Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού
Η πρώτη εβδομάδα επιστροφής των μαθητών στα σχολεία μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων ολοκληρώθηκε, με πολλά καταγεγραμμένα κρούσματα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, σχολεία υπό κατάληψη, προβλήματα λόγω της κακοκαιρίας και γενικότερα μια αρκετά δύσκολη κατάσταση για όλους μας… Παρόλα αυτά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι φτάνει η ώρα της αξιολόγησης των μαθητών για το πρώτο τετράμηνο το οποίο και ολοκληρώνεται την Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2022. Για το λόγο αυτό μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «www.filologikos–istotopos.gr» θα υπενθυμίσουμε όλα εκείνα τα κριτήρια που θα συνεκτιμήσουν οι καθηγητές για να εκδώσουν τις βαθμολογίες του πρώτου τετραμήνου, με βάση πάντα τις οδηγίες του υπουργείου και τα όσα ορίζονται στο ΦΕΚ.
Το Γυμνάσιο
Αρχικά, και όσον αφορά τη βαθμολογία των μαθητών του Γυμνασίου πρέπει να τονιστεί ότι συνεκτιμούνται συνολικά πέντε κριτήρια. Ειδικότερα, ως πρώτο κριτήριο θεωρείται η συνολική συμμετοχή του μαθητή στη μαθησιακή διδασκαλία (τα ερωτήματα που θέτει, οι απαντήσεις που δίνει, η συμβολή του στη μελέτη ενός θέματος μέσα στην τάξη, η συνεργασία του με συμμαθητές, η επιμέλεια στην εκτέλεση των εργασιών που του ανατίθενται), από την οποία ο εκπαιδευτικός σχηματίζει εικόνα για τις γνώσεις, την κατανόηση εννοιών και φαινομένων, τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα. Ως δεύτερο κριτήριο λαμβάνονται υπόψη οι εργασίες που εκτελεί ο μαθητής στο πλαίσιο της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας στο σχολείο ή στο σπίτι, ατομικά ή ομαδικά.
Το τρίτο κατά σειρά κριτήριο αποτελούν οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, και οι διαθεματικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, το τέταρτο οι τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης (ωριαίες γραπτές δοκιμασίες ή ανάθεση και υποβολή / παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής συνθετικής ή διαθεματικής δημιουργικής εργασίας ή αξιοποίηση των χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης), ενώ ως πέμπτο και τελευταίο κριτήριο λαμβάνονται υπόψη οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ).
Όσον αφορά τις ωριαίες γραπτές δοκιμασίες θα ήταν παράλειψη να μην τονιστεί ότι θεωρούνται οι προειδοποιημένες, αν έπονται μιας ανακεφαλαίωσης ή μη προειδοποιημένες, αν καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα. Σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται να πραγματοποιούνται περισσότερες από μία ωριαία γραπτή δοκιμασία κατά τη διάρκεια του ημερησίου διδακτικού προγράμματος και περισσότερες από τρεις κατά τη διάρκεια του εβδομαδιαίου διδακτικού προγράμματος.
Παράλληλα, όπως είναι γνωστό, στα μαθήματα της πρώτης και της δεύτερης ομάδας διενεργείται υποχρεωτικά μία τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης, ενώ σε αυτά της τρίτης ομάδας δεν διενεργείται καμία. Τέλος, σχετικά με τις ολιγόλεπτες δοκιμασίες πρέπει να επισημανθεί ότι πραγματοποιούνται με ή χωρίς προειδοποίηση των μαθητών με τη μορφή σύντομων, ποικίλων και κατάλληλων γραπτών ερωτήσεων, ενώ ο αριθμός και η συχνότητα των ολιγόλεπτων δοκιμασιών που πραγματοποιούνται σε κάθε τετράμηνο επαφίενται στην κρίση του διδάσκοντος.
Το Λύκειο
Όσον αφορά την αξιολόγηση των μαθητών του Λυκείου θα πρέπει να τονιστεί ότι ο κάθε διδάσκων συνεκτιμά τόσο τη συμμετοχή του μαθητή στη διδακτική μαθησιακή διαδικασία, όσο και την επιμέλεια και το ενδιαφέρον του για το συγκεκριμένο μάθημα. Επιπλέον, συνεκτιμάται η επίδοσή του στις τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης (ωριαίες γραπτές δοκιμασίες ή ανάθεση και υποβολή/παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής συνθετικής ή διαθεματικής δημιουργικής εργασίας ή αξιοποίηση των χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης), η επίδοσή του στις γραπτές δοκιμασίες, καθώς και οι εργασίες που εκτελεί στο σχολείο ή στο σπίτι.
Στο Λύκειο, οι ολιγόλεπτες δοκιμασίες πραγματοποιούνται με ή χωρίς προειδοποίηση των μαθητών με τη μορφή σύντομων, ποικίλων και κατάλληλων γραπτών ερωτήσεων. Ο αριθμός και η συχνότητα των ολιγόλεπτων δοκιμασιών που πραγματοποιούνται σε κάθε τετράμηνο επαφίενται στην κρίση του διδάσκοντος. Οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες διαρκούν μία διδακτική ώρα και είναι προειδοποιημένες, αν έπονται μιας ανακεφαλαίωσης ενώ οι μη προειδοποιημένες, καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα. Όπως, και στο Γυμνάσιο, έτσι και εδώ, δεν επιτρέπεται να πραγματοποιούνται περισσότερες από μία γραπτές ωριαίες δοκιμασίες κατά τη διάρκεια της ημέρας και περισσότερες από τρεις κατά τη διάρκεια της εβδομάδας.
Επίσης, θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρουμε ότι σε όλες τις τάξεις του Λυκείου διενεργούνται στα μαθήματα όλων των ομάδων δύο τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης, μία κατά τη διάρκεια του πρώτου και μία κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου, με εξαίρεση το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, στο οποίο δεν διενεργείται τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης. Σε περίπτωση που για αντικειμενικούς λόγους δεν πραγματοποιηθεί η τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης του πρώτου τετραμήνου, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο. Επιπλέον, αν λείπουν τα προαναφερόμενα στοιχεία, ο προφορικός βαθμός του τετραμήνου διαμορφώνεται ύστερα από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων, ενώ για μάθημα, το οποίο, για οποιονδήποτε λόγο, διδάχθηκε λιγότερο από δέκα ώρες, δεν κατατίθεται βαθμολογία, αν αποδεδειγμένα και δικαιολογημένα ο διδάσκων δεν διαθέτει επαρκή στοιχεία για την αξιολόγηση των μαθητών.
Κλείνοντας, πρέπει να επισημάνουμε ότι για ακόμη μια χρονιά λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών εξαιτίας της πανδημίας, οι βαθμολογίες των μαθητών θα σταλούν ηλεκτρονικά με e-mail, μέσω του ΠΣ myschool, χωρίς την ανάγκη φυσικής παρουσίας των γονέων στις σχολικές μονάδες, το τρίτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου.