Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού
Η διαρκής αβεβαιότητα που χαρακτηρίζει πλέον τη ζωή μας εν μέσω κορωνοϊού συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς, παρόλα αυτά από την Πέμπτη οι μαθητές γνωρίζουν ότι στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις θα διαγωνιστούν με εμφανώς μειωμένη ύλη σε σχέση με όσα είχαν σχεδιαστεί και ταυτόχρονα υλοποιηθεί σε σημαντικό βαθμό κατά τους προηγούμενους μήνες της προετοιμασίας τους.
Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψη τις έκτακτες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί και με δεδομένη την γενική αναστολή λειτουργίας των σχολείων ήδη από τις 11 Μαρτίου, το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων προχώρησε στον επανακαθορισμό της εξεταστέας ύλης για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με αναλογική μείωση σε όλα τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα στην Γ’ τάξη του συνόλου των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων της χώρας, σύμφωνα με την πρόοδο που είχε πραγματοποιηθεί στη διδασκαλία της ύλης, μέχρι την ημερομηνία που ανεστάλη καθολικά η λειτουργία των σχολείων.
Παράλληλα, το υπουργείο διέψευσε όλες εκείνες τις πληροφορίες και τα δημοσιεύματα που αναφέρονταν σε πιθανές ημερομηνίες διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων και διαβεβαίωσε ότι καμία σχετική απόφαση δεν έχει ληφθεί αναφορικά με αυτό το ζήτημα, εν αναμονή των σχετικών εισηγήσεων των ειδικών. Τουλάχιστον, ένα ζήτημα που αιωρούνταν εδώ και μέρες, σαφώς και διευθετήθηκε…
Δυστυχώς, όμως, οι φετινοί υποψήφιοι θεωρούνται και ταυτόχρονα είναι πολύ άτυχοι αν αναλογιστούμε τα όσα έχουν συμβεί… Ειδικότερα, τα παιδιά της φετινής Γ’ Λυκείου έχουν περάσει από 40 κύματα, καθώς μέχρι λίγο πριν τη λήξη της Β’ Λυκείου δεν ήταν σίγουρο το σύστημα (το οποίο οριστικοποιήθηκε μετά τις εκλογές του Ιουλίου), πήραν ύλη πολλαπλάσια, προστέθηκαν νέα μαθήματα (Λογοτεχνία – Κοινωνιολογία), ακόμη και στη μέση της σχολικής χρονιάς στέλνονταν νέες οδηγίες (κυρίως για το μάθημα της Γλώσσας – Λογοτεχνίας), ενώ πλέον καλούνται να αντιμετωπίσουν και το άγχος λόγω κορωνοϊού και της άγνοιας σχετικά με την ημερομηνία των εξετάσεων. Στην κατεύθυνση, λοιπόν, αυτή η μείωση της δικής τους ύλης ήταν το μόνο φυσικό. Η μείωση αυτή, ωστόσο, έγινε βάσει της διδαχθείσας ύλης στο σχολείο.
Επιπρόσθετα, θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθεί ότι δεν υπάρχουν αλλαγές στην ύλη των αποφοίτων, εφόσον η ύλη αυτή δε διδάσκεται σε δημόσιο εκπαιδευτικό ίδρυμα, άρα -θεωρητικά πάντα- δεν υπάρχει και λόγος μείωσής της, ιδίως από τη στιγμή που οι απόφοιτοι είχαν δικαίωμα επιλογής (ανεξαρτήτως έτους αποφοίτησης) και ιδίως από τη στιγμή που η δική τους ύλη ήταν «διαβασμένη» (ιδιαίτερα για αποφοίτους του 2018 και του 2019).
Ο μόνος λόγος που μειώνεται η φετινή ύλη είναι ότι αρκετά σχολεία της χώρας δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν τη διδασκαλία της, με αποτέλεσμα να μην μπορούν οι φετινοί υποψήφιοι να διαγωνισθούν σε ύλη που δεν έχουν καν διδαχθεί (τουλάχιστον τυπικά στα σχολεία, εξάλλου μην ξεχνάμε ότι δεν έχουν όλοι τη δυνατότητα φροντιστηριακών μαθημάτων). Οι υποψήφιοι παλαιοτέρων ετών είχαν μια πολύ συγκεκριμένη ύλη, την οποία θεωρητικά είχαν διδαχθεί σε προηγούμενη χρονιά και την οποία μελετούσαν απρόσκοπτα όλο αυτό το διάστημα. Άρα δεν αλλάζει κάτι γι’ αυτούς, δεν υπάρχει λόγος να μειωθεί η ύλη τους. Εξάλλου, ακόμη και μετά την πολύ μεγάλη μείωση της φετινής ύλης (στα θεωρητικά μαθήματα της τάξης του 30%), η παλαιά ύλη παραμένει χοντρικά στα ίδια επίπεδα, σε κάποια μαθήματα μάλιστα ακόμη και λίγο μικρότερη από τη φετινή ύλη.
Το άνοιγμα των σχολείων
Ένα ακόμη ζήτημα που κινείται σε αχαρτογράφητα νερά, εκτός φυσικά από τις ημερομηνίες κατά τις οποίες θα πραγματοποιηθούν οι Πανελλαδικές, είναι αυτό που αφορά την επιστροφή των μαθητών στις σχολικές αίθουσες, η οποία πήρε παράταση -τουλάχιστον- μέχρι τις 10 Μαΐου. Πρόσφατα, μάλιστα, σε συζητήσεις που είχα με συναδέλφους μου εκπαιδευτικούς, που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες, άκουσα τους προβληματισμούς τους σχετικά με το κατά πόσο θα είναι εφικτό να γίνει φέτος ξανά μάθημα διά ζώσης, τόσο στα σχολεία όσο και στα φροντιστήρια.
Δεν θα πρέπει να λησμονούμε πως οι μαθητές μπορούν να είναι κατά το πλείστον ασυμπτωματικοί φορείς του ιού και επομένως να κάνουν και την μεγαλύτερη διασπορά στον πληθυσμό, επανερχόμενοι μαζικά στα σχολεία.
Το άνοιγμα των σχολείων είναι ένα καυτό ζήτημα, το οποίο θα πρέπει να επιλύσει η κυβέρνηση, πολύ σύντομα…
Όποια απόφαση και αν παρθεί νομίζω ότι δεν θα είναι εύκολη, ελπίζω όμως να είναι η σωστή. Το μεγαλύτερο λάθος, όμως, που μπορούμε να κάνουμε όλοι μας είναι να θεωρούμε πως με την άρση των μέτρων περιορισμού αυτομάτως θα επανέλθουμε στην καθημερινότητα πριν την έξαρση του κορωνοιού. Κάτι τέτοιο φαντάζει αδύνατο, η επιστροφή θα γίνει σταδιακά και ελπίζω και σύντομα…
Όπως σταδιακό πρέπει να είναι και το άνοιγμα των σχολείων. Φυσικά δεν μπορείς να βάλεις 25 μαθητές σε μια τάξη 40 τ.μ., ίσως όμως μια λύση θα ήταν (για το τρέχων διδακτικό έτος) ο διαχωρισμός των τμημάτων μέχρι 12 μαθητές με απόσταση θρανίων το λιγότερο 2 μέτρα και να προσέρχονται στο σχολείο μέρα πάρα μέρα. Μία ακόμη λύση θα ήταν η χρήση μεικτού μοντέλου διά ζώσης και εξ αποστάσεως σύγχρονης διδασκαλίας δηλαδή οι μισοί να είναι στην τάξη και οι άλλοι μισοί στο σπίτι και μετάδοση μέσω τηλεδιάσκεψης. Όλα αυτά φυσικά αν ανοίξουν ξανά τα σχολεία για φέτος, διότι υπάρχουν και αρκετοί που πιστεύουν ότι ίσως η φετινή χρονιά κλείσει με εξ αποστάσεως διδασκαλία και πραγματοποίηση μόνο των Πανελλαδικών εξετάσεων. Οψόμεθα!
Κλείνοντας, θα ήθελα να στείλω ένα μήνυμα σε όλους τους φετινούς υποψήφιους: μην απελπίζεστε, μην κάνετε αρνητικές σκέψεις. Ψυχραιμία, διάβασμα και εμπιστοσύνη στις δυνατότητές σας. Γονείς και εκπαιδευτικοί είμαστε δίπλα σας, συνεχίστε τη μελέτη σας ήρεμοι και όλα θα πάνε καλά! Και προς Θεού, μην θεωρήσετε ότι με τη μείωση της ύλης τα θέματα θα είναι πιο εύκολα και ταυτόχρονα λιγοστέψετε την προσπάθεια και το διάβασμά σας… Δύσκολα και απαιτητικά θέματα μπορούν να τεθούν ακόμη και με ελάχιστη ύλη!