Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού
Πανελλαδικές τέλος! Ή τουλάχιστον για να είμαστε ακριβείς, τέλος για την πλειοψηφία των υποψηφίων σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ διότι υπάρχουν και ορισμένοι υποψήφιοι των επαγγελματικών λυκείων που ολοκληρώνουν τις εξετάσεις τους στις 28 Ιουνίου. Επόμενη στάση τώρα η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, η οποία -πιθανότατα- αναμένεται μέσα στις πρώτες δέκα ημέρες του Ιουλίου. Πριν, όμως, φτάσουμε εκεί, «χρωστάμε» μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «filologikos–istotopos.gr» να προχωρήσουμε και σε μια πρώτη αποτίμηση των θεμάτων τόσο στο μάθημα της Κοινωνιολογίας όσο και σ’ αυτό της Ιστορίας.
Η Κοινωνιολογία
Το τρίτο κατά σειρά μάθημα στο οποίο εξετάστηκαν οι μαθητές των ανθρωπιστικών επιστημών ήταν αυτό της Κοινωνιολογίας. Ένα μάθημα το οποίο τέθηκε φέτος για τελευταία φορά σε επίπεδο πανελλαδικών καθότι από την ερχόμενη σχολική χρονιά επιστρέφουν τα Λατινικά στη θέση του. Σε κάθε περίπτωση, όπως είναι γνωστό, με βάση και τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος, δεν υπήρξε κάτι πρωτόγνωρο για τους υποψηφίους και οι ερωτήσεις που δόθηκαν προς εξέταση απαιτούσαν κατά κύριο λόγο την παράθεση αποσπασμάτων από το σχολικό βιβλίο.
Ειδικότερα, στην πρώτη ομάδα θεμάτων όπου και συναντούμε τις λεγόμενες ερωτήσεις κλειστού τύπου και σύντομης ανάπτυξης τα ζητούμενα ήταν λογικά, αναμενόμενα και δίχως πεδίο για «παρερμηνείες». Αντικειμενικά, κάθε μαθητής επαρκώς προετοιμασμένος είχε τη δυνατότητα να ανταποκριθεί με επιτυχία στα ζητούμενα. Για τη δεύτερη ομάδα θεμάτων και πιο συγκεκριμένα τις ερωτήσεις ανάπτυξης, μερικές από τις οποίες ήταν συνδυαστικές, δεν θα πρωτοτυπήσουμε και θα επισημάνουμε ότι κάθε υποψήφιος που είχε προετοιμαστεί σωστά ώστε να μπορεί να αποδώσει ορθά τα αποσπάσματα του σχολικού βιβλίου, κάνοντας παράλληλα χρήση και της κριτικής του ικανότητας, σίγουρα έχει πάρα πολλές πιθανότητες για επίτευξη υψηλής βαθμολογίας.
Αποτίμηση Ιστορίας
Το τέταρτο και τελευταίο μάθημα στο οποίο εξετάστηκαν οι μαθητές των ανθρωπιστικών επιστημών ήταν αυτό της Ιστορίας. Ένα μάθημα που ως γνωστόν κάθε χρόνο μαζί με τα Αρχαία, «ταλαιπωρεί» τους υποψηφίους για πολλούς και διάφορους λόγους. Αφήνοντας στην άκρη το παρελθόν και επανερχόμενοι στο παρόν, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι τα φετινά θέματα ήταν ομολογουμένως κλιμακούμενης δυσκολίας, καλύπτοντας μεγάλο εύρος της εξεταστέας ύλης, με κάποια από αυτά, όμως, να δημιουργούν σίγουρα προβλήματα στους υποψηφίους.
Ειδικότερα, στην πρώτη ομάδα θεμάτων και πιο συγκεκριμένα στο θέμα Α1 ζητήθηκε οι υποψήφιοι να αποδώσουν το περιεχόμενο τριών ιστορικών όρων και πιο συγκεκριμένα του «Οργανισμού (1914)», του
«Σύμφωνου περί αμοιβαίας μεταναστεύσεως μεταξύ Ελλάδος και
Βουλγαρίας (1919)» και της «Συνθήκης των Σεβρών (28 Ιουλίου/10 Αυγούστου 1920)». Το θέμα Α2 ήταν μια ερώτηση κλειστού τύπου με βάση την οποία έπρεπε να χαρακτηριστούν κάποιες ιστορικές πληροφορίες αν είναι σωστές ή λανθασμένες.
Στη συνέχεια δόθηκαν ερωτήσεις ανάπτυξης που σχετίζονταν με «τις συνθήκες διαμόρφωσης της νομισματικής πολιτικής των φιλοβασιλικών κυβερνήσεων από τις εκλογές του Νοεμβρίου του 1920 έως τη Μικρασιατική καταστροφή» αλλά και το εργατικό κίνημα στην Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να επισημάνουμε ότι στις συγκεκριμένες ερωτήσεις η ελεύθερη απόδοσή τους δε θεωρείται και ολοκληρωμένη απάντηση, πόσο μάλλον ιστορικά τεκμηριωμένη.
Στη δεύτερη ομάδα θεμάτων και πιο συγκεκριμένα στα ερωτήματα που σχετίζονται με τις ιστορικές πηγές, το πρώτο θέμα που αναφέρεται στη Σύμβαση της Λωζάννης είναι αρκετά απαιτητικό από τη στιγμή που ελλοχεύει ο κίνδυνος τόσο της μη κατανόησης των παραθεμάτων όσο και της δυσκολίας να συνθέσουν οι υποψήφιοι την απάντησή τους σε συνδυασμό με τα αντίστοιχα χωρία του βιβλίου. Για τη σωστή ανάπτυξη του θέματος, απαραίτητη προϋπόθεση θεωρείται η κριτική και αφαιρετική ικανότητα των υποψηφίων από κοινού.
Στο τελευταίο θέμα της δεύτερης ομάδας, αναφορικά με τα τσιφλίκια, ναι μεν οι ιστορικές πηγές μπορεί να μην ήταν μεγάλες σε έκταση αλλά σε κάθε περίπτωση έπρεπε οι υποψήφιοι να επιλέξουν με μεγάλη προσοχή τα στοιχεία της ιστορικής αφήγησης του σχολικού βιβλίου που θα χρησιμοποιήσουν, από τη στιγμή που η απάντηση ήταν συνδυαστική.
Το βλέμμα… στις επόμενες κινήσεις
Με τον άλφα ή βήτα τρόπο, λοιπόν, μία ακόμη γενιά υποψηφίων ολοκλήρωσε (και ολοκληρώνει) τη δύσκολη και επίπονη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων και πλέον όλα τα βλέμματα «πέφτουν» πάνω στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, η οποία για πρώτη φορά φέτος θα πραγματοποιηθεί μέσω αποστολής μηνύματος στο κινητό τους τηλέφωνο, καθιστώντας τη διαδικασία σαφώς πιο γρήγορη και εύκολη. Οι εκτιμήσεις για τις βάσεις και τις βαθμολογίες δίνουν και παίρνουν καθημερινά, πριν, όμως, υπάρξει η επίσημη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και των στατιστικών στοιχείων ανά μάθημα και πεδίο, όλο αυτό επιφέρει μεγαλύτερο άγχος παρά βοηθάει στην πράξη τους υποψηφίους.
Γι’ αυτό, όσοι ολοκληρώσατε και όσοι ολοκληρώνετε την ερχόμενη εβδομάδα τις εξετάσεις σας, φροντίστε να χαλαρώσετε τις λίγες αυτές ημέρες που (θα) απομένουν μέχρι την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων προκειμένου να είστε σε θέση να λάβετε σωστές αποφάσεις. Μην ξεχνάτε ότι όσο καλά και να πήγατε στις εξετάσεις, η σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου που θα ακολουθήσει, είναι μία ακόμη σημαντική εκκρεμότητα που θα πρέπει να φέρετε εις πέρας με επιτυχία, και για συμβεί κάτι τέτοιο εκτός από σωστή καθοδήγηση είναι απαραίτητη και η ψυχική ηρεμία. Εύχομαι ολόψυχα καλά αποτελέσματα σε όλους!