Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. Πανεπιστημίου Αιγαίου: 10 Τρόποι Αξιοποίησης Εργαλείων Διαλογικής και Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση

Περιγραφή Προγράμματος

Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος:

Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος

Το πρόγραμμα εξετάζει τον μετασχηματιστικό ρόλο της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σκοπός του είναι να προτείνει δέκα πρακτικούς τρόπους ενσωμάτωσης της ΤΝ στην εκπαίδευση, συμπεριλαμβάνοντας τη δημιουργία οπτικοακουστικού περιεχομένου (text-to-image, text-to-video, podcasting), τη χρήση chatbots για διαλογική μάθηση και δημιουργία περιεχομένου, την αυτοματοποιημένη παραγωγή παρουσιάσεων, κουίζ και εννοιολογικών χαρτών, καθώς και την υποστήριξη προγραμματισμού – coding. Επίσης, στοχεύει στην ενίσχυση της εξατομίκευσης της μάθησης, της δημιουργικότητας και της αποδοτικότητας των εκπαιδευτικών, ενώ παράλληλα προάγει δεξιότητες του 21ου αιώνα, όπως η κριτική σκέψη και η ψηφιακή δημιουργικότητα. Το πρόγραμμα θα τονίσει τις προκλήσεις της ΤΝ, όπως η υπερβολική εξάρτηση από την τεχνολογία, η αλγοριθμική προκατάληψη και η ανάγκη προστασίας δεδομένων, καθώς και την ανάγκη για ανάπτυξη εγγραμματισμού στην ΤΝ, την κριτική επιλογή εργαλείων με βάση παιδαγωγικούς στόχους, την ενίσχυση της δημιουργικότητας και της συνεργασίας, και την ηθική χρήση της. Ο μετασχηματισμένος ρόλος του εκπαιδευτικού ως σχεδιαστή μαθησιακών εμπειριών και η σημασία της επιμόρφωσης για την αποτελεσματική αξιοποίηση της ΤΝ αποτελούν επίσης βασικούς στόχους.

Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση να:
1. Κατανοούν τις βασικές έννοιες της Τεχνητής Νοημοσύνης:
• Να ορίζουν την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) και να αναγνωρίζουν τις γνωστικές λειτουργίες που προσομοιώνει.
• Να εξηγούν τι περιλαμβάνει η ΤΝ.
• Να διαφοροποιούν τη Διαλογική Τεχνητή Νοημοσύνη (Conversational AI) και τους μηχανισμούς της (NLP, μηχανική μάθηση).
• Να χρησιμοποιούν εργαλεία Διαλογικής ΤΝ (π.χ., ChatGPT, Grok, Gemini) και τις εφαρμογές τους στην εκπαίδευση.
• Να κατανοούν την Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη (Generative AI) και τον τρόπο δημιουργίας νέου περιεχομένου.
• Να χρησιμοποιούν εργαλεία Παραγωγικής ΤΝ και τις εφαρμογές τους στην εκπαίδευση.
2. Ενσωματώνουν εργαλεία ΤΝ στην εκπαιδευτική διαδικασία:
• Να εφαρμόζουν τη μέθοδο Text to Image για οπτικοποίηση εννοιών και πολυτροπική μάθηση, χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως DALLE, Bing Image Creator, Leonardo AI.
• Να αξιοποιούν τη μέθοδο Text to Video για τη δημιουργία εκπαιδευτικών βίντεο, με εργαλεία όπως Sora, Pika Labs, Synthesia, Fliki.
• Να χρησιμοποιούν την τεχνική Image to Image για την εικαστική ερμηνεία και επεξεργασία εικόνων, με εργαλεία όπως ChatGPT, Sora, Canva DreamLab.
• Να μετατρέπουν στατικές έννοιες σε δυναμικές παρουσιάσεις μέσω της μεθόδου Image to Video, χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως Vidu, Hailuo, PixVerse.
• Να ενσωματώνουν chatbots (π.χ., ChatGPT, Poe, Character.AI) για διαλογική μάθηση και διερευνητικές συνομιλίες.
• Να δημιουργούν Podcast με χρήση AI (Text to Speech) για την ενίσχυση της προφορικής έκφρασης, αξιοποιώντας εργαλεία όπως ElevenLabs, Murf, NoteBook LM.
• Να χρησιμοποιούν εργαλεία Αυτόματης Δημιουργίας Παρουσιάσεων (π.χ., Gamma, Tome, Canva Magic Presentation) για μάθηση βασισμένη σε projects.
• Να αξιοποιούν την ΤΝ για Coding & Προγραμματισμό (π.χ., ChatGPT, GitHub Copilot, Replit Ghostwriter) προς ενίσχυση δεξιοτήτων STEM.
• Να δημιουργούν Quiz και Αξιολογητικό Υλικό με εργαλεία ΤΝ (π.χ., ChatGPT, Quizizz, ClassPoint, Edpuzzle AI) για αυτοματοποίηση της αξιολόγησης.
• Να χρησιμοποιούν Εννοιολογικούς Χάρτες με AI (π.χ., Napkin, MyLens, MindMeister, Whimsical AI, Scapple) για την προαγωγή της μεταγνώσης και κατανόηση σύνθετων ιδεών.
3. Αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις και τις ηθικές διαστάσεις της ΤΝ στην εκπαίδευση:
• Να αναγνωρίζουν τις προκλήσεις όπως η υπερβολική εξάρτηση, οι τεχνολογικές ανισότητες, η προστασία δεδομένων, η διαφάνεια αλγορίθμων και η αλγοριθμική προκατάληψη.
• Να αναπτύσσουν εγγραμματισμό στην ΤΝ (AI Literacy) για την κατανόηση της λειτουργίας, των περιορισμών και των ηθικών διαστάσεων της τεχνολογίας.
• Να επιλέγουν εργαλεία ΤΝ με βάση παιδαγωγικούς στόχους και οδηγούς αξιολόγησης.
• Να προάγουν την κριτική σκέψη μέσω δραστηριοτήτων σύγκρισης και αναστοχασμού των απαντήσεων της ΤΝ.
• Να εφαρμόζουν τις αρχές της ηθικής χρήσης της ΤΝ, με έμφαση στην προστασία προσωπικών δεδομένων (GDPR).
• Να ενισχύουν τη συνεργατική μάθηση μέσω ομαδικών δραστηριοτήτων που αξιοποιούν την ΤΝ.
4. Αναπλαισιώνουν τον ρόλο τους ως εκπαιδευτικοί στην εποχή της ΤΝ:
• Να μετασχηματίζονται από μεταδότες γνώσης σε σχεδιαστές μαθησιακών εμπειριών και κριτικούς διαμεσολαβητές της τεχνολογίας.
• Να κατανοούν τη σημασία της επιμόρφωσης για την αποτελεσματική αξιοποίηση της ΤΝ στην εκπαιδευτική πράξη.
• Να εντάσσουν την ΤΝ με παιδαγωγική ευαισθησία και σεβασμό στις αρχές της ισότητας και της συμμετοχικότητας

Μεθοδολογία Υλοποίησης:

[Online εξ αποστάσεως]
Η διδασκαλία των διδακτικών ενοτήτων του προγράμματος βασίζεται στην ασύγχρονη εξ αποστάσεως μάθηση, μέσω της σταδιακής μελέτης εκπαιδευτικού υλικού το οποίο αναρτάται ανά εβδομάδα σε ειδικά διαμορφωμένη ψηφιακή πλατφόρμα.
Το επιμορφωτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει 10 θεματικές ενότητες, οι οποίες συνδέονται μεταξύ τους με συνεκτικό και εξελικτικό τρόπο:
α) Ξεκινούν με θεωρητική προσέγγιση βασικών εννοιών και μοντέλων της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση,
β) Παρουσιάζουν επιλεγμένα εργαλεία διαλογικής και παραγωγικής ΤΝ με σύντομες οδηγίες χρήσης,
γ) Εστιάζουν στον διδακτικό σχεδιασμό, με πρακτικά παραδείγματα, σενάρια τάξης και δραστηριότητες ενσωμάτωσης των εργαλείων σε μαθησιακά περιβάλλοντα.
Για κάθε εβδομαδιαία θεματική ενότητα διατίθεται το ακόλουθο εκπαιδευτικό υλικό:
1. Περίγραμμα ενότητας (με στόχους, περιεχόμενο, λέξεις κλειδιά),
2. Κύριο κείμενο μελέτης,
3. Ηλεκτρονική παρουσίαση με διαφάνειες,
4. Δραστηριότητες εφαρμογής (π.χ. αναλύσεις εργαλείων, σχεδιασμός μικρο σεναρίων, αξιολόγηση παραδειγμάτων),
5. Οδηγός περαιτέρω μελέτης (σύνδεσμοι, άρθρα, tutorials, webinars).
Κατά τη διάρκεια της κάθε εβδομάδας, οι συμμετέχοντες καλούνται να υλοποιούν τις προτεινόμενες δραστηριότητες, οι οποίες ενισχύουν τη βιωματική κατανόηση και τη μεταφορά γνώσης στην εκπαιδευτική πρακτική.
Β) Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από απόσταση μέσω Ηλεκτρονικής Μάθησης (e-Learning) 120 ώρες

