Advertisement
Αρχική Blog Σελίδα 507

Οι έξι πρόσφατες αλλαγές για τα ΕΠΑΛ

0
Μείωση του αριθμού των εξεταζόμενων μαθημάτων του ΕΠΑΛ

Οι έξι πρόσφατες αλλαγές για τα ΕΠΑΛ

Στον πρόσφατα ψηφισμένο νόμο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων (Ν.4610/2019) περιλαμβάνονται μια σειρά από αλλαγές που αφορούν στα Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας.

  1. Πρόσβαση των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση 

Λαμβάνοντας υπόψη το νέο ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, το ποσοστό των θέσεων σε Σχολές και Τμήματα συναφή ή αντίστοιχα με τους τομείς των ΕΠΑΛ, αυξάνεται και διαμορφώνεται ως εξής (Άρθρο 214): 

ΠΟΣΟΣΤΟ

ΤΜΗΜΑΤΑ

5%

Τμήματα & Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Πολυτεχνείων & Πολυτεχνικών Σχολών, Τμήματα Ιατρικής, Οδοντιατρικής, Κτηνιατρικής, Φαρμακευτικής, Φυσικής, Βιολογίας & Γεωλογίας

10%

Σχολές, Τμήματα & Εισαγωγικές Κατευθύνσεις των Πανεπιστημίων

20%

ΑΣΠΑΙΤΕ & ΑΣΤΕ


Επιπρόσθετα, διατηρείται η δυνατότητα εισαγωγής στις Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων, τη Σχολή Αστυφυλάκων, τη Σχολή Πυροσβεστών, τη Σχολή Δοκίμων Λιμενοφυλάκων και τις Σχολές της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού.

Οι απόφοιτοι των εσπερινών ΕΠΑΛ εισάγονται σε επιπλέον θέσεις σε ποσοστό 1% επί του συνολικού αριθμού εισακτέων που θέτουν υποψηφιότητα, διευρύνοντας για πρώτη φορά τη δυνατότητα πρόσβασης σε Πανεπιστημιακές Σχολές και Τμήματα συναφή ή αντίστοιχα με τους τομείς των ΕΠΑΛ. Παραμένει η δυνατότητα πρόσβασης στην ΑΣΠΑΙΤΕ και στην ΑΣΤΕ. Διατηρείται το δικαίωμα επιλογής συμμετοχής τους στις εξετάσεις των ημερήσιων ΕΠΑΛ.

Επίσης, για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020, θεσμοθετείται το δικαίωμα υποβολής νέου μηχανογραφικού δελτίου χωρίς νέα εξέταση, για τους υποψήφιους που έχουν συμμετάσχει κατά τα δύο προηγούμενα έτη σε εξετάσεις ημερήσιου ΕΠΑΛ. Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση, όλοι οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ των δύο προηγούμενων ετών μπορούν να διεκδικήσουν ενιαία τις θέσεις εισαγωγής του 10% (Άρθρο 100).

Μέσω ειδικών διατάξεων προβλέπεται η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τους μαθητές των Εσπερινών ΕΠΑΛ και ΓΕΛ, οι οποίοι κατά την έναρξη των σχολικών ετών 2017-2018 και 2018-2019 δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις εγγραφής στην Α’ Τάξη, λόγω μη συμπλήρωσης του 15ου έτους της ηλικίας τους που απαιτείται για την προσκόμιση δικαιολογητικού νόμιμης εργασίας (Άρθρο 218).

Υπενθυμίζεται πως από το σχολικό έτος 2019-2020 ξεκινά η λειτουργία των Διετών Προγραμμάτων Σπουδών από τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των ΑΕΙ, στα οποία οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα έχουν ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση.

  1. Αξιολόγηση μαθητών ΕΠΑΛ

Όσον αφορά την αξιολόγηση των μαθητών των Επαγγελματικών Λυκείων περιλαμβάνεται:

  • ο χαρακτηρισμός των διδασκόμενων μαθημάτων (Άρθρο 117),
  • ο καθορισμός των «γραπτώς εξεταζόμενων» και «μη εξεταζόμενων» μαθημάτων κατά τις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις (Άρθρο 117). Η μείωση των εξετάσεων και στις 3 τάξεις του Λυκείου είναι της τάξης του 56% έως 66%:

 

ΓΡΑΠΤΩΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΙΣ ΤΕΛΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Τάξη

Πριν

Μετά

Ποσοστό

Α

14

6

57%

Β

14-22

6

57%-73%

Γ

13-18

6

54%-67%

Σύνολο

41-54

18

56%-66%

 

