Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Συμεών Κεδίκογλου στον ραδιοσταθμό «Αθήνα 9,84».
Για την μεταρρύθμιση στη μέση εκπαίδευση:
«Είναι αρκετά ευρύς σχεδιασμός. Ήδη έχει προηγηθεί το δημοτικό με το νέο ψηφιακό σχολείο από την κ. Διαμαντοπούλου. Τώρα περνάμε στο νέο λύκειο ουσιαστικά, που είναι ένα κρίσιμο στάδιο γιατί ήταν ένα σημείο στην εκπαίδευσή μας που έπασχε. Όπως είχε καταντήσει τα τελευταία χρόνια το λύκειο για τους μαθητές ήταν απλά ένας προθάλαμος των πανελληνίων, για να περάσουν σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ και δεν έδιναν την απαιτούμενη σημασία, ώστε να πάρουν τις γενικές γνώσεις…
Αυτό το σχέδιο γίνεται μετά από μια διαβούλευση πέντε ετών. Από τον αρχικό διάλογο με το εθνικό συμβούλιο Παιδείας, όπου συμμετείχαν όλα τα κόμματα τα οποία ήθελαν. Δεν είναι κάτι καινούργιο και πράγματι δεν ανακαλύπτουμε την πυρίτιδα. Ουσιαστικά, συγκεντρώνουμε τις εμπειρίες των προηγούμενων συστημάτων, κρατάμε όλα τα καλά, ώστε να κάνουμε ένα σύστημα το οποίο πρώτον θα αποσυνδέει το απολυτήριο από τις πανελλήνιες και αυτό ήταν κάτι που το ζητούσαμε χρόνια. Δηλαδή, πρώτα το παιδί θα παίρνει το απολυτήριο και μετά, αν θέλει, θα δίνει εξετάσεις. Αυτή είναι μια εργαλειακή αποδέσμευση. Ουσιαστική αποδέσμευση είναι η αυτοτέλεια του λυκείου. Ενώ μέχρι τώρα υπήρχαν μαθήματα γενικής παιδείας και κατεύθυνσης, αλλάζουμε το ωρολόγιο πρόγραμμα και ουσιαστικά στην πρώτη λυκείου δίνουμε 100% μαθήματα γενικής παιδείας, για να παίξει το λύκειο τον ρόλο που πρέπει και να πάρει ο μαθητής τα εφόδια που χρειάζεται, την γενική παιδεία. Στην δευτέρα λυκείου αρχίζει μια μικρή τοποθέτηση, 20% μαθημάτων κατεύθυνσης, δύο κατευθύνσεις θετική και θεωρητική. Στην τρίτη λυκείου πια, αντιστρέφεται αυτό και το 80% των μαθημάτων είναι κατεύθυνσης».
Δημοσιογράφος: Αυτό θυμίζει και λίγο τις δέσμες, είναι κάποια επιστροφή στο παρελθόν…
Σ. Κεδίκογλου: «Βεβαίως. Άλλωστε θυμίζω ότι τα εξεταζόμενα μαθήματα από έξι γίνονται τέσσερα, γιατί βλέπουμε ότι τα τέσσερα είναι αρκετά και δεν χρειάζεται να φορτώνουμε τον μαθητή. Δίνουμε τις απαραίτητες ώρες που χρειάζεται το παιδί, για να μην πάει φροντιστήριο στην τελευταία τάξη. Για παράδειγμα, έντεκα ώρες αρχαία, οχτώ ώρες μαθηματικά, που είναι αρκετά μεγάλος αριθμός. Ένας καινούργιος θεσμός που εισάγεται είναι η τράπεζα των θεμάτων. Δηλαδή το 50% των θεμάτων στις προαγωγικές εξετάσεις πρώτης και δευτέρας λυκείου είναι από θέματα του οικείου καθηγητή και το υπόλοιπο 50% είναι από τράπεζες θεμάτων κοινές για όλα τα σχολεία. Με αυτό τον τρόπο, ουσιαστικά, πιέζουμε τον καθηγητή να εξαντλήσει την ύλη. Γιατί μέχρι τώρα υπήρχαν καθηγητές που πήγαιναν με έναν άλλο βηματισμό… Επίσης, η απόδοση ενός μαθητή συνολικά και στα τρία χρόνια της φοίτησής του μετράει με έναν συντελεστή. Ο μέσος όρος που είχε, με τις προαγωγικές εξετάσεις, προφορικά και γραπτά, σε όλες τις τάξεις του λυκείου μετράει με έναν συντελεστή, ώστε να δίνουμε έμφαση και ο καλός μαθητής που όλα τα χρόνια προσπαθούσε, επιβραβεύεται και δεν κρίνεται από ένα τυχαίο γεγονός, μια ατυχία της στιγμής, αν δεν πάει καλά σε ένα μάθημα».
