξιδέψω σε όλο τον κόσμο.
  2. Ξέρω ότι η Μαρία θα έρθει νωρίς.
  3. Πρόσεξε μη σε εξαπατήσουν.
  4. Νομίζω πως έχει ξεχάσει το ραντεβού.
  5. Υπήρχε ο φόβος μήπως χαθούν τα αρχεία.
  6. Σου ζήτησα να μου στείλεις το βιβλίο.
  7. Μου ανακοίνωσε ότι θα μετακομίσει.
  8. Με ανησυχεί μήπως δεν προλάβουμε την προθεσμία.
  9. Η επιθυμία του να γίνει γιατρός ήταν μεγάλη.
  10. Έμαθα που παντρεύτηκε ο φίλος μας.
  11. Απαγορεύεται να καπνίζετε στον χώρο.
  12. Φοβάμαι μην αργήσεις στην παράσταση.
  13. Διαπιστώθηκε ότι οι ασκήσεις ήταν λανθασμένες.
  14. Επιτρέπεται να πάρεις άδεια για λόγους υγείας.
  15. Φοβάμαι μήπως βραδύνεις στο πάρτι.

 

 

Tο φαινόμενο κατά το οποίο η ίδια λέξη έχει δύο ή περισσότερες σημασίες, που όμως έχουν κάποια σχέση μεταξύ τους, έτσι ώστε το ένα νόημα να μπορεί να θεωρηθεί επέκταση του άλλου, λέγεται πολυσημία.

Να γράψετε 2 προτάσεις για κάθε λέξη έτσι ώστε να φαίνεται η πολυσημία των λέξεων αυτών: Φύλλο, ράχη, φλόγα, κύμα, μάτι, ρεύμα, κλειδί, ρίζα, κεφάλι.

 

 

Ενότητα 3

Να διακρίνετε τις παρακάτω ερωτήσεις σε ευθείες και πλάγιες:

  1. Πού πήγες χθες το βράδυ;
  2. Αναρωτήθηκε αν θα τον καλέσουν στο πάρτι.
  3. Ξέρεις τι ώρα είναι;
  4. Η μητέρα ρώτησε πού είναι το παιδί.
  5. Τι σου είπε ο καθηγητής;
  6. Ο δάσκαλος ρώτησε ποιος δεν έφερε την εργασία.
  7. Μήπως έχεις χαρτομάντιλα;
  8. Ήθελε να μάθει αν πέρασες το μάθημα.
  9. Πώς βρέθηκες εκεί;
  10. Ο πατέρας τη ρώτησε τι της είπε ο γιατρός.
  11. Τι ώρα ξεκινάει η ταινία;
  12. Δεν ήξερε ποιος είχε τηλεφωνήσει.
  13. Θα μου δώσεις το βιβλίο;
  14. Θυμάσαι τι είπε για το διαγώνισμα;
  15. Γιατί δεν ήρθες χθες;

 

Να διακρίνετε τις παρακάτω ερωτήσεις ανάλογα με τη σκοπιμότητα του ομιλητή (γνήσιες, ρητορικές, ερωτήσεις προσταγής):

  1. Τι σε κάνει ευτυχισμένο;
  2. Μπορείς να μου πεις την απάντηση;
  3. Γιατί να φοβόμαστε το διαφορετικό;
  4. Πότε έρχεται το πλοίο;
  5. Θα μπορούσες να ανοίξεις το παράθυρο;
  6. Τι σημασία έχει ποιος είναι ο πρώτος;
  7. Πόσων ετών είσαι;
  8. Θα με βοηθήσεις με τα μαθηματικά;
  9. Δεν είναι άδικο αυτό που συμβαίνει;
  10. Ποιος θα το πίστευε αυτό;
  11. Ποιο είναι το αγαπημένο σου χρώμα;
  12. Μπορείτε να μου δώσετε ένα ποτήρι νερό;
  13. Πότε θα γίνει η παράσταση;
  14. Τι νόημα έχει όλο αυτό;
  15. Τι ώρα ξεκινά το μάθημα;

 

Να διακρίνετε τις παρακάτω πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις σε ολικής και μερικής άγνοιας:

  1. Δεν ήξερα ποιος χτύπησε την πόρτα.
  2. Η μητέρα ρώτησε αν έφαγες το φαγητό σου.
  3. Μας ρώτησαν πότε ξεκινά το μάθημα.
  4. Αναρωτιέμαι τι σκέφτεσαι αυτή τη στιγμή.
  5. Δεν είμαι σίγουρος αν θα έρθει στην εκδρομή.
  6. Δεν κατάλαβα τι σημαίνει αυτή η λέξη.
  7. Θυμάσαι ποιον είδαμε στο σινεμά χθες;
  8. Η Μαρία ρώτησε αν έχουμε τελειώσει την εργασία.
  9. Δεν ξέρουμε γιατί άργησε τόσο πολύ.
  10. Είπε ότι δεν ξέρει αν θα πάει στο πάρτι.
  11. Αναρωτιόμουν πώς μπόρεσε να το λύσει τόσο γρήγορα.
  12. Δεν θυμάμαι ποιο βιβλίο μας πρότεινε ο καθηγητής.
  13. Δεν ήξεραν πού βρίσκεται το μουσείο.
  14. Η δασκάλα ρώτησε αν διαβάσαμε για το διαγώνισμα.
  15. Δεν θυμάμαι πόσες σελίδες είχε το κείμενο.

 

 

Να μετατρέψετε τον ευθύ σε πλάγιο λόγο στα παρακάτω παραδείγματα:

  1. Ο πατέρας είπε: «Θα αργήσω σήμερα.»
  2. Η Μαρία ρώτησε: «Πού πήγες χθες;»
  3. Ο Γιάννης είπε: «Είμαι πολύ κουρασμένος.»
  4. Η δασκάλα ρώτησε: «Έχετε απορίες;»
  5. Ο φίλος μου είπε: «Διάβασα όλο το βιβλίο.»
  6. Η μητέρα φώναξε: «Μην παίζεις με το νερό!»
  7. Η Άννα είπε: «Δεν θέλω να φύγω ακόμα.»
  8. Ο Πέτρος ρώτησε: «Θα έρθεις μαζί μας;»
  9. Είπε: «Δεν έχω χρήματα.»
  10. Εκείνος είπε: «Δεν θυμάμαι τι έγινε.»
  11. Ο καθηγητής είπε: «Γράψτε τις ασκήσεις για αύριο.»
  12. Ο παππούς ρώτησε: «Ποιος ήρθε;»
  13. Ο Νίκος είπε: «Δε με κάλεσαν στο πάρτι.»
  14. Η Ελένη ρώτησε: «Μου πήρες το βιβλίο μου;»
  15. Ο πατέρας είπε: «Να προσέχεις στον δρόμο.»

 

 

Να μετατρέψετε τον πλάγιο σε ευθύ λόγο στα παρακάτω παραδείγματα:

  1. Ο Νίκος είπε ότι θα πάει στο σινεμά το βράδυ.
  2. Η Μαρία ρώτησε αν τελείωσες την εργασία σου.
  3. Ο πατέρας με ρώτησε γιατί είμαι στεναχωρημένος.
  4. Η δασκάλα είπε ότι το μάθημα αύριο θα γίνει κανονικά.
  5. Ο Ανδρέας με ρώτησε τι ώρα αρχίζει η ταινία.
  6. Η μητέρα είπε πως θα φτιάξει παστίτσιο για μεσημεριανό.
  7. Ο μαθητής παραδέχτηκε ότι δεν είχε διαβάσει.
  8. Η Άννα είπε πως αγαπάει τα ζώα.
  9. Ο Γιάννης ρώτησε αν θα πάμε μαζί στην εκδρομή.
  10. Η φίλη μου είπε ότι της άρεσε πολύ το βιβλίο.
  11. Η δασκάλα ρώτησε ποιος απουσιάζει σήμερα.
  12. Ο μικρός είπε ότι πεινάει πολύ.
  13. Ο παππούς ρώτησε αν πήγαμε στην εκκλησία το πρωί.
  14. Η Κατερίνα είπε ότι θα φύγει νωρίτερα σήμερα.
  15. Ο δάσκαλος μας είπε πως γράψαμε καλά στο διαγώνισμα.

