Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού
Μπαίνοντας στην τελική ευθεία και των φετινών Πανελληνίων, ομολογώ ότι τη χρονιά αυτή ζούμε πραγματικά πρωτόγνωρες καταστάσεις, μαθητές και εκπαιδευτικοί μαζί… Φτάσαμε λοιπόν σε σημείο οι μαθητές της Β’ Λυκείου να αγωνιούν σχεδόν το ίδιο με τους μαθητές της φετινής Γ’ τάξης, μόνο και μόνο επειδή οι ιθύνοντες του υπουργείου καθυστερούν χαρακτηριστικά να μας ενημερώσουν σχετικά με το νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, τη διδακτέα ύλη, τον ακριβή τρόπο εφαρμογής του και φυσικά να δώσουν ένα τέλος στην αγωνία ώστε επιτέλους να αρχίσουμε την προετοιμασία για την επόμενη «φουρνιά» Πανελληνίων και να γνωρίζουμε που «πατάμε»…
Προσπαθώντας να αλιεύσουμε πληροφορίες καθημερινά μέσα από τον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο σχετικά με την ημερομηνία ανακοίνωσης των αλλαγών, στις αρχές της εβδομάδας έπεσα επάνω στην είδηση που έλεγε ότι «Ακόμη ετοιμάζεται το Σχέδιο αλλαγών για το Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ». Η αρχική οργή μου μετατράπηκε σε ενδιαφέρον να διαβάσω περαιτέρω το άρθρο μήπως και τελικά έλεγε κάτι καινούργιο, αλλά τελικά στην ουσία δεν έγινα σοφότερος ούτε κατά το ελάχιστο, εκτός από το γεγονός ότι πιθανότατα πρώτα θα ανακοινωθεί η διδακτέα ύλη και μετά το νέο σύστημα!!! Πρώτα δηλαδή η ύλη των μαθημάτων και μετά ο νόμος με τα μαθήματα και όλα τα σχετικά!
Αναρωτιέμαι λοιπόν, με το φτωχό μου μυαλό: Στο μάθημα της Κοινωνιολογίας για παράδειγμα που θα αντικαταστήσει τα Λατινικά στην Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών, ποια ύλη θα δοθεί; Από ποιο βιβλίο; Εδώ δεν έχουν αποφασίσει το βιβλίο, πώς θα δώσουν την ύλη; Οι χειρισμοί σε ζητήματα Παιδείας σίγουρα δεν πρέπει να είναι αδέξιοι και οφείλουν να γίνονται με τέτοιο τρόπο ώστε να διασφαλίζονται οι σωστές συνθήκες συμμετοχής σε μια τόσο επίπονη διαδικασία, όπως αυτή των Πανελληνίων…
Στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί ότι αυτές οι εξαγγελίες ήταν προγραμματισμένες για τέλη Ιουλίου (μετά από καθυστερήσεις) και αναβλήθηκαν λόγω της πυρκαγιάς στο Μάτι. Τώρα – μετά από 6 ολόκληρους μήνες κι ενώ το σχολικό έτος βρίσκεται στο μέσον του, θυμήθηκαν να μας πουν ότι θα καθυστερήσουν λίγο ακόμα! Τι να σχολιάσεις πια; Είναι πραγματικά λυπηρό… Προφανώς όσοι ασχολούνται με το ζήτημα ζούνε μακριά από σχολεία, την αγωνία των μαθητών και των γονέων τους, τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών. Δηλαδή δεν υπάρχει κάποιος εκεί στο υπουργείο να αντιληφθεί ότι είναι απαράδεκτο οι μαθητές της Β’ Λυκείου να μη γνωρίζουν τον ακριβή τρόπο με τον οποίο θα τρέξουν στον στίβο των Πανελληνίων; Χάλασε δηλαδή ο κόσμος να εφαρμοστεί από τους μαθητές της φετινής Α’ Λυκείου;
Οι αλλαγές στο Λύκειο με το νέο σύστημα (;)
Αν υποθέσουμε ότι σύντομα θα ανακοινωθεί το νέο σύστημα πρόσβασης στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, το φως της δημοσιότητας έχουν δει ορισμένες από τις βασικές αλλαγές που θα γίνουν, βασισμένες πάντα στις τελευταίες ανακοινώσεις που έκανε ο υπουργός Παιδείας. Άλλωστε όπως διαβεβαίωσε ο Κ. Γαβρόγλου όποιες τροποποιήσεις γίνουν στο αρχικό σχέδιο η κεντρική φιλοσοφία δεν θα αλλάξει.
Σε κάθε περίπτωση θα σταθούμε -κυρίως- σε όσες αλλαγές αφορούν τους φετινούς μαθητές της Β’ Λυκείου καθώς η αγωνία έχει χτυπήσει κόκκινο. Για τις υπόλοιπες αλλαγές σε προγράμματα σπουδών κλπ. θα περιμένουμε να ανακοινωθούν πρώτα με το καλό και στη συνέχεια θα μπορούμε να εκφέρουμε άποψη. Αρχικά πρέπει να τονιστεί ότι πιθανότατα οι αλλαγές θα ισχύσουν από το σχολικό έτος 2019 – 2020. Δηλαδή το νέο σύστημα θα το «εγκαινιάσουν» οι μαθητές που φοιτούν φέτος στη Β’ Λυκείου. Παράλληλα το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής επεξεργάζονται νέα προγράμματα σπουδών για το Γυμνάσιο και για την Α’ και Β’ Λυκείου, ενώ θα θεσμοθετηθεί το Εθνικό Σχέδιο Επιμόρφωσης των Εκπαιδευτικών, μέσα από το οποίο θα γίνει η σχετική επιμόρφωση.
Σχετικά τώρα με τον ρόλο της Β’ και Γ’ Λυκείου, το πιο πιθανό είναι στη Β’ τάξη να ολοκληρώνονται οι εγκύκλιες σπουδές και στη Γ’ ο μαθητής να αποκτά έναν χαρακτήρα προπαρασκευαστικής τάξης για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Οι τρεις Ομάδες Προσανατολισμού, θα γίνουν τέσσερις, κάθε μία από τις οποίες θα αντιστοιχεί σε ένα Επιστημονικό Πεδίο. Η σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών διαιρείται σε δύο Ομάδες Προσανατολισμού, την Ομάδα Προσανατολισμού «Θετικές Σπουδές» και την Ομάδα Προσανατολισμού «Σπουδές Υγείας». Η πρώτη οδηγεί στο δεύτερο και η δεύτερη στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο.
Κάθε Ομάδα Προσανατολισμού περιλαμβάνει μόνο τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν τόσο για το απολυτήριο όσο και για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επιπρόσθετα καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας και όλα τα μαθήματα θα έχουν την ίδια ακριβώς βαρύτητα.
Ως προς τα μαθήματα, αντικαθίσταται το μάθημα των Λατινικών με το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Τα βασικά μαθήματα της κάθε ομάδας θα είναι τα ίδια με την αντίστοιχη σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού, με εξαίρεση, όπως είπαμε, την αντικατάσταση των Λατινικών από το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Μια αλλαγή που κατά τη γνώμη μου είναι απαράδεκτη για λόγους που έχουμε εξηγήσει σε προηγούμενο άρθρο μου στον -πάντα- φιλόξενο «www.filologikos-istotopos.gr». Επίσης, τα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία ενοποιούνται στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, το οποίο είναι εξεταζόμενο για όλους τους υποψηφίους.
Τέλος και όσον αφορά την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αμέσως μετά την ολοκλήρωση της Β’ Λυκείου (τον Ιούλιο), όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α’ δήλωση προτίμησης (μηχανογραφικό) με τις 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν.
Ας ελπίσουμε λοιπόν οι ανακοινώσεις να μην καθυστερήσουν άλλο διότι η αργοπορία σε τόσο σημαντικά ζητήματα μόνο προβλήματα μπορεί να προκαλέσει. Πόσο μάλλον όταν έχεις αποφασίσει ότι οι αλλαγές που αφορούν την αναμόρφωση της Γ΄ Λυκείου θα εφαρμοσθούν από την επόμενη σχολική χρονιά (2019-2020), και όχι τη μεθεπόμενη, όπως είθισται να συμβαίνει σε κάθε αλλαγή εξεταστικού συστήματος προκειμένου να μην «αιφνιδιάζονται» οι μαθητές της εκάστοτε δεύτερης τάξης, οι μαθητές της φετινής Β΄ Λυκείου.