Δημοσιογράφος: Αυτά πότε θα ισχύσουν, πότε θα ψηφιστούν;
Σ. Κεδίκογλου: «Στις 27 του μηνός κατατίθενται στην Βουλή. Στόχος είναι μέχρι τις 6 Σεπτεμβρίου να έχουν ψηφιστεί, αφού περάσουν από τις αρμόδιες επιτροπές και την ολομέλεια και στην συνέχεια, θα ισχύσουν για την φετινή πρώτη λυκείου. Δηλαδή, οι πανελλήνιες εξετάσεις του 2016 θα διεξαχθούν με το καινούργιο σύστημα».
Δημοσιογράφος: Υπάρχουν και κάποιες καινοτομίες, όπως αυτό που ανακοινώσατε για την Πληροφορική στην τρίτη λυκείου, το οποίο ήταν αναγκαίο…
Σ. Κεδίκογλου: «Είναι πια βασικό μάθημα η Πληροφορική, γι’ αυτό και το βάζουμε. Επίσης μια μεγάλη καινοτομία είναι στο τεχνολογικό λύκειο, όπου δυστυχώς στην Ελλάδα είχαμε αντιστροφή των ποσοστών. Ενώ στο εξωτερικό το 70% των μαθητών πάνε στην τεχνολογική εκπαίδευση και έχουμε τεχνίτες κ.λπ., εδώ είχαμε 30%. Θέλουμε να αναβαθμίσουμε το τεχνικό λύκειο και αυτό που κάνουμε είναι μετά την τριετή φοίτηση και το πτυχίο που παίρνουν -το οποίο είναι επιπέδου 3 στα επαγγελματικά δικαιώματα-, δίνουμε άλλον έναν προαιρετικό χρόνο, μαθητεία, για όποια παιδιά θέλουν να συνεχίσουν, σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ με θεωρητικά μαθήματα, κυρίως όμως στον χώρο εργασίας, όπου βλέπουν πραγματικά τις συνθήκες που επικρατούν, κάνουν την πρακτική τους και είναι πιο έτοιμοι να βγουν στην αγορά εργασίας. Δίνουμε έτσι και κίνητρο στον εργοδότη να προσλάβει κάποιο παιδί, μη πληρώνοντας ασφαλιστικές εισφορές για δύο χρόνια».
* Για κινητικότητα και απεργίες των καθηγητών:
«Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα αυτή την θέση, είπα ότι ο εκπαιδευτικός πρέπει να είναι συνεργάτης, σύμμαχος και συμπαραστάτης. Καταλαβαίνουμε ότι αυτή την στιγμή πιέζεται, έχει αδικηθεί οικονομικά και είναι από τα επαγγέλματα στα οποία θα πρέπει, όταν τα πράγματα πάνε καλύτερα, να αρθούν αυτές οι αδικίες, αλλά το εκπαιδευτικό μας σύστημα βασίζεται και στο φιλότιμο αυτών των ανθρώπων. Οποιαδήποτε κριτική είναι καλοπροαίρετη, την καταλαβαίνω. Ήδη μέσα από την διαβούλευση δεχτήκαμε περίπου 3.000 μηνύματα και πολλά πράγματα τα διορθώνουμε, γιατί κανένας δεν είναι αλάθητος. Όχι όμως να ασκείται κριτική που ό,τι και να φέρεις, ό,τι και να γίνει, ο άλλος έχει αποφασίσει για μικροκομματικούς λόγους ή για λόγους συνδικαλιστικού συμφέροντος, καθαρά και μόνο, να πει ότι εγώ είμαι απέναντι…».
Για το Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ.