Λαμβάνοντας υπ όψιν το περιεχόμενο των παρακάτω προτάσεων, να καταγράψετε τα συνώνυμα των παρακάτω υπογραμμισμένων λέξεων.
1. Ο αλτρουισμός αποτελεί βασική προϋπόθεση για ομαλή κοινωνική συμβίωση. |
|
2. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης εγκωμίασαν τον διάσημο ποδοσφαιριστή, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στο ήθος και την ταπεινότητα του. |
|
3. Οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν στο διαδίκτυο απαιτούν συνεχή αφύπνιση των γονέων και των αρμόδιων φορέων. |
|
4. Όσοι καπηλεύονται το όνομα της δημοκρατίας είναι άξιοι αποδοκιμασίας. |
|
5. Ο νεποτισμός, φαινόμενο που ευδοκιμεί στις μέρες μας, καταργεί την αξιοκρατία και τη διαφάνεια των θεσμών. |
|
6. Οι μηχανορραφίες στο Βυζάντιο αποτελούσαν συχνό φαινόμενο που οδηγούσε στην ανατροπή πολλών αυτοκρατόρων. |
|
7. Η μαζικοποίηση κατακρεουργεί την ανεξαρτησία της σκέψης και την ελευθερία της βούλησης. |
|
8. Ο πόλεμος δεν έπληξε μόνο τα δύο αντίπαλα στρατόπεδα, αλλά και την οικονομία όλων των όμορων χωρών. |
|
9. Η στάση των πνευματικών ταγών απέναντι στα φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα συμβάλλει καθοριστικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των νέων. |
|
10. Οι παρωχημένες υποσχέσεις των δημαγωγών δεν κατάφεραν να πείσουν τους πολίτες, οι οποίοι τους καταψήφισαν. |
|
11. Όποιος συναγελάζεται με φαύλους ανθρώπους, αργά ή γρήγορα θα οδηγηθεί σε ανάλογες συμπεριφορές. |
|
12. Ευθύνη των Μ.Μ. Ε. είναι να στηλιτεύει τα κακώς κείμενα της πολιτικής και κοινωνικής ζωής. |
|
13. Η κατάτμηση του μετοχικού κεφαλαίου οδήγησε στην παρακμή της επιχείρησης. |
|
14. Απάντησε στην ερώτηση μας με ένα επίπλαστο χαμόγελο. |
|
15. Η ιταμότητα των πολιτικών του αντιπάλων δεν ήταν ικανή να πτοήσει την αισιοδοξία του. |
|
16. Η επίνευση στα σχέδια του πολέμου υποδηλώνει και συνενοχή στην καταστροφή του πλανήτη. |
|
17. Οι σύγχρονες κοινωνίες αποτελούνται από ποικίλα ετερόκλητα στοιχεία. |
|
18. Πίσω από την άρνηση του λανθάνει η υστεροβουλία του. |
|
19. Όποιος δεν είναι φερέγγυος δεν αξίζει την εμπιστοσύνη των οικείων του. |
|
20. Ο φόβος που εμφωλεύει στις ψυχές των λαών μπορεί να οδηγήσει σε βίαια ξεσπάσματα και σε άνοδο του εθνικισμού. |
|
Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις με τις αντώνυμες τους.
1. άβουλος |
καταπονημένος |
2. ακατάβλητος |
επιδερμικός |
3. αναπόφευκτος |
ιδρύω |
4. δηκτικός |
επιδοκιμασία |
5. αποσαρθρώνω |
ασταθής |
6. νεωτερισμός |
ανυπομονησία |
7. ονειδισμός |
αποφασιστικός |
8. πάγιος |
συντηρητισμός |
9. στωικότητα |
αποτρέψιμος |
10. υποδόριος |
κολακευτικός |
Να αντικατασταθούν οι λέξεις του παρακάτω κειμένου με άλλες ισοδύναμες.
Η ιδιοποίηση δημοσίου χρήματος αποτελεί συχνό φαινόμενο της σύγχρονης κρατικής μηχανής. Η ωφέλεια για τον δράστη είναι προσωρινή, αλλά για την κοινωνία η πράξη αυτή έχει επιζήμιες συνέπειες. Οι αρνητικές διαστάσεις είναι ποικίλες και πολύπλευρες. Αρχικά, ο φταίχτης οδηγείται σε αντικοινωνικές συμπεριφορές όπως η ιδιοτέλεια και η φυγοπονία. Παράλληλα, υποβιβάζεται ο προσωπικός μόχθος, δημιουργώντας ανισότητες, διχόνοια και αντιζηλίες. Έτσι, υπονομεύεται η πρόοδος μιας ήδη χαώδους κοινωνίας.
Να γραφούν τα συνώνυμα και τα αντώνυμα των παρακάτω ουσιαστικών και επιθέτων.
