Advertisement
Αρχική Blog Σελίδα 495

Δικαιωθέντες ΑΣΕΠ 2008: Ο διορισμός 450 εκπαιδευτικών μετά από πολύχρονο δικαστικό αγώνα έφερε… γκρίνια

0
Αναπληρωτές - ωρομίσθιοι

ΤΗΣ ΕΥΗΣ ΧΡ. ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

(από την έντυπη έκδοση της “Γνώμης” της Πάτρας 5/6/2019)

Αίσιο και οριστικό τέλος έλαβε πλέον ο πολύχρονος δικαστικός αγώνας των 450 περίπου επιτυχόντων εκπαιδευτικών διαφόρων κλάδων του γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ του 2008. Λόγω της δημοσίευσης του ΦΕΚ διορισμού τους (813 & 814, Τεύχος Γ΄, 20/5/2019) και της ορκωμοσίας τους ως δημοσίων υπαλλήλων πια, ακριβώς πριν από τις Ευρωεκλογές, η «Γνώμη» ετοίμασε ένα αποκλειστικό και εκτενές ρεπορτάζ, που αναφέρεται στην οδύσσεια των δικαστικά δικαιωμένων και βασίζεται σε εμπεριστατωμένη δημοσιογραφική έρευνα.

Ήδη εδώ και ένα χρόνο τόσο η εφημερίδα όσο και το gnomip.gr έχουν καλύψει και αναδείξει το εν λόγω θέμα με αρκετά ρεπορτάζ, κάποια εκ των οποίων μάλιστα έχουν αναδημοσιευτεί από εκπαιδευτικά ιστολόγια πανελλήνιας εμβέλειας.

Το αξιοσημείωτο είναι πως η δικαίωση προκάλεσε αντιδράσεις και γκρίνια από την πλευρά των αδιόριστων αναπληρωτών συναδέλφων τους τόσο προς τους ίδιους τους δικαιωθέντες όσο και προς την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Μάλιστα, κάποιοι διαμαρτυρόμενοι εξέφρασαν τότε την πρόθεση να μην την στηρίξουν με την ψήφο τους στις εκλογές που θα ακολουθούσαν.

Τώρα λοιπόν που οι τόνοι έπεσαν, σας παρουσιάζουμε εκτενώς όλο το ιστορικό της υπόθεσης, τη θετική έκβασή της, τις έριδες που δημιουργήθηκαν και δηλώσεις των νεοδιορισθέντων.

 ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΕΤΗΡΙΔΑ ΣΤΟΝ ΑΣΕΠ

 Το 1998 καθιερώθηκε επίσημα ο γραπτός διαγωνισμός του ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς, αντικαθιστώντας ως σύστημα διορισμού την μέχρι τότε “επετηρίδα”, στην οποία το βασικό προσόν ήταν η ημεροχρονολογία κτήσης πτυχίου. Το σκεπτικό αυτής της αλλαγής ήταν πως έπρεπε να δοθούν ίσες ευκαιρίες και στους νέους πτυχιούχους, οι οποίοι με την επετηρίδα θα έπρεπε να περιμένουν δεκαετίες ολόκληρες για τον διορισμό τους (δηλαδή δεν θα διορίζονταν ποτέ), ενώ με το νέο σύστημα όλοι ανεξαιρέτως οι εκπαιδευτικοί θα εξετάζονταν γραπτώς σε ύλη που επρόκειτο να διδάξουν στους μαθητές τους ή/και που είχαν διδαχθεί στο Πανεπιστήμιο, αποδεικνύοντας έτσι ότι κατέχουν επαρκώς το γνωστικό αντικείμενό τους.

Διευκρινίζεται βέβαια πως είχε δοθεί μία μεταβατική περίοδος από το 1998 μέχρι και το 2002, κατά την οποία οι διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών θα γίνονταν αναλογικά, με ποσόστωση δηλαδή, και από την επετηρίδα και από τον ΑΣΕΠ, ώστε να μην αδικηθούν άτομα που είχαν φτάσει μία ανάσα πριν από τον διορισμό. Η καθιέρωση του γραπτού ΑΣΕΠ, παρά τις αρχικές αντιδράσεις εκπαιδευτικών μεγαλύτερης ηλικίας, φάνηκε να είναι ο μόνος φερέγγυος, αδιάβλητος και αντικειμενικός τρόπος διορισμού, καθώς όλοι οι υποψήφιοι θα εξετάζονταν στην ίδια ύλη, την ίδια μέρα και με τα ίδια θέματα (κάτι ανάλογο δηλαδή με τις Πανελλήνιες Εισαγωγικές Εξετάσεις στο Πανεπιστήμιο).

ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΑΠΟ ΤΟ… ΠΑΡΑΘΥΡΟ

Παρόλα αυτά, από το 2002 οι διάφορες κυβερνήσεις δεν εφάρμοζαν αυστηρά και εξολοκλήρου το νέο αξιοκρατικό σύστημα, εξασφαλίζοντας διορισμούς και εκτός του γραπτού διαγωνισμού. Έτσι πολλοί εκπαιδευτικοί, που είτε δεν δοκιμάστηκαν είτε δοκιμάστηκαν και δεν «έπιασαν» τη βάση, επωφελήθηκαν, χωρίς σαφώς οι τελευταίοι να κάνουν κάτι παράνομο, αφού οι διορισμοί τους βασίζονταν σε ρυθμίσεις νόμων του κράτους. Οι ρυθμίσεις όμως αυτές ήταν σε βάρος του γραπτού ΑΣΕΠ. 

Η ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ-ΟΡΟΣΗΜΟ ΤΟΥ ΣτΕ

Το 2015 έμελλε να είναι ένα έτος-σταθμός για τους επιτυχόντες του διαγωνισμού, αφού το ΣτΕ με την απόφασή του 527/2015 επί των διορισμών αποφάνθηκε ότι οι προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών εκτός γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ ήταν αντισυνταγματικές. Αυτή η απόφαση πάρθηκε μετά από προηγούμενες προσφυγές διοριστέων εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ 2008. Βασιζόμενη λοιπόν στην εν λόγω απόφαση, αφού είχε δημιουργηθεί δεδικασμένο, μια μερίδα εκπαιδευτικών, οι οποίοι είχαν επιτύχει στις εξετάσεις, αλλά δεν είχαν διοριστεί, αποφάσισε να κινηθεί νομικά εναντίον του Υπουργείου Παιδείας στις αρχές του 2015 και να διεκδικήσει τον διορισμό που κανονικά θα είχε εξασφαλίσει χρόνια πριν, αν οι θέσεις τους, όπως δικαστικά επιβεβαιώθηκε αργότερα, δεν είχαν δοθεί σε μη συμμετέχοντες ή αποτυχόντες του διαγωνισμού. Οι τελευταίοι, χωρίς φυσικά δική τους υπαιτιότητα, αφού από την πλευρά τους δεν υπήρξε κανένας δόλος, εν τω μεταξύ είχαν διοριστεί χάρη σε αντισυνταγματικές, όπως εκ των υστέρων αποδείχθηκε, διατάξεις Νόμων που τους ευνοούσαν.

ΚΥΝΗΓΩΝΤΑΣ ΤΗΝ… ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑ

Σαφώς η προϋπηρεσία δεν αμφισβητήθηκε ποτέ από κανέναν ως προσόν εμπειρίας, όμως ως αποκλειστικός τρόπος διορισμού δεν αποτελούσε εχέγγυο ισότητας και ισονομίας ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς, αφού κάποιοι προηγούνταν έναντι κάποιων άλλων (για παράδειγμα, οι προσλήψεις στην Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και στα εκκλησιαστικά σχολεία δεν γίνονταν με βάση κάποιον επικυρωμένο από ανεξάρτητη αρχή πίνακα τότε, αλλά με βάση αδιαφανή κριτήρια).

Η προϋπηρεσία, ωστόσο, δικαίως μοριοδοτείτο ως προσαύξηση στον βαθμό του γραπτού και απαιτητικού ΑΣΕΠ. Επομένως, η απόφαση 527/2015 του ΣτΕ στην ουσία πρότασσε τους επιτυχόντες στους μόνιμους διορισμούς. Θα πρέπει να σημειωθεί βέβαια πως ακόμα και το λεγόμενο εικοσιτετράμηνο (εικοσιτέσσερις δηλαδή μήνες προϋπηρεσίας συν απαραίτητη μία τουλάχιστον επιτυχία ΑΣΕΠ), κρίθηκε αντισυνταγματικό από το ΣτΕ, παρά το γεγονός ότι ως Νόμος στο σύστημα διορισμών είχε χαιρετιστεί θετικά από μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με το σκεπτικό του δικαστηρίου, έπρεπε να μετρά πολύ περισσότερο, αν όχι σχεδόν αποκλειστικά, η γραπτή επίδοση των εκπαιδευτικών παρά η προϋπηρεσία.

Η ΑΠΟΛΥΤΗ ΚΑΤΑΣΤΡΑΤΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗΣ ΠΟΣΟΣΤΩΣΗΣ

Όπως προαναφέρθηκε, η περίοδος 1998-2002 ήταν μεταβατική, καθώς οι διορισμοί έπρεπε να γίνονται με ποσόστωση τόσο από την επετηρίδα όσο και από τον γραπτό διαγωνισμό. Θα ξεκινούσε από 50%-50% και το 2002 αισίως θα κατέληγε σε 100% μόνο από ΑΣΕΠ. Τελικά το τελευταίο δεν συνέβη ποτέ, καθώς μέχρι πρόσφατα ίσχυε το περιβόητο 60% (ΑΣΕΠ)-40% (πίνακες προϋπηρεσίας). Αυτό όμως μόνο σε θεωρητικό επίπεδο, καθώς, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του παρακάτω πίνακα (ΦΕΚ 653/Γ/2009, 654/Γ/2009, 772/Γ/2009, 588/Γ/2011, 925/Γ/2012, 1229/Γ/2012, 224/Γ/2014, 225/Γ/2014), οι προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ την περίοδο 2009-2014 καταστρατηγήθηκαν απόλυτα, καθώς ακόμα και το 60%-40% στην πράξη δεν ίσχυσε ποτέ, σε βάρος πάντα των επιτυχόντων του γραπτού διαγωνισμού, κάποιοι εκ των οποίων δεν κατάφεραν ποτέ να εργαστούν ούτε ως αναπληρωτές.

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ       ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΑΣΕΠ   ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΕΚΤΟΣ ΑΣΕΠ

ΘΕΟΛΟΓΟΙ          56                           59

ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ         480                         780

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΙ  266                          315

ΦΥΣΙΚΟΙ             154                          228

ΒΙΟΛΟΓΟΙ           51                             42

ΓΑΛΛΙΚΩΝ          81                             56

ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ    83                             56

ΓΥΜΝΑΣΤΕΣ      43                           422

ΧΗΜΙΚΟΙ            77                             94

ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ     544                          618

ΣΥΝΟΛΟ          1.835                      2.670

Η ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΤΩΝ ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΩΝ ΣΤΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ

Εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και νηπιαγωγοί της πρωτοβάθμιας έλαβαν μέρος στον γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, ο οποίος προκηρύχθηκε το 2008, αλλά διεξήχθη στις αρχές του 2009. Οι συμμετέχοντες που συμπλήρωσαν την απαιτούμενη βαθμολογία κατετάγησαν στον πίνακα επιτυχόντων του κλάδου τους. Όπως οι ίδιοι οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό μαρτυρούν, επρόκειτο για τον πιο δύσκολο διαγωνισμό μέχρι τότε, καθώς ο ανταγωνισμός ήταν τεράστιος κι ως εκ τούτου τα θέματα πολύ απαιτητικά και για «δύσκολους λύτες».

Παρά το γεγονός ότι για τον συγκεκριμένο γραπτό διαγωνισμό η μεταβατική περίοδος παρατάθηκε με σχετικές αποφάσεις του αρμόδιου Υπουργείου Παιδείας έως και το σχολικό έτος 2013-2014, οι εν λόγω εκπαιδευτικοί ουδέποτε προσκλήθηκαν να διοριστούν. Η παραπομπή της υπόθεσης στο Διοικητικό Εφετείο Αθηνών μετά τη δικαστική απόφαση-σταθμό ΣτΕ 527/2015, η οποία, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, ουσιαστικά προτάσσει τους επιτυχόντες στους μόνιμους διορισμούς, οδήγησε από το 2017 και εξής στην έκδοση ονομαστικών, αμετάκλητων δικαστικών αποφάσεων υπέρ των εκπαιδευτικών που προσέφυγαν. Ειδικότερα, πρόκειται για τις υπ’ αριθμ. Α3257, Α3264, Α3265, Α3270, Α3273/2017 και Α24, Α25, Α42, Α46, Α47, Α65, Α154, Α349, Α1149, Α1443/2018 αμετάκλητες αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών και την αριθμ. 2743/2017 αμετάκλητη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, με τις οποίες έγινε δεκτή αίτηση ακυρώσεως κατά της παράλειψης διορισμού τους. Οι αποφάσεις αυτές αφορούν σε 10 θεολόγους, 234 φιλολόγους, 36 μαθηματικούς, 16 χημικούς, 38 γυμναστές, 38 νηπιαγωγούς και άλλες ειδικότητες με μονοψήφιο αριθμό δικαιωθέντων.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΜΕ ΧΡΟΝΙΑ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑΠΛΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ ΑΣΕΠ

Ο αριθμός των δικαιωθέντων είναι ελάχιστος σε σχέση με τα χιλιάδες οργανικά κενά που έχουν προκύψει τα τελευταία χρόνια της οικονομικής κρίσης λόγω της χρόνιας αδιοριστίας και των χιλιάδων συνταξιοδοτήσεων. Μάλιστα, αρκετοί από αυτούς έχουν διανύσει χιλιάδες χιλιόμετρα εργαζόμενοι ως αναπληρωτές σε δημόσια σχολεία και γυρίζοντας για χρόνια πολλές περιοχές ανά την Ελλάδα. Επιπλέον, κάποιοι δικαιωθέντες έχουν περισσότερες από μία επιτυχία ΑΣΕΠ, όπως διακριβώθηκε από τους οικείους πίνακες, κάτι που πρακτικά σημαίνει πως οι εν λόγω εκπαιδευτικοί έπρεπε να είναι διορισμένοι στα δημόσια σχολεία τουλάχιστον εδώ και 15 χρόνια! Ανάμεσά τους βρίσκονται και πολλοί εκπαιδευτικοί από τη Δυτική Ελλάδα.

ΔΙΚΑΙΩΘΗΚΑΝ ΜΟΝΟ ΟΣΟΙ ΠΡΟΣΕΦΥΓΑΝ-ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΔΕΝ ΤΟ ΕΚΑΝΑΝ

Όπως διαπιστώνεται, οι δικαιωθέντες εκπαιδευτικοί είναι περίπου 450, ενώ οι θέσεις που τα προηγούμενα χρόνια δόθηκαν σε εκτός ΑΣΕΠ εκπαιδευτικούς είναι πολλαπλάσιες του αριθμού των νεοδιοριζόμενων. Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι δικαιώθηκαν και διορίστηκαν μόνο όσοι προσέφυγαν δικαστικά. Αν και το θέμα με την απόφαση 527/2015 του ΣτΕ είχε δημοσιευτεί σε πολλά εκπαιδευτικά ιστολόγια ήδη από τον Φεβρουάριο του 2015 κι ως εκ τούτου δεν ήταν κάτι άγνωστο ή κάτι κρυφό (υπάρχουν σχετικές αναρτήσεις στο διαδίκτυο με γνωμοδοτήσεις νομικών συμβούλων αναπληρωτών, αλλά και «καλέσματα» για δικαστικές ενέργειες σε πασίγνωστο εκπαιδευτικό forum), κάποιοι επιτυχόντες δεν έκαναν την κίνηση να προσφύγουν εναντίον του Υπουργείου Παιδείας, για να διεκδικήσουν τον μόνιμο διορισμό τους, αν και είχαν έννομο συμφέρον. Κάποιοι από αυτούς λανθασμένα πίστεψαν πως θα δικαιωθούν αυτοδικαίως, ενώ άλλοι θεώρησαν πως μία τέτοια κίνηση δεν θα είχε γι’ αυτούς κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα, αλλά αντίθετα θα ήταν χάσιμο χρόνου και χρημάτων σε δικηγόρους. Άλλοι πάλι δεν το έμαθαν ποτέ, γιατί πιθανότατα επαγγελματικά είχαν αποκατασταθεί σε τομείς εκτός εκπαίδευσης και δεν παρακολουθούσαν τις σχετικές ειδήσεις.

ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ

Πρακτικά πάντως το Υπουργείο δεν θα μπορούσε να δικαιώσει εκπαιδευτικούς που δεν προσέφυγαν, καθώς θα έπρεπε να προβεί σε χιλιάδες διορισμούς εν μέσω οικονομικής κρίσης και με το δημογραφικό πρόβλημα να οξύνεται με τα χρόνια, κάτι που θα έχει δυσμενείς συνέπειες στο εργασιακό μέλλον της εκπαιδευτικής κοινότητας. Επιπλέον, αν το Υπουργείο διόριζε και όσους επιτυχόντες δεν προσέφυγαν στα δικαστήρια, θα υπήρχε κύμα τεράστιων αντιδράσεων από εκπαιδευτικούς που έχουν μόνο προϋπηρεσία και καμία επιτυχία ΑΣΕΠ, όπως είχε συμβεί τον Απρίλιο του 2016, όταν τότε θα ψηφιζόταν το νέο σύστημα πρόσληψης αναπληρωτών, στο οποίο θα προηγούνταν στις προσλήψεις οι επιτυχόντες ΑΣΕΠ. Τελικά τότε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, λόγω ισχυρών πιέσεων από σωματεία αναπληρωτών και εκατοντάδων εκπαιδευτικών με σθεναρή παρουσία έξω από το Υπουργείο Παιδείας, αποσύρθηκε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Εξάλλου, από την πλευρά των δικαστηρίων και κατ’ επέκταση της Διοίκησης η μη προσφυγή από εν δυνάμει δικαιούχους των θέσεων εκλαμβάνεται ως έλλειψη ενδιαφέροντος, όπως ακριβώς δηλαδή συμβαίνει και στις άλλες δημόσιες προκηρύξεις όπου οι αιτήσεις γίνονται μέσα στα συγκεκριμένα χρονικά περιθώρια που ορίζονται κάθε φορά από τον εκάστοτε φορέα.

Έτσι, η δικαίωση των επιτυχόντων προήλθε μετά από μία σειρά δικών, μετά από θετική υπέρ τους γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και κατόπιν προσταγής της Επιτροπής Συμμόρφωσης, στην οποία κάποιοι δικαιωθέντες απευθύνθηκαν, καθώς υπήρξε τεράστια καθυστέρηση στην εφαρμογή των επιταγών της Δικαιοσύνης.

Τέλος, για το δικαστήριο μετράει το γεγονός ότι αυτοί που προσέφυγαν είχαν επιτυχία ΑΣΕΠ (ανεξαρτήτως δηλαδή της σειράς τους), ενώ για τη Διοίκηση ιδιαίτερο βάρος έχει ότι οφείλει να εκτελέσει όσα ορίζονται από το αρμόδιο όργανο της Δικαιοσύνης. Επειδή ακριβώς πρόκειται για συμμόρφωση της Διοίκησης σε αμετάκλητες αποφάσεις δικαστηρίου, γι’ αυτό και για πρώτη φορά στα χρονικά έγιναν διορισμοί μία ανάσα πριν από το τέλος της σχολικής χρονιάς.

ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΚΙ ΑΛΛΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ

Να σημειωθεί πως υπάρχουν ακόμα δικαστικές αποφάσεις που εκκρεμούν για επιτυχόντες του 2008 που προσέφυγαν αργότερα, ενώ τα δικαστήρια αναμένεται να εκδώσουν απόφαση και για τον καθορισμό του εύλογου χρόνου προσφυγής δηλαδή μέχρι ποια καταληκτική χρονική προθεσμία είχαν δικαίωμα οι εκπαιδευτικοί να κινηθούν νομικά (μέχρι τώρα δικαιώθηκαν όσοι προσέφυγαν μέχρι και περίπου έναν χρόνο μετά την έκδοση της απόφασης 527/2015 του ΣτΕ). Επιπλέον, αναμένεται προσεχώς και η οριστική απόφαση του ΣτΕ για τους επιτυχόντες των διαγωνισμών του 2004 και του 2006.

