9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ιστορίας της Εκπαίδευσης με τίτλο: ”Εκπαίδευση και Παιδαγωγική: Μια ”ανακοπτόμενη” σχέση;”

0
544

9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ιστορίας της Εκπαίδευσης με τίτλο: ”Εκπαίδευση και Παιδαγωγική: Μια ”ανακοπτόμενη” σχέση;”

 

Η Ελληνική Εταιρεία Ιστορικών της Εκπαίδευσης, σε συνεργασία με τη Φιλοσοφική και την Παιδαγωγική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής και το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. και το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας «Επιστήμες της Αγωγής: Ζητήματα Ιστορίας, Ιστορικής Εκπαίδευσης και Εκπαιδευτικής Πολιτικής»,

ανακοινώνουν τη διοργάνωση του 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ιστορίας της Εκπαίδευσης, με τίτλο

Εκπαίδευση και Παιδαγωγική: Μια «ανακοπτόμενη» σχέση;

Σκοπός

Στην ιστορική διαδρομή της, η σχέση εκπαίδευσης και παιδαγωγικής υπήρξε πολυδιάστατη και πολυκύμαντη. Πρόκειται για σχέση που προσδιορίζεται από τις κοινωνικές και πολιτισμικές αξίες που καλείται να υπηρετήσει η εκπαίδευση, από τις επιστημολογικές παραδοχές στις οποίες εδράζονται οι παιδαγωγικές θεωρίες, από τις οικονομικές συνθήκες και δυνατότητες που έχουν οι εκπαιδευτικοί φορείς και ιδίως το κράτος. Η παιδαγωγική διαδικασία, που άλλοτε θεωρούνταν ως τέχνη της διδασκαλίας, σήμερα καλείται να συνεισφέρει στην εκπαιδευτική διαδικασία με όρους εφαρμοσμένης επιστήμης, μιας επιστήμης που αποσκοπεί στην πρακτική εφαρμογή θεωρητικά θεμελιωμένων γνώσεων.

Ως ερευνητικό πεδίο, η ιστορία της εκπαίδευσης παρέχει τα θεωρητικά και μεθοδολογικά εργαλεία που δίνουν τη δυνατότητα να διερευνηθούν η διαχρονική εξέλιξη των παιδαγωγικών θεωριών και οι εκάστοτε νοηματοδοτήσεις τους, να εξεταστεί η σχέση τους με τον θεσμό της εκπαίδευσης και να γίνουν κατανοητές αλληλεπιδράσεις, συγκλίσεις και εντάσεις που συναρτήθηκαν με την ιδεολογική και πολιτισμική πλαισίωση της παιδαγωγικής. Βασικά ερωτήματα που έχουν διερευνηθεί στο πλαίσιο αυτό αναφέρονται στη σχέση της παιδαγωγικής με τους ευρύτερους σκοπούς της εκπαίδευσης και της μάθησης, στο είδος των γνώσεων και δεξιοτήτων, αξιών και στάσεων που μεταδίδονται μέσω της εκπαίδευσης, στην ανταπόκριση της εκπαίδευσης σε ειδικές ανάγκες του μαθητικού πληθυσμού, στις μαθησιακές και διδακτικές διαδικασίες, στα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Το 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ιστορίας της Εκπαίδευσης επιδιώκει να διερευνήσει την παιδαγωγική ως συστατικό στοιχείο της ιστορίας της ελληνικής εκπαίδευσης. Οι προσεγγίσεις που αναλύουν την παιδαγωγική του ελληνικού σχολείου σε διαφορετικές εποχές, έχουν αναδείξει την «ανακοπτόμενη» σχέση μεταξύ παιδαγωγικής και σχολικού θεσμού για την περίπτωση της ελληνικής εκπαίδευσης.

Οι οργανωτικοί φορείς του 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ιστορίας της Εκπαίδευσης επιδιώκουν: α. να φέρουν στο προσκήνιο τις συζητήσεις που διεξάγονται διεθνώς αναφορικά με την ποικιλομορφία στη σχέση παιδαγωγικής και εκπαίδευσης,  β. να ενθαρρύνουν τους ερευνητές και τις ερευνήτριες να διερευνήσουν και να αναλύσουν τις ποικίλες εκδοχές που παρουσιάζει η συσχέτιση της ελληνικής εκπαίδευσης με την παιδαγωγική, να αναδείξουν την παιδαγωγική παράδοση που επικράτησε στο ελληνικό σχολείο και τις απόπειρες αλλαγής της, να μελετήσουν την πρόσληψη και εφαρμογή διεθνώς εγκαθιδρυμένων παιδαγωγικών ρευμάτων.

Θεματικές Ενότητες

Η οργανωτική επιτροπή θα δεχτεί προτάσεις στις ακόλουθες θεματικές ενότητες:

  • Παιδαγωγικά ρεύματα. Πρόσληψη και εφαρμογή στον ελληνικό χώρο (Διαφωτισμός, Νεοανθρωπισμός, Ερβαρτιανισμός, Μεταρρυθμιστική Παιδαγωγική, Συμπεριφορισμός, Εποικοδομισμός, Κριτική Παιδαγωγική, κ.ά.)

  • Θεσμοί και κέντρα έρευνας της παιδαγωγικής επιστήμης (εργαστήρια, πειραματικά και πρότυπα σχολεία, ινστιτούτα, περιοδικά, εκδόσεις, εταιρείες, κ.ά.)

  • Η παιδαγωγική επιστήμη στην ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση

  • Θεωρητικά μοντέλα διδασκαλίας και περιεχομένων μάθησης και η εφαρμογή τους στο ελληνικό σχολείο (Εμπειρισμός, Συμπεριφορισμός, Εποικοδομισμός και κοινωνικός εποικοδομισμός, γνωστική και κοινωνιο-γνωστική, ολιστική θεώρηση της διδασκαλίας)

  • Απόπειρες μεταρρύθμισης της παιδαγωγικής στο ελληνικό σχολείο

Πληροφορίες για την αποστολή προτάσεων

Το συνέδριο απευθύνεται σε:

  • Μέλη ΔΕΠ

  • Ερευνητές και ερευνήτριες της Ιστορίας της Εκπαίδευσης

  • Υποψήφιους διδάκτορες/ υποψήφιες διδακτόρισσες

  • Μεταπτυχιακούς φοιτητές/ μεταπτυχιακές φοιτήτριες

  • Εκπαιδευτικούς

Διάστημα και χώρος διεξαγωγής Συνεδρίου:

Το συνέδριο θα διεξαχθεί στους χώρους της Φιλοσοφικής και της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από τις 8 έως τις 10 Νοεμβρίου 2024.

Υποβολή Περιλήψεων για τις προτεινόμενες ανακοινώσεις

Καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των προτάσεων είναι η 30η Ιουλίου 2024.

Σημαντικές Ημερομηνίες:

1η ανακοίνωση συνεδρίου

5 Ιουνίου 2024

2η ανακοίνωση συνεδρίου

30 Ιουνίου 2024

Λήξη υποβολής Περιλήψεων

30 Ιουλίου 2024

Ενημέρωση αποδοχής προτάσεων

30 Σεπτεμβρίου 2024

Ανακοίνωση προγράμματος συνεδρίου

10 Οκτωβρίου 2024

Διεξαγωγή συνεδρίου

8-10 Νοεμβρίου 2024

 

Η διάρκεια της εισήγησης/παρουσίασης θα είναι 20΄. Επίσημη γλώσσα διεξαγωγής του συνεδρίου είναι τα ελληνικά.

 

Κόστος συμμετοχής:

Κόστος συμμετοχής με εισήγηση: 80€ ανά εισηγητή – εισηγήτρια (40€ όσες και όσοι έχουν τακτοποιημένες τις συνδρομές των 2 τελευταίων ετών στην Ελ.Ε.Ι.Ε.).

Κόστος εγγραφής για παρακολούθηση: 20 € (10 € για φοιτητές και φοιτήτριες)

Η Εγγραφή στο συνέδριο περιλαμβάνει:

  • Συμμετοχή στο Επιστημονικό Πρόγραμμα
  • Συνεδριακό Υλικό (πρόγραμμα, μπλοκ, στυλό, κ.λπ.)
  • Πιστοποιητικό Παρακολούθησης
  • Διαλείμματα καφέ

Η διαδικασία και οι ημερομηνίες εγγραφής στο συνέδριο θα ανακοινωθούν στην ιστοσελίδα του Συνεδρίου.

Πρακτικά Συνεδρίου

Τα πρακτικά του συνεδρίου θα περιλάβουν τις εργασίες που θα γίνουν αποδεκτές μετά από επιλογή με βάση το «τυφλό σύστημα κριτών». Τα πρακτικά θα δημοσιευτούν στην πλατφόρμα ηλεκτρονικών πρακτικών συνεδρίων της υπηρεσίας ePublishing του ΕΚΤ, θα έχουν ISSN έκδοσης, ενώ για κάθε μία από τις δημοσιευμένες εργασίες θα εκχωρηθεί μοναδικό ψηφιακό αναγνωριστικό (Digital Object Identifier – DOI).

 

Εκ μέρους της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου

Παναγιώτης Κιμουρτζής, Καθηγητής, Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Ιστορικών της Εκπαίδευσης

Σοφία Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια, Διευθύντρια ΜΠΣ Επιστήμες της Αγωγής: Ζητήματα Ιστορίας, Ιστορικής Εκπαίδευσης και Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Γιάννης Μπέτσας, Αναπληρωτής Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΑΠΘ

Βασίλης Φούκας, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, ΑΠΘ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.