  • ο τρόπος εξέτασης των μαθημάτων κατά τις Ενδιάμεσες Προφορικές, Πρακτικές και Γραπτές εξετάσεις (Άρθρο 120),
  • ο τρόπος αξιολόγησης και εξέτασης των μαθημάτων κατά τη διάρκεια των τετραμήνων (Άρθρο 121) και κατά τις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις (Άρθρα 124 & 126),
  • ο τρόπος αξιολόγησης του εργαστηριακού μαθήματος ειδικότητας του «Μεταλυκειακού Έτους-Τάξης Μαθητείας» (Άρθρο 147).
  1. Ρυθμίσεις για το «Μεταλυκειακό Έτος-Τάξη Μαθητείας»

Σύμφωνα με την πρόσφατη νομοθέτηση, δίνεται η δυνατότητα παράτασης της Τάξης Μαθητείας του σχολικού έτους 2018-2019 μέχρι τις 20-09-2019 ώστε να ολοκληρωθεί το απαιτούμενο διάστημα των 9 μηνών για τα τμήματα που ξεκίνησαν με καθυστέρηση. Επίσης, καθορίζεται το εύρος των ειδικοτήτων που θα αναπτύσσονται στο «Μεταλυκειακό Έτος-Τάξη

Μαθητείας», το οποίο περιλαμβάνει τις ειδικότητες της Γ΄ τάξης των ΕΠΑΛ αλλά και εξειδικεύσεις αυτών (Άρθρο 214).

  1. Ανώτατος αριθμός μαθητών ανά τμήμα

Μειώνεται ο ανώτατος αριθμός μαθητών από 25 σε 22, ανά τμήμα στη Γ΄ τάξη των Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων, κατά αντιστοιχία με τα Εσπερινά Γενικά Λύκεια (Άρθρο 116).

  1. Δικαίωμα φοίτησης ανηλίκων σε εσπερινά σχολεία 

Θεσμοθετείται το δικαίωμα φοίτησης σε εσπερινά γυμνάσια και λύκεια (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ), ανήλικων μαθητών που απασχολούν τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, καθώς και τις δικαστικές και εισαγγελικές αρχές, στο πλαίσιο της πρόληψης και αντιμετώπισης της παραβατικότητας και της θυματοποίησης των ανηλίκων (Άρθρο 219).

  1. Ωράριο Υπευθύνων Τομέων Εργαστηριακών Κέντρων

Με το Άρθρο 215 καθορίζεται το ωράριο των Υπευθύνων Τομέων Εργαστηριακών Κέντρων, για τους οποίους διευρύνεται η δυνατότητα συμπλήρωσης του υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου έως 25%, με τη διδασκαλία και των θεωρητικών μαθημάτων Τομέα και Ειδικότητας πέραν του θεωρητικού μέρους των μεικτών μαθήματων. Με Υπουργική Απόφαση που πρόκειται να εκδοθεί, προβλέπεται ανάλογη ρύθμιση και για το ωράριο των Υπευθύνων Εργαστηρίων Κατεύθυνσης.

 

http://www.patakis.gr/viewshopproduct.aspx?id=748940
https://www.facebook.com/manolis.manos.311/

Αναζητώντας το πορτρέτο του εμπνευσμένου παιδαγωγού

0
Αναπληρωτές - ωρομίσθιοι

Του Νίκου Τσούλια

     Πάντα αναρωτιόμουν και αναρωτιέμαι το πώς μπορεί να οριστεί έστω αδρά το πορτρέτο του εμπνευσμένου παιδαγωγού. Και αναφέρομαι στην έννοια του παιδαγωγού και όχι στην αντίστοιχη έννοια του εκπαιδευτικού, γιατί θεωρώ ότι για να είσαι εμπνευσμένος διδάσκων στο χώρο του σχολείου θα πρέπει να έχεις κατακτήσει τη δυναμική και την αξία του παιδαγωγού (του εκπαιδευτικού που δεν αρκείται μόνο στην μεταβίβαση της γνώσης και στην εξάσκηση της μάθησης), να διαπαιδαγωγείς καλλιεργώντας μια στάση ζωής αναδεικνύοντας τους τόπους της αρετής και εισάγοντας τους νέους στον Κόσμο δίνοντάς τους τα εφόδια εκείνα που οδηγούν στην πνευματική τους ελευθερία.

     Αλλά ο πυρήνας της έμπνευσης δεν είναι τόπος μυστικός, είναι γνωστός αλλά δύσκολα προσεγγίσιμος, αρκεί να συνειδητοποιήσουμε ότι «βασικός ρόλος του δάσκαλου δεν είναι να μεταδώσει γνώση, αλλά να κάνει το μαθητή να βιώσει ένα εσωτερικό γεγονός, μια εμπειρία που διακόπτει το ρου της προηγούμενης ζωής του και ορίζει την αφετηρία μιας νέας ζωής» [1].