ΕΠΙΡΡΙΨΗ ΕΥΘΥΝΩΝ…

Μία μερίδα επιτυχόντων εκπαιδευτικών, οι οποίοι είχαν έννομο συμφέρον και δεν προσέφυγαν, όπως διαβάσαμε σε δημόσια φόρουμ και ομάδες στο facebook, επέρριψε μέρος της ευθύνης σε συνδικαλιστικούς φορείς και ομοσπονδίες που δεν τους ενημέρωσαν ή/και δεν τους παρότρυναν να προβούν σε νομικές ενέργειες, καθώς, όπως οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί έγραψαν, τα συνδικάτα πάντα υποστήριζαν μία άτυπη επετηρίδα κι όχι τον γραπτό ΑΣΕΠ. Κάποιοι μάλιστα από τους επιτυχόντες που δεν προσέφυγαν αισθάνθηκαν μέχρι και εξαπατημένοι, καθώς οι αντίστοιχες ενημερώσεις από συνδικαλιστικά όργανα για τη διεκδίκηση των αναδρομικών δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματος αδείας ήταν σχεδόν καθημερινές μέσω εκπαιδευτικών ηλεκτρονικών σελίδων και e-mail. Στις εν λόγω ενημερώσεις τονιζόταν η λήξη προθεσμίας υποβολής της αίτησης και το ότι θα δικαιώνονταν μόνο οι προσφεύγοντες. Δίνονταν δε και κατευθύνσεις για ομαδικές προσφυγές σε συγκεκριμένα δικηγορικά γραφεία. Κάτι αντίστοιχο όμως, όπως τονίστηκε στις δημόσιες συζητήσεις αδιόριστων εκπαιδευτικών στο διαδίκτυο, δεν συνέβη μετά την έκδοση της απόφασης ΣτΕ 527/2015 για τους μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών. Στην πλευρά των επίσημων σωματείων, η 527/2015, αρχικά τουλάχιστον, έφερε τεράστια αμηχανία, κυρίως γιατί διαπιστώθηκε για μία ακόμα φορά πως πια τα συμφέροντα του κλάδου δεν ήταν ενιαία και ως εκ τούτου δεν μπορούσαν εύκολα να πάρουν θέση.

…ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΕΚ ΤΩΝ ΥΣΤΕΡΩΝ

Ωστόσο, μετά την έκδοση των πρώτων δικαστικών αποφάσεων, ήδη από τον Δεκέμβρη του 2017 και εξής, διαπιστώθηκε πως υπήρξε υποστήριξη, έστω και εκ των υστέρων, ως επί το πλείστον όμως από επίσημους φορείς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι απαιτούσαν (sic) από το αρμόδιο Υπουργείο να σεβαστεί και να εφαρμόσει άμεσα τις δικαστικές αποφάσεις. Ειδικότερα, στο πλευρό των δικαιωθέντων τάχθηκαν με ψηφίσματα-υπομνήματα η ΟΛΜΕ, η ΑΔΕΔΥ, περισσότερες από 30 τοπικές ΕΛΜΕ ανά την Ελλάδα, η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσπρωτίας, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ιωαννίνων κ.ά.

Στήριξη στους δικαιωθέντες εκπαιδευτικούς επίσης παρείχαν το κυβερνών κόμμα, αλλά και σχεδόν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Έτσι τον περασμένο Γενάρη ύστερα από σχετική συζήτηση στη Βουλή υπέρ της διάταξης για τον άμεσο διορισμό των δικαιωθέντων εκπαιδευτικών ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, Ν.Δ., ΑΝ.ΕΛ., ΔΗ.ΣΥ. και ΚΚΕ, ενώ «παρών» δήλωσαν η Χ.Α., το Ποτάμι και η Ένωση Κεντρώων, κάτι που αποτελεί πια Νόμο του Κράτους (άρθρο 73 του ν. 4589/2019 [ΦΕΚ 13 Α΄]).

ΕΡΙΔΕΣ ΚΑΙ ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Αν και οι δικαιωτικές αποφάσεις από το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών ήταν γνωστές στην εκπαιδευτική κοινότητα εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο, υπήρξαν έντονες αρνητικές αντιδράσεις από αδιόριστους εκπαιδευτικούς, αμέσως μόλις δημοσιοποιήθηκαν τα ονόματα των δικαιωθέντων και οι περιοχές διορισμού τον Απρίλιο του 2019. Οι αντιδράσεις αυτές ήταν είτε επώνυμες είτε ανώνυμες (με ψευδώνυμα ή ψεύτικα προφίλ), καταγράφηκαν κυρίως στο διαδίκτυο και κάποιες από αυτές ήταν άκρως προσβλητικές για τους νεοδιοριζόμενους. Ειρωνικά κείμενα διαμαρτυρίας για τον διορισμό των επιτυχόντων δημοσιεύτηκαν επίσης και από συγκεκριμένους επίσημους συλλόγους αναπληρωτών, υπέρμαχων αποκλειστικά της προϋπηρεσίας και πολέμιων του γραπτού διαγωνισμού, που άφηναν αιχμές ακόμα και για «ψεύτικη-εικονική» δικαίωση, χωρίς ποτέ όμως να παρουσιαστούν αδιάσειστα αποδεικτικά στοιχεία στα γραφόμενά τους.

Ειδικότερα, στις διάφορες αυτές αναρτήσεις υποστηριζόταν, άμεσα ή έμμεσα, πως οι διορισμοί δεν είναι απόρροια δικαστικών αποφάσεων, αλλά γίνονται λόγω πολιτικής βούλησης και ύποπτων συνδιαλλαγών με το κυβερνών κόμμα και ειδικά για όσους διορίζονται με πιο χαμηλή σειρά.

Όπως επιβεβαιώθηκε, τις ύβρεις εναντίον των δικαιωθέντων εξαπέλυσαν είτε άτομα που δεν είχαν καμία επιτυχία ΑΣΕΠ, είτε άτομα που είχαν επιτυχία ΑΣΕΠ και δεν προσέφυγαν, όπως είχαν δικαίωμα να πράξουν παρά το ότι γνώριζαν για τις προσφυγές, είτε άτομα που εσκεμμένα παραπληροφορούσαν, προκειμένου να παγώσουν τη διαδικασία διορισμού, ώστε να μην εφαρμοστεί το νέο πια σύστημα διορισμών (συνδυασμός προϋπηρεσίας, κοινωνικών και ακαδημαϊκών προσόντων χωρίς γραπτό διαγωνισμό, αλλά υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ) που ψηφίστηκε πρόσφατα, καθώς δεν τους συνέφερε λόγω έλλειψης ακαδημαϊκών προσόντων κι επιθυμούσαν τη διατήρηση του παρόντος συστήματος πρόσληψης αναπληρωτών.

Σχετικά με το τελευταίο, ας σημειωθεί πως, σύμφωνα με νομικούς κύκλους, το νέο σύστημα προσλήψεων μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί, αν δεν διορίζονταν πρώτα οι δικαιωθέντες, ώστε να μην υπάρχει καμία νομική εκκρεμότητα από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας.

Καθόλου τυχαία άλλωστε η προκήρυξη για μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή βγήκε ακριβώς μετά την πρόσκληση δήλωσης περιοχών των νηπιαγωγών, όπου υπήρξε μια καθυστέρηση γραφειοκρατικής και διοικητικής φύσεως λόγω νομικών ενεργειών που άσκησαν εναντίον τους άλλες συνάδελφοί τους. Όπως φάνηκε από την έκβαση της υπόθεσης, οι παρεμβάσεις αυτές δεν είχαν κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα (ΦΕΚ διορισμού νηπιαγωγών 848, Τεύχος Γ’, 23/5/2019).

ΕΓΚΑΡΔΙΟ ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΠΑΡΑ ΤΑ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ

Ευτυχώς τα απαράδεκτα περιστατικά διάδοσης ανυπόστατων σχολίων μέσω διαδικτύου ήταν λίγα και σε καμία περίπτωση δεν ταιριάζουν με το κλίμα συναδελφικής αλληλεγγύης, το οποίο, όπως τόνισαν στη «Γ»επανειλημμένως κάποιοι δικαιωθέντες, υπάρχει διάχυτο στα δημόσια σχολεία, αφού συνάδελφοί τους (μόνιμοι και αναπληρωτές) έσπευσαν εγκάρδια να τους συγχαρούν για τον διορισμό τους.

Δεν έλλειψαν και μεμονωμένα περιστατικά φραστικών επιθέσεων αδιόριστων-αναπληρωτών στους νεοδιορισθέντες, τα οποία αποτελούν ευτυχώς μια ισχνή μειοψηφία, καθώς κυριάρχησαν οι λογικές και ψύχραιμες φωνές που θεώρησαν αυτονόητο δικαίωμα του καθενός να προσφύγει στη Δικαιοσύνη, εφόσον υπάρχει έννομο συμφέρον.

Παρόλα αυτά, μία μικρή μερίδα δικαιωθέντων έδειξε να επιθυμεί να κινηθεί δικαστικά με την κατηγορία της συκοφαντικής δυσφήμισης εναντίον των συγκεκριμένων ατόμων που ανάρτησαν τα κακόβουλα και αντισυναδελφικά σχόλια στο ίντερνετ. Η πλειονότητα πάλι των δικαιωθέντων φάνηκε να διαφωνεί κάθετα με αυτή τη σκέψη τονίζοντας πως «η Δικαιοσύνη έχει ήδη λάμψει».

Τέλος, οι ορκωμοσίες στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έγιναν σε πολύ θετικό κλίμα, μερικές φορές και συναισθηματικά φορτισμένο, ακόμα κι από την πλευρά των προϊσταμένων, μιας και για ολόκληρα χρόνια οι διορισμοί είχαν παγώσει.

ΔΙΚΑΙΩΘΕΝΤΕΣ: “ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΗ “Γ” ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΗΡΙΞΗ”

«Χρονοβόρα και ψυχοφθόρα η διαδικασία»

Η “Γ” επικοινώνησε με πέντε συνολικά δικαιωθέντες, οι οποίοι θέλησαν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους και από κοινού δήλωσαν:

«Πρόκειται ξεκάθαρα για μία δικαίωση όχι μόνο σε δικαστικό επίπεδο, αλλά και ηθικό. Ο αγώνας μας ήταν σύννομος, δίκαιος και αξιοπρεπής. Δεν στραφήκαμε ποτέ εναντίον κάποιου συναδέλφου μας, απλώς ζητήσαμε να πάρουμε τις θέσεις που αντισυνταγματικά είχαν δοθεί σε άλλους, χωρίς βέβαια οι ίδιοι να έχουν κάποια ευθύνη και χωρίς να ζητάμε σε καμία περίπτωση απολύσεις, όπως μας είχαν καταλογίσει εσκεμμένα κάποιοι κύκλοι, γιατί αυτό από την πλευρά μας θα ήταν άκρως υστερόβουλο και αντισυναδελφικό! Η δικαστική διαμάχη με το αρμόδιο Υπουργείο ήταν χρονοβόρα, ψυχοφθόρα και γενικά επίπονη σε πολλά σημεία. Τα χρήματα στον δικηγόρο ήταν πολύ λίγα, καθώς όσο περισσότεροι «μαζευόμασταν» σε μία ειδικότητα ή ένα δικόγραφο, τόσο μικρότερο ήταν το αντίστοιχο κόστος (που περιελάμβανε επίσης τα δικαστικά και λειτουργικά έξοδα του δικηγορικού γραφείου) κι έτσι το ποσό μοιραζόταν. Νιώθουμε πια δικαιωμένοι -με την κυριολεκτική έννοια του όρου- και πρόθυμοι να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό στα δημόσια σχολεία, όπως κάναμε άλλωστε όλα αυτά τα χρόνια που δουλεύαμε ως αναπληρωτές. Ευχαριστούμε πολύ και τη «Γ» και το gnomip.gr που πάντα ήταν στο πλευρό μας αναδεικνύοντας με την εγκυρότητα και την αξιοπιστία τους την αδικία που είχε συμβεί σε βάρος μας».

www.gnomip.gr

 

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/

Όταν το σύστημα πρόσβασης γίνεται εργαλείο λαϊκισμού

0
Τα «μυστικά» των φετινών Πανελληνίων

Του Νίκου Τσούλια

 

     Κύριοι λαϊκιστές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και πιο συγκεκριμένα της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας τώρα που αποχωρείτε από την τόσο αγαπητή εξουσία σας και θα έχετε χρόνο να ομφαλοσκοπείτε, σάς θέτω κάποια ερωτήματα μέσα από τα οποία διαφαίνονται η δημαγωγία και η προχειρότητα στο δικό σας σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που θα πλήξουν τόσο τη γενική εκπαίδευση και το λύκειο όσο και την πανεπιστημιακή εκπαίδευση και τα πτυχία.

     1. Είναι δυνατόν να εισάγονται σε ένα τμήμα της άλφα περιοχής μαθητές με πανελλαδικές εξετάσεις και στο ομόλογο τμήμα του σε άλλη περιοχή να εισάγονται χωρίς αυτές; Θα εισάγονται δηλαδή στο Μαθηματικό τμήμα της Αθήνας οι μαθητές με μέση βαθμολογία π.χ. το 16 και στο Μαθηματικό Σάμου με 9,5; Έχουν σχέση τα μορφωτικά προαπαιτούμενα της δεύτερης περίπτωσης με αυτά της πρώτης;

     2. Έχει μελετηθεί που οφείλεται το ήδη υψηλό ποσοστό εγκατάλειψης των σπουδών (περίπου 25%) και τι ρόλο παίζει σε αυτή την εγκατάλειψη η αδυναμία παρακολούθησης στο πανεπιστήμιο λόγω ακριβώς της έλλειψης των προαπαιτούμενων; Αναρωτηθήκατε, αυτό το ήδη υψηλό ποσοστό με το δικό σας σύστημα που μπορεί να φτάσει;

     3. Είναι γνωστό ότι έχουμε περίπου 20% λειτουργικό αναλφαβητισμό στους αποφοίτους του λυκείου. Αυτό το ποσοστό, που δεν αντιστοιχεί κατ’ ουσία στις απαιτήσεις του απολυτηρίου του λυκείου, μπορεί να σπουδάσει και να πάρει πανεπιστημιακό πτυχίο;