Μεθοδολογία αξιολόγησης:

Η διδασκαλία του εκπαιδευτικού προγράμματος εξ αποστάσεως προσφέρει στον εκπαιδευόμενο «αυτονομία», δηλαδή δεν υπάρχει υποχρέωση της φυσικής του παρουσίας σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο.
Εκτιμώμενος φόρτος εργασίας που απαιτείται για το μάθημα (σε ώρες)
Ο συνολικός φόρτος εργασίας για τη θεματική ενότητα μάθημα στο σύνολό της (10 εβδομάδες) ανέρχεται στις 120 ώρες, οι οποίες κατανέμονται κατά περίπτωση σε κάθε μια εβδομαδιαία συνεδρία και συμπεριλαμβάνει και τις ώρες ενασχόλησης με μελέτη, μαθησιακές δραστηριότητες, εκπόνηση εργασιών, εξετάσεων, κ.ά. Το πρόγραμμα έχει 120 συνολικές ώρες φόρτου εργασίας που αντιστοιχούν σε 120 Χ 0,05= 6 ECVET που ισούται σε 120:25= 4,8 ESTC.
Ενδεικτική κατανομή του εβδομαδιαίου φόρτου εργασίας για τις 10 εβδομάδες:
● Μελέτη του υλικού επιμόρφωσης, συνολικής διάρκειας 120 ωρών. Για 10 εβδομάδες προβλέπεται φόρτος εργασίας περίπου 12 ωρών την εβδομάδα. Η μελέτη αυτή απαιτεί, οι επιμορφούμενοι για κάθε ενότητα να:
o πλοηγηθούν στα ενημερωτικά μιντιακά στοιχεία, να μελετήσουν το εισαγωγικό PowerPoint και να ακούσουν το οπτικοακουστικό αρχείο(περίπου 2 ώρες)
o μελετήσουν τις πηγές (περίπου 2 ώρες)
o μελετήσουν τον οδηγό και το βασικό κείμενο μελέτης κάθε εβδομαδιαίας συνεδρίας (περίπου 6 ώρες)
o εκπονήσουν μια τελική εργασία για την κάθε ενότητα, (περίπου 2 ώρες).
Εκπονούν 1 εργασία την εβδομάδα (περίπου 4 ώρες),
10 Δ.Ε. με 10 εβ. συνεδρίες επί 12 ώρες= 120 ώρες
Συνολικός φόρτο: 120 ώρες
Το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος διατίθεται ανά διδακτική ενότητα. Σε κάθε θεματική ενότητα αναρτώνται οι απαραίτητες ανακοινώσεις. Η κλίμακα βαθμολογίας κυμαίνεται από 0 έως 100%.
Το σύνολο των εργασιών αξιολογούνται ως εξής:
Η συνολική βαθμολογία των εργασιών/ερωτηματολογίων πρέπει να είναι ίση ή να ξεπερνά το 50%.
Σε κάθε διδακτική ενότητα ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά τις εργασίες, τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που έχει δοθεί από τον εκπαιδευτή του. Η βαθμολογία της ενότητας ανακοινώνεται στον εκπαιδευόμενο στο τέλος κάθε ενότητας του προγράμματος και η τελική βαθμολογία στο τέλος του προγράμματος.
Η χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης πραγματοποιείται, όταν ο εκπαιδευόμενος λάβει συνολικό βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του 50%. Σε περίπτωση που η συνολική βαθμολογία δεν είναι ίση ή δεν ξεπερνά το 50%, ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα επανεξέτασης εκπονώντας μια ακόμα εργασία μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του προγράμματος που θα βαθμολογηθεί με το 100%.
Η βαθμολογία που θα συγκεντρώσει κατά τη διαδικασία επανεξέτασής του είναι και η οριστική για το πρόγραμμα που παρακολούθησε, με την προϋπόθεση ότι ξεπερνά εκείνη που συγκέντρωσε κατά την κανονική διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Σε διαφορετική περίπτωση διατηρείται η αρχική βαθμολογία και λαμβάνει μόνο Βεβαίωση Παρακολούθησης της Επιμόρφωσης και όχι το Πιστοποιητικό.

Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων:

Δεν υπάρχουν ελάχιστα προσόντα

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