Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού
Όπως ήταν αναμενόμενο, από τη Δευτέρα στο χορό της τηλεκπαίδευσης μπήκαν και τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με νέο φυσικά ωράριο, εκπαιδευτική τηλεόραση αλλά και πολλά προβλήματα από την πρώτη κιόλας ημέρα… Δυστυχώς, για ακόμη μια φορά η πλατφόρμα τις πρώτες ημέρες δεν βοήθησε ώστε τα μαθήματα να πραγματοποιηθούν απρόσκοπτα και κάπου προς το τέλος της εβδομάδας σιγά – σιγά άρχισαν εκπαιδευτικοί και μαθητές να βρίσκουν τα «πατήματά» τους και να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα της τηλεκπαίδευσης κι αυτοί με τη σειρά τους…
Τα προβλήματα πολλά και σημαντικά… Σε αρκετές περιπτώσεις εκπαιδευτικοί και μαθητές επιχειρούσαν για πολλή ώρα να μπουν στις ψηφιακές τάξεις χωρίς επιτυχία. Σε κάποιες άλλες χάθηκαν οι πρώτες ώρες, ενώ υπήρχαν κι εκείνες που όταν τα μαθήματα άρχισαν, πραγματοποιήθηκαν με μικρό αριθμό μαθητών που είχαν καταφέρει να ξεπεράσουν τις ηλεκτρονικές δυσκολίες. Ακόμη, πολύ συχνό φαινόμενο ήταν να υπάρχει εικόνα, αλλά όχι ήχος ή και το αντίστροφο…
Επίσης, υπήρξαν και οι περιπτώσεις όπου μαθητές, που αδυνατούσαν να παρακολουθήσουν το μάθημα από υπολογιστή ή άλλη ηλεκτρονική συσκευή είτε λόγω έλλειψης στο νοικοκυριό τους, είτε απουσίας σύνδεσης με το διαδίκτυο, χρησιμοποίησαν το σταθερό τηλέφωνο του σπιτιού τους για τις ώρες της τηλεκπαίδευσης. Κατά συνέπεια, είχαν τη δυνατότητα μόνο να ακούν το μάθημα, δίχως να μπορούν να δουν τον καθηγητή τους ή τους συμμαθητές τους, ούτε τις σημειώσεις που ενδεχομένως είχε προετοιμάσει ο εκπαιδευτικός για την παράδοση του μαθήματος…
Σίγουρα το όλο εγχείρημα της τηλεκπαίδευσης είναι τεράστιο και πρωτόγνωρο για τη χώρα μας και ούτε φυσικά κανείς περίμενε ότι θα δουλεύουν όλα «ρολόι»… Αν, όμως, για παράδειγμα αντί για μία πλατφόρμα υπήρχαν δύο ή τρεις ως εναλλακτικές λύσεις σε τέτοιες περιπτώσεις τα πράγματα δεν θα ήταν πολύ καλύτερα; Επίσης, αν είχαν καταγραφεί έγκαιρα όλες εκείνες οι οικογένειες που δεν μπορούσαν για πολλούς και διαφορετικούς λόγους να συμμετέχουν στην τηλεκπαίδευση, δεν θα ήταν πολύ πιο εύκολο να διανεμηθεί σωστά και άμεσα ο εξοπλισμός που βρίσκεται στη διάθεση του υπουργείου;
Ο άμεσος επόμενος στόχος πρέπει σε κάθε περίπτωση να είναι η επιστροφή στα σχολεία με ασφάλεια για παιδιά και εκπαιδευτικούς. Τις επόμενες μέρες, μάλιστα, αναμένεται να πραγματοποιηθούν τα «έξυπνα στοχευμένα τεστ» για μαθητές γυμνασίου και λυκείου, όπως προανήγγειλε και ο πρωθυπουργός της χώρας. Τα αποτελέσματα από τη διενέργειά τους, θα συνδράμουν, ώστε να παρθεί η τελική απόφαση για την ημερομηνία, κατά την οποία θα ανοίξουν τελικά τα σχολεία, με δεδομένο, όμως, ότι δεν έχει καταγραφεί η αναμενόμενη πτώση κρουσμάτων, ο λογικός προσανατολισμός του υπουργείου υποθέτουμε ότι θα είναι η πιθανή επιστροφή των μαθητών στα θρανία να γίνει στις 7 Δεκεμβρίου. Αναρωτιέμαι, βέβαια, κατά πόσο μπορούν να βοηθήσουν αυτά τα τεστ ώστε να βγουν ασφαλή συμπεράσματα από τη στιγμή που οι μαθητές όλο αυτό το διάστημα το περνούν μέσα στο σπίτι, μειώνοντας κατά πολύ τις πιθανότητες να νοσήσουν… Σε κάθε περίπτωση το πιο φρόνιμο είναι να ακούσουμε για ακόμη μία φορά τις συμβουλές των ειδικών…
Μέσα, όμως, σε όλο αυτό το γκρίζο τοπίο με τα πολλά προβλήματα, ομολογώ ότι υπάρχουν και πράγματα που με προβλημάτισαν ευχάριστα! Συνομιλώντας διαδικτυακά με αρκετούς από τους μαθητές μου, πήρα μεγάλη αισιοδοξία από το γεγονός ότι παρά τις δύσκολες συνθήκες έχουν μεγάλη όρεξη να παρακολουθούν τα μαθήματά τους με τις όποιες δυσκολίες προκύπτουν και ταυτόχρονα ακόμη μεγαλύτερη ανυπομονησία για να επιστρέψουν στα σχολεία, να βρεθούν από κοντά με τους συμμαθητές και τους καθηγητές τους, να πάρουν ξανά «γεύση» από πραγματική σχολική τάξη.
Επίσης, ιδιαίτερα θετικό είναι ότι η ΕΡΤ2, στη διάρκεια του τρίωρου της εκπαιδευτικής τηλεόρασης, έκανε ρεκόρ τηλεθέασης γεγονός που δείχνει ότι συντονίστηκαν για να παρακολουθήσουν τα μαθήματα που μεταδόθηκαν χιλιάδες παιδιά και γονείς! Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, όπως ανακοινώθηκε, το υπουργείο παιδείας ενέκρινε την παραγωγή 90 επεισοδίων με μαγνητοσκοπημένες παραδόσεις σχολικών μαθημάτων από δασκάλους δημοτικού, διάρκειας 30 λεπτών έκαστο καθώς και την παραγωγή 68 μαγνητοσκοπήσεων με διερμηνεία των βασικών μαθημάτων στην ελληνική νοηματική γλώσσα.
Ευχή, όλων, είναι η κατάσταση να αλλάξει άρδην και να προσπαθήσουμε κάποια στιγμή να «πιάσουμε» τη ζωή ξανά από εκεί που την είχαμε αφήσει τον περασμένο Μάρτιο. Ίσως, τώρα, μέσα σ’ όλα αυτά που ζούμε καθημερινά, καταλάβουμε γιατί η διά ζώσης επικοινωνία δεν μπορεί να συγκριθεί με καμία άλλη, όπως ακριβώς το ίδιο ισχύει και για την εκπαίδευση. Γι’ αυτό και η ασφαλής επιστροφή των μαθητών στα σχολεία το συντομότερο δυνατό, εφόσον φυσικά το επιτρέψουν και οι συνθήκες, διότι η υγεία, αναντίρρητα, αποτελεί το άλφα και το ωμέγα για όλους μας, είναι μονόδρομος! Ας ελπίσουμε ότι δεν θα αργήσει!