Άρχισε επί ημερών του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. η απομαζικοποίηση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και μάλιστα με έναν προκλητικά απαράδεκτο τρόπο. Γιατί δεν έχει γίνει καμιά σχετική προετοιμασία για ένα μέτρο περιοριστικής πολιτικής, που ενδιαφέρει ζωτικά τους σχεδιασμούς ζωής και τις επαγγελματικές φιλοδοξίες δεκάδων χιλιάδων υποψήφιων φοιτητών.
Και η όλη κυνικότητα της απόφασης του Υπουργείου Παιδείας είναι ότι αφορά τις Σχολές υψηλής ζήτησης, εκεί που οι μαθητές και οι μαθήτριες προσβλέπουν με μεγαλύτερη απαιτητικότητα και ιδιαίτερη ένταση. Το ποσοστό περικοπής των θέσεων των εισαγόμενων είναι ιδιαίτερα υψηλό. Έτσι, για παράδειγμα, στην Ιατρική Αθήνας οι θέσεις φέτος γίνονται 140 από 190, στην Ιατρική Θεσσαλονίκης 130 από 180, στην Ιατρική Θράκης 120 από 150, στην Ιατρική Θεσσαλίας 80 από 100, στην Ιατρική Κρήτης 95 από 125. Έχουμε δηλαδή περικοπή 180 θέσεων ή ποσοστό περίπου 25%! Ένας στους τέσσερις υποψήφιους της Ιατρικής δεν θα εισαχθεί φέτος σε σχέση με πέρυσι στην Ιατρική, γιατί έτσι αποφάσισε με τον πιο αυθαίρετο τρόπο ο ΣΥ.ΡΙ.Ζ.Α και ο κ. Γαβρόγλου! Το ίδιο φαινόμενο παρατηρούμε και στις Πολυτεχνικές σχολές, στις Νομικές, στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας κλπ.
Και ενώ θα έπρεπε ένα τέτοιο μέτρο να αφορά εκείνα τα τμήματα και εκείνες τις Σχολές, στα οποία έχουμε πλασματική πανεπιστημιακή ζήτηση και στα οποία παρατηρείται μια μεγάλη εγκατάλειψη των σπουδών, η περικοπή των εισακτέων γίνεται εκεί που υπάρχει έντονο εκπαιδευτικό, κοινωνικό και επαγγελματικό ενδιαφέρον! Θα γυρίσουμε 20 χρόνια πριν στις εισαγωγικές εξετάσεις της δεκαετίας του 1990, πριν τη μαζικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με το Ν.2525/1997, στις οποίες μαθητές που έγραφαν ακόμα και 19 στις Πανελλαδικές Εξετάσεις – ήσαν δηλαδή απόλυτα αριστούχοι – δεν εισάγονταν στην Ιατρική και εθεωρούντο αποτυχόντες!
Θεωρούμε ότι αυτή η επιλογή είναι αντιεκπαιδευτική και απαράδεκτη. Δεν μπορεί η συγκυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ. να ανακόπτει την πανεπιστημιακή ζήτηση στις Σχολές που προτιμάει η νεολαία. Δεν είμαστε σε καθεστώς διευθυνόμενης οικονομίας. Δεν είναι θέμα πολιτικό το πού και πώς θα μορφωθούν οι νέοι ούτε το ποιες επαγγελματικές επιλογές θα κάνουν.
Αλλά τι θα τροφοδοτήσει τελικά η απόφαση αυτή του Υπουργείου; Απλώς το τμήμα αυτό των μαθητών – που κατά τεκμήριο είναι και το πιο καλά εκπαιδευμένο, το πιο φιλόδοξο και το πιο ελπιδοφόρο – θα αναγκαστεί να αναζητήσει την πανεπιστημιακή εκπαίδευση σε χώρες της Βαλκανικής και μάλιστα σε περίοδο φοβερής και παρατεταμένης κρίσης της χώρας μας.
Δεν υπάρχει καμιά αιτιολόγηση περί της ανεργίας πτυχιούχων και της εκ τούτου περικοπής. Γιατί ούτε την επίλυση της ανεργίας των πιο μικρών ποσοστών μπορεί να λύσει η συγκυβέρνηση – αντίθετα με την εντεινόμενη ύφεση της εθνικής οικονομίας λόγω της αδιέξοδης πολιτικής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. οξύνεται η ανεργία – ούτε τη φυγή των υποψηφίων για σπουδές προς τη Βαλκανική μπορεί να εμποδίσει ούτε τη φυγή των νέων επιστημόνων προς τις χώρες της Μεσευρώπης μπορεί να αναχαιτίσει.
Τελικά, δεν είναι τυχαίο που ο κ. Γαβρόγλου μιλάει συνεχώς για «ελεύθερη πρόσβαση». Αναφέρεται στην πρόσβαση που δεν υπάρχει ζήτηση! Είναι τόσο κυνικός! Δεν είναι ακόμα τυχαίο που διαρκώς διαβάλλει τις Πανελλαδικές εξετάσεις, γιατί είχε στη σκέψη του την αποδόμηση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Και το πιο φοβερό είναι ότι όχι μόνο δεν μπορεί να τις καταργήσει αλλά τις επιβεβαιώνει ξανά με τον πιο πανηγυρικό τρόπο, αφού επαναφέρει μια παραλλαγή του συστήματος πρόσληψης της δεκαετίας του 1980. Θέλουν να ξεχνούν ή ίσως και να μην ξέρουν οι περισπούδαστοι σχεδιαστές της «καινοτομίας και των νεωτερισμών» ότι η συμμετοχή του Λυκείου τότε εγκαταλείφθηκε ακριβώς λόγω του πληθωρισμού των αριστούχων και με τον οποίο το ποσοστό της συμμετοχής του 25% του Λυκείου ουσιαστικά είχε μηδενιστεί. Και φυσικά δεν προχώρησε ποτέ η μετεξέλιξη το 25% του απολυτηρίου ώστε να γίνει σταδιακά 100%.
Να λοιπόν τι θέλει ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. που αποδομεί την «κορυφή» της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, να δημιουργηθεί με κυβερνητικό σχέδιο ένα επιστημονικό σώμα της νεολαίας σε τομείς που η ίδια η νεολαία δεν προτιμά. Να και η χρησιμότητα της απαράδεκτης ιδεολογικής απόρριψης της αριστείας – της αριστείας που τα σχολεία καλλιεργούν και επιβραβεύουν. Να και η απάτη της ελεύθερης πρόσβασης. Να γιατί καταργήθηκε το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας.
Καλούμε την εκπαιδευτική κοινότητα – το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ ας μην ταράσσεται… -, τους κοινωνικούς φορείς και τα κόμματα να αντιδράσουν στις προκλητικά απαράδεκτες επιλογές του Υπουργού Παιδείας. Έτσι κι αλλιώς αυτή η αντιεκπαιδευτική πολιτική του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. θα ανατραπεί από την ίδια την εξέλιξη των πραγμάτων. Αλλά γιατί να ακυρώσουν τα σχέδιά τους και τα όνειρά τους οι φετινοί μαθητές και μαθήτριες που θα είναι και αριστούχοι των σχολείων μας;
Η Γραμματεία της
Προοδευτικής Ενότητας Καθηγητών (ΠΕΚ)