Του Νίκου Τσούλια
Στους καιρούς της παρακμής, της κρίσης και της δημαγωγίας όλο και περισσότερα «τέρατα» εμφανίζονται. Ο κ. Γαβρόγλου και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ακροδεξιών βουλευτών κατηγορούν ένα επιμέρους πρόβλημα του λυκείου και ταυτόχρονα νομοθετούν την ολοκληρωτική επικράτηση του προβλήματος! Κάτι παρόμοιο που έκαναν «καταργώντας» τα δύο πρώτα μνημόνια ψηφίζοντας δύο νέα και επαχθέστερα μνημόνια.
«Ξέρετε ότι είμαστε η μόνη χώρα που δεν έχει Γ’ Λυκείου; Η Γ’ Λυκείου είναι μόνο στα χαρτιά, δεν υπάρχει. Ειδικά τώρα. Όλοι κάτι παζάρια κάνουν με τις απουσίες και δεν πατάνε και σε όλη τη διάρκεια. Τα παιδιά δέχονται αυτό που δέχονται οι γονείς τους, δηλαδή ότι στο πανεπιστήμιο σε βάζει το φροντιστήριο και τα ιδιαίτερα και όχι το σχολείο. Εμείς δεν μπορούμε να το δεχθούμε αυτό».
Ναι, είναι δήλωση του Υπουργού Παιδείας. Μόνο αυτός από όλο το πολιτικό σύστημα αλλά και από την εκπαιδευτική κοινότητα είδε με «λυτρωτικό» τρόπο το πρόβλημα της Γ΄ λυκείου και επιχειρεί να το λύσει υιοθετώντας και διευρύνοντας τον πυρήνα του προβλήματος! Είναι κυνικός, γιατί βασιζόμενος σε ένα υπαρκτό και δύσκολο πρόβλημα της Γ΄ τάξης – να υπηρετεί ταυτόχρονα και το εκπαιδευτικό περιεχόμενο του λυκείου και το σύστημα πρόσβασης – αντί να το αντιμετωπίσει σε κάποιο βαθμό τουλάχιστον, προχωρεί σε μια θεσμική διάλυση του λυκείου.
Και τι λέει; «Αφού η Γ΄ τάξη δεν λειτουργεί σωστά, τη βγάζουμε από τη βασική εκπαίδευση». Αποκόπτει την Γ΄ τάξη από το περιεχόμενο και τη βασική αποστολή του λυκείου και τη μετατρέπει σε φροντιστήριο μέσα στο σχολείο! Ο θρίαμβος της φροντιστηριακής σύλληψης εισάγεται από τον κ. Γαβρόγλου μέσα στη γενική εκπαίδευση. Και να ποιες θα είναι οι εξελίξεις αυτού του απαράδεκτου νομοθετήματος.
Υπάρχει ποτέ περίπτωση να σταματήσουν τα φροντιστήρια, επειδή μετατρέπεται η Γ΄ τάξη σε φροντιστήριο; Ή, τουναντίον, με αυτό το μέτρο επιβραβεύεται η φροντιστηριακή αντίληψη ως μια γενική εκδοχή ακόμα και της θεσμικής εκπαίδευσης; Είδε ο κ. Γαβρόγλου να ανησυχεί κανένας από το χώρο των φροντιστηρίων; Το αντίθετο ακριβώς συμβαίνει. Όλοι οι εκπαιδευτικοί φορείς και οι επιστημονικές ενώσεις διαφωνούν με τον πιο απόλυτο τρόπο στο νομοθετικό έκτρωμά του. Όσο για τα φροντιστήρια ετοιμάζονται για το νέο σχήμα τους, το οποίο θα περιλαμβάνει αύξηση των δικών τους ωρών!
Με αυτό τον τρόπο, δεν θα μεταφερθεί ακόμα πιο έντονα το κλίμα που είχε μέχρι τώρα η Γ΄ τάξη στη Β΄ τάξη; Δεν θα γίνει δηλαδή η αυριανή Β΄ τάξη σαν τη σημερινή Γ΄ τάξη; Θα ζήσουμε έναν φροντιστηριακό παροξυσμό, που θα φασκιώνει και την Α΄ τάξη και όχι μόνο τη Β΄ τάξη. Το λύκειο ως ο τελευταίος και πιο κρίσιμος θεσμός της γενικής εκπαίδευσης γίνεται λύκειο – φάντασμα.
Ο κ. Γαβρόγλου ψεύδεται συνειδητά και προκλητικά. Ισχυρίζεται ότι όλες οι χώρες αυτό κάνουν, ότι έχουν προπαρασκευαστικό έτος. Ισχύει το αντίθετο. Οι χώρες της Ευρώπης έχουν εθνικό απολυτήριο, το οποίο είναι γενικής χρήσης και για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια και για την επαγγελματική εξέλιξη των νέων και την αγορά εργασίας. Αλλά αντί να επιλέξει ένα τέτοιο μέτρο, προχωράει σε φροντιστηριοποίηση του λυκείου και σε διπλό σύστημα εξετάσεων, εθνικού και περιφερειακού (για τους περισσότερους μαθητές) επιπέδου και περιφερειακού επιπέδου για όσους θα επιζητούν την «ελεύθερη πρόσβαση».
Ο «εθνικός συναγερμός», που είχαμε μέχρι τώρα για τη διενέργεια των πανελλαδικών εξετάσεων, θα επεκταθεί σε δεύτερο επίπεδο, στην περιφέρεια και στους δήμους, όπου βέβαια ανακύπτουν μια σειρά προβλήματα αντικειμενικότητας και αδιαβλητότητας του συστήματος, που θα δίνει και το βαθμό του απολυτηρίου αλλά και την «ελεύθερη πρόσβαση» στις σχολές χαμηλής ζήτησης. Εξετάσεις επί εξετάσεων, φροντιστήρια επί φροντιστηρίων, λύκειο – ουσιαστικά υπονομευμένο είναι το απόσταγμα του νομοθετήματος του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.
κ. Γαβρόγλου θέλω να ρωτήσω το εξής. Αλλάζετε τον καταστατικό χάρτη της γενικής εκπαίδευσης, όπως είναι ιστορικά και συνταγματικά διαμορφωμένος; Γιατί, τι θα είναι το λύκειο που θα μας αφήσετε φεύγοντας από το Υπουργείο, δεν θα είναι ένα «λύκειο φάντασμα», κενού γενικής εκπαίδευσης, φροντιστηριακής λειτουργίας και διπλών εξετάσεων στην Γ΄ τάξη;