 

Να αναγνωρίσετε πού έχουμε κυριολεξία και μεταφορά στα παρακάτω παραδείγματα:

  1. Η καρδιά του χτυπούσε δυνατά από το τρέξιμο.
  2. Η αγάπη τής έδωσε φτερά.
  3. Το ποτήρι γέμισε μέχρι επάνω με νερό.
  4. Η φωνή της έσταζε μέλι.
  5. Το δέντρο είχε γερά κλαδιά και πράσινα φύλλα.
  6. Το μυαλό του ήταν σκοτεινό από τις σκέψεις.
  7. Ο σκύλος κοιμόταν ήσυχα στο χαλάκι.
  8. Έχει παγωμένη καρδιά.
  9. Το παιδί ζωγράφισε ένα όμορφο σπίτι με κήπο.
  10. Η ώρα πέρασε πετώντας.
  11. Άνοιξε την πόρτα και μπήκε στην τάξη.
  12. Η χαρά της ξεχείλιζε από το πρόσωπό της.
  13. Ο ήλιος έλαμπε στον ουρανό.
  14. Η ζωή είναι ένα ταξίδι.
  15. Το ποδήλατο είναι στο γκαράζ.

 

 

 

Ενότητα 4

 

 

Να γράψετε τα συνώνυμα των παρακάτω λέξεων.

  1. διαρκής
  2. γυμνάζω
  3. νόσος
  4. γρήγορος
  5. προτρέπω
  6. ευφυής
  7. αυτονόητος
  8. απόλυτος

 

 

Να γράψετε τα αντίθετα των παρακάτω λέξεων.

  1. ενδιαφέρομαι
  2. προοδευτικός
  3. φιλελεύθερος
  4. άφθαρτος
  5. φιλειρηνικός
  6. υπεύθυνος
  7. ευγενικός
  8. περίπλοκος

 

 

 

 

Να βρείτε το είδος των αναφορικών προτάσεων (επιθετικές ή ελεύθερες) και να προσδιορίσετε τον συντακτικό τους ρόλο.

  1. Ο άνθρωπος που γνώρισα χθες ήταν πολύ ευγενικός.
  2. Δείξε μου ό,τι ζωγράφισες στο τετράδιο.
  3. Ήρθε ο φίλος τον οποίο περίμενες από το πρωί.
  4. Μου αρέσουν όσοι αγωνίζονται για το καλό των άλλων.
  5. Είδα την ταινία που μου πρότεινες την προηγούμενη εβδομάδα.
  6. Όποιος θέλει μπορεί να συμμετάσχει στην εκδρομή.
  7. Αυτός είναι ο μαθητής ο οποίος πρώτευσε στον διαγωνισμό.
  8. Πήρα όσα βιβλία χρειαζόμουν για το σχολείο.
  9. Δεν καταλαβαίνω τι λέει.
  10. Ο σκύλος που βρήκα στον δρόμο ήταν πληγωμένος.
  11. Θα σου πω ό,τι ξέρω για το θέμα.
  12. Εκείνη η κοπέλα που με βοήθησε είναι ξαδέρφη μου.
  13. Μίλησε με όποιον θέλει να τον ακούσει.
  14. Ο καθηγητής που μας διδάσκει λογοτεχνία είναι πολύ απαιτητικός.
  15. Ό,τι κάνεις έχει συνέπειες.

 

Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok