Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού
Τις τελευταίες -επί της ουσίας- δύο εβδομάδες όλοι μας ζούμε πρωτόγνωρες στιγμές με φόντο τον κορωνοϊό, όμως σε μεγάλο βαθμό υπάρχει συμμόρφωση και σεβασμός απέναντι στα μέτρα που έχει η λάβει η πολιτεία ώστε να καταφέρουμε να βγούμε αλώβητοι από τη δοκιμασία αυτή και να επιστρέψουμε στην κανονικότητά μας. Μια κανονικότητα, όμως, που στερούνται και οι μαθητές, ειδικά αυτοί της Γ’ Λυκείου, οι οποίοι δεν γνωρίζουν πότε θα γυρίσουν αρχικά στα σχολεία και έπειτα πότε θα δώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Τα σενάρια και οι εικασίες δίνουν και παίρνουν, ουδείς όμως είναι σε θέση να απαντήσει με βεβαιότητα τι ακριβώς θα γίνει με το μείζον αυτό θέμα και κάτω υπό ποιες συνθήκες θα τελεστούν οι φετινές Πανελλαδικές. Σε κάθε περίπτωση ο αρχικός προγραμματισμός που υπήρχε για το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου μοιάζει να έχει αποκλειστεί και πλέον η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εξετάζει τις πιθανές λύσεις που έχει στα χέρια της. Τα πάντα, όμως, θα εξαρτηθούν από το πόσες ημέρες συνολικά θα χαθούν από το σχολικό έτος. Η πρόθεση του υπουργείου μπορεί να είναι οι πανελλαδικές να διεξαχθούν όσο πιο κοντά γίνεται στις καθιερωμένες ημερομηνίες ώστε να μην διαταραχθεί πολύ η εξεταστική διαδικασία, όμως δεν ξέρω κατά πόσο είναι εφικτό κάτι τέτοιο.
Αρχικά, λοιπόν, αν υποθέσουμε ότι τα σχολεία ανοίξουν μετά το Πάσχα, τότε θεωρητικά, τα μαθήματα θα αναπληρωθούν με σύντμηση των διδακτικών ωρών και κατάργηση των περιπάτων, γεγονός που θα οδηγήσει στη διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων μέσα στον Ιούνιο. Σενάριο σίγουρα θετικό, δεν ξέρω όμως αν υπάρχουν αρκετές πιθανότητες ώστε να επαληθευτεί στην πράξη διότι βρισκόμαστε εν μέσω της έξαρσης της πανδημίας και οι επόμενοι δύο μήνες, σύμφωνα πάντα με τους ειδικούς, θα είναι πολύ κρίσιμοι.
Περνάμε, λοιπόν, σε ένα ακόμη σενάριο, υποθέτοντας ότι η εξάπλωση του κορωνοϊού θα συνεχιστεί και μετά το Πάσχα, εξέλιξη που κατά τη γνώμη μου φαντάζει αρκετά πιθανή. Σ’ αυτή την περίπτωση η λύση θα δοθεί με παράταση του σχολικού έτους, μείωση της διδακτέας και εξεταστέας ύλης και μετάθεση των πανελλαδικών σε ημερομηνίες όσο το δυνατό πιο κοντά στον αρχικό προγραμματισμό. Σε αυτή την περίπτωση οι πανελλαδικές μπορεί να ξεκινήσουν προς τα τέλη Ιουνίου ή μέσα στον Ιούλιο. Σενάριο, λοιπόν, με σαφώς περισσότερες πιθανότητες από το προηγούμενο, αρνητικό μεν, υπαρκτό δε!
Στο πίσω, όμως, μέρος του μυαλού μας πάντα πρέπει να υπάρχει και το απευκταίο σενάριο η πανδημία να λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και στη χώρα μας. Τότε πιθανότατα το υπουργείο Παιδείας να αναγκαστεί να προχωρήσει στην πιο ακραία λύση. Σε αυτή, εκτός από την παράταση του σχολικού έτους και τη μετάθεση των εξετάσεων για το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, θα αναζητηθεί πιθανότατα φόρμουλα ακόμη και για ολοκλήρωση της ύλης μόνο με εξ αποστάσεως μαθήματα από τη στιγμή που τα τωρινά εξ αποστάσεως μαθήματα αφορούν μόνο επαναλήψεις και φυσικά δεν είναι υποχρεωτικά για τους μαθητές.
Τι σημαίνουν, όμως αυτά τα τρία ενδεχόμενα στην πράξη; Δύσκολη ερώτηση σε κάθε περίπτωση όταν τα πάντα φαντάζουν αβέβαια! Παράλληλα, σκόπιμο κρίνεται να αναφερθεί ότι στις εισηγήσεις που έχουν γίνει στην υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, μεταξύ άλλων, συμπεριλαμβάνεται και η πρόταση να μην πραγματοποιηθούν οι ενδοσχολικές εξετάσεις και το απολυτήριο να δοθεί βάσει των βαθμών των ελέγχων τετραμήνων, ώστε να «κερδίσουν» μία εβδομάδα επιπλέον οι μαθητές.
Με τα υπάρχοντα δεδομένα, ωστόσο, το σενάριο οι Πανελλαδικές να πραγματοποιηθούν τον Σεπτέμβριο μοιάζει όλο και πιο ρεαλιστικό, παρά τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργηθούν, λόγω των καθυστερήσεων εισαγωγής των επιτυχόντων στα πανεπιστήμια, αλλά και των μετεγγραφών. Λιγότερες πιθανότητες έχει το σενάριο για Πανελλήνιες τον Ιούλιο.
Επιπλέον, δεν θα πρέπει να λησμονούμε ότι παρότι οι μαθητές και μαθήτριες της Γ’ Λυκείου αντιμετωπίζουν αυτή τη στιγμή τη μεγαλύτερη πρόκληση σε σχέση με όσους φοιτούν σε μικρότερες τάξεις, η αναπλήρωση των ωρών θα πρέπει να ισχύσει για όλες τις τάξεις των δύο βαθμίδων. Επιπρόσθετα, όσον αφορά το ενδεχόμενο μείωσης της ύλης, που κι αυτό αποτελεί ένα σενάριο με σοβαρές πιθανότητες, σημειώνονται μεγάλες διαφωνίες, καθώς, είναι γεγονός ότι, με τις εξάωρες παραδόσεις στη Γ’ Λυκείου και με τη συμβολή των φροντιστηρίων, οι περισσότεροι μαθητές έχουν ήδη μέχρι στιγμής ολοκληρώσει το μεγαλύτερο μέρος της εξεταστέας ύλης. Τα μαθήματα κατεύθυνσης δεν διδάσκονται τόσες ώρες την εβδομάδα για να τελειώνει η ύλη στις 10 Μαρτίου, αλλά για να εμβαθύνουν οι μαθητές σ’ αυτή και να μπορούν να ανταποκριθούν με μεγαλύτερη επιτυχία.
Και μέσα σε όλα αυτά ας μην λησμονούμε και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η οποία μπορεί να έχει ξεκινήσει από την προηγούμενη εβδομάδα, παρόλα αυτά, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη διά ζώσης διαδικασία μάθησης και περιορίζεται στην επανάληψη και στην επαφή του μαθητή με την εικονική τάξη.
Τα ενδεχόμενα, λοιπόν, και τα πιθανά σενάρια σίγουρα είναι αρκετά, όλα όμως βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση με τις «διαθέσεις» του ιού για αυτό και τη δεδομένη χρονική στιγμή οφείλουμε να μείνουμε δίπλα στους μαθητές μας προσφέροντάς τους την αμέριστη συμπαράστασή μας, ψυχολογική υποστήριξη και σωστή καθοδήγηση ώστε επιστρέφοντας (σύντομα ελπίζω) όλοι στη «βάση» μας να καταφέρουμε να επιτύχουμε τους στόχους μας και να τερματίσουμε ως νικητές!