Υπάρχει η εντύπωση, ότι τα φροντιστήρια παρέχουν συμπληρωματική ή παράλληλη ή ενισχυτική εκπαίδευση παραμένοντας στην ουρά του σχολείου.
Υπάρχουν βάσιμοι λόγοι να πιστεύουμε, ότι παρέχουν πρωτογενείς μεθόδους διδασκαλίας, με άλλα λόγια, σε πολλά θέματα ηγούνται της εκπαίδευσης.
Λόγος 1ος – ΤΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ
Στα φροντιστήρια, μελετάμε τρόπους μεθόδευσης της θεωρίας και των ασκήσεων. Όταν βγαίνουμε από την τάξη κρατάμε ζωντανή την εικόνα της τάξης και με τον πιο άμεσο και γρήγορο τρόπο, το καταγράφουμε στις σημειώσεις μας που είναι θεωρία μεθοδευμένη, ασκήσεις και μεθοδολογία των ασκήσεων. Αυτή είναι η φάση της πρωτογενούς καταγραφής.
Όταν τα εγχειρίδια αυτά αποκτήσουν πιο ολοκληρωμένη μορφή, τυπώνονται και πωλούνται στο εμπόριο. Αυτή είναι η φάση της δημοσιοποίησης
Με δημοσιοποιημένη πλέον αυτή τη γνώση, και οι καθηγητές των σχολείων προσαρμόζουν τη διδακτική τους στις μεθοδολογίες που αναπτύχθηκαν αρχικά στα φροντιστήρια.
Με την εμπειρία αυτή συγγράφονται σχολικά βιβλία, από καθηγητές που πολύ συχνά είναι φροντιστές. Αυτή είναι η φάση του «κλειδώματος» των μεθόδων.
Με το τελευταίο αυτό στάδιο, κλείνει ο κύκλος «φροντιστηριακές σημειώσεις – βοήθημα του εμπορίου – σχολικό βιβλίο»
Παρατηρούμε εδώ, ότι τα φροντιστήρια λειτουργούν σαν «ινστιτούτα μελέτης της διδακτικής και της μεθοδολογίας»
Λόγος 2ος – Η ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ
Οι αποστάσεις μαθητή – καθηγητή στα φροντιστήρια είναι πολύ μικρότερες και αυτό σημαίνει, ότι αναπτύσσεται άλλη ψυχολογία της διδασκαλίας.
Ο καθηγητής παίρνει δύο θέσεις κυρίως, του εισηγητή, – όρθιος στον πίνακα και του αρχηγού ομάδας καθιστός μαζί με τους μαθητές.
Η ψυχολογία αυτή πάντα θα προηγείται από το σχολείο που ολοένα μειώνει τους μαθητές στις τάξεις αλλά έχει προηγηθεί η εμπειρία αυτής της ψυχολογίας από τα φροντιστήρια.
Λόγος 3ος – Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Τα φροντιστήρια πρώτα απέκτησαν ιστότοπους πολύ πριν από τα σχολεία, Πρώτα ανάρτησαν υλικό για μελέτη, πρώτα χρησιμοποίησαν εκπαιδευτικές μικροεφαρμογές μέσω υπολογιστή.
Τελικά ποιος ηγείται και ποιος ακολουθεί;