Θουκυδίδου Ιστορίαι Βιβλίο 3. Κεφάλαιο 75(Συντακτική ανάλυση)

 

Tῇ δὲ ἐπιγιγνομένῃ ἡμέρᾳ Νικόστρατος ὁ Διειτρέφους Ἀθηναίων στρατηγὸς παραγίγνεται βοηθῶν ἐκ Ναυπάκτου δώδεκα ναυσὶ καὶ Μεσσηνίων πεντακοσίοις ὁπλίταις·

Κύρια πρόταση

παραγίγνεται: Ρήμα.

Νικόστρατος: Υποκείμενο ρήματος.

ὁ Διειτρέφους: Παράθεση στο Νικόστρατος.

στρατηγὸς: Παράθεση στο Νικόστρατος.

Ἀθηναίων: Γενική αντικειμενική στο στρατηγὸς.

Tῇ ἐπιγιγνομένῃ: Επιθετική μετοχή ως επιθετικός προσδιορισμός στο ἡμέρᾳ:

ἡμέρᾳ: Δοτική του χρόνου στο παραγίγνεται.

βοηθῶν: Τελική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος.

ἐκ Ναυπάκτου: Εμπρόθετος προσδιορισμός της κίνησης από τόπο παραγίγνεται..

ναυσὶ & ὁπλίταις: Δοτικές της συνοδείας παραγίγνεται.

δώδεκα: Επιθετικός προσδιορισμός στο ναυσὶ.

πεντακοσίοις: Επιθετικός προσδιορισμός στο ὁπλίταις.

Μεσσηνίων: Γενική κτητική στο ὁπλίταις.

 

ξύμβασίν τε ἔπρασσε

Κύρια πρόταση

ἔπρασσε: Ρήμα.

Νικόστρατος: Υποκείμενο(Ενν.) ρήματος.

ξύμβασίν: Αντικείμενο ρήματος.

 

καὶ πείθει

Κύρια πρόταση

πείθει: Ρήμα.

Νικόστρατος: Υποκείμενο(Ενν.) ρήματος.

 

ὥστε ξυγχωρῆσαι ἀλλήλοις δέκα μὲν ἄνδρας τοὺς αἰτιωτάτους κρῖναι, τοὺς δ᾽ ἄλλους οἰκεῖν σπονδὰς πρὸς ἀλλήλους ποιησαμένους καὶ πρὸς Ἀθηναίους,

Δευτερεύουσα επιρρηματική συμπερασματική πρόταση

ξυγχωρῆσαι: Απαρέμφατο σε θέση ρήματος.

Κερκυραίους: Υποκείμενο(Ενν.) του απαρεμφάτου.

κρῖναι: Τελικό απαρέμφατο ως άμεσο αντικείμενο του ξυγχωρῆσαι (ως υποκείμενο του κρῖναι εννοείται το Κερκυραίους).

ἀλλήλοις: Έμμεσο αντικείμενο του ξυγχωρῆσαι.

ἄνδρας: Αντικείμενο του απαρεμφάτου κρῖναι.

δέκα: Επιθετικός προσδιορισμός στο ἄνδρας.

τοὺς αἰτιωτάτους: κατηγορούμενο στο ἄνδρας.

οἰκεῖν: Τελικό απαρέμφατο, ως άμεσο αντικείμενο του απαρεμφάτου ξυγχωρῆσαι. τοὺς ἄλλους: Υποκείμενο του απαρεμφάτου οἰκεῖν.

ποιησαμένους: Χρονική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του απαρεμφάτου οἰκεῖν. σπονδὰς: Αντικείμενο της μετοχής.

πρὸς ἀλλήλους & πρὸς Ἀθηναίους: Εμπρόθετοι προσδιορισμοί της φιλικής διάθεσης στο ποιησαμένους σπονδάς.

 

οἳ οὐκέτι ἔμειναν,

Δευτερεύουσα αναφορική πρόταση που προσδιορίζει το δέκα ἄνδρας

ἔμειναν: Ρήμα.

