Λατινικά Γ´ Λυκείου: Κείμενα 39, 42, 43, 45 (Κριτήριο αξιολόγησης)
ΧΧΧΙΧ: Non ex ebore tantum Phidias sciebat facere simulacra; ex aere quoque faciebat. Si marmor illi obtulisses, si viliorem materiam, fecisset tale, quale ex illa fieri optimum posset.
XLII: Nunc intellego, si iste in Manliana castra pervenerit, quo intendit, neminem tam stultum fore, qui non videat coniurationem esse factam, neminem tam improbum, qui non fateatur.
XLIII: «intra illa moenia domus ac penates mei sunt mater coniunx liberique »? Ergo ego nisi peperissem, Roma non oppugnaretur. Nisi filium haberem, libera in libera patria mortua essem. Ego iam nihil pati possum nec diu miserrima futura sum.
XLV: Curat et providet ne, intercepta epistula, nostra consilia ab hostibus cognoscantur. Quam ob rem epistulam conscriptam Graecis litteris mitit. Legatum monet ut, si adire non possit, epistulam ad amentum tragulae adliget et intra castra abiciat. In litteris scribit se cum legionibus celeriter adfore. Gallus, periculum veritus, constituit ut tragulam mitteret.
Α. Να μεταφραστούν τα αποσπάσματα.
20 μονάδες
Β1. Να γραφεί ό,τι ζητείται για τον καθένα από τους παρακάτω τύπους:
aere: την ονομαστική ενικού και πληθυντικού
marmor: τις πλάγιες πτώσεις στον πληθυντικό
tale: την αιτιατική ενικού και πληθυντικού στο ουδέτερο
iste: τη γενική ενικού και αιτιατική πληθυντικού
neminem: τη γενική και αφαιρετική ενικού
domus : την αφαιρετική ενικού και αιτιατική πληθυντικού
penates: τη γενική και δοτική πληθυντικού
mater: τη δοτική ενικού και τη γενική πληθυντικού
nostra: ο ίδιος τύπος στο β’ πρόσωπο για έναν και για πολλούς κτήτορες
10 μονάδες
Β1.β. Να γράψετε τους υπόλοιπους βαθμούς των παρακάτω επιθέτων και επιρρημάτων: optimum, (in) libera, diu,miserrima, celeriter
5 μονάδες
Β2. Να γραφεί ό,τι ζητείται για τον καθένα από τους παρακάτω τύπους:
sciebat: το β’ ενικό και πληθυντικό ενεστώτα Προστακτικής στη φωνή που βρίσκεται
facere: το β’ ενικό ενεστώτα Προστακτικής και στις δυο φωνές
faciebat: ο ίδιος τύπος στην Υποτακτική και στις δυο φωνές
obtulisses: το β’ ενικό ενεστώτα και μέλλοντα Οριστικής στην Π.Φ.
posset: ο ίδιος τύπος στην Υποτακτική
intellego: το απαρέμφατο μέλλοντα και στις δυο φωνές
fore: το γ’ πληθυντικό μέλλοντα Προστακτικής
fateatur: χρονική αντικατάσταση στο β’ πληθυντικό Υποτακτικής
peperissem: τις μετοχές όλων των χρόνων στη φωνή που βρίσκεται το ρήμα (να ληφθεί υπόψη το υποκείμενο)
providet: το α’ πληθυντικό μέλλοντα και συντελεσμένου μέλλοντα Οριστικής στην Π.Φ.
intercepta: το β’ ενικό ενεστώτα Οριστικής στη φωνή που βρίσκεται
adire: το γ’ πληθυντικό παρατατικού Υποτακτικής και τη μετοχή ενεστώτα (να ληφθεί υπόψη το υποκείμενο)
adliget: το β’ πληθυντικό μέλλοντα Οριστικής στην ίδια φωνή
abiciat: τα απαρέμφατα όλων των χρόνων στην Π.Φ.
constituit: το γ’ πληθυντικό ενεστώτα Οριστικής στην Π.Φ.
15 μονάδες
Γ1. Να αναγνωρίσετε συντακτικά τις υπογραμμισμένες λέξεις
8 μονάδες
Γ2.α. Si marmor illi obtulisses, fecisset tale: Αφού αναγνωρίσετε το είδος του υποθετικού λόγου, να κάνετε τις απαραίτητες μετατροπές ώστε να δηλώνει υπόθεση δυνατή ή πιθανή.
4 μονάδες
Γ2.β. qui non videat coniurationem esse factam: Να αναγνωρίσετε το είδος της πρότασης, και τη συντακτική της λειτουργία και να αιτιολογήσετε τον τρόπο εισαγωγής της, την έγκλιση και τον χρόνο εκφοράς της.
5 μονάδες
Γ2.γ. «intra illa moenia domus ac penates mei sunt mater coniunx liberique?»: Να κάνετε τις απαραίτητες μετατροπές στην ευθεία ερώτηση, ώστε η απάντηση να είναι καταφατική και να την απαντήσετε.
2 μονάδες
Γ2.δ. Nisi filium haberem: να συμπτύξετε τη δευτερεύουσα πρόταση σε μετοχή
4 μονάδες
Γ2.ε. ne, intercepta epistula, nostra consilia ab hostibus cognoscantur: (i) να μετατρέψετε τη δευτερεύουσα σε καταφατική (1 μον). (ii) να εξαρτήσετε τη δευτερεύουσα από τα ρήματα Curabat et providebat και να επιφέρετε τις απαραίτητες αλλαγές μέσα στη δευτερεύουσα (2 μον).
3 μονάδες
Γ2.στ. conscriptam , veritus: να αναλυθούν οι μετοχές στις αντίστοιχες δευτερεύουσες προτάσεις (με όλους τους δυνατούς τρόπους)
4 μονάδες
Δ. 1. Να συμπληρώσετε τα κενά με τη σωστή απάντηση.
Το 240 π.Χ. ο …………… …………………. οργάνωσε παραστάσεις θεάτρου στη Ρώμη με ελληνικά έργα διασκευασμένα στα Λατινικά.- Ο Κορνήλιος Νέπως εγκαινιάζει στη Ρώμη την ιστορική ……………………
- Ο Ύμνος της Εκατονταετίαςείναι σπουδαίο έργο του ……………………
- Κορυφαίοι Ρωμαίοι ελεγειακοί ποιητές είναι ο …………………., ο ……………….. και ο Οβίδιος.
- Τα δύο σημαντικότερα γεγονότα που καθόρισαν τις εξελίξεις κατά τους χρόνους του Κικέρωνα ήταν η δικτατορία του ……………… και η ……………….. του Ιουλίου Καίσαρα.
7 μονάδες
Δ.2. Να αναφέρετε τα χαρακτηριστικά του “Ρωμαίου λογοτέχνη” της εποχής του Κικέρωνα.
3 μονάδες
Ε. Να αντιστοιχίσετε τις λατινικές λέξεις της στήλης Α’ με τις ετυμολογικά συγγενείς τους, ελληνικές στη στήλη Β’
10 μονάδες
Α materiam optimum intellego miserrima futura curat rem mitit celeriter castra
|
Β κάστρο φουτουριστικός κούρα κέλητας ρεαλιστικός ματεριαλισμός οπτιμισμός ιντελιγκέντσια μισιονάριος μιζέρια |
Λατινικά Β’ Λυκείου, Α´ Τεύχος | Σχολικό βοήθημα
Λατινικά Β’ Λυκείου, Β´ Τεύχος | Σχολικό βοήθημα