Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου: Ο ρατσισμός στα σχολεία (Κριτήριο αξιολόγησης)

Ο ρατσισμός στα σχολεία

          Ο ρατσισμός είναι ένα φαινόμενο που το συναντάμε όχι μόνο στους ενήλικες, αλλά στα παιδιά και στους εφήβους. Στα σχολεία εκδηλώνεται με τη μορφή διακρίσεων που αφορούν στην εξωτερική εμφάνιση, στο επίπεδο των σχολικών επιδόσεων, στο βάρος του σώματος, στην κοινωνική θέση, στην καταγωγή, στην εθνικότητα, στις σεξουαλικές προτιμήσεις και σε οποιαδήποτε έκφραση της διαφορετικότητας.

          Σε όλα τα σχολεία βρίσκονται παιδιά με διαφορετικότητες, που προσδιορίζονται από τη γλώσσα, τα ήθη και έθιμα, από τις αξίες, τις ιδέες, την αναπηρία, τις μαθησιακές δυσκολίες και άλλα. Η διαφορετικότητα αποτελεί απαραίτητο στοιχείο σε ένα κοινωνικό σύνολο, για να δώσει χρώμα, νόημα και σκοπό στη ζωή μας και την ύπαρξή μας.

           Όλοι μας ανεξαρτήτως ηλικίας υπήρξαμε μάρτυρες ή θύματα κοινωνικού ή φυλετικού ρατσισμού που εκδηλώνεται στα προαύλια, κυρίως των σχολείων, με σωματική βία, απειλές, ύβρεις και λεκτική βία. Συμβαίνει όμως και μέσα στις σχολικές τάξεις, που εστιάζεται κυρίως στην επίδοση των μαθητών. Η κακή επίδοση ή μια λαθεμένη απάντηση σε ένα ερώτημα προκαλεί το χλευασμό, δυσμενή σχόλια, την αρνητική κριτική και την απόρριψη της διαφορετικότητας. Το ίδιο συμβαίνει και με τους επιμελείς μαθητές που είναι πάντα συνεπείς στις υποχρεώσεις και έχουν πολύ καλή επίδοση. Το ένα ή δύο παιδιά που διακρίνονται στην τάξη, τα αποκαλούν «φυτά» και τα σχολιάζουν δυσμενώς. Ρατσιστική αντιμετώπιση, επίσης, μπορεί να προκαλέσει η πολιτισμική κουλτούρα που έχουν τα παιδιά τα προερχόμενα από άλλες χώρες.

          Ο ρατσισμός, με οποιανδήποτε μορφή, όταν εκδηλώνεται, πλήττει όλους, ανεξαρτήτως, θύτες, θύματα και κοινωνικό σύνολο. Δημιουργεί αίσθημα κατωτερότητας, κυρίως, στα θύματα και αναταραχή στο οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και κινητικά προβλήματα αποτελούν στόχο του σχολικού ρατσισμού, που τις περισσότερες φορές οδηγεί στη σχολική βία (Bulling).

          Το γεγονός αυτό , αλλά και πολλά άλλα της καθημερινής σχολικής ζωής επιβάλουν αναζήτηση και ανεύρεση λύσεων για την αντιμετώπιση στου σοβαρού αυτού προβλήματος του ρατσισμού στα σχολεία. Τον πρώτο λόγο τον έχουν οι εκπαιδευτικοί, που ζουν μαζί με τα παιδιά και γνωρίζουν καλά την ψυχολογία τους. Έχοντας ως βασικό εφόδιο την αγάπη, το σεβασμό και το ενδιαφέρον τους προς τα παιδιά μπορούν να προλάβουν ή να θεραπεύσουν πολλές δυσάρεστες καταστάσεις. Να μην είναι μέλημά τους μόνο η μετάδοση γνώσεων, αλλά και η εμβάθυνση στην πολύπλευρη εκπαίδευση των μαθητών που θα βασίζεται στις ανθρωπιστικές αρχές. Κύρια επιδίωξή τους να είναι η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, της αυτοεκτίμησης, και του σεβασμού στο συνάνθρωπό τους και στην προκειμένη

περίπτωση στο συμμαθητή τους. Επιπλέον να καταστήσουν σαφές πως ο κάθε μαθητής έχει τη δική του αξία και μοναδικότητα. Να καλλιεργήσουν ένα τέτοιο κλίμα, ώστε τα παιδιά να νιώθουν άνετα, ασφαλή και προστατευμένα.

          Τέλος οι γονείς μπορούν να προσφέρουν σημαντικές υπηρεσίες στο θέμα αυτό. Όταν έχουν, έστω και ενδείξεις, για ρατσιστική συμπεριφορά που πραγματοποιείται από τα παιδιά τους ή σε βάρος των παιδιών τους, να επικοινωνούν με το σχολείο και από κοινού να προλαβαίνουν το κακό. Να αναπτύσσουν ζεστή και φιλική σχέση με τα παιδιά τους, να καλλιεργούν το πνεύμα της αμοιβαίας εμπιστοσύνης και σεβασμού, ώστε αυτά να συζητούν μαζί τους τα απλά και σοβαρά θέματα που τα απασχολούν. Να αποφεύγουν τη χρήση βίας προς τα παιδιά, γιατί, ως γνωστό, η βία γεννά βία. Η πειθώ αποτελεί ίσως το καλύτερο φάρμακο και είναι η πλέον αποτελεσματική.

 

Παρατηρήσεις

  1. Τι μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί από τη μεριά τους για να αντιμετωπίσουν τα ρατσιστικά φαινόμενα μέσα στη σχολική αίθουσα, σύμφωνα με τον αρθρογράφο;

                                                                                                                                                Μονάδες 3

 

  1. Να βρείτε από ένα αντώνυμο για τις λέξεις του κειμένου με έντονη γραφή.

                                                                                                                                                Μονάδες 3

  1. α. Να σχηματίσετε δύο προτάσεις για κάθε λέξη χρησιμοποιώντας την κυριολεκτική και τη μεταφορικής τους σημασία: έκφραση, βάρος.

                                                                                                                                                 Μονάδα 1

  1. α. Να βρείτε τις πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις, το είδος τους και το συντακτικό τους ρόλο.
  2. Με ρώτησε ποιες διακοπές θα μου μείνουν αξέχαστες.
  3. Αυτή την απορία είχα πάντα, αν καταφέρνει να τα βγάζει πέρα με τρία παιδιά.

                                                                                                                                                Μονάδες 2

  1. Να μεταφέρετε τις ευθείες ερωτήσεις στον πλάγιο λόγο, χρησιμοποιώντας το ρήμα εξάρτησης που σας δίνεται.
  2. Πήγαινε να δεις τι κάνει η αδερφή σου μέσα στο δωμάτιό της. (Η μαμά με διέταξε)
  3. Κάντε λίγο ησυχία αλλιώς θα φωνάξω την αστυνομία. (Μας απείλησε)

                                                                                                                                                             Μονάδα 1

Παραγωγή λόγου

Σε ένα άρθρο (150-200 λέξεων) στην εφημερίδα του σχολείου σας, γράφετε για το φαινόμενο του ρατσισμού μέσα στο χώρο του σχολείου, τα αίτια και τις συνέπειες στους συμμαθητές σας.

                                                                                                                                                          Μονάδες 10

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.