Λατινικά Γ´ Λυκείου: Κείμενα 32, 37, 40 (Κριτήριο αξιολόγησης)
XXXII: Quam multas imagines fortissimorum virorum– non solum ad intuendum, verum et iam ad imitandum- scriptores et Graeci et Latini nobis reliquerunt! Quas ego , cupidus bene gerendi et administrandi rem publicam, semper mihi proponebam. Colendo et cogitando homines excellentes animum et mentem meam conformabam.
XXXVII: sed tantus furor omnes invaserat, ut pugnare cuperent, etsi ego clamabam nihil esse bello civili miserius. Omnia sunt misera in bellis civilibus, sed nihil miserius quam ipsa victoria: ea victores ferociores impotentiores reddit, ut, etiamsi natura tales non sint, necessitate esse cogantur.
XL: Sulla, occupata urbe, senatum armatus coegerat ut C. Marius quam celerrime hostis iudicaretur. Cuius voluntati nemo obviam ire audebat; solus Quintus Mucius Scaevola augur de hac re interrogatus sententiam dicere noluit. Quin etiam cum Sulla minitans ei instaret, dixit is Sullae:
Α. Να μεταφράσετε τα αποσπάσματα των παραπάνω κειμένων
20 μονάδες
Β1.α. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για την καθεμία από τις παρακάτω λέξεις:
imagines : την κλητική ενικού
nobis: την αφαιρετική ενικού στο β’ πρόσωπο
omnia: την αιτιατική ενικού
furor: τη δοτική πληθυντικού
miserius: την αφαιρετική ενικού
ferociores: την γενική πληθυντικού
nemo: τη γενική ενικού
senatum: τη γενική πληθυντικού
cuius: την αιτιατική πληθυντικού στο ουδέτερο
minitans : την αφαιρετική ενικού
10 μονάδες
Β1.β. Να γράψετε τους υπόλοιπους βαθμούς των παρακάτω επιθέτων και επιρρημάτων: fortissimorum, bene , miserius,impotentiores, celerrime
5 μονάδες
Β2.α. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για το καθένα από τα παρακάτω ρήματα:
reliquerunt: το γ’ ενικό του μέλλοντα της οριστικής στην παθητική φωνή
proponebam: το β’ πληθυντικό του παρακειμένου και του υπερσυντέλικου της υποτακτικής στην ενεργητική φωνή
audebat: το β’ ενικό του παρακειμένου της οριστικής στην παθητική φωνή.
ire: το α’ πληθυντικό του μέλλοντα υποτακτικής και το γ’ πληθυντικό ενεστώτα οριστικής
invaserat: το γ’ πληθυντικό μέλλοντα στην προστακτική, στη φωνή που βρίσκεται
cuperent: β ενικό της προστακτικής ενεστώτα στην ενεργητική φωνή και το β’ ενικό ενεστώτα οριστικής στην παθητική φωνή
noluit: το γ’ ενικό ενεστώτα οριστικής στην ενεργητική φωνή
10 μονάδες
Β2.β. gerendi, iudicaretur: Να γραφούν οι ονοματικοί τύποι των ρημάτων λαμβάνοντας υπόψη τη φωνή που βρίσκονται
5 μονάδες
Γ1.α. Να αναγνωριστούν συντακτικά οι υπογραμμισμένες λέξεις.
7 μονάδες
Γ1.β. «ut pugnare cuperent»: Να αναγνωρίσετε το είδος της πρότασης, και τη συντακτική της λειτουργία και να αιτιολογήσετε τον τρόπο εισαγωγής της, την έγκλιση και τον χρόνο εκφοράς της.
8 μονάδες
Γ2.α. «nihil esse bello civili miserius.»: Να δηλώσετε τον β’ όρο σύγκρισης με άλλο τρόπο.
2 μονάδες
Γ2.β. «solus Quintus Mucius Scaevola augur de hac re interrogatus sententiam dicere noluit.»: Να μετατραπεί η πρόταση σε απαρεμφατική με εξάρτηση τη φράση: «Caesar dixit».
7 μονάδες
Γ2.γ. «Quam multas imagines fortissimorum virorum scriptores et Graeci et Latini nobis reliquerunt!»: Να μετατραπείη σύνταξη σε παθητική.
3 μονάδες
Γ2.δ. «sed tantus furor omnes invaserat … etsi ego clamabam nihil esse bello civili miserius.»: Να συμπτυχθεί ηδευτερεύουσα πρόταση στην αντίστοιχη μετοχή.
3 μονάδες
Δ.1. Ποια είναι η σχέση του Ρωμαίου Λογοτέχνη με το ελληνικό πρότυπο;
5 μονάδες
Δ.2. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις ως σωστές ή λανθασμένες:
α. Ο Βιργίλιος είχε ως πρότυπο τον Όμηρο και ο Σενέκας την αρχαία αττική κωμωδία.
β. Οι «νεωτερικοί» ποιητές γράφουν μόνο επύλλια και επιγράμματα.
γ. Ο Κορνήλιος Νέπως έγραψε περίπου 15 βιογραφίες διάσημων Ελλήνων και Ρωμαίων, κυρίως στρατηγών.
δ. Οι τρεις κορυφαίοι ελεγειακοί ποιητές ήταν ο Τίβουλλος, ο Προπέρτιος και ο Οράτιος.
5 μονάδες
Ε. Να αντιστοιχίσετε τις λατινικές λέξεις της στήλης Α’ με τις ετυμολογικά συγγενείς τους, ελληνικές στη στήλη Β’
10 μονάδες
Α imitandum bene rem conformabam furor pugnare misera natura armatus solus
|
Β ρεαλιστικός φουριόζος αρματολός νατουραλιστικός μίζερος σόλο πυγμή κομφορμιστής μπόνους ιμιτασιόν |
Λατινικά Β’ Λυκείου, Α´ Τεύχος | Σχολικό βοήθημα
Λατινικά Β’ Λυκείου, Β´ Τεύχος | Σχολικό βοήθημα