Νεοελληνική Γλώσσα Α´ Γυμνασίου: Ενότητα 1 – Ασκήσεις στα είδη των προτάσεων
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥΣ
A. Να διακρίνεται τις παρακάτω προτάσεις ανάλογα με τα συστατικά τους σε απλές, επαυξημένες και ελλειπτικές.
- Τα μαθήματά μου παρουσιάζουν βέβαια ενδιαφέρον.
- Τα μαθήματα παρουσιάζουν ενδιαφέρον.
- Το σπίτι ήταν μεγάλο.
- Το σπίτι του Γιώργου ήταν μεγάλο.
- Ο Γιάννης αγόρασε ένα ποδήλατο.
- Ο Γιάννης αγόρασε ένα καινούργιο ποδήλατο.
- Η νέα σχολική χρονιά αρχίζει.
- Ήρθε.
- Ο Γιάννης ήρθε.
- Ο Γιάννης ήρθε χθες βράδυ.
- Ο Νίκος είναι μαθητής.
- Ο Νίκος είναι καλός μαθητής.
- Ο μαθητής διαβάζει το βιβλίο.
- Άρχισε το σχολείο.
- Eμείς μένουμε στο κάτω προαύλιο.
- Η γραπτή επικοινωνία ξεκίνησε με ζωγραφιές.
- Οι γονείς μετέφεραν τις γνώσεις.
- Η επανάσταση του αλφάβητου.
- Οι άνθρωποι συγκρατούσαν όλες τις πληροφορίες στο μυαλό τους.
- Οι άνθρωποι συγκρατούσαν τις πληροφορίες.
- Ο Μιχάλης διέσχισε γρήγορα τον δρόμο.
- Ο Μιχάλης διέσχισε τον δρόμο.
- Η Άννα τον ακολούθησε.
- Η Άννα τον ακολούθησε αμίλητη.
- Εφέτος έχει έρθει καινούριος γυμνασιάρχης.
- Ο γυμνασιάρχης είναι αυστηρός.
- Δε θα ανεχτώ!
- Έπειτα ήρθε ο παπα-Νικόλας.
- O Γιώργος δεν ξέρει κανέναν εδώ.
- Tο κουδούνι τού έκοψε την κουβέντα.
Β. Να μετατρέψετε τις παρακάτω επαυξημένες προτάσεις σε απλές, αφαιρώντας όποιους όρους θεωρείται απαραίτητο.
- Οι αρχαίοι Φοίνικες ήταν έμποροι.
- Η νότια πλευρά του νησιού ανταμείβει τον πιο απαιτητικό.
- Οι σημερινοί άνθρωποι καταναλώνουν πολλούς φυσικούς πόρους.
- Η ψηφιακή αναπαράσταση του ναού είναι τόσο ακριβής.
- O Αμερικανός σκηνοθέτης έχει υπογράψει πολλές οικογενειακές ταινίες.
- Ο καθρέφτης δείχνει την πιο ποθητή μας επιθυμία.
- Τα εστιατόρια οργάνωσαν συζητήσεις στα τα αγγλικά.
Γ. Να μετατρέψετε τις παρακάτω απλές προτάσεις σε επαυξημένες, προσθέτοντας επίθετα, επιρρήματα ή άλλους προσδιορισμούς.
- Οι άνθρωποι παγιδεύονται.
- Ο καιρός φαίνεται καλός.
- Ο κατάλογος είναι ατελείωτος!
- Η συμπεριφορά είναι απαράδεκτη.
- Ο Νίκος αγόρασε αυτοκίνητο.
- Οι μαθητές έγραψαν διαγώνισμα.
- Τα παιδιά άκουσαν το κελάηδημα.
- Η Αργυρώ άφησε το φλιτζάνι.
- Η Αργυρώ αγκάλιασε τη γιαγιά.
- Η Άννα σκέφτηκε.
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥΣ
Δ. Να διακρίνετε τις προτάσεις με βάση τη σημασία τους (αποφαντικές, ερωτηματικές, προστακτικές, επιφωνηματικές)
- Ο καιρός είναι βροχερός.
- Πότε θα φύγουμε;
- Μην καπνίζετε σε κλειστούς χώρους!
- Το φαγητό ήταν νόστιμο.
- Το graffiti εμφανίστηκε στην Ελλάδα γύρω στο 1986.
- Ήταν απίστευτο!
- Γιατί δεν απάντησες στο τηλεφώνημα;
- Ποιες είναι οι ώρες των μαθημάτων;
- Μπείτε στην τάξη.
- Είμαι μαθητής της Α’ Γυμνασίου.
- Μεγάλος μπελάς!
- Τι να κάνω όμως;
- Τι κατάσταση είναι αυτή;
- Είναι ώρα για φαγητό.
- Τι θα γίνει, επιτέλους;
- Μα επιτέλους, βαρέθηκα πια!
- Τα μαθήματά μου παρουσιάζουν ενδιαφέρον.
- Τρέχα!