1. συγκατάθεση |
|
|
2. ορθολογικός |
|
|
3. ψεγάδι |
|
|
4. μειλίχιος |
|
|
5. άτεγκτος |
|
|
6. κατάργηση |
|
|
7. κοινότοπος |
|
|
8. θρυαλλίδα |
|
|
9. επικύρωση |
|
|
10. κλυδωνισμός |
|
|
Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο των λέξεων που υπάρχει στο παρακάτω πλαίσιο. (Δύο λέξεις περισσεύουν)
Ολιγαρκής, κατακερματισμός, έκβαση, ενεός, πομφόλυγες, ραστώνη, οίηση, αμύητος, δηκτικός, αλώβητος, περάτωση, έκλυση |
- Το ………………………….. σχόλιο του οικοδεσπότη ήταν αρκετό ώστε να προκαλέσει αμηχανία στην ομήγυρη.
- ……………………………….. καθώς ήταν, δεν επιθυμούσε την ποσότητα, αλλά την ποιότητα στη ζωή του.
- Ο μαθητής παρακολουθούσε τη διάλεξη …………………… μπροστά στο πλήθος των νέων γνώσεων.
- Σε περίπτωση που κάποιος είναι ………………… στους κλυδωνισμούς της πολικής ζωής, δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στο έργο του με ψυχραιμία.
- Θα χρειαστεί αρκετός χρόνος για την ……………………………. του έργου.
- Η ……………………….. των ηθών μπορεί να οδηγήσει σε εκτροχιασμό της κοινωνίας και σε διαφθορά της νεολαίας.
- Ο ……………………….. των σκέψεών του δεν του επέτρεπε να αφοσιωθεί στη συγγραφή του δοκιμίου.
- Παρά το γεγονός ότι οι γονείς του τον μεγάλωσαν με σύνεση και μετριοπάθεια, η …………………. ήταν φανερή σε κάθε πτυχή της ζωής του, ακόμη και στον τρόπο που μιλούσε.
- Οι αστείρευτες υποσχέσεις μετατράπηκαν σε …………………….. που οδήγησαν το ακροατήριο σε αποδοκιμασίες.
- Η ……………………… τους θερινούς μήνες είναι απαραίτητη για την ψυχική ηρεμία των μαθητών.
Να διαγράψετε τη λέξη που δεν ταιριάζει.
- εικάζω, υποθέτω, προσιδιάζω, πιθανολογώ, φαντάζομαι
- εξακριβώνω, διαβάλλω, κατηγορώ, συκοφαντώ, διασύρω
- υποχωρητικός συμβιβαστικός, διαλλακτικός, μετριοπαθής, έωλος
- ήπιος, πράος, δυσβάσταχτος, μειλίχιος, γαλήνιος
- άκαρπος, μάταιος, άσκοπος, τελεσφόρος, άστοχος
- χλευασμός, εμπαιγμός, ειρωνεία, ένδεια, σκώμμα
- επενέργεια, επιβολή, επιτυχία, επίδραση, επήρεια
- χιμαιρικός, πραγματικός, ουτοπικός, ανεδαφικός, απραγματοποίητος
Να γίνει αντιστοίχηση των λέξεων με τις σημασίες τους.
διυλίζω
|
χαλιναγώγηση |
ευεπίφορος |
φιλτράρω |
συγχρωτίζομαι |
σύμφυρμα |
τιθάσευση |
συναναστρέφομαι |
φερέπονος |
καιροσκοπισμός |
πακτωλός |
κατακρίνω |
στηλιτεύω |
περιπλανώμενος |
συμπίλημα |
πλούσια και ανεξάντλητη πηγή αγαθών |
φερέοικος |
επιρρεπής, προδιατεθειμένος |
αριβισμός |
καρτερικός |
Να γραφούν τα συνώνυμα των παρακάτω λέξεων λαμβάνοντας υπ όψιν το περιεχόμενο των προτάσεων.
- Η περίληψη του δοκιμίου που διαβάστηκε ήταν εύληπτη από όλους τους μαθητές. ……………………………………..
- Η πολιτική χειραφέτηση των γυναικών έδωσε σπουδαία ώθηση στη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους.……………………………………..
- Οι παλαιικοί θρύλοι συντελούν στην βαθύτερη γνώση του πολιτισμού. ……………………………………..
- Ο πρωθυπουργός επωμίστηκε την ευθύνη για την αποτυχία των διαπραγματεύσεων. ……………………………………..
- Η διαφθορά αποτέλεσε φθοροποιό δύναμη της κρατικής μηχανής και οδήγησε στην εξασθένιση του κράτους.……………………………………..
- Η νεωτεριστικές απόψεις που εκφωνήθηκαν στο συνέδριο εντυπωσίασαν τους παρευρισκομένους.……………………………………..
- Η απομύζηση των φυσικών πόρων οδήγησε την άλλοτε ανεπτυγμένη περιοχή σε μαρασμό. ……………………………………..
- Η περιθωριοποίηση μαθητών από τους ίδιους του συμμαθητές τους, βλάπτει τη συνοχή της κοινότητας. ……………………………………..
- Ο κολασμός των αδικούντων οφείλει να αποσκοπεί στο σωφρονισμό και όχι στην εκδίκηση. ……………………………………..
- Οι παλινωδίες του γνωστού πολιτικού προκάλεσαν σοβαρές αντιδράσεις ακόμη και από υπερασπιστές της παράταξης του. ……………………………………..
Νεοελληνική Γλώσσα | Ασκήσεις |