Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού
Οι μέρες που απομένουν για τη διεξαγωγή των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων είναι ελάχιστες. Την ίδια ώρα όλοι όσοι εμπλέκονται στη συγκεκριμένη διαδικασία προσπαθούν να προετοιμάσουν το έδαφος για τα αυστηρά μέτρα ασφαλείας που πρέπει να τηρηθούν ώστε οι φετινές εξετάσεις να κυλήσουν δίχως δυσάρεστα απρόοπτα.
Έτσι, λοιπόν, με βάση τα όσα ορίστηκαν από την κυβέρνηση, σε κάθε αίθουσα εξέτασης πρέπει να τηρείται απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ των υποψηφίων, ενώ η χρήση προστατευτικής μάσκας από υποψηφίους και εκπαιδευτικό προσωπικό εντός των εξεταστικών κέντρων είναι προαιρετική. Επίσης, πρέπει να υπάρχει μέριμνα για τον επαρκή φυσικό αερισμό των αιθουσών και, όπου δεν είναι δυνατό αυτό, για τη χρήση κλιματιστικών, σύμφωνα με τις οδηγίες της εγκυκλίου της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του υπουργείου Υγείας. Μεταξύ άλλων, επίσης, προβλέπεται μέριμνα για την απαγόρευση χρήσης ανεμιστήρων, την αποφυγή συγχρωτισμού, την τήρηση των οδηγιών καλής υγιεινής χεριών, με χρήση νερού και σαπουνιού ή με αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα, σύμφωνα με τις οδηγίες του Ε.Ο.Δ.Υ., την εξασφάλιση καθαριότητας των εξεταστικών κέντρων, και την απαγόρευση λειτουργίας των κυλικείων κατά το διάστημα διενέργειας των εξετάσεων.
Όμως, η νέα κατάσταση που έχει δημιουργηθεί εξαιτίας του κορωνοϊού δεν είναι ο μόνος «εχθρός» που έχουν να αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι. Όπως, γνωρίζουμε, μία σημαντική αλλαγή που υφίσταται από φέτος είναι η συνεξέταση της Νεοελληνικής Γλώσσας με τη Λογοτεχνία (με συμμετοχή της δεύτερης κατά 15% στη βαθμολογία), οπότε το μάθημα θα είναι πιο απαιτητικό για τους υποψηφίους. Παράλληλα, σκόπιμο κρίνεται να σημειωθεί ότι φέτος θα εξεταστεί πανελλαδικά η Κοινωνιολογία στη θέση των Λατινικών, γεγονός που σίγουρα επιφέρει«ανακατατάξεις» στη θεωρητική κατεύθυνση.
Μία ακόμη αλλαγή που ισχύει από φέτος αφορά και τους συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων, οι οποίοι πλέον καταργούνται. Παρά το γεγονός ότι έως πέρσι, σε κάθε επιστημονικό πεδίο υπήρχαν δύο μαθήματα κατεύθυνσης που είχαν υψηλότερο συντελεστή βαρύτητας,φέτος και τα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα είναι ισοδύναμα και έχουν την ίδια ακριβώς βαρύτητα στη διαμόρφωση της συνολικής βαθμολογίας.
Ένας ακόμη «εχθρός» των παιδιών, στην προσπάθειά τους για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι και ο εγκλεισμός που έχει προηγηθεί. Οι υποψήφιοι πέρασαν μεγάλο διάστημα απομονωμένοι στα σπίτια τους, οι περισσότεροι από αυτούς δεν επέστρεψαν καθόλου στα σχολεία, ενώ η πλειονότητα των φροντιστηρίων ακολούθησαν τις συστάσεις των ειδικών και συνέχισαν τα μαθήματά τους διαδικτυακά. Φυσικά όλη αυτή η κατάσταση δημιούργησε δυσκολίες στην προετοιμασία τους, καθώς ναι μεν αυτή συνεχίστηκε με τη διαδικτυακή εκπαίδευση, πλην όμως, η διά ζώσης εκπαίδευση προσφέρει το κυριότερο, την άμεση επαφή μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών.
Λίγο πριν το τέλος
Βρισκόμαστε πλέον στην τελική ευθεία… Έφτασαν οι δύσκολες μέρες της σχολικής χρονιάς. Έφτασε η κορυφαία στιγμή της μαθητικής ζωής των παιδιών. Και λοιπόν; Η ζωή είναι μπροστά, ο ήλιος καθημερινά θα ανατέλλει και θα δύει ό,τι κι αν κάνουν τα παιδιά στα τελευταία διαγωνίσματα… Δεν είναι απαραίτητο, λοιπόν, να μεγαλοποιούμε τα πράγματα, να μεγιστοποιούμε τις δυσκολίες και φυσικά αυτό ισχύει και για τους γονείς.