      Θεωρώ ότι ο εμπνευσμένος παιδαγωγός κατακτά αυτό το χαρακτηρισμό μέσα από τις συνειδήσεις των μαθητών του και όχι μέσα από κάποια αξιολογική κλίμακα κυρίως μετρήσιμων στοιχείων που τόσο πολύ μάς έχει συνηθίσει η σύγχρονη αγγλοσαξονικής εκδοχής εκπαιδευτική βιβλιογραφία. Θεωρώ ότι το είδωλο του εμπνευσμένου παιδαγωγού είναι μια κατάκτηση και ένας θρίαμβος μιας επίπονης εκπαιδευτικής διαδρομής και σε καμιά περίπτωση δεν είναι απόρροια συνταγών από κάποιες μεταβιβαζόμενες από τρίτους γνώσεις.

     Η κατάκτηση της εμπνευσμένης διδασκαλίας εκτιμώ ότι μόνο από τον εσωτερικό μας πνευματικό πλούτο μπορεί να αναβρύσει, σαν να βρίσκεις φλέβα χρυσού και δεν είναι απόρροια της «εφαρμογής εμπνευσμένων και αποτελεσματικών διδακτικών πρακτικών που τόσο πολύ ευδοκιμούν στα Αμερικάνικα σχολεία των εκπαιδευτικών πακέτων, όπου σύνθημά τους μπορεί να είναι κάτι βαρύγδουπο, όπως “εμπνευσμένη διδασκαλία – εμπνέοντας την τάξη” (inspired teaching, inspiring the classroom)» [2].

     Εκτιμώ επίσης ότι δεν είναι θέμα ταλέντου αλλά ούτε και τύχης. Πιστεύω ότι είναι δωρεά της κατάκτησης της παιδαγωγικής αγάπης και συνάμα καρπός συστηματικής, επίπονης προσωπικής πνευματικής και εκπαιδευτικής καλλιέργειας. Και εδώ απαιτείται μια υπέρβαση της παγιωμένης εικόνας της εύκολης διδασκαλίας, του μονόλογου και των φραστικών ηθικόλογων παραινέσεων, γιατί πρέπει «να απορρίψεις το μη ουσιώδες για να βαδίσεις προς την “ψυχή της ψυχής”- εκεί που αποκαλύπτεται ο κρυμμένος ρυθμιστής των σκέψεων και των πράξεων του φιλοσόφου» [3].

    Ίσως οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί να νιώθουν ότι έχουν ζήσει στιγμές έμπνευσης, ότι αυτές ξεπήδησαν από ένα μάθημα σε κλίμα ενθουσιασμού και οίστρου, μέσα σε μια τάξη που η προσήλωση στους μαθησιακούς στόχους ήταν αφορμή και έδωσε ένα σκίρτημα ζωής, ένα σκίρτημα ζωντάνιας που μόνο η σχολική αίθουσα μπορεί να δημιουργήσει, και αυτές οι στιγμές έμπνευσης άγγιξαν τα μεγάλα ερωτήματα του ανθρώπου, διέτρεξαν απορίες και αναζητήσεις στις οποίες δεν υπήρχε διδάσκων και διδασκόμενοι αλλά μόνο διδασκόμενοι, μόνο ισότιμοι αλληλοδιδασκόμενοι και συν-ερευνητές του μεγαλείου της σκέψης του ανθρώπου, και αυτή η συνολική αλληλεπίδραση έδωσε τη χαρά της κατάκτησης των αναβαθμίδων μιας πνευματικής ελευθερίας, ενός προσωπικού και συλλογικού στοχασμού που ψηλαφίζει τον κόσμο της δημιουργίας.

     Αλλά αυτές οι στιγμές δεν έρχονται εύκολα. Μερικές φορές αναρωτιέσαι στο πώς ξεπηδάνε, αλλά δεν μπορείς πάντα να τις προκαλέσεις. Ίσως η έννοια του εμπνευσμένου παιδαγωγού να έγκειται ακριβώς σ’ αυτή τη δυνατότητα, στη δυνατότητα να μετασχηματίζει μια παραδοσιακή αίθουσα διδασκαλίας σε ένα μικρόκοσμο αναζήτησης και πνευματικής ενατένισης, στη δυνατότητα να εισάγει τους μαθητές σε τόπους φωτεινούς, σε χώρους πνευματικής έκστασης όπου δεν υπάρχουν οι δεσμεύσεις και οι στοχεύσεις του παραδοσιακού σχολείου, όπου δεν υπάρχουν οι τυποποιήσεις αλλά μόνο ο κόσμος της εφηβικής αναζήτησης και της νεανικής απορίας και όπου η απορία αυτή συνάπτεται με το θαυμασμό για τις άπειρες εκφράσεις της ζωής και όπου ο νέος επιζητεί τη δική του ερμηνεία για τον Κόσμο, τη δική του ερμηνεία για τη ζωή του και τον εαυτό του.