οἳ: Υποκείμενο ρήματος.

οὐκέτι: Επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου στο ἔμειναν.

 

ὥστε τοὺς αὐτοὺς ἐχθροὺς καὶ φίλους νομίζειν.

Δευτερεύουσα επιρρηματική συμπερασματική πρόταση

νομίζειν: Απαρέμφατο σε θέση ρήματος.

Κερκυραίους & τοὺς ἄλλους: Υποκείμενα(Ενν.) του απαρεμφάτου.

τοὺς αὐτοὺς: Αντικείμενο του απαρεμφάτου.

ἐχθροὺς καὶ φίλους: Κατηγορούμενα του αντικειμένου.

 

 

Kαὶ ὁ μὲν ταῦτα πράξας ἔμελλεν ἀποπλεύσεσθαι·

Κύρια πρόταση

ἔμελλεν: Ρήμα.

ὁ μὲν: Υποκείμενο ρήματος.

ἀποπλεύσεσθαι: Τελικό απαρέμφατο ως αντικείμενο του ρήματος (ταυτοπροσωπία).

πράξας: Χρονική μετοχή συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος.

ταῦτα: Σύστοιχο αντικείμενο της μετοχής.

 

οἱ δὲ τοῦ δήμου προστάται πείθουσιν αὐτὸν πέντε μὲν ναῦς τῶν αὐτοῦ σφίσι καταλιπεῖν, ἴσας δὲ αὐτοὶ πληρώσαντες ἐκ σφῶν αὐτῶν ξυμπέμψειν.

Κύρια πρόταση

πείθουσιν: Ρήμα.

οἱ προστάται: Υποκείμενο ρήματος.

τοῦ δήμου: Γενική αντικειμενική στο προστάται.

αὐτὸν: Άμεσο αντικείμενο ρήματος.

καταλιπεῖν: Τελικό απαρέμφατο ως έμμεσο αντικείμενο ρήματος.

αὐτὸν: Υποκείμενο του απαρεμφάτου (ετεροπροσωπία).

ναῦς: Άμεσο αντικείμενο του απαρεμφάτου.

σφίσι: Έμμεσο αντικείμενο του απαρεμφάτου.

πέντε: Επιθετικός προσδιορισμός στο ναῦς.

τῶν αὐτοῦ: Γενική διαιρετική στο πέντε ναῦς.

ξυμπέμψειν: Ειδικό απαρέμφατο ως έμμεσο αντικείμενο του ρήματος.

οἱ προστάται: Υποκείμενο του απαρεμφάτου.

αὐτοὶ: Κατηγορηματικός προσδιορισμός στο οἱ προστάται.

ἴσας: επιθετικός προσδιορισμός στο εννοούμενο αντικείμενο ναῦς.

πληρώσαντες: Χρονική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του απαρεμφάτου.

ἐκ σφῶν αὐτῶν: Εμπρόθετος της προέλευσης στο πληρώσαντες.

 

ὅπως ἧσσόν τι ἐν κινήσει ὦσιν οἱ ἐναντίοι

Δευτερεύουσα επιρρηματική τελική πρόταση

ὦσιν: Ρήμα.

οἱ ἐναντίοι: Υποκείμενο ρήματος.

ἐν κινήσει: Εμπρόθετος προσδιορισμός της κατάστασης στο ὦσιν.

ἧσσόν: Επιρρηματικός προσδιορισμός του ποσού.

τι: Αιτιατική της αναφοράς.

 

Kαὶ ὁ μὲν ξυνεχώρησεν,

Κύρια πρόταση

ξυνεχώρησεν: Ρήμα.

ὁ μὲν: Υποκείμενο ρήματος.

 

 

οἱ δὲ τοὺς ἐχθροὺς κατέλεγον ἐς τὰς ναῦς.

Κύρια πρόταση

κατέλεγον: Ρήμα.

οἱ δὲ: Υποκείμενο ρήματος.

τοὺς ἐχθροὺς: Αντικείμενο ρήματος.

ἐς τὰς ναῦς: Εμπρόθετος προσδιορισμός της κίνησης σε τόπο στο κατέλεγον.

 

δείσαντες δὲ ἐκεῖνοι καθίζουσιν ἐς τὸ τῶν Διοσκόρων ἱερόν.

Κύρια πρόταση

καθίζουσιν: Ρήμα.

ἐκεῖνοι: Υποκείμενο ρήματος.

ἐς τὸ ἱερόν: Εμπρόθετος προσδιορισμός της στάσης σε τόπο στο καθίζουσιν.

δείσαντες: Αιτιολογική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος.

τῶν Διοσκόρων: Γενική κτητική στο τὸ ἱερόν.

 

μὴ ἐς τὰς Ἀθήνας ἀποπεμφθῶσι

Δευτερεύουσα ονοματική ενδοιαστική πρόταση ως αντικείμενο της μετοχής δείσαντες.

ἀποπεμφθῶσι: Ρήμα.

ἐκεῖνοι: Εννοείται ως υποκείμενο ρήματος.

ἐς τὰς Ἀθήνας: Εμπρόθετος προσδιορισμός της κίνησης σε τόπο.

 

Νικόστρατος δὲ αὐτοὺς ἀνίστη τε

Κύρια πρόταση

ἀνίστη: Ρήμα.

Νικόστρατος: Υποκείμενο ρήματος.

αὐτοὺς: Αντικείμενο ρήματος.

 

καὶ παρεμυθεῖτο.

Κύρια πρόταση

παρεμυθεῖτο: Ρήμα.

Νικόστρατος: Υποκείμενο(ενν.) ρήματος.

αὐτοὺς: Αντικείμενο(ενν.) ρήματος.

 

Ὡς δ᾽ οὐκ ἔπειθεν,

Δευτερεύουσα επιρρηματική αιτιολογική πρόταση

οὐκ ἔπειθεν: Ρήμα.

Νικόστρατος: Υποκείμενο(ενν.) ρήματος.

αὐτοὺς: Αντικείμενο(ενν.) ρήματος.

 

 

δῆμος ὁπλισθεὶς ἐπὶ τῇ προφάσει ταύτῃ, ὡς οὐδὲν αὐτῶν ὑγιὲς διανοουμένων τῇ τοῦ μὴ ξυμπλεῖν ἀπιστίᾳ, τά τε ὅπλα αὐτῶν ἐκ τῶν οἰκιῶν ἔλαβε

Κύρια πρόταση

ἔλαβε: Ρήμα.

ὁ δῆμος: Υποκείμενο ρήματος.

τά ὅπλα: Αντικείμενο ρήματος.

αὐτῶν: Γενική κτητική στο τά ὅπλα.

ἐκ τῶν οἰκιῶν: Εμπρόθετος της προέλευσης στο ἔλαβε.

ὁπλισθεὶς: Χρονική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος.

ἐπὶ τῇ προφάσει: Εμπρόθετος προσδιορισμός της αιτίας στο ὁπλισθεὶς.

ταύτῃ: Επιθετικός προσδιορισμός στο τῇ προφάσει.

ὡς διανοουμένων: Γενική απόλυτη αιτιολογική μετοχή, υποκειμενικής αιτιολογίας. αὐτῶν: Υποκείμενο μετοχής.

οὐδὲν: Σύστοιχο αντικείμενο της μετοχής.

ὑγιὲς: Επιθετικός προσδιορισμός στο αντικείμενο της μετοχής(οὐδὲν).

τῇ ἀπιστίᾳ: Δοτική της αιτίας στο τοῦ μὴ ξυμπλεῖν.

τοῦ μὴ ξυμπλεῖν: Έναρθρο απαρέμφατο ως γενική αντικειμενική στο τῇ ἀπιστίᾳ.

 

καὶ αὐτῶν τινὰς διέφθειραν ἄν.

Κύρια πρόταση

Διέφθειραν ἄν: Ρήμα.

ὁ δῆμος: Υποκείμενο(ενν.) του ρήματος (σχήμα κατά το νοούμενο).

τινὰς: Αντικείμενο ρήματος.

αὐτῶν: Γενική διαιρετική στο τινὰς.

 

οἷς ἐπέτυχον

Δευτερεύουσα αναφορική προσδιοριστική πρόταση

ἐπέτυχον: Ρήμα.

ὁ δῆμος: Υποκείμενο(ενν.) του ρήματος.

οἷς: Αντικείμενο ρήματος.

 

εἰ μὴ Νικόστρατος ἐκώλυσε,

Δευτερεύουσα επιρρηματική υποθετική πρόταση

ἐκώλυσε: Ρήμα.

Νικόστρατος: Υποκείμενο ρήματος.

 

Ὁρῶντες δὲ οἱ ἄλλοι τὰ γιγνόμενα καθίζουσιν ἐς τὸ ῞Ηραιον ἱκέται

Κύρια πρόταση

καθίζουσιν: Ρήμα.

οἱ ἄλλοι: Υποκείμενο ρήματος.

ἱκέται: Επιρρηματικό κατηγορούμενο του τρόπου στο οἱ ἄλλοι.

ἐς τὸ Ηραιον: Εμπρόθετος προσδιορισμός της στάσης σε τόποστο καθίζουσιν.

Ὁρῶντες: Χρονική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος.

τὰ γιγνόμενα: Επιθετική μετοχή ως αντικείμενο της μετοχής Ὁρῶντες.

 

καὶ γίγνονται οὐκ ἐλάσσους τετρακοσίων.

Κύρια πρόταση

γίγνονται: Ρήμα.

οἱ ἄλλοι: Υποκείμενο(ενν.) του ρήματος.

οὐκ ἐλάσσους: Κατηγορούμενο του υποκειμένου μέσω του γίγνονται.

τετρακοσίων: Γενική συγκριτική στο ἐλάσσους.

 

 

Ὁ δὲ δῆμος δείσας ἀνίστησί τε αὐτοὺς πείσας

Κύρια πρόταση

ἀνίστησί: Ρήμα.

Ὁ δῆμος: Υποκείμενο ρήματος.

αὐτοὺς: Αντικείμενο ρήματος.

δείσας: Αιτιολογική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος (αντικείμενό της η ενδοιαστική πρόταση).

πείσας: Χρονική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος (αντικείμενο της μετοχής τίθεται το αὐτοὺς).

 

μή τι νεωτερίσωσιν

Δευτερεύουσα ονοματική ενδοιαστική πρόταση ως αντικείμενο στη μετοχή δείσας

νεωτερίσωσιν: Ρήμα.

οὗτοι: Υποκείμενο(ενν.) του ρήματος.

τι: Σύστοιχο αντικείμενο ρήματος.

 

καὶ διακομίζει ἐς τὴν πρὸ τοῦ Ἡραίου νῆσον,

Κύρια πρόταση

διακομίζει: Ρήμα.

Ὁ δῆμος: Υποκείμενο(ενν.) του ρήματος.

ἐς τὴν νῆσον: Εμπρόθετος προσδιορισμός της κίνησης σε τόπο στο διακομίζει.

πρὸ τοῦ Ἡραίου: Εμπρόθετος προσδιορισμός του τόπου (ενώπιον) στο διακομίζει.

 

καὶ τὰ ἐπιτήδεια ἐκεῖσε αὐτοῖς διεπέμπετο.

Κύρια πρόταση

διεπέμπετο: Ρήμα.

Ὁ δῆμος: Υποκείμενο(ενν.) του ρήματος.

τὰ ἐπιτήδεια: Άμεσο αντικείμενο ρήματος.

αὐτοῖς: Έμμεσο αντικείμενο ρήματος.

ἐκεῖσε: Επιρρηματικός προσδιορισμός της κίνησης σε τόπο στο διεπέμπετο.

 

 

Ακολουθείστε μας και στο Tik Tok