Στο τέλος αυτής της «περίεργης» φετινής διαδρομής για τους υποψηφίους, καλό θα είναι να βρισκόμαστε συνεχώς δίπλα τους, προσπαθώντας να συμβάλλουμε στη διατήρηση της καλής ψυχολογίας τους. Οι Πανελλαδικές εξετάσεις δεν είναι κάτι το φοβερό που δεν μπορούν τα παιδιά να αντιμετωπίσουν, και για του λόγου το αληθές ας μην ξεχνούν πόσες εξετάσεις έχουν δώσει μέχρι τώρα στη ζωή τους και φυσικά πόσες θα δώσουν από εδώ και πέρα, βγαίνοντας στην αγορά εργασίας.
Φυσικά η στήριξη του οικογενειακού περιβάλλοντος είναι απαραίτητη, ειδικά στην παρούσα φάση. Παράλληλα τα παιδιά πρέπει να κάνουν ρεαλιστικές σκέψεις, όπως «θα κάνω την καλύτερη δυνατή προσπάθεια», «ακόμα κι αν δεν πετύχω, υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις», «οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι σημαντικές, αλλά η πορεία της ζωής μου εξαρτάται και από άλλους παράγοντες», οι οποίες θα τους βοηθήσουν να ελέγξουν το άγχος τους.
Ένα ακόμη σημείο στο οποίο θα ήθελα να σταθώ είναι αυτό της μείωσης της ύλης, η οποία δεν πρέπει να προκαλεί εφησυχασμό στους μαθητές, καθώς μικρότερη ύλη σημαίνει μεγαλύτερη εμβάθυνση, με προσοχή στις λεπτομέρειες και σε καμία περίπτωση δεν προμηνύει πιο εύκολα θέματα. Για το λόγο αυτό, αυτές τις τελευταίες μέρες πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι δεν υπάρχουν «sos» θέματα. Η ύλη πρέπει να μελετηθεί στο σύνολό της δίχως φυσικά να αφήσουμε στο περιθώριο θέματα προηγουμένων ετών, καθώς αποδεδειγμένα τα θέματα επαναλαμβάνονται.Τα θέματα θα είναι παρόμοια μ’ αυτά, που έχουν διδαχθεί τα παιδιά, πιθανόν και πιο εύκολα απ’ αυτά, που έχουν λύσει σε διάφορα διαγωνίσματα, είτε στο σχολείο, είτε στο φροντιστήριο. Οπότε δεν χρειάζεται άγχος… Η σωστή προετοιμασία ήταν, είναι και θα είναι πάντα το κλειδί της επιτυχίας…
Τέλος, σκόπιμο κρίνεται να τονιστεί ότι όλο και περισσότερο αυτές τις τελευταίες μέρες αρχίζουν να δημιουργούνται στους υποψήφιους σκέψεις πρόβλεψης για το τι βαθμούς πρέπει να γράψουν ώστε να πετύχουν τους στόχους τους. Μάλιστα, πολλά παιδιά συνηθίζουννα κάνουν χρήση διάφορων εφαρμογών υπολογισμού μορίων… Αυτή,ναι μεν, είναι μια πολύ λογική, αυτόματη αντίδραση, όμως, δεν έχει ιδιαίτερο νόημα στην παρούσα φάση. Ο λόγος είναι ότι δεν μπορεί να προβλεφθεί με την ακρίβεια που απαιτείται ο συνδυασμός των βαθμών που χρειάζεται ο μαθητής για την επίτευξη των στόχων του πριν γίνουν οι εξετάσεις, διότι κανείς δεν ξέρει εκ των προτέρων ποιο θα είναι το επίπεδο των θεμάτων και πόσο καλά θα γράψουν οι υποψήφιοι.
Τα δύσκολα έχουν περάσει, αυτά που έρχονται, ας είμαστε αισιόδοξοι, ότι θα είναι πολύ καλύτερα, από κάθε άποψη! Θετικές σκέψεις, όχι άγχος, προσοχή στις τελευταίες «επαναληπτικές» πινελιές, σωστή διατροφή, ηρεμία και όλα θα πάνε καλά! Ας το πιστέψουμε… Το έχουμε όλοι ανάγκη!