     Και φυσικά για να συμβεί αυτό πρέπει ο εκπαιδευτικός να έχει κατακτήσει πρώτος αυτός τον ξεχωριστό κόσμο, γατί είναι πιο δύσκολο γι’ αυτόν, γιατί ο δικός του τυποποιημένος κόσμος μπορεί να φράσσει την παιδική απορία και να τη στομώνει με τις έτοιμες λύσεις από το να τραβήξει τους δικούς της δρόμους, να βρει τα «αρχαία ίχνη» των μεγάλων στοχαστών.

    Αλλά συμβαίνει και κάτι πιο δραματικό, πιο απελευθερωτικό, γιατί η κατάκτηση της ελευθερίας από το μαθητή σημαίνει ταυτόχρονα και την αμφισβήτηση του παιδαγωγού, γιατί η γέννηση του πνευματικά ελεύθερου νέου ανθρώπου σημαίνει και έναν μικρό θάνατο, έναν συμβολικό θάνατο. «Ό,τι διαδραματίζεται μεταξύ ενός πραγματικού δάσκαλου και ενός πραγματικού μαθητή συνίσταται στο να επιφέρει την πνευματική αυτονομία. Στην εκστατική στιγμή αυτού του ίδιου του γεγονότος, ο δάσκαλος πρέπει να εξαφανιστεί» [4]. Αλλά αυτό το τίμημα του συμβολικού θανάτου έχει μέσα του πάντα τη δική του ελπίδα, την ελπίδα ότι το παιδαγωγικό σχήμα είναι διαχρονικό και αιώνιο και διασχίζει όλη την ιστορία του ανθρώπου, γιατί «το ζεύγος δάσκαλος – μαθητής, με όλες τις θαυμαστές και ολέθριες συνυποδηλώσεις του, είναι ζεύγος οικουμενικό» [5].

   Σε ένα τέτοιο παιδαγωγικό περιβάλλον, οι νέοι νιώθουν ακέραιο τον εαυτό τους χωρίς οι βαθμολογικές αξιολογήσεις να επιμερίζουν το σύνολο της τάξης και να απαξιώνουν πρόσωπα και όνειρα, προσωπικότητες και φαντασιώσεις και χωρίς η τυποποιημένη για τόσα και τόσα χρόνια εικόνα της μετωπικής διδασκαλίας να ακυρώνει κάθε ξάφνιασμα για κάτι διαφορετικό και δημιουργικό, σε ένα τέτοιο παιδαγωγικό περιβάλλον οι νέοι βλέπουν τον εκπαιδευτικό δίπλα τους και όχι απέναντί τους, σε ένα ταξίδι όπου δεν υπάρχει οδηγός αλλά αναζητητές, αναζητητές του εαυτού τους και της ζωής τους.


[1] Λεϊλί Εσγκί, Ιρανή φιλόσοφος και κοινωνιολόγος, Μυστικοί προσκυνητές, στο: Οι φορείς της γνώσης, Courrier της UNESCO, 11/1992, σ. 9

[2] http://blogs.sch.gr/dertv/2011/09/30/%CE%BF-%CE%BA%CE%B1%CE%B8%CE%AD%CE%BD%CE%B1%CF%82-%CE%AD%CF%87%CE%B5%CE%B9-%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%AD%CE%BD%CE%B1%CE%BD-%CE%B5%CE%BC%CF%80/

[3] Πιέρ- Φρανσουά Μορό, Γάλλος καθηγητής της φιλοσοφίας, Από τον Σωκράτη στο Σπινόζα, στο: Οι φορείς της γνώσης, Courrier της UNESCO, 11/1992, σ. 15

[4] Λεϊλί Εσγκί, ο.π., σ. 10

[5] Λεϊλί Εσγκί, ο.π., σ. 11

anthologio.wordpress.com

 

http://www.patakis.gr/viewshopproduct.aspx?id=748940

Κ. Καλποδήμου: Το «συναπάντημα» της κατοχικής δραματουργίας του Γ. Θεοτοκά με το Δημοτικό τραγούδι

0

Σύνδεσμος Φιλολόγων Αργολίδας: “Συνομιλίες με τον Φαβρίκιο. Η αντοχή της σκέψης και του λόγου του Γιώργου Θεοτοκά”