     4. Γιατί εισάγεται διπλό σύστημα μη ενδοσχολικών εξετάσεων; Πώς διασφαλίζεται η αντικειμενικότητα του περιφερειακών εξετάσεων, αφού κάθε εκπαιδευτικός θα θέτει θέματα που έχει διδάξει και η επιλογή θα γίνεται μέσα από μια μικρή δεξαμενή αυτών των θεμάτων;

     5. Ο υποψήφιος θα μαθαίνει το αν θα δώσει ή όχι πανελλαδικές εξετάσεις στο τέλος της Β΄ λυκείου. Πώς θα ετοιμάζεται σε αυτή την περίπτωση, αφού η σχετική ετοιμασία του αρχίζει από την αρχή της Β΄ λυκείου;

     6. Προφανώς οι μαθητές με την πρώτη εφαρμογή και αξιολογώντας τον αριθμό των υποψήφιων θα προτιμούν τα τμήματα που δεν έχουν πανελλαδικές. Στη συνέχεια όμως και με βάση μια τέτοια αυτονόητη εξέλιξη συσσώρευσης υποψηφίων, τα τμήματα αυτά θα απαιτούν πανελλαδικές. Θα έχουμε δηλαδή μια συνεχή λοταρία όσον αφορά το αν ένα τμήμα απαιτεί ή όχι πανελλαδικές;

     7. Είναι γνωστό ότι ένα από τα κριτήρια των μαθητών για την επιλογή τους μεταξύ Γενικού και Επαγγελματικού λυκείου είναι η ευκολία των αντίστοιχων προγραμμάτων και η ανάλογη βαθμολογία. Με τον εύκολο τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια, δεν θα ενισχυθεί η προτίμησή των μαθητών από τα ΕΠΑ.Λ. προς τα Γενικά λύκεια για να πάρουν ένα καλύτερο πτυχίο; Δεν θα ερημώσει η επαγγελματική εκπαίδευση;

     8. Με δεδομένο ότι θα εισάγονται μαθητές που δεν έχουν τα απαραίτητα εκπαιδευτικά εφόδια για να σπουδάσουν τι θα κάνουν τα πανεπιστημιακά τμήματα ειδικά της περιφέρειας, που εκεί θα εμφανίζεται έντονα το εν λόγω ζήτημα; Θα κάνουν πιο χαλαρό το πρόγραμμα σπουδών, οπότε το πτυχίο θα υποβαθμιστεί και με θεσμικό πανεπιστημιακό τρόπο (!) ή θα τηρήσουν τις επιστημονικές τους αξιώσεις και στη συνέχεια θα αρχίσουν να φεύγουν οι φοιτητές και να κλείνουν τα τμήματα;

     9. Υπάρχει σε άλλη χώρα της Ευρώπης αυτό το σχιζοφρενικό και αντιφατικό σύστημα πρόσβασης, που ευαγγελίζεται σε όλους απολυτήρια και πτυχία;

     Είμαι βέβαιος ότι φεύγοντας αποδίδετε στον εαυτό σας την επιτέλεση ενός μεταρρυθμιστικού και όχι αντιμεταρρυθμιστικού και λαϊκίστικου εγχειρήματος, πιστοί άλλωστε στην αγνόηση της πραγματικότητας και στην πίστη σας στην κομματική σας φαντασίωση. Με το μαγικό ραβδί της δημαγωγίας κάνατε όλα τα ΤΕΙ πανεπιστήμια, παρά τις πολλαπλές και έντονες αντιρρήσεις της πανεπιστημιακής κοινότητας.

     Αναρωτηθήκατε όμως γιατί δεν το έλαβαν καθόλου υπόψη τους οι … αχάριστοι πολίτες στις πρόσφατες ευρωεκλογές και στις αυτοδιοικητικές εκλογές και μαύρισαν σαρωτικά τους ιδεολογικά προσκείμενους σε εσάς υποψηφίους; Μήπως το πριν μερικά χρόνια γοητευτικό παραμύθι του λαϊκισμού έγινε μαύρος εφιάλτης;

anthologio.wordpress.com

Προκήρυξη προγράμματος: Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων Δια Βίου Μάθησης

0
ekpedefsi enilikon

Στο πλαίσιο του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης, ΚΕΔΙΒΙΜ του Α.Π.Θ. και μετά την επιτυχή υλοποίηση δεκατεσσάρων κύκλων, θα υλοποιηθεί ο 15ος Κύκλος του προγράμματος «Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων Δια Βίου Μάθησης».

Σκοπός

Σκοπός του προγράμματος είναι η αναβάθμιση των προσόντων των εκπαιδευτών ενηλίκων, οι  οποίοι διδάσκουν σε προγράμματα μη τυπικής εκπαίδευσης μαθήματα του γνωστικού τους αντικειμένου. Επίσης, επιμέρους στόχος του προγράμματος είναι η προετοιμασία των επιμορφούμενων για τις εξετάσεις πιστοποίησης εκπαιδευτικής επάρκειας του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.

 

Σε ποιους απευθύνεται

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε:

  • υποψήφιους εκπαιδευτές ενηλίκων όλων των γνωστικών αντικειμένων που θέλουν να επιμορφωθούν ώστε να πιστοποιήσουν την εκπαιδευτική τους επάρκειακαι να διδάσκουν το γνωστικό τους αντικείμενο σε ενήλικες εκπαιδευομένους.
  • ενταγμένους στο μητρώο του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π καθώς και σε άλλα μητρώα εκπαιδευτώνενηλίκων, οι οποίοι με την παρακολούθησή του  θα έχουν την ευκαιρία να επικαιροποιήσουν τις γνώσεις τους στο επιστημονικό πεδίο  της εκπαίδευσης ενηλίκων
  • Υφιστάμενα και υποψήφια στελέχη δομών Δια Βίου Μάθησης (ΙΕΚ, Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, Κέντρα Δια Βίου Μάθησης κ.ά.) που θέλουν να αναβαθμίσουν τις γνώσεις τους καθώςκαι να αποκτήσουν επιπλέον μοριοδότηση.

 

Δομή του προγράμματος

Το πρόγραμμα είναι σύμφωνο με το Εθνικό πλαίσιο προγράμματος εκπαίδευσης εκπαιδευτών του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π που προκύπτει από το επικαιροποιημένο επαγγελματικό περίγραμμα του εκπαιδευτή ενηλίκων δια βίου μάθησης. Το πρόγραμμα, που θα διαρκέσει 2 μήνες, είναι συνολικής διάρκειας 155 ωρών και περιλαμβάνει 145 ώρες ασύγχρονη τηλεκπαίδευση και 10 ώρες εργαστήριο σχεδιασμού και υλοποίησης μικροδιδασκαλίας.

 

Κόστος Συμμετοχής

Το κόστος συμμετοχής ανέρχεται στο ποσό των 280 Ευρώ ανά εκπαιδευόμενο.

  1. ΑΜΕΑ, έκπτωση 20% (220 ευρώ)
  2. Άνεργοι με κάρτας ανεργίας σε ισχύ, έκπτωση 10% (250 Ευρώ)
  3. Προσωπικό ΑΠΘ έκπτωση 10% (250 ευρώ)

Υποβολή Αιτήσεων

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής στο επιμορφωτικό πρόγραμμα από 7/6/2019 και μόνον ηλεκτρονικά. Για την επιλογή των υποψηφίων θα  ληφθούν υπ’ όψιν οι τίτλοι σπουδών και η ενδεχόμενη προϋπηρεσία. Το πρόγραμμα αναμένεται να υλοποιηθεί από 8/7/2019 έως 1/9/2019.

Την Αίτηση για συμμετοχή στο επιμορφωτικό πρόγραμμα θα τη βρείτε εδώ: http://www.diaviou.auth.gr/eeedvm_15

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με την Διοικητικά υπεύθυνη κ. Αικατερίνη Σιπητάνου (τηλ. επικοινωνίας: 6972 856292, eeedvm.auth@gmail.com)  ή τον αναπληρωτή Επιστημονικά Υπεύθυνο του Προγράμματος, Δρ. Αζαρία Μαυρόπουλο (τηλ. επικοινωνίας:  6944308483 & 2310 995892, azarias@auth.gr).

 

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/

Θέματα 2019 – Νεοελληνική Γλώσσα – Ημερήσιο Λύκειο – Εσπερινό Λύκειο (Δ’ τάξη)

0
Τα «μυστικά» των φετινών Πανελληνίων

Θέματα 2019 – Νεοελληνική Γλώσσα – Ημερήσιο Λύκειο – Εσπερινό Λύκειο (Δ’ τάξη)

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

Θέματα 2019 – Νέα Ελληνικά – ΕΠΑΛ

0
Ενημέρωση υποψηφίων σχετικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2019

Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Εισαγωγικό Σημείωμα

Ο Α. Καμύ το 1957 κερδίζει το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Στην ομιλία του στην Ακαδημία της Σουηδίας αναφέρεται στην Τέχνη και στον κοινωνικό ρόλο του καλλιτέχνη.

[…] Προσωπικά, μου είναι αδύνατον να ζήσω χωρίς την τέχνη μου. Αλλά ουδέποτε την έβαλα πάνω απ’ όλα. Αντιθέτως, μου είναι απαραίτητη γιατί συνυπάρχει με τον καθένα και μου επιτρέπει να ζω,έτσι όπως είμαι, στο ίδιο επίπεδο με όλους. Η τέχνη δεν είναι για μένα μια απόλαυση μοναχική. Είναι ένα μέσο για να αγγίζω τον μεγαλύτερο δυνατό αριθμό ανθρώπων, προσφέροντάς τους μια προνομιακή εικόνα για τους κοινούς πόνους και τις χαρές.Εξαναγκάζει, λοιπόν, τον καλλιτέχνη να μην απομονωθεί και του επιβάλλει την πιο ταπεινή και οικουμενική αλήθεια. Και αυτός που συχνά επιλέγει τη μοίρα του καλλιτέχνη επειδή αισθάνεται διαφορετικός, πολύ γρήγορα αντιλαμβάνεται ότι δεν θα τονώσει την τέχνη και τη διαφορετικότητά του παρά μόνον αποδεχόμενος την ομοιότητά του με όλο τον κόσμο.

Ο καλλιτέχνης διαπλάθεται μέσα σ’ ένα αδιάκοπο πηγαινέλα από το εγώ του στους άλλους, στο μεταίχμιο1 μεταξύ της αναγκαίας γι’ αυτόν ομορφιάς και της κοινότητας από την οποία αδυνατεί να αποσπαστεί. Γι’ αυτό τον λόγο οι αληθινοί καλλιτέχνες δενπεριφρονούν τίποτε και υποχρεώνουν εαυτούς να κατανοούν αντί να κρίνουν. Κι αν πρέπει να πάρουν το μέρος κάποιου σε αυτόν τον κόσμο, δεν μπορούν παρά να ταχθούν υπέρ μιας κοινωνίας όπου,σύμφωνα με την ιστορική ρήση του Νίτσε2, δεν θα κυριαρχεί πλέον ο κριτής αλλά ο δημιουργός, είτε είναι εργάτης είτε διανοούμενος.

[…] Ο καλλιτέχνης μπορεί να ξαναβρεί το αίσθημα μιας ζωντανής κοινωνίας που θα τον δικαιώσει με μόνη προϋπόθεση να αποδεχτεί, όσο του είναι δυνατόν, τη διπλή υποχρέωση που προσδίδει αξία στο έργο του: να ταχθεί στην υπηρεσία της αλήθειας και της ελευθερίας. Εφόσον, προορισμός του είναι να συνενώσει τον μεγαλύτερο δυνατόν αριθμό ανθρώπων, αδυνατεί να συμβιβαστεί με το ψεύδος και τη δουλεία που, όπου βασιλεύουν, πολλαπλασιάζουν τη μοναξιά. Όποιες κι αν είναι οι προσωπικές μας αναπηρίες, το μεγαλείο της δουλειάς μας θα ριζώσει μόνο αν αναλάβουμε μια δέσμευση διττή3, που δύσκολα τηρείται: την άρνηση του ψεύδους για ό,τι γνωρίζουμε και την αντίσταση στην καταπίεση.

(Αλμπέρ Καμύ, «Ο Καλλιτέχνης και η Εποχή του. Ομιλίες στη Σουηδία»,εκδ. Καστανιώτης, Αθήνα, 2011, απόσπασμα, σελ. 26-28, διασκευή)

1 μεταίχμιο: το διαχωριστικό σημείο ανάμεσα σε δύο αντίθετες καταστάσεις

2 Νίτσε: Γερμανός φιλόσοφος
3 διττή: διπλή

∆ΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1η δραστηριότητα

Α1.  «Προσωπικά … είτε διανοούμενος»: Παρουσιάστε περιληπτικά στην τάξη σας το περιεχόμενο του συγκεκριμένου αποσπάσματος του κειμένου. (60-80λέξεις)

Μονάδες 15

2η δραστηριότητα

Α2.  αντιθέτως, λοιπόν, γι’ αυτό τον λόγο, εφόσον: Ποιος είναι ο ρόλος της κάθε διαρθρωτικής λέξης/φράσης στη συνοχή του κειμένου;

Μονάδες 4

Α3. Να δώσετε έναν τίτλο στο κείμενο.

Μονάδες 3

Α4. α) ουδέποτε, επιτρέπει, αδυνατεί, δέσμευση: Να γράψετε ένα αντώνυμο για κάθε μία από τις παραπάνω λέξεις. (μον. 4)

β) περιφρονούν, υποχρέωση: Για κάθε μία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου να δημιουργήσετε μία πρόταση που θα φανερώνει τη σημασία τους. (μον. 4)

Μονάδες 8

3η δραστηριότητα

Α5. Σε μία σύντομη ομιλία σας στη Βουλή των Εφήβων να προτείνετε τρόπους με τους οποίους το σύγχρονο σχολείο θα αναλάβει καθοριστικό ρόλο στην πρόοδο της τέχνης και του πολιτισμού. (200-250 λέξεις)

Μονάδες 20

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Εισαγωγικό Σημείωμα

Η Alda Merini είναι Ιταλίδα ποιήτρια και το 1996 προτάθηκε από τη Γαλλική Ακαδημία για το βραβείο Νόμπελ στη Λογοτεχνία.

[Ένα ποίημα δυο ερμηνείες]

∆εν έχω ανάγκη από χρήματα.
Έχω ανάγκη από αισθήματα,
από λέξεις, από λέξεις σοφά διαλεγμένες,
από λουλούδια που τα λένε σκέψεις,
από ρόδα που τα λένε παρουσίες,
από όνειρα που κατοικούν τα δέντρα,
από τραγούδια που κάνουν τ’ αγάλματα να χορεύουν,από άστρα που ψιθυρίζουν στ’ αυτί των εραστών.Έχω ανάγκη από ποίηση,
εκείνη τη μαγεία που καίει το βάρος των λέξεων,

που ξυπνά τις συγκινήσεις και φέρνει καινούργια χρώματα.

Alda Merini, Μετάφραση: Ευαγγελία Πολύμου, https://bibliotheque.gr/article/67424.

∆ΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1η δραστηριότητα

Β1. Σε μία παράγραφο 50–60 λέξεων να καταγράψετε ποιες είναι οι προσδοκίες της ποιήτριας. Τεκμηριώστε την απάντησή σας με στοιχεία του ποιήματος.

Μονάδες 15

2η δραστηριότητα

 

Β2. α) Να εντοπίσετε και να καταγράψετε τρεις προσωποποιήσεις που υπάρχουν στο ποίημα. (μον. 6) Τι πετυχαίνει με τη χρήση τους η ποιήτρια; (μον. 1)

β) Η φράση «έχω ανάγκη» επαναλαμβάνεται στο ποίημα.Να ερμηνεύσετε τη λειτουργία της επανάληψης ως προς το νόημα του κειμένου. (μον. 8)

3η δραστηριότητα

Μονάδες 15

Β3. Η ποιήτρια δηλώνει ότι έχει ανάγκη την ποίηση. Εσείς,στη ζωή σας, κατά πόσο έχετε ανάγκη από κάποια μορφή τέχνης (μουσική, ζωγραφική, θέατρο, λογοτεχνία κ.λπ.); Σε ένα κείμενο 100-150 λέξεων να αναπτύξετε την άποψή σας.

Μονάδες 20

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΕΒΑΣΕΤΕ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΑΛ

 

 

 

http://www.patakis.gr/viewshopproduct.aspx?id=748940
https://www.facebook.com/manolis.manos.311/

Η Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης γλώσσας

0

Σύντομη Περιγραφή

Αποτελεί κοινή παραδοχή η διαρκώς αυξανόμενη ανάγκη για την εκμάθηση της ελληνικής σε προσφυγικούς/μεταναστευτικούς πληθυσμούς. Το συγκεκριμένο επιμορφωτικό πρόγραμμα 400 ωρών, λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη αυτή και με βάση ποιοτικά χαρακτηριστικά, εστιάζει στην παροχή τόσο θεωρητικών όσο μεθοδολογικών/πρακτικών γνώσεων σε εκπαιδευτικούς, που επιθυμούν να διδάξουν την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα σε μαθητές με μεταναστευτική/προσφυγική βιογραφία σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος. Έτσι, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με σύγχρονες μεθοδολογικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας, στο διδακτικό σχεδιασμό και την εφαρμογή δημιουργικών δραστηριοτήτων προκειμένου να είναι σε θέση να αντεπεξέλθουν με επιτυχία στη νέα αυτή εκπαιδευτική ανάγκη και τάση.

Κατηγορίες Δεκτών Υποψηφίων
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε Φιλολόγους, σε Εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, σε Στελέχη Εκπαίδευσης και Δια Βίου Μάθησης, Φοιτητές σχετικών επιστημών καθώς και επαγγελματίες στους οποίους το κοινό ενδιαφέρεται ή χρειάζεται τη γνώση της Ελληνικής.

Μοριοδότηση – Αξιοποίηση
Η συγκεκριμένη επιμόρφωση,ενδεικτικά, μοριοδοτείται και αποτελεί συνεκτιμώμενο προσόν σε Προκηρύξεις:
1. για Εκπαιδευτές Ενηλίκων στις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.), στις Πειραματικές Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (Π.Σ.Ε.Κ.) και στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) του ΟΑΕΔ σε ειδικότητες αντίστοιχης θεματικής με θέματα Διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας (ως διδακτικό αντικείμενο) σύμφωνα με το ΦΕΚ (Αρ. Φύλλου 1961/30.6.2017).
2. για Εκπαιδευτές Ενηλίκων στα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.ΙΕΚ) και στις Δημόσιες Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.ΣΕΚ) του ν. 4186/2013 (Α’ 193), στα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης (ΚεΔιΒιΜ & eΚεΔιΒιΜ) – σε ειδικότητες αντίστοιχης θεματικής σύμφωνα με την υπ’ αριθ. Κ1/122418 / 29-08-2016 απόφαση του τμήματος διοίκησης εκπαιδευτικού προσωπικού δια βίου μάθησης της γενικής γραμματείας δια βίου μάθησης.
3. στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του Ι.Νε.Δι.Βι.Μ σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 3915/192/15.04.2016 «Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποβολή προτάσεων προς σύναψη σύμβασης έργου ιδιωτικού δικαίου στο πλαίσιο του προγράμματος υποδοχής και φιλοξενίας αιτούντων άσυλο και ασυνόδευτων ανηλίκων» σε σχετικές ειδικότητες (π.χ. πε02) στα συνεκτιμώμενα προσόντα.
4. Από Δήμους, Μ.Κ.Ο. και συναφείς δομές στην εκπαίδευση παλιννοστούντων και μεταναστών.
5. Παράλληλα, στο πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμμάτων για πρόσφυγες και μετανάστες άνω των 15 ετών που αναμένεται να στελεχωθούν απο εκατοντάδες αποφοίτους σχετικών ειδικοτήτων, αποτελεί ένα ισχυρό γνωστικό υπόβαθρο τόσο για φιλολόγους όσο και σε πτυχιούχους οι οποίοι εργάζονται ή σκοπεύουν να εργαστούν σε Κέντρα Παροχής Κοινωνικής Φροντίδας ή σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις το οποίο σε συνδυασμό με το κύρος και την αναγνωσιμότητα του εκπαιδευτικού ομίλου της Employ αποτελεί ένα προσθετικό προσόν στην υποψηφιότητα του κάθε ενδιαφερομένου. Ενδεικτικά, παρέχει τα γνωστικά εφόδια σε ανέργους εγγεγραμμένους στα Μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ, οι οποίοι επιθυμούν να απασχοληθούν π.χ. σε δήμους και υπηρεσίες Α’ Υποδοχής-Ασύλου (βλ. Δημόσια Πρόσκληση του ΟΑΕΔ 6/2016, Αρ. Πρωτ.:50988/23.06.2016).

Πληροφορίες e-employ.gr

 

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/
Φιλολογικός Ιστότοπος
Περίληψη

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη εμπειρία πλοήγησης. Οι πληροφορίες αυτές αποθηκεύονται στον φυλλομετρητή σας και μας βοηθούν να μάθουμε την προτιμήσεις σας.