Λατινικά Γ´ Λυκείου:  Κείμενα 39, 42, 43, 45 (Κριτήριο αξιολόγησης)

0
3647

Λατινικά Γ´ Λυκείου:  Κείμενα 39, 42, 43, 45 (Κριτήριο αξιολόγησης)

ΧΧΧΙΧ: Non ex ebore tantum Phidias sciebat facere simulacra; ex aere quoque faciebat. Si marmor illi obtulisses, si viliorem materiam, fecisset tale, quale ex illa fieri optimum posset. 

 

XLII: Nunc  intellego, si  iste in Manliana castra pervenerit, quo intendit, neminem tam stultum fore, qui non videat coniurationem  esse  factam, neminem tam improbum, qui non fateatur.

 

XLIII: «intra illa moenia domus ac penates  mei  sunt  mater coniunx   liberique »?   Ergo   ego   nisi   peperissem, Roma   non oppugnaretur.  Nisi  filium  haberem,  libera  in  libera patria mortua essem. Ego iam nihil pati possum nec diu miserrima futura sum.

 

XLV: Curat et providet  ne, intercepta epistula, nostra  consilia ab  hostibus  cognoscantur. Quam ob rem epistulam conscriptam Graecis  litteris mitit.  Legatum  monet ut, si  adire  non possit, epistulam  ad  amentum  tragulae  adliget et intra  castra  abiciat.  In  litteris  scribit  se  cum  legionibus celeriter adfore.  Gallus,  periculum  veritus,  constituit  ut  tragulam mitteret.

 

Α. Να μεταφραστούν τα αποσπάσματα.

20 μονάδες

 

Β1. Να γραφεί ό,τι ζητείται για τον καθένα από τους παρακάτω τύπους:

 

aere: την ονομαστική ενικού και πληθυντικού

marmor: τις πλάγιες πτώσεις στον πληθυντικό

tale: την αιτιατική ενικού και πληθυντικού στο ουδέτερο

iste: τη γενική ενικού και αιτιατική πληθυντικού

neminem: τη γενική και αφαιρετική ενικού

domus : την αφαιρετική ενικού και αιτιατική πληθυντικού

penates: τη γενική και δοτική πληθυντικού

mater: τη δοτική ενικού και τη γενική πληθυντικού

nostra: ο ίδιος τύπος στο β’ πρόσωπο για έναν και για πολλούς κτήτορες

10 μονάδες

 

Β1.β. Να γράψετε τους υπόλοιπους βαθμούς των παρακάτω επιθέτων και επιρρημάτων: optimum, (inlibera, diu,miserrima, celeriter

5 μονάδες

 

Β2. Να γραφεί ό,τι ζητείται για τον καθένα από τους παρακάτω τύπους:

 

sciebat: το β’ ενικό και πληθυντικό ενεστώτα Προστακτικής στη φωνή που βρίσκεται

facere: το β’ ενικό ενεστώτα Προστακτικής και στις δυο φωνές

faciebat: ο ίδιος τύπος στην Υποτακτική και στις δυο φωνές

obtulisses: το β’ ενικό ενεστώτα και μέλλοντα Οριστικής στην Π.Φ.

posset:  ο ίδιος τύπος στην Υποτακτική

intellego: το απαρέμφατο μέλλοντα και στις δυο φωνές

foreτο γ’ πληθυντικό μέλλοντα Προστακτικής

fateatur: χρονική αντικατάσταση στο β’ πληθυντικό Υποτακτικής

peperissem: τις μετοχές όλων των χρόνων στη φωνή που βρίσκεται το ρήμα (να ληφθεί υπόψη το υποκείμενο)

providet: το α’ πληθυντικό μέλλοντα  και συντελεσμένου μέλλοντα Οριστικής στην Π.Φ.

intercepta: το β’ ενικό ενεστώτα Οριστικής στη φωνή που βρίσκεται

adire:  το γ’ πληθυντικό παρατατικού Υποτακτικής και τη μετοχή ενεστώτα (να ληφθεί υπόψη το υποκείμενο)

adliget: το β’ πληθυντικό μέλλοντα Οριστικής στην ίδια φωνή

abiciat: τα απαρέμφατα όλων των χρόνων στην Π.Φ.

constituit: το γ’ πληθυντικό ενεστώτα Οριστικής στην Π.Φ.

15 μονάδες

 

Γ1. Να αναγνωρίσετε συντακτικά τις υπογραμμισμένες λέξεις

8 μονάδες

 

 

Γ2.α. Si marmor illi obtulisses, fecisset tale: Αφού αναγνωρίσετε το είδος του υποθετικού λόγου, να κάνετε τις απαραίτητες μετατροπές ώστε να δηλώνει υπόθεση δυνατή ή πιθανή.

4 μονάδες

 

Γ2.β. qui non videat coniurationem  esse  factam: Να αναγνωρίσετε το είδος της πρότασης, και τη συντακτική της λειτουργία και να αιτιολογήσετε τον τρόπο εισαγωγής της, την έγκλιση και τον χρόνο εκφοράς της.

5 μονάδες

 

Γ2.γ. «intra illa moenia domus ac penates  mei  sunt  mater coniunx   liberique?»: Να κάνετε τις απαραίτητες μετατροπές στην ευθεία ερώτηση, ώστε η απάντηση να είναι καταφατική και να την απαντήσετε.

2 μονάδες

 

Γ2.δ. Nisi  filium  haberem: να συμπτύξετε τη δευτερεύουσα πρόταση σε μετοχή

4 μονάδες

 

Γ2.ε. ne, intercepta epistula, nostra  consilia ab  hostibus  cognoscantur: (i) να μετατρέψετε τη δευτερεύουσα σε καταφατική (1 μον). (ii) να εξαρτήσετε τη δευτερεύουσα από τα ρήματα Curabat et providebat   και να επιφέρετε τις απαραίτητες αλλαγές μέσα στη δευτερεύουσα (2 μον).

3 μονάδες

 

Γ2.στ. conscriptam , veritus: να αναλυθούν οι μετοχές στις αντίστοιχες δευτερεύουσες προτάσεις (με όλους τους δυνατούς τρόπους)

4 μονάδες

 

Δ. 1. Να συμπληρώσετε τα κενά με τη σωστή απάντηση.


  1. Το 240 π.Χ. ο …………… …………………. οργάνωσε παραστάσεις θεάτρου στη Ρώμη με ελληνικά έργα διασκευασμένα στα Λατινικά.
  2. Ο Κορνήλιος Νέπως εγκαινιάζει στη Ρώμη την ιστορική ……………………
  3. Ο Ύμνος της Εκατονταετίαςείναι σπουδαίο έργο του ……………………
  4. Κορυφαίοι Ρωμαίοι ελεγειακοί ποιητές είναι ο …………………., ο ……………….. και ο Οβίδιος.
  5. Τα δύο σημαντικότερα γεγονότα που καθόρισαν τις εξελίξεις κατά τους χρόνους του Κικέρωνα ήταν η δικτατορία του ……………… και η ……………….. του Ιουλίου Καίσαρα.

7 μονάδες

 

Δ.2. Να αναφέρετε τα χαρακτηριστικά του “Ρωμαίου λογοτέχνη” της εποχής του Κικέρωνα.

3 μονάδες

 

 

Ε. Να αντιστοιχίσετε τις λατινικές λέξεις της στήλης Α’ με τις ετυμολογικά συγγενείς τους, ελληνικές στη στήλη Β’  

10 μονάδες

Α

materiam

optimum

intellego

miserrima

futura

curat

rem

mitit

celeriter

castra

 

Β

κάστρο

φουτουριστικός

κούρα

κέλητας

ρεαλιστικός

ματεριαλισμός

οπτιμισμός

ιντελιγκέντσια

μισιονάριος

μιζέρια

 

 

Λατινικά Β’ Λυκείου, Α´ Τεύχος | Σχολικό βοήθημα

Λατινικά Β’ Λυκείου, Β´ Τεύχος | Σχολικό βοήθημα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.