Τιμώντας την επέτειο των 50 ετών από τον θάνατο του Γιώργου Θεοτοκά, ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Αργολίδας συνδιοργάνωσε με τον Δήμο Ναυπλιέων και το Ναυπλιακό Ίδρυμα Ιωάννης Καποδίστριας Συνέδριο στις 22-23 Οκτωβρίου 2016 με τίτλο: “Συνομιλίες με τον Φαβρίκιο. Η αντοχή της σκέψης και του λόγου του Γιώργου Θεοτοκά”. Στο συνέδριο συμμετείχαν επιφανείς Πανεπιστημιακοί και Ειδικοί επιστήμονες.

Η κ. Καλλιόπη Καλποδήμου είναι Φιλόλογος-Θεατρολόγος.

Περίληψη της εισήγησης

Η παρούσα εισήγηση φιλοδοξεί να ερευνήσει την αξιοποίηση και πρόσληψη του δημοτικού τραγουδιού στην κατοχική δραματουργία (1941-1944) του Γ. Θεοτοκά, διερευνώντας τη διαδικασία μετεγγραφής/διασκευής των δημοτικών ασμάτων σε θεατρικό κείμενο, αλλά και την «ιδεολογία» των νέων θεατρικών έργων, στα οποία καθρεφτίζεται το ιδεολογικό σύμπαν του Γ. Θεοτοκά όπου: Το καραβάκι της Αργώς ταξίδευε κιόλας προς τις μεγάλες θάλασσες και τις μεγάλες φουρτούνες, προς το άγνωστο, προς το Χρυσόμαλλο Δέρας, που τους σαγήνευε και τους ενθουσίαζε, χωρίς να μπορούν να το καθορίσουν. Το Χρυσόμαλλο δέρας. Το ξύπνημα του ελληνικού πνεύματος, η δημιουργία, η Αναγέννηση, η Δόξα…» (Αργώ, Α΄, σελ.58). Τα έργα που επιλέχτηκαν και συνάδουν με τον παραπάνω σκοπό είναι : «Το γεφύρι της Άρτας,» 1942, το «Παιχνίδι της τρέλας και της φρονιμάδας» 1944, και «Το κάστρο της Ωριάς» 1944.

Τα έργα- πηγές από τα οποία αντλεί τα θέματά του ο Θεοτοκάς ανήκουν στις Παραλογές και τα Ακριτικά δημοτικά τραγούδια.

https://www.youtube.com/watch?v=cWYGZoC31Ts&feature=em-uploademail

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/

Εισαγωγή μαθητών/τριών και σχετικές ρυθμίσεις στα Πειραματικά και Πρότυπα Σχολεία για το σχολικό έτος 2019-2020

0
Προσλήψεις 40 αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην A/θμια Ειδική Αγωγή
ypourgeio paideias-1

«Εισαγωγή μαθητών/τριών και σχετικές ρυθμίσεις στα Πειραματικά και Πρότυπα Σχολεία για το σχολικό έτος 2019-2020»

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΣΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΥΠΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ 2019-2020 – ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ  – ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ

Οι αιτήσεις για την εισαγωγή μαθητών/τριών στα Πειραματικά και Πρότυπα Σχολεία για τη σχολική χρονιά 2019-2020 θα υποβάλλονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Ε.Ε.Π.Π.Σ.: https://www.iep.edu.gr/pps/ κατά το χρονικό διάστημα από 27 Μαΐου έως 4 Ιουνίου.

Η κλήρωση για εισαγωγή στα Πειραματικά Νηπιαγωγεία και Πειραματικά Δημοτικά (Α΄ Τάξη) θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 11 Ιουνίου 2019.

Η κλήρωση για εισαγωγή στα Πειραματικά Γυμνάσια (Α΄ Τάξη) θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 21 Ιουνίου 2019.

Οι εξετάσεις για εισαγωγή στα Πρότυπα Γυμνάσια (Α΄ Τάξη) θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 21 Ιουνίου 2019.

Η κλήρωση για εισαγωγή στα Πειραματικά Λύκεια (Α΄ Τάξη) θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 24 Ιουνίου 2019.

Οι εξετάσεις για εισαγωγή στα Πρότυπα Λύκεια (Α΄ Τάξη) θα πραγματοποιηθούν τη Δευτέρα 24 Ιουνίου 2019.

 

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΟ ΦΕΚ ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ Η ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ

 

http://www.patakis.gr/viewshopproduct.aspx?id=748940

Λυσίας, Ὑπέρ Μαντιθέου §§ 18-19 (Κριτήριο αξιολόγησης)

0
mantitheos

Διδαγμένο Κείμενο:

18.Oὐδεμιᾶς τοίνυν πώποτε τῶν ἄλλων στρατειῶν καὶ φρουρῶν ἀπελείφθην, ἀλλὰ πάντα τὸν χρόνον μετὰ τῶν πρώτων δια τετέλεκαμὲν τὰς ἐξόδους ποιούμενος, μετὰ τῶν τελευταίων δὲ ἀναχωρῶν καίτοι χρὴ σκοπεῖν τοὺς πολιτευομένους φιλοτίμως καὶ κοσμίως ἐκ τῶν τοιούτων, ἀλλ’ οὐκ εἴ τις κομᾷ μισεῖν διὰ τοῦτο τὰ μὲν γὰρ τοιαῦτα ἐπιτηδεύματα βλάπτει οὔτε τοὺς ἰδιώτας οὔτε τὸ κοινὸν τῆς πόλεως, ἐκ δὲ τῶν ἐθελόντων κινδυνεύειν πρὸς τοὺς πολεμίους ἅπαντες ὑμεῖς ὠφελεῖσθε.

19.ὥστε οὐκ ἄξιον ἀπ᾽ ὄψεως, ὦ βουλή, οὔτε φιλεῖν οὔτε μισεῖν οὐδένα, ἀλλ᾽ ἐκ τῶν ἔργων σκοπεῖν· πολλοὶ μὲν γὰρ μικρὸν διαλεγόμενοι καὶ κοσμίως ἀμπεχόμενοι μεγάλων κακῶν αἴτιοι γεγόνασιν, ἕτεροι δὲ τῶν τοιούτων ἀμελοῦντες πολλὰ κἀγαθὰ ὑμᾶς εἰσιν εἰργασμένοι.

 

Β.  Παρατηρήσεις

 

  1. Να μεταφράσετε το απόσπασμα “καίτοι χρὴ σκοπεῖν…ἐκ τῶν ἔργων σκοπεῖν·”

Μονάδες 10

 

  1. Να αναφέρετε στοιχεία από το κείµενο τα οποία αναφέρονται στη στρατιωτική συµπεριφορά του Μαντιθέου. Πώς την κρίνετε;

Μονάδες 10

 

  1. Ὥστε οὐκ ἄξιον ἀπí ὄψεως, ὦ βουλή, οὔτε φιλεῖν οὔτε µισεῖν οὐδένα, ἀλλí ἐκ τῶν ἔργων σκοπεῖν: Να αναλύσετε την αντίθεση που υπάρχει στην άποψη αυτή του Μαντιθέου.

Μονάδες 10

 

  1. i)Να εντοπίσετε μέσα από το αρχαίο κείμενο τις αρχαίες λέξεις με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια οι ακόλουθες της νέας ελληνικής: εκποίηση, χωροφύλακας, λιπόψυχος, κατάσκοπος, επιμελής

 

ii)Να συνδέσετε τις λέξεις της στήλης Α µε τις αντίθετές τους στη στήλη Β.

                        Α                                                         Β

βλάπτω

ἀναχωρῶ

φιλῶ

µελῶ

κοσµίως

πολέµιος

µπέχω ή ἀµπίσχω

πρῶτος

µείζων

ἐκδύω

µισῶ

ἀφικνοῦµαι

ὀνίνηµι, λυσιτελῶ, ὠφελῶ

ἐπιµέλοµαι

ἔσχατος

ἥττων

σύµµαχος, φίλος

ἀκόσµως

            Μονάδες 10

 

 

 

5.i)

 

A

B

1. Νέστωρ

Α. Οι πρώτοι διδάσκαλοι της ρητορικής

2. Ισοκράτης

Β. «Η ρητορική είναι όργανο απάτης»

3. Πλάτωνας

Γ.  Ομηρικός αγορητής

4. Πρωταγόρας

Δ. «Δεν υπάρχει αντικειμενική αλήθεια και ηθική»

5. Θεμιστοκλής και Περικλής

Ε.  Δισσοί λόγοι

6. Γοργίας Λεοντίνος

ΣΤ. «Η ρητορική έχει παιδευτικό ρόλο»

7. Κόραξ και Τεισίας

Ζ.  Φυσικοί ρήτορες

8. Όμηρος

Η. «Η ευγλωττία είναι σπάνιο θεϊκό χάρισμα»

 

ii)

A

B

1. Προτρέπουν ή αποτρέπουν

Α. Χρονόμετρο

2. Είναι κατηγορίες ή απολογίες

Β. Αρχή ρητορικού λόγου

3. Εκφωνούνταν σε γιορτές

Γ. Σκοποί του επιλόγου

4. Προοίμιον

Δ. Έντεχνες αποδείξεις

5. Διήγησις

Ε. Δικαστήριο

6. Συμβόλαια

ΣΤ. Άτεχνη πίστη

7. Ενθυμήματα, ρητορικά ήθη

Ζ. Οι επιδεικτικοί λόγοι

8. Ανάμνηση, παθοποιία

Η. Έκθεση γεγονότων

9. Ηλιαία

Θ. Οι συμβουλευτικοί λόγοι

10. Κλεψύδρα

Ι. Οι δικανικοί λόγοι

Μονάδες 10

 

Αδίδακτο κείμενο: Λυσίου, Κατά Ἀλκιβιάδου Λιποταξίου Α΄1-2

«Ο Αλκιβιάδης, γιος του ομώνυμου γνωστού πολιτικού, κατηγορείται στον λόγο αυτό, ο οποίος αποτελεί δευτερολογία, ότι, ενώ κατατάχθηκε το 395/4 π.Χ. για να πολεμήσει ως οπλίτης στην Αλίαρτο της Βοιωτίας, λόγω της δειλίας του μεταπήδησε στο σώμα των ιππέων, μολονότι αυτό απαγορευόταν για κάποιον που δεν είχε προηγουμένως δοκιμαστεί ενώπιον της Βουλής.»

 

Ἡγοῦμαι μέν, ὦ ἄνδρες δικασταί, οὐδεμίαν ὑμᾶς ποθεῖν ἀκοῦσαι πρόφασιν παρὰ τῶν βουλομένων Ἀλκιβιάδου κατηγορεῖν· τοιοῦτον γὰρ πολίτην ἑαυτὸν ἐξ ἀρχῆς παρέσχεν, ὥστε καὶ εἰ μή τις ἰδίᾳ ἀδικούμενος ὑπ’ αὐτοῦ τυγχάνει, οὐδὲν ἧττον προσήκει ἐκ τῶν ἄλλων ἐπιτηδευμάτων ἐχθρὸν αὐτὸν ἡγεῖσθαι. οὐ γὰρ μικρὰ τὰ ἁμαρτήματα οὐδὲ συγγνώμης ἄξια, οὐδ’ ἐλπίδα παρέχοντα ὡς ἔσται τοῦ λοιποῦ βελτίων, ἀλλ’ οὕτω πεπραγμένα καὶ εἰς τοσοῦτον κακίας ἀφιγμένα, ὥστ’ ἐπ’ ἐνίοις ὧν οὗτος φιλοτιμεῖται <καὶ> τοὺς ἐχθροὺς αἰσχύνεσθαι. ἐγὼ μέντοι, ὦ ἄνδρες δικασταί, καὶ πρότερον πρὸς τοὺς πατέρας ἡμῖν διαφορᾶς ὑπαρχούσης, καὶ πάλαι τοῦτον πονηρὸν ἡγούμενος, καὶ νῦν ὑπ’ αὐτοῦ πεπονθὼς κακῶς, πειράσομαι ὑπὲρ πάντων τῶν πεπραγμένων μεθ’ ὑμῶν αὐτὸν τιμωρήσασθαι. περὶ μὲν οὖν τῶν ἄλλων Ἀρχεστρατίδης ἱκανῶς κατηγόρησε· καὶ γὰρ τοὺς νόμους ἐπέδειξε καὶ μάρτυρας πάντων παρέσχετο· ὅσα δ’ οὗτος παραλέλοιπεν, ἐγὼ καθ’ ἕκαστον ὑμᾶς διδάξω.

Πηγή: TLG

  • ἐπιτηδεύματα= ασχολίες
  • φιλοτιμοῦμαι= περηφανεύομαι
  • ἔνιοι= μερικοί

 

Παρατηρήσεις

  1. Ἡγοῦμαι μέν… λοιποῦ βελτίων. Να μεταφράσετε το παραπάνω απόσπασμα.

Μονάδες 10

  1. Για ποιους λόγους ο ρήτορας δηλώνει ότι θα τιμωρήσει με τη βοήθεια των δικαστών τον Αλκιβιάδη;

Μονάδες 10

 

  1. α)Να εντοπίσετε τέσσερα συνηρημένα ρήματα β´ τάξης (σε –εω) και να γράψετε το γ´ πληθυντικό οστικής ενεστώτα.

β) Να εντοπίσετε δυο ρήματα σε μέλλοντα και να γράψετε το απαρέμφατο και την μετοχή τους.

Μονάδες 10

  1. α)Να αναγνωρίσετε συντακτικά τις υπογραμμισμένες λέξεις του κειμένου: δικασταί, ὑπ’ αὐτοῦ, βελτίων, πρότερον, ὑπὲρ τῶν πεπραγμένων.

Μονάδες 10

 

β) τοιοῦτον γὰρ πολίτην ἑαυτὸν ἐξ ἀρχῆς παρέσχεν, ὥστε καὶ εἰ μή τις ἰδίᾳ ἀδικούμενος ὑπ’ αὐτοῦ τυγχάνει, οὐδὲν ἧττον προσήκει ἐκ τῶν ἄλλων ἐπιτηδευμάτων ἐχθρὸν αὐτὸν ἡγεῖσθαι.Στην παραπάνω ημιπερίοδο να εντοπίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις και να τις αναγνωρίσετε (εισαγωγή, εκφορά, συντακτική θέση)

Μονάδες 10

Επιμέλεια: Μαυρακάκης Μανόλης, Ρολάκη Μαρία, Ρούπα Μαρία, Ξημεράκη Κατερίνα, Ψαράκη Μάρω

 

 

https://www.horizontes.gr
http://www.patakis.gr/viewshopproduct.aspx?id=748940

Καινοτομία και ΤΠΕ στην Εκπαίδευση

0

Σύντομη Περιγραφή

Η Καινοτομία ως εφαρμοστικός όρος και έννοια είναι το ζητούμενο σε όλα τα πεδία και ιδιαίτερα στην εκπαίδευση. Οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) είναι μια ανερχόμενη πραγματικότητα του σήμερα και αδιαμφισβήτητο προαπαιτούμενο του αύριο. Το συγκεκριμένο επιμορφωτικό πρόγραμμα αφορά στην Καινοτομία στην Εκπαίδευση και αποσκοπεί στην παροχή θεωρητικών γνώσεων και πρακτικών υλοποίησης που ενσωματώνουν μια διαφορετική κουλτούρα στα εκπαιδευτικά ιδρύματα όσο και στη δυναμική των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στον χώρο της εκπαίδευσης.

Ψηφιακά παιχνίδια, ανθρώπινο δυναμικό και πολλά ακόμη στοιχεία που συμβάλλουν προς αυτήν την κατεύθυνση είναι δεδομένα που θα πραγματευθεί το συγκεκριμένο επιμορφωτικό πρόγραμμα το οποίο μέσω της πρακτικής εμπειρίας της επιμορφώτριας έρχεται να καλλιεργήσει γνώσεις και δεξιότητες προαπαιτούμενες και εφαρμοστέες για τον εκπαιδευτικό και τα στελέχη εκπαίδευσης του του αύριο. Το πρόγραμμα αφορά το λειτουργό της εκπαίδευσης οποιασδήποτε βαθμίδας, που επιθυμεί να καινοτομήσει, να διαφοροποιηθεί και να συμβάλει καταλυτικά σε οποιαδήποτε δομή ή ρόλο της εκπαίδευσης.

Κατηγορίες Δεκτών Υποψηφίων
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και στελέχη όλων των βαθμίδων, οι οποίοι θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για την καινοτομία και να αναγνωρίζουν τον σκοπό, τα χαρακτηριστικά και τους παράγοντες που επηρεάζουν –θετικά ή αρνητικά- την εισαγωγή της στον χώρο της εκπαίδευσης. Επίσης, απευθύνεται σε φοιτητές που θέλουν να ασχοληθούν με την εκπαίδευση και σε όλους όσοι θέλουν να κατανοήσουν την ιδιαίτερη σημασία της καινοτομίας για έναν εκπαιδευτικό οργανισμό (διευθυντές, προϊστάμενοι συναφών οργανισμών και φορέων κ.λπ.).

Μοριοδότηση – Αξιοποίηση
Η συγκεκριμένη επιμόρφωση, αποτελεί ισχυρό γνωστικό υπόβαθρο για προκηρύξεις σχετικές με:
1. Προϊσταμένους Νηπιαγωγείων και Προϊσταμένους Δημοτικών Σχολείων.
2. Προϊσταμένους τμημάτων εκπαιδευτικών θεμάτων
3. Υποδιευθυντές Σχολικών Μονάδων και Εργαστηριακών Κέντρων και Υπευθύνους τομέων Εργαστηριακών Κέντρων
4. Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου

e-employ.gr

 

http://www.patakis.gr/viewshopproduct.aspx?id=748940
Φιλολογικός Ιστότοπος
Περίληψη

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη εμπειρία πλοήγησης. Οι πληροφορίες αυτές αποθηκεύονται στον φυλλομετρητή σας και μας βοηθούν να μάθουμε την προτιμήσεις σας.