Νεοελληνική Γλώσσα B´ Γυμνασίου: 6η Ενότητα:Τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο(Κριτήριο αξιολόγησης)

Κείμενο

 

Τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο

 

Για να μην γίνουμε σε μερικά χρόνια παθητικοί θεατές του διαδικτύου, όπως είμαστε ως τηλεθεατές, πρέπει επιτέλους να διακρίνουμε πού παρέχεται η σωστή γνώση, η αντικειμενική πληροφόρηση…

Πολλοί νέοι σήμερα περνούν αρκετές ώρες καθημερινά μπροστά από την οθόνη του υπολογιστή τους. Διαβάζουν σε διαφορετικές γλώσσες, τουιτάρουν, στέλνουν μηνύματα, γράφουν greeklish, googlaρουν, κάνουν chat με γνωστούς ή αγνώστους, ρισκάρουν στο fb, επικοινωνούν διαδικτυακά. Αποφεύγουν να ενημερώνονται από τα παραδοσιακά ΜΜΕ, πολύ περισσότερο από τις εφημερίδες πλην τις αθλητικές.

Τις οπαδικές!

Εμπιστεύονται περισσότερο, όχι αυτό που θα ακούσουν φευγαλέα από την τηλεόρασή τους αλλά αυτό που θα διαβάσουν μέσα σε ένα site ή κάποιο blog επώνυμο ή ανώνυμο και ανάλογα με τις προσλαμβάνουσες που διαθέτει ο κάθεένας, ή την κουλτούρα, τη γνώση και τον πολιτισμό, πιστεύει ή δεν πιστεύει αυτό που διαβάζει στην οθόνη του υπολογιστή του.

Η τηλεόραση το ισχυρότερο επικοινωνιακό μέσο στη χώρα μας αλλά και διεθνώς, όπου δεν είναι σοβαρή και δεν σέβεται τον μέσο τηλεθεατή, παραδίδει σταδιακά ζωτικό χώρο στις νέες μορφές επικοινωνίας διαδραστικές ή αμφίδρομες όπως είναι σήμερα το διαδίκτυο.

Δυστυχώς όμως για άλλη μια φορά ό,τι ξεκίνησε στην χώρα μας ξεκίνησε λάθος. Όπως στα ιδιωτικά ΜΜΕ το 1989 που μέσα σε ένα βράδυ άνοιξαν και επέβαλαν στρεβλά στους τηλεθεατές έναν συγκεκριμένο τρόπο παρακολούθησης με αποτέλεσμα σήμερα τόσα χρόνια και μετά να προκαλούν σοκ και δέος, έτσι και σε ορισμένα όχι τα περισσότερα ευτυχώς διαδικτυακά μέσα δημιουργήθηκαν προφανώς για να εξυπηρετήσουν άλλους σκοπούς. Προσωπικές φιλοδοξίες, συναλλαγές παντός είδους, ποικίλες δραστηριότητες, πίεση για άνομες στοχεύσεις κ.ο.κ. Υπάρχουν βεβαίως και τα σοβαρά ενημερωτικά, γνώμης, εξειδικευμένα.

Πραγματικά αν το καλοσκεφτεί κανείς αυτό, λίγα είναι τα διαδικτυακά μέσα που προσφέρουν πραγματική ενημέρωση και γνώση. Επαγγελματισμό και υπευθυνότητα. Που έχουν υπογραφή και πρόσωπο στο φως, που δεν λειτουργούν στο σκοτάδι. Η πολιτεία είχε μια ευκαιρία να ρυθμίσει κατά το δικαιότερο αυτό τον νέο τρόπο ενημέρωσης που προσφέρουν τα διαδικτυακά μέσα. Τα πρώτα σε επισκεψιμότητα τέτοια μέσα δεν είναι και απαραίτητα τα πιο έγκυρα. Και συνήθως όχι τα πιο αθώα ή που διαθέτουν άλλοθι για τις υποτιθέμενες καλές τους προθέσεις. Δεν έβαλε κανόνες, όπως δεν μπήκαν και στην τηλεόραση κανόνες.

Βαγγέλης Γιακουμής, δημοσιογράφος. Πηγή: Protagon.gr

 

1ο θέμα (Κατανόηση κειμένου / επικοινωνιακού πλαισίου)

Α.1. Αφού διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο, να χαρακτηρίσετε ως σωστές ή λανθασμένες τις παρακάτω προτάσεις:

  • Οι νέοι επιλέγουν να ενημερώνονται περισσότερο από τις εφημερίδες.
  • Οι νέοι δεν εμπιστεύονται την τηλεόραση για την ενημέρωσή τους.
  • Το διαδίκτυο κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος όσον αφορά την ενημέρωση.
  • Το διαδίκτυο δεν είναι ένα διαδραστικό μέσο.
  • Κάποια διαδικτυακά μέσα εξυπηρετούν παράνομους σκοπούς.
  • Τα δημοφιλέστερα διαδικτυακά μέσα είναι και τα εγκυρότερα.

  Α.2.  «ανάλογα με τις προσλαμβάνουσες που διαθέτει ο κάθε ένας, ή την κουλτούρα, τη γνώση και τον πολιτισμό, πιστεύει ή δεν πιστεύει αυτό που διαβάζει στην οθόνη του υπολογιστή του». Πως αντιλαμβάνεστε την παραπάνω φράση του κειμένου;

 

2ο θέμα (Δομή και γλώσσα του κειμένου)

Β.1. Να εντοπίσετε τον συντακτικό ρόλο των υπογραμμισμένων αντωνυμιών του κειμένου.

  Β.2.γνώση, πολιτισμός, ζωτικό, αθώα: Για καθεμία από τις λέξεις του κειμένου να γράψετε δύο λέξεις που να ανήκουν στην ίδια οικογένεια.

3ο Θέμα (Παραγωγή λόγου)

Γ.1.Σε ένα άρθρο που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας, να αναλύσετε τις θετικές πλευρές του διαδικτύου.